LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bepaalde tijd contract, geen opzegtermijn?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
kim1986
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 feb 2008 14:51

Bepaalde tijd contract, geen opzegtermijn?

Ongelezen bericht door kim1986 »

Hallo Allemaal,

Ik heb een bepaalde tijd contract voor een jaar die afloopt in oktober.
Nu heb ik een hele leuke baan aangeboden gekregen. Hier wil ik natuurlijk zo snel mogelijk gaan starten.

Nu ging ik ervan uit dat ik een maand opzegtermijn heb. Nu heb ik afgelopen maand mijn baan opgezegd en blijkt dat ik helemaal geen opzegtermijn heb. Dit betekent dat ik hier moet blijven werken tot oktober dit jaar.

Nu willen ze mij wel tegemoet komen en als ze iemand anders hebben gevonden mag ik weg. Maar zo vlug zijn ze hier niet en hebben natuurlijk ook geen haast om iemand te vinden.

Nu vraag ik me af, omdat ik wel al heb opgezegd of ze me dan zomaar zo lang kunnen laten wachten of dat er wettelijk misschien wel een mogelijkheid is. Heb van mijnnieuwe werknemer vernomen dat ze me maar uiterlijk 2 maanden hier mogen houden als ik heb opgezegd...

Kan iemand me alsjeblieft antwoord geven...
Zit hier heel erg mee want me nieuwe werkgever kan ook niet zolang wachten. En het is een leerbaan en mijn school start ook al in mei..

Groetjes Kim

Pruim
Berichten: 542
Lid geworden op: 23 sep 2007 18:05

Re: Bepaalde tijd contract, geen opzegtermijn?

Ongelezen bericht door Pruim »

Blijkbaar heb je wel een opzegtermijn?
Als je geen opzegtermijn hebt, dan kun je elk moment weg.

Als je en jaarcontract hebt, dan zit je er in principe een jaar aan vast.

Kabee-
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 mar 2008 16:13

Re: Bepaalde tijd contract, geen opzegtermijn?

Ongelezen bericht door Kabee- »

Indien je een jaarcontract hebt, dan is in beginsel tussentijdse opzegging niet mogelijk. Tenzij deze mogelijkheid expliciet is opgenomen in jouw arbeidsovereenkomst, dan kan je inderdaad opzeggen, met inachtneming van opzegtermijn. Deze is meestal een maand maar het is wettelijk mogelijk om opzegtermijn van 6 maanden te hanteren! De nieuwe werkgever die zegt dat ze je daar maar 2 maanden maximaal mogen houden is daarom niet juist.

Als we even uitgaan van de situatie dat je geen bepaling in je arbeidsovereenkomst hebt over de mogelijkheid van tussentijdse opzegging, dan bestaat er de mogelijkheid om met wederzijds goedvinden uit elkaar te gaan. Dit wordt een beeindigingsvoorstel genoemd. Eventueel kan hierin een ontslagvergoeding gegeven worden aan jou. (wordt "gouden handdruk" genoemd) Je hebt hierbij natuurlijk wel medewerking van je werkgever nodig. Beste oplossing is toch zoveel mogelijk sympathie proberen op te wekken bij jouw werkgever, zodat hij akkoord gaat met einde van dienstverband.

Pruim
Berichten: 542
Lid geworden op: 23 sep 2007 18:05

Re: Bepaalde tijd contract, geen opzegtermijn?

Ongelezen bericht door Pruim »

Eventueel kan hierin een ontslagvergoeding gegeven worden aan jou. (wordt "gouden handdruk" genoemd) Je hebt hierbij natuurlijk wel medewerking van je werkgever nodig.
Dat geld niet als de werknemer ontslag aanvraagt

Kabee-
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 mar 2008 16:13

Re: Bepaalde tijd contract, geen opzegtermijn?

Ongelezen bericht door Kabee- »

Quote:
Eventueel kan hierin een ontslagvergoeding gegeven worden aan jou. (wordt "gouden handdruk" genoemd) Je hebt hierbij natuurlijk wel medewerking van je werkgever nodig.


Dat geld niet als de werknemer ontslag aanvraagt

Het komt niet vaak voor, maar er kan in theorie altijd gewoon een afkoopsom afgesproken worden. Ook al neemt een werknemer zelf initiatief tot beeindigingsvoorstel.

Toegegeven, dit gebeurt echter vaak alleen in een situatie als de werknemer ziek is en zelf een beeindigingsvoorstel wil overeenkomen, dan is een werkgever bereid om ook ontslagvergoeding mee te geven aangezien de werkgever nu niet meer gehouden is tot loondoorbetaling tijdens de eerste 2 jaren van ziekte.

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: Bepaalde tijd contract, geen opzegtermijn?

Ongelezen bericht door roro25 »

ja dat kan, maar komt bijna nooit voor en is hier ook niet aan de orde.

Helaas Kim in art. 7:677 bw staat dat een contract voor bepaalde tijd (=jaarcontact) eindigt als de tijd voorbij is tenzij schriftelijk overeengekomen (niet aan de orde volgens jou).

Een arbeidsovereenkomst eindigt van rechtswege, wanneer de tijd is verstreken bij overeenkomst, bij de wet of door het gebruik aangegeven.

2.
Voorafgaande opzegging is in dat geval nodig:

a.
indien zulks bij schriftelijk aangegane overeenkomst is bepaald;

b.
indien volgens de wet of het gebruik opzegging behoort plaats te vinden en daarvan niet, waar zulks geoorloofd is, bij schriftelijk aangegane overeenkomst is afgeweken.

3.
Een arbeidsovereenkomst als bedoeld in lid 1 kan slechts tussentijds worden opgezegd indien voor ieder der partijen dat recht schriftelijk is overeengekomen.

Dus voor jou geldt de tijd uitzitten tot oktober of de regeling zoals afgesproken of de werkgever een vergoeding geven ( mag de werkgever vragen, maar zou ik niet adviseren)

KPN
Berichten: 508
Lid geworden op: 17 sep 2006 01:47

Re: Bepaalde tijd contract, geen opzegtermijn?

Ongelezen bericht door KPN »

Ik denk toch echt dat een jaarcontract is verzonnen door de werkgever, om een werknemer er na maximaal een jaar toch uit te kunnen trappen als die hem bij nader inzien niet bevalt. Bij contracten voor onbepaalde tijd kan het een hoop geld gaan kosten als je van een personeelslid af wilt.

Het lijkt mij dan ook sterk dat een werknemer gedwongen kan worden een jaarcontract uit te zitten.
Stel dat je een week na het tekenen van dat conract ontdekt dat je het werk echt niet leuk vindt, of de situatie verandert, de werkgever doet opeens naar tegen je, zou je dan nog tegen heug en meug 11 maanden en drie weken daar moeten blijven?

Een maand of misschien twee maanden opzegtermijn lijkt me echt het maximale.

Staat er in het contract helemaal niets over een opzegtermijn, dan kan je gewoon per direct stoppen.

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Bepaalde tijd contract, geen opzegtermijn?

Ongelezen bericht door kiz »

Stel dat je een week na het tekenen van dat conract ontdekt dat je het werk echt niet leuk vindt, of de situatie verandert, de werkgever doet opeens naar tegen je, zou je dan nog tegen heug en meug 11 maanden en drie weken daar moeten blijven?
@KPN: zegt het begrip "proeftijd" je iets?

KPN
Berichten: 508
Lid geworden op: 17 sep 2006 01:47

Re: Bepaalde tijd contract, geen opzegtermijn?

Ongelezen bericht door KPN »

Ja hoor kiz, zegt me zeker wel wat.

Alleen is het mogelijk dat je NA de proeftijd toch opeens in een totaal andere sfeer terecht komt. Er kan van alles veranderen waar je het niet mee eens bent, en nee, dan kan je echt niet verplicht zijn je "tijd uit te dienen".

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Bepaalde tijd contract, geen opzegtermijn?

Ongelezen bericht door kiz »

Er kan van alles veranderen waar je het niet mee eens bent, en nee, dan kan je echt niet verplicht zijn je "tijd uit te dienen".
Als er niks over geregeld is in de arbeidsovereenkomst kun je er niet "zomaar" door opzegging onderuit. Zal je naar de kantonrechter moeten voor ontbinding, als je er met je werkgever niet uit komt.
De werkgever mag zo'n contract ook niet "zomaar" opzeggen als er niets over is geregeld in de arbeidsovereenkomst. Gelijke monniken, gelijke kappen.

rattaplan
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 aug 2004 09:24

Re: Bepaalde tijd contract, geen opzegtermijn?

Ongelezen bericht door rattaplan »

vroegah was het zo dat een werkgever minimaal een maand voor het verstrijken van het jaarcontract, moest aangeven of het verlengd werd of niet. Gebeurde dit niet optijd dan werd deze automatisch met een jaar verlengd. Hierbij was dan ook 1 maand opzegtermijn van dienst.
Maar volgens mij is dit niet meer zo.

Wel kun je volgens mij bij de kantonrechter een verzoek indienen tot ontbinding als je kunt aantonen dat je je substantieel kunt verbeteren bij een andere werkgerever. Maar hoe dit precies zit kun je denk ik beter bij een juridisch loket oid navragen.

KPN
Berichten: 508
Lid geworden op: 17 sep 2006 01:47

Re: Bepaalde tijd contract, geen opzegtermijn?

Ongelezen bericht door KPN »

Ik zal ook niet zeggen dat je er "zomaar" onderuit kan.
Maar meer dan twee maanden opzegtermijn lijkt mij echt niet redelijk.

Lijkt me ook dat als je verplicht veel langer moet blijven, dat je dan niet meer optimaal functioneert, daar heeft niemand wat aan.

Kabee-
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 mar 2008 16:13

Re: Bepaalde tijd contract, geen opzegtermijn?

Ongelezen bericht door Kabee- »

Alleen is het mogelijk dat je NA de proeftijd toch opeens in een totaal andere sfeer terecht komt. Er kan van alles veranderen waar je het niet mee eens bent, en nee, dan kan je echt niet verplicht zijn je "tijd uit te dienen".

Een werknemer kán inderdaad ontslag op staande voet nemen, ook al is er geen tussentijdse opzegmogelijkheid in zijn of haar contract voor bepaalde tijd. Let wel op: hiervoor dient de werknemer wel een dringende reden voor te hebben. Een ernstige reden kan bijvoorbeeld zijn dat de werkgever de werknemer heeft mishandeld. Als een werknemer terecht op staande voet ontslag neemt, kan hij van de werkgever een schadevergoeding eisen. Die vordering moet dan wel binnen zes maanden na het ontslag ingediend worden.

Een ontslag op staande voet kan door een werknemer ook onterecht worden genomen. In dat geval leidt dit tot de verplichting de werkgever een schadevergoeding te betalen.

Als een werknemer onterecht - dus zonder dringende reden - ontslag neemt, wordt een uitkering geweigerd.
Laatst gewijzigd door Kabee- op 02 jul 2008 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.

astridje
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 jun 2008 15:20

Re: Bepaalde tijd contract, geen opzegtermijn?

Ongelezen bericht door astridje »

opzegtermijn is meestal 1 maand ingaande op de eerste van de volgende maand. dus als je op 1 juni ontslag neemt moet je juni en juli nog werken, als je op 30 juni ontslag neemt dus alleen de maand juli nog. Kijk even goed in de arbeidsovereenkomst wat de exacte tekst is alshet gaat over ontbinden van contract. ga er anders even mee naar een rechtswinkel

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: Bepaalde tijd contract, geen opzegtermijn?

Ongelezen bericht door pbarendse »

Zoals hierboven al vaker gezegd: Een tijdelijk contract kent geen opzegtermijn. Na het verstrijken van de proeftijd is ontbinding van een tijdelijk contract alleen mogelijk met wederzijds goedvinden!

Je zult dus met je werkgever in overleg moeten, maar als die onwelwillig is zul je gewoon tot oktober moeten blijven...

cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Bepaalde tijd contract, geen opzegtermijn?

Ongelezen bericht door cherokee »

De werkgever van Kim1986 wil wel meewerken , door te stellen dat Kim eerder weg mag zodra men een vervanger heeft gevonden.
Veel meer kun je ook niet vragen dunkt mij. Het feit dat Kim een andere baan kan krijgen hoeft niet tot schade te leiden bij de huidige werkgever.
Ik vind dat deze werkgever zich netjes gedraagt door toch te willen meewerken aan een oplossing.

Gesloten