LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitkering na "werkweigering"?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
hamer
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 jan 2006 09:49

Uitkering na "werkweigering"?

Ongelezen bericht door hamer »

Situatie: het lijkt er op dat filiaal waar ik werk, binnen de kortste keren dicht gaat. Ik zal waarschijnlijk mogen kiezen om in een ander filiaal geplaatst te worden, maar dat is ruim een half uur verder reizen en dat gaat niet lukken ivm mijn kind. Ik zal dat dus weigeren en waarschijnlijk ontslagen worden. Krijg ik dan tóch een uitkering, ik kan hier feitelijk niks aan doen, toch? Andere optie is dat ik doorbetaald word tot einde contract, eind mei. Dan krijg ik wel een uitkering naar ik aan mag nemen?! :cry:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Uitkering na "werkweigering"?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik kan mij niet voorstellen dat ze je voor de korte periode tot eind mei willen gaan ontslaan. Dat kost ze volgens mij veel te veel moeite.

Kabee-
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 mar 2008 16:13

Re: Uitkering na "werkweigering"?

Ongelezen bericht door Kabee- »

Indien uw werkgever u ontslaat wegens 'bedrijfseconomische redenen' en op grond daarvan een CWI-ontslagvergunning aanvraagt en ook ingewilligd krijgt, dan komt u in beginsel in aanmerking voor een ww-uitkering. Het is echter afhankelijk van een aantal omstandigheden.

Er staat informatie hierover op http://www.jobcircle.nl/wiki/recht_op_ww_uitkering

U kunt ook even andere zoektermen invullen op de Jobcircle website, wellicht heeft u veel aan de informatie die op de site staat vermeldt en kan het u verder helpen.

hamer
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 jan 2006 09:49

Re: Uitkering na "werkweigering"?

Ongelezen bericht door hamer »

merci tot dusver, maar geldt die vorm van ontslag ook als ik weiger naar een andere vestiging te gaan vanwege de te lange reisduur ivm mijn kind?!!

Kabee-
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 mar 2008 16:13

Re: Uitkering na "werkweigering"?

Ongelezen bericht door Kabee- »

Is er wellicht een ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging in uw bedrijf? Vraag eens na of zij hiervoor toestemming hebben verleend.
Het is namelijk zo dat uit jurisprudentie is gebleken dat rechters een dergelijke overplaatsing rechtmatig achten door de werkgever, wanneer de OR dan wel PVT toestemming hiervoor hebben verleend. Dan is er namelijk sprake van een zwaarwichtige reden en is de overplaatsing noodzakelijk en weegt het bedrijfsbelang op tegen uw belangen. Uit uw verhaal maak ik echter op, dat uw werkgever stopt dus dat er geen andere weg mogelijk is dan u over te plaatsen.

Op de vraag of u als verwijtbaar werkloos wordt aangemerkt, ligt gelegen in het antwoord of deze overplaatsing 'passend' is voor u. U geeft aan dat deze niet passend is vanwege uw kind (mijns inziens lijkt dit mij een gegronde reden). Echter, finaal oordeel hierover ligt in handen van UWV die uitkering zal verstrekken en zal onderzoeken of de werkgever voldoende onderzocht heeft of er passende arbeid aanwezig is die door de u verricht kan worden. Indien deze passende arbeid aanwezig wordt geacht maar niet wordt geaccepteerd door u, kan er sprake zijn van verwijtbare werkloosheid.

De enige die dus deze "open norm" van "passende arbeid" zal invullen, is UWV die de uitkering verstrekt. Misschien kunt u dit voorleggen aan het UWV (in een hypothetische casus).. en of zij hier vaker mee te maken hebben gehad en hoe zij dit beoordeeld hebben.

birs
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 apr 2008 13:36

Re: Uitkering na "werkweigering"?

Ongelezen bericht door birs »

Beste Hamer,

Ik begrijp dat je een tijdelijk contract hebt tot mei. De vraag is, krijg je uberhaupt een nieuw contract (verlenging) aangeboden na mei? Als dit niet het geval is kan je gewoon een uitkering aanvragen.

Biedt je werkgever wel een baan aan en weiger jij om 30 min reisafstand, bedenk dan goed voor jezelf of je hier wel verstandig aan doet. Het werk dat het UWV aan zal bieden kan zelfs nog verder weg zijn. Als je overigens al een ww uitkering krijgt. Hoewel er in jouw situatie strikt genomen geen sprake is van verwijtbare werkloosheid (geen beeindiging dienstverband) is de toetsing en sanctie wel vergelijkbaar met verwijtbare werkloosheid.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Uitkering na "werkweigering"?

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

De enige zinvolle bijdrage komt van Birs.
Volg zijn raad maar op


De rest is niet terzake doende of complete onzin.

hamer
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 jan 2006 09:49

Re: Uitkering na "werkweigering"?

Ongelezen bericht door hamer »

@Birs; hartelijk dank voor je antwoord.
Tsja, da's ook nog maar de vraag of dat contract verlengd wordt tuurliK! Vandaag zou ik meer horen, dus wellicht dat ik straks nog iets nieuws kan posten....
Het betreft een baan in de detailhandel en er is geen OR/personeelsvertegenwoordiging voor handen..

Kabee-
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 mar 2008 16:13

Re: Uitkering na "werkweigering"?

Ongelezen bericht door Kabee- »

@ Hamer,

Het is mij geheel ontgaan dat u aangeeft dat u op tijdelijk contract zit. Birs heeft haar antwoord op uw vraag daarom heel juist geformuleerd.

hamer
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 jan 2006 09:49

Re: Uitkering na "werkweigering"?

Ongelezen bericht door hamer »

Situatie is nu als volgt:
zaak gaat maandag a.s. dicht omdat baas nog maar 2 man personeel heeft. Ik word doorbetaald tot einde contract. Maar in augustus zal filiaal weer open gaan zodra baas filiaalmanager én nieuw personeel erbij gevonden heeft. Ik kan dan ook weer gewoon aan het werk.
Ik zal dan maar een uitkering aanvragen, maar moet dat dan per a.s. maandag of per einde contract?!! Is hier trouwens sprake van een doorstart of... zaak staat dus stakjes gewoon leeg tot augustus.

hamer
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 jan 2006 09:49

Re: Uitkering na "werkweigering"?

Ongelezen bericht door hamer »

zit wat te googlen mbt CWI, is dat normaal dat je de 1e maanden (toevallig gaat het hier nu net om 2 maanden) 75% van je laatst verdiende loon krijgt? Dan zit ik namelijk ónder het minimum of is daar nog een of andere aanvulling voor aan te vragen?! :cry:

birs
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 apr 2008 13:36

Re: Uitkering na "werkweigering"?

Ongelezen bericht door birs »

Beste Hamer,

De eerste 2 maanden krijg je inderdaad 75% van je dagloon.
Kom je dan onder het zogenaamde sociaal minimum? Dan kan je een toeslag krijgen. Deze toeslag kan je tegelijk met je uitkering aanvragen.

(Je moet de toeslag binnen 6 weken aanvragen na de toekenning van de uitkering.)

hamer
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 jan 2006 09:49

Re: Uitkering na "werkweigering"?

Ongelezen bericht door hamer »

hartelijk dank Birs, dat wordt dan niderdaad een toeslag aanvragen. Wat betref tde datum van aanvragen uitkering, neem ik aan dat ik moet wachten tot eind mei als t contract officiëel afloopt?! (Had zondag dus praktisch gezien de laatste werkdag, baas betaalt door tot eind mei maar is reeds gesloten) :wink:

hamer
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 jan 2006 09:49

Re: Uitkering na "werkweigering"?

Ongelezen bericht door hamer »

dat was mijn 1e gedachte, maar ik heb niks anders aangeboden gekregen. Dus lijkt het me ontslag vanwege bedrijfseconomische redenen?!

svdmeer
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 jun 2006 13:25

Re: Uitkering na "werkweigering"?

Ongelezen bericht door svdmeer »

Tegenwoordig is de norm van passend werk zeer ruim. En dat geldt ook voor het onderdeel reistijd. Men verwacht van je dat je extra reistijd accepteert, ook een halfuur. Daarom zal men geneigd zijn om het weigeren van de nieuwe werkplek op grond van een half uur reistijd te zien als verwijtbaar.

Een kind is een eigen keuze en dit probleem zou je zelf op moeten lossen. Ik denk dat ontslagnemen een stap te ver is: Ga eens met de werkgever om tafel. Wellicht krijg je toestemming om een half uur later te beginnen en kun je opvang na schooltijd regelen (je zult in dit geval een uur later thuiskomen, dus voor dat uur moet je een oplossing vinden. Je kunt ook denken aan minder uren werken in overleg met werkgever, je kind wordt ook een keer ouder zodat er weer meer mogelijk wordt).

Gesloten