LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Werken zonder betaald te krijgen.

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Tratos
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 nov 2008 09:55

Werken zonder betaald te krijgen.

Ongelezen bericht door Tratos »

Hallo iedereen,

Mijn eerste vraag op het Radar-forum.

Ik werk op vrijdagavond en zaterdag in een boekwinkel. Ik heb een contract waarin vermeld staat dat ik €5,- netto per uur betaald krijg. (Niet veel, weet ik maar het is maar een bijbaantje :p)

Nu eist mijn werkgever van mij dat ik 20 minuten voor openingstijd aanwezig ben, en ook 20 minuten na sluitingstijd om de winkel te openen en te sluiten. Deze tijd wil hij echter niet betalen. Voor mij is dit erg vervelend, omdat dit mij toch inkomen kost, en als student kan ik alle centjes goed gebruiken.

Dit kost mij per maand:
16x 20 min = 320 minuten = 5,3 uur = €26,50 dat ik aan inkomen per maand misloop.

Nu is mijn vraag:
"Kan mijn baas me verplichten om deze uren gratis voor hem te werken?"

Groetjes,
Tratos

bushalte
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:42

Re: Werken zonder betaald te krijgen.

Ongelezen bericht door bushalte »

Ligt aan de relatie tussen jullie twee. (werkgevr/werknmr)
Moeilijk om op te reageren, maar ik vind dat de werkgevr dat niet zomaar kan beslissen, maar omdat het een bijbaantje is.....

arthur2000

Re: Werken zonder betaald te krijgen.

Ongelezen bericht door arthur2000 »

Moreel natuurlijk fout, alleen: theorie en praktijk lopen nogal eens uiteen.

Een uitweg is om dit anders te zien. Nl, deze 40 minuten zitten al in het uurloon verwerkt. Je verdient geen 5 euro per uur maar gewoon iets minder, zeg 4,65! (rekenfouten voorbehouden, het idee is denk ik duidelijk).

Net als reistijd en pauzes zit dit gewoon al in je loon!
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Succes met je bijbaan!

Dragoon
Berichten: 179
Lid geworden op: 19 feb 2006 20:31

Re: Werken zonder betaald te krijgen.

Ongelezen bericht door Dragoon »

Het ligt er ook aan wat er in je contract staat, dan kun je namelijk aangeven of je dat wilt of niet.
Is dit niet het geval dan ben je dit volgens mij niet verplicht.
Ik moet ook altijd 15 min van te voren aanwezig zijn.
En ook na het werk om op te ruimen. Idd wel jammer dat deze niet uit betaald worden want dit loopt jaarlijks toch wel op!

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Werken zonder betaald te krijgen.

Ongelezen bericht door D1RK »

Winkels hebben dit probleem wel vaker helaas.
Als 1 persoon de winkel opende en een andere afsluit is het een stuk eerlijker en indien er voldoende personeel is zelfs afwisselen.

Omdat deur openen en kachel hoger zetten, koffie ook gelijk zetten.....
en dat hoorde er bij.
Ook nadat de laatste klant de zaak verlaat duurde het nog even en dat is vaak iets later.
Als je voor een winkel kies, doe het eens bij een online winkel die wel elke minuut kan uitbetalen en ik betaal meer per uur....
Sorry, ik betaal dus per minuut en je bepaalde zelf je tijden.
Helaas nu wegens crisis in USA geen personeel nodig maar een 15 jarige komt al op €7,43 per uur Bruto.

antoinetteb42
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 aug 2008 18:33

Re: Werken zonder betaald te krijgen.

Ongelezen bericht door antoinetteb42 »

Citaat Dirk

Helaas nu wegens crisis in USA geen personeel nodig maar een 15 jarige komt al op €7,43 per uur Bruto.

Dat heeft iemand die bij ons de post bezorgd nog niet eens, en degene moet boven de 23 jaar zijn.
Ze zullen wel in de rij bij je staan.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Werken zonder betaald te krijgen.

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,
Ligt aan de relatie tussen jullie twee. (werkgevr/werknmr)
Moeilijk om op te reageren, maar ik vind dat de werkgevr dat niet zomaar kan beslissen, maar omdat het een bijbaantje is...
Het ligt er ook aan wat er in je contract staat, dan kun je namelijk aangeven of je dat wilt of niet.
Is dit niet het geval dan ben je dit volgens mij niet verplicht.
Ik moet ook altijd 15 min van te voren aanwezig zijn.
En ook na het werk om op te ruimen. Idd wel jammer dat deze niet uit betaald worden want dit loopt jaarlijks toch wel op!
Een uitweg is om dit anders te zien. Nl, deze 40 minuten zitten al in het uurloon verwerkt. Je verdient geen 5 euro per uur maar gewoon iets minder, zeg 4,65! (rekenfouten voorbehouden, het idee is denk ik duidelijk).

Net als reistijd en pauzes zit dit gewoon al in je loon!
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Succes met je bijbaan!

Sorry hoor maar wat een onzin antwoorden.

Als je meer uren moet maken omdat je de winkel moet openen of sluiten dien je dat gewoon betaald te krijgen.

punt uit discussie gesloten.

weigert je "werkgever" dit dan zou ik gewoon opzeggen en ergens anders gaan werken.

Het bedrag is gering en een rechtszaak, die je zult winnen, is omslachtig

antoinetteb42
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 aug 2008 18:33

Re: Werken zonder betaald te krijgen.

Ongelezen bericht door antoinetteb42 »

Vroeger heb ik ook ergens gewerkt , die betaalde zoveel dat het mij niet eens uitmaakte of je nou een uur korter of langer moest blijven.
Dit was van mijn kant uit een principekwestie, en met kerst was het helemaal okidoki.
Nu zit ik al 7jaar voor de lol bij de post maar hier zie het allemaal minder worden, mij maakt het niet zoveel uit, maar we hebben mensen werken bij ons die een wijk moeten wegbrengen , hier staat een tijd voor bijv. 2uur en sommigen hebben dat ook nodig, 3 weken geleden hebben ze veel postcodereeksen in tijd verminderd, zoals het voorbeeld werd toen 1:30uur en ze blijven werken bij ons, dus je loopt 30 min per dag eigen tijd.
Ik persoonlijk vind als je er van moet leven , dit een kwalijke zaak, je word eigenlijk misbruikt.

Tijger van Maleisië
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jan 2009 18:35

Re: Werken zonder betaald te krijgen.

Ongelezen bericht door Tijger van Maleisië »

Tratos schreef:
Ik werk op vrijdagavond en zaterdag in een boekwinkel. Ik heb een contract waarin vermeld staat dat ik €5,- netto per uur betaald krijg. (Niet veel, weet ik maar het is maar een bijbaantje :p)

Dit kost mij per maand:
16
x 20 min = 320 minuten = 5,3 uur = €26,50 dat ik aan inkomen per maand misloop.
Volgens mij maak je een rekenfout
Als je op de vrijdagavond werkt is de winkel al open en dan hoef je geen 20 minuten eerder te komen.
Dus wordt je per maand voor 12 x 20=240 = 4 uur =€ 20,- benadeeld.
Of dat een reden is om een andere job te kiezen ??????

Als je denkt dat je te weinig krijgt kijk dan eens op http://www.berekenhet.nl/modules/werken/minimumloon.htm en bereken daar eens hoeveel je zou moeten krijgen.

Lissette
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 feb 2009 09:56

Re: Werken zonder betaald te krijgen.

Ongelezen bericht door Lissette »

Hallo,

Ik heb vanaf 01-01-2008 t/m eind agustus 2008 voor een schoonmaakbedrijf gewerkt (Service plan Ned) in haarlem gewerkt,eind augustus heb ik ontslag genomen,precies op het moment dat deze bedrijf overgenomen werd door een andere schoonmaakbedrijf met de naar Deinum schoon als ik het goed uitspraak,sinds dien heb ik alleen maar moeilijkheden gehad om mij laatste salaris en extras te ontvangen,elke keer wanneer ik bel werd ik van de kasje naar de muur gestuurt,ik heb zelfs met de directeur gesproken die mij beloof te gaan betalen,daarna kreeg ik een bedrag van €200 nadat ik deze bedrag kreeg,kon ik niet niemand meer spreken,toen had ik besloten een deurwaarder in te schakkelen,die heeft geprobeerd brieven te schrijven zonder tegen bericht en geprobeerd te bellen maar kon ook niemand spreken,de deurwaarder had besloten de zaak te stoppen omdat ik zelf voor de gerechtelijke kosten moest draaien en kon ik niet daarom had hij besloten om de zaak te stoppen,october 2008 heb ik ze weer gebeld toen heb ik mw Vois aan de lijn gehad die deed alsof ze niet wist waar het over ging,later op die dag had ze me weer gebeld met de mededeling dat ze gaat zorgen dat €300 overgemaakt gaat worden en de rest 2 dagen laten,ik heb de restant niet meer gekregen,mw Vois was nooit aanwezig wanneer ik bel,tot een dag tot mijn verbazing zegt de telefiniste tegen mij:mw service plan ned is met falliet,wij kunnen niets meer voor u doen,bij klachten stuur maar een brief naar service plan en dat was het,dit allemaal heb ik moeten meemaken voor een geld dat van mij is en de restant kan ik vergeten,een advocaat betalen is geen optie ,dat moet ik per uur gaan betalen omdat mijn man een inkomen heeft.Zou iemand mij hiermee kunnen helpen?advies of dergelijke?

Mvg,
Lies

Waterlelie
Berichten: 287
Lid geworden op: 22 dec 2007 01:15

Re: Werken zonder betaald te krijgen.

Ongelezen bericht door Waterlelie »

Service Plan Nederland is per 25 november 2008 inderdaaf failliet verklaard. U kunt uw vordering bij de curator indienen en kijken wat u zal krijgen.

Lissette
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 feb 2009 09:56

Re: Werken zonder betaald te krijgen.

Ongelezen bericht door Lissette »

Hartelijk dank voor je reactie,

Maar wie is de curator?waar kan ik die bereiken?

Voordat service plan falliet ging (per 25 november) hadden ze tijd zat om mij volledig af te betalen,maar in plaats daarvan werd ik van de kasje naar de muur gestuurd.

Daarom wil ik graag weten bij wie ik nu moet zijn.

Bedankt

marieke2407

Re: Werken zonder betaald te krijgen.

Ongelezen bericht door marieke2407 »

hoi tratos

toen ik 12 jaar terug nog als filiaaleidster bij de bakker werkte een van de grootste hier in rdam,MOESTEN WIJ EEN HALF UUR VOOR !!! opening aanwezig zijn...
het brood moest tot sluitingstijd in de schappen blijven liggen en daarna mochten we pas opruimen.
ik moest ook de kas nog tellen,dus al met al 6 uur klaar....een uur per dag dus....NIET BETAALD.....dat stond zo in het contract...
later denk ik wat een onzin,maar op dat moment heb ik het gepikt en ik weet ook helemaal niet of het mag??
maar ik werkte dus 42 uur per week....over 5 dagen...is 5 uur per week oftwel 20 per maand..en dat bij iederen werknemen er er waren er 14...kassa..en in elk filiaal....
niet voor niks zit ie nu lekker in rockanje te rentenieren ,de zaak heeft hij in 99 overgedaan en die man heeft wel de meiden gewoon betaald vanaf het moment dat ze beginnen....

ik weet het niet...het is denk ik wat je idd afgesproken hebt en dan moet je je erbij neerleggen...ik weet niet hoe oud je bent maar 5 euro netto...en zeg 8 op za en 3 op koop...is 11 uur heb je toch lekker centje....

groetjes marieke 2407

Henk25
Berichten: 227
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:40

Re: Werken zonder betaald te krijgen.

Ongelezen bericht door Henk25 »

Tratos mocht je dit nog lezen: als je meer dan 15 minuten overwerkt dan heb je recht op uitbetaling van je loon volgens de CAO.
Als je minimaal 1 dag per maand op een andere dag werkt dan een vrijdagavond/zaterdag dan heb je recht op meer loon (koopavond/zaterdag toeslag):

14.3a.de arbeid verricht gedurende niet langer dan een kwartier per dag aansluitend op de normale dagelijkse arbeidstijd wegens drukke werkzaamheden of voor het afmaken van een bepaalde taak;

1f. Hulpkracht: degene die een dienstverband is aangegaan voor het nagenoeg uitsluitend verrichten van werkzaamheden op de wekelijkse koopavond (18:00 – 21:00 uur) en/of de zaterdag**

9A.2: De hulpkracht, in de zin van artikel 1 sub f, die in een week tevens op een ander moment dan op de wekelijkse koopavond en/of zaterdag arbeid verricht, heeft, in afwijking op het in het eerste lid bepaalde, voor de in betreffende week op de wekelijkse koopavond en/of zaterdagmiddag gewerkte uren recht op de artikel 9 geregelde compensatie voor bijzondere uren.

9A.3: Indien er door de hulpkracht in een maand meer dan één maal op een ander moment dan op de wekelijkse koopavond en/ of de zaterdag arbeid wordt verricht, wordt de hulpkracht met ingang van die maand niet langer als hulpkracht aangemerkt, doch als parttimer in de zin van de CAO.
Artikel 9 is dan van toepassing.



Dit is een link

ferry75
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 sep 2009 23:49

Re: Werken zonder betaald te krijgen.

Ongelezen bericht door ferry75 »

E.e.a. is redelijk onduidelijk in deze materie. Ik heb persoonlijk het internet ook al afgegoogled naar dit verschijnsel. Mijn mening is natuurlijk ook dat als de baas vraagt om werkzaamheden uit te voeren(op het bedrijf, in opdracht van de werkgever) voor of na de opening van de winkel (en dit struktureel) het gezien word als arbeid en dus zo beloont zou moeten worden. Het is helaas alleen mijn mening. Daadwerkelijke bewijslast hiervoor heb ik nog niet kunnen vinden(afgezien een stuk over de vleesindustrie en of douchen daar als arbeidstijd gezien word).

Wat betreft het gestelde in de cao(in bovenstaande post) en dan met name dit gedeelte:

14.3a.de arbeid verricht gedurende niet langer dan een kwartier per dag aansluitend op de normale dagelijkse arbeidstijd wegens drukke werkzaamheden of voor het afmaken van een bepaalde taak;

Dit gaat over 15 minuten aansluitend(dus na) aan het werk en incidenteel(uitzonderingen dus, niet elke dienst).

Maar goed, als iemand hierover meer weet, laat het weten. Ik ben benieuwd :P

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Werken zonder betaald te krijgen.

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,
14.3a.de arbeid verricht gedurende niet langer dan een kwartier per dag aansluitend op de normale dagelijkse arbeidstijd wegens drukke werkzaamheden of voor het afmaken van een bepaalde taak;

Dit gaat over 15 minuten aansluitend(dus na) aan het werk en incidenteel(uitzonderingen dus, niet elke dienst).

Maar goed, als iemand hierover meer weet, laat het weten. Ik ben benieuwd
Dit en ook vorige postings gaat over overwerk. Dat is hier niet aande orde.

Als je bjvoorbeeld na sluitingstijd van de winkel nog een aantal werkzaamheden moet doen ( kas opmaken, opruimen, ....)dan is dit geen overwerk maar behoort tot je vaste reguliere taken, en de arbeidsduur in je contract dient hier ook op aangepast te zijn.

Overwerk zijn incidentele zaken , die zo nu en dan een keer voorkomen

Toxopeus
Berichten: 233
Lid geworden op: 03 okt 2009 11:18

Re: Werken zonder betaald te krijgen.

Ongelezen bericht door Toxopeus »

Lissette schreef:Hartelijk dank voor je reactie,

Maar wie is de curator?waar kan ik die bereiken?

Daarom wil ik graag weten bij wie ik nu moet zijn.
http://www.curatoren.nl/fo/verslag_fail ... ?id=117212

Ex-beheerder
Berichten: 238
Lid geworden op: 20 mei 2004 05:46

Re: Werken zonder betaald te krijgen.

Ongelezen bericht door Ex-beheerder »

Als je nog loon te vorderen hebt en je kan dat aantonen,dan neemt UWV de loonbetaling over na failliessement. U kunt uw vordering melden bij de curator om bij het UWV te claimen.

Kijk ook eens op de website van UWVWERKbedrijf, daar zal best wel een brochure te downloaden zijn over uw situatie.

Gesloten