LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Probleem met werkgever

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Zekerweten
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 dec 2009 02:51

Probleem met werkgever

Ongelezen bericht door Zekerweten »

Ik zit in een lastig parket en zal het zo goed mogelijk proberen te omschrijven.

Ik ben reeds 1 jaar en enkele maanden werkzaam voor een bedrijf waarbij ik nu mijn laatste contract heb van 6 maanden die rond mei af gaat lopen. Toen ik vorig jaar in dienst kwam heb ik tijdens mijn sollicitatiegesprek aangegeven dat men er wel rekening mee moet houden dat mijn vervoer een probleem kan worden op de lange termijn, omdat partner binnekort ook weer aan de slag gaat en zodra dat gebeurd mij niet meer naar mijn werk kan brengen (25KM heen, 25KM terug). Ik krijg hiervoor een zeer minieme vergoeding van 50 euro per maand waar ik het btw niet mee eens ben als je ziet welke afstanden er overbrugt worden 5 dagen per week. Bedrijf gaf aan te gaan kijken naar de mogelijkheden, bijvoorbeeld meerijden met een collega. Tot op heden is er geen enkel initiatief gekomen vanuit bedrijf hieromtrend.

Ik heb het eerste half jaar op een andere functie gewerkt en daar 1 aanvaring gehad met een collega wat later netjes is opgelost en ben ik overgezet naar een andere functie (betere zelfs). Hier zou ik beter tot mijn recht komen en dat is ook zo. Nu heb ik ook tegen mijn leidinggevende verteld over het gevalletje vervoer en hij wist ervan. Nu komt het probleem waar ik nu mee zit:

De werktijden zijn van 09.00 uur tot 17.30 uur. Werkgever geeft aan dat men om 08.45 uur aanwezig dient te zijn in verband met opstarten systemen etc (iets wat 2-3 minuten in beslag neemt). Ik heb direct aangegeven dat dat in verband met de langere reistijd net wel net niet haalbaar is ook in verband met de files etc. Nu werkt er sinds 8-9 maanden een collega op de afdeling die serieus al 40-50 keer te laat is geweest en uiteraard daarop is aangesproken, maar geen enkele officiele waarschuwing heeft gekregen (bron leidinggevende zelf). Nu kom ik weleens om 08.55 of 08.47 binnen en heel soms weleens om 09.03 of iets dergelijks terwijl collega het weleens presteerde 60 minuten later te komen. Tot mijn verbazing krijg ik gisteren een officiele waarschuwing voor het meermaals te laat komen waarop ik uiteraard direct fel heb gereageerd aangezien het totaal oneerlijk gespeeld word. Ik heb verder een uitstekende relatie met leidinggevende maar die vertelde mij dat ze bij hun standpunt blijven. Mijn vraag is Met welke instantie kan ik het beste contact opnemen hiervoor? Bedrijf bezit trouwens GEEN CAO.

Ook vind ik het vreemd dat men EIST dat je 15 minuten vantevoren aanwezig bent terwijl dat NIET word uitbetaald, kunnen ze dat zomaar volgens de wet?

Alvast bedankt,

Zekerweten
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 dec 2009 02:51

Re: Probleem met werkgever

Ongelezen bericht door Zekerweten »

PS ook zegt bedrijf dat 50 euro de maximale reisvergoeding is. Dat is toch gek, mensen in een andere functie krijgen meer heb dat zelf gezien dus men meet met meerdere maten.

kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: Probleem met werkgever

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Pak je Cao er eens bij en geloof me, elk bedrijf heeft een CAO!

Meestal gaat reiskosten per km, de heenreis dan, je werkgever heeft er echt geen schuld aan dat je gebracht wordt en gehaald wordt.
Als ik jou verhaal goed lees, ga er maar van uit dat je contract niet verlengd zal worden. Die collega van je, heeft wellicht wel al een vast contract?

Zekerweten
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 dec 2009 02:51

Re: Probleem met werkgever

Ongelezen bericht door Zekerweten »

Dat het wel of niet verlengd word is niet zo spannend, gaat er meer om wat kan ik er tegen doen? Dat mijn collega een vast contract heeft moet niet uitmaken volgens de baas, ofwel er word gelogen hierover.

Zekerweten
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 dec 2009 02:51

Re: Probleem met werkgever

Ongelezen bericht door Zekerweten »

Zeker mee eens maar kan het niet verkroppen dat collega´s wel 60-100 keer te laat komen en nieteens een waarschuwing krijgen, wat kan ik hiertegen doen?

Zekerweten
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 dec 2009 02:51

Re: Probleem met werkgever

Ongelezen bericht door Zekerweten »

Punt is als ik dit slik en ze verlengen hem dalijk naar onbepaalde tijd gaan ze dit soort geintjes vaker uithalen, ik ben niet gek en dat wil ik voorkomen.

Zekerweten
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 dec 2009 02:51

Re: Probleem met werkgever

Ongelezen bericht door Zekerweten »

Kans is groot dat hij verlengt word maar als er continu gelogen word hoeft het voor mij niet. Daarbij moet het niet zo zijn dat er vuile spelletjes gespeeld worden want dat kan ik beter, iets wat ik niet wil.

Het moet toch niet zo zijn dat je als werknemer niks te vertellen hebt? Dat lijkt mij niet de bedoeling namelijk en iedereen die zegt; Ja dat is tegenwoordig, lulkoek eerste klas. Ik laat mij echt niet zomaar als een simpele ziel behandelen, maar schijnbaar denken ze van wel ofzo heb geen idee.

Zekerweten
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 dec 2009 02:51

Re: Probleem met werkgever

Ongelezen bericht door Zekerweten »

Heb al juridisch loket ingeschakeld want ik pik dit echt niet. De meeste mensen vinden het schijnbaar normaal en nee een bedrijf heeft niet meer te vertellen al denken velen van wel ;) Laat je niet naaien!

DrFlapdrol
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 dec 2008 11:59

Re: Probleem met werkgever

Ongelezen bericht door DrFlapdrol »

Ik vind het allemaal een beetje gezeur eerlijk gezegd.

Ten eerste vind ik het niet meer normaal dat je iets eerder op je werk moet zijn. Daarnaast is 25 km woon-werk verkeer helemaal niet zoveel. Er zijn vele 100,000-en in Nederland die veel verder moeten reizen. Je hoeft ook niet extreem vroeg te beginnen dus er zijn genoeg alternatieven om op tijd te komen zoals bijvoorbeeld het openbaar vervoer.

In Nederland is het allemaal maar vanzelfsprekend dat alles vergoed moet worden, lekker voor de concurrentiepositie ook. Wees gewoon blij dat je een baan hebt en doe je best om 'm te houden zou ik zeggen.

Succes!

Zekerweten
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 dec 2009 02:51

Re: Probleem met werkgever

Ongelezen bericht door Zekerweten »

Voor Flap-drol: Onzin van de bovenste plank, er is nog steeds werk genoeg en ik vind het niet meer als normaal dat er gewoon €0.19 per km wordt vergoed zoals de account managers ook krijgen, waarom zou ik dat niet krijgen? Ik rijd juist nog een veel langere afstand (meeste wonen in een straal van 5-10km). Ik werk in een sector waar het juist erg normaal is dat het betaald wordt. Ik heb inmiddels contact gehad met het Loket en hun eerste ingeving is dat ik vrij sterk sta aangezien men meet met 2 maten en dingen beloofd maar niet nakomt (maar het wel andersom verwacht).

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Probleem met werkgever

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,
er is nog steeds werk genoeg en ik vind het niet meer als normaal dat er gewoon €0.19 per km wordt vergoed zoals de account managers ook krijgen, waarom zou ik dat niet krijgen? Ik rijd juist nog een veel langere afstand (meeste wonen in een straal van 5-10km). Ik werk in een sector waar het juist erg normaal is dat het betaald wordt. Ik heb inmiddels contact gehad met het Loket en hun eerste ingeving is dat ik vrij sterk sta aangezien men meet met 2 maten en dingen beloofd maar niet nakomt (maar het wel andersom verwacht).
Nu als je vindt dat er werk genoeg is ga je toch ergens anders werken, wat is je probleem ?

Verder is dat wat met een collega wordt gedaan niet de norm. De norm is of de regeling voor jou een acceptabele regeling is. Het lijkt me dat een bedrijf gerust kan eisen dat je om 8.45 aanwezig moet zijn.

Let wel, het is jouw verantwoordelijkheid om woon-werk vervoer te regelen, dat is geen verantwoording voor het bedrijf, en kun je ook niet afschuiven op het bedrijf.

The Sandman
Berichten: 137
Lid geworden op: 12 feb 2009 21:44

Re: Probleem met werkgever

Ongelezen bericht door The Sandman »

@Zekerweten,

jij kent maar 1 waarheid, dat is je eigen waarheid. Ook ken jij maar 1 regel, dat is jouw eigen regel.

Zoals anderen al zeiden: Er is voor jou geen wettelijke regeling voor de reiskosten. De werkgever is volledig vrij om te bepalen of hij dit wil uitkeren of niet en tegen welk bedrag.

Daarnaast kan jij niet zeggen: Hij doet dit. dan mag ik dat. Of "hij moet eerst gestraft worden, dan ik".
Men is nu gewoon aan het handhaven richting U. Dat wil niet zeggen dat de collega aan de dans ontspringt.

Tot slot; zet lekker die hakken in het zand. Maar het uw werkgever goed lastig!! 1 Ding weet je dan in ieder geval zeker; deze baan ben je volgend jaar kwijt.

Zekerweten
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 dec 2009 02:51

Re: Probleem met werkgever

Ongelezen bericht door Zekerweten »

Sandman ik ben het deels met je eens. Maar jij wil dus zeggen als men zegt; Nee iedereen krijgt hier hetzelfde en je komt erachter dat het niet zo is dat je dat zomaar moet laten varen? Na dit gezegd te hebben tegen mijn baas word dit stellig ontkent. Dat heeft dus geen nut en moet ik andere uitwegen zoeken. Woon-werk moet ik inderdaad zelf regelen maar waarom doen ze dan die belofte dat ze gaan kijken voor me? Zeg dan niks..... Waarom zou ik mijzelf niet mogen vergelijken met een collega die veel vaker te laat komt, gelijke monniken gelijke kappen toch? Zelfde afdeling zelfde soort functie zelfde leeftijd btw.

kuklos
Berichten: 9766
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Probleem met werkgever

Ongelezen bericht door kuklos »

@zekerweten, je hebt gelijk dat we niet een belofte zouden moeten doen als we die niet na kunnen komen en dat we iedereen gelijk zouden moeten behandelen. Maar helaas is dit geen ideale wereld.
En dat je er tegenin wilt gaan snapt ik. Doch het is een gevecht wat je niet kan winnen. En soms is het dan beter om het gevecht maar niet aan te gaan.

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: Probleem met werkgever

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

Het antwoord van MrFlapdrol is zo onzinnig nog niet.

Uiteindelijk verkoop je jezelf, promoot dat ook in plaats van alleen maar te eisen.

Zekerweten
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 dec 2009 02:51

Re: Probleem met werkgever

Ongelezen bericht door Zekerweten »

Jeroentje hoezo alleen maar eisen? Ik heb bepaalde kwalificaties waarop ze mij hebben aangenomen terwijl ik ook bij een ander bedrijf aan de slag kon maar uiteindelijk de collegialiteit hebben de doorslag gegeven door hier te beginnen voelde beter etc.

Je ziet het alleen vanuit bedrijfsoogpunt maar kijk eventjes andersom; Ik doe soms 3 functies tegelijk en als men mij iets vraagt collega's of de teamleider is het altijd ja doe ik wel even. Ja die jongen werkt hard hoor ik altijd dan verwacht je minstens een stukje waardering terug. Input qua marketing etc komt altijd van mij af hoor anderen er zelden over, dat soort dingen. Dan mag je best eisen? Zeker als je kwalificaties hebt en ervoor gestudeerd hebt lijkt me.

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: Probleem met werkgever

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

Eisen in de zin van: wees ook blij dat je werk hebt. En misschien heeft die andere lulhannes die alsmaar te laat is wel waarschuwingen gehad. Misschien is het beleid intern gewijzigd. Reiskostenvergoeding is leuk, maar de hoofdmoot ligt bij het salaris. Als dat goed is, heb je qua financien niets te klagen. Je bent een verbintenis aangegaan voor die 50 euro in de maand op paier. Als er verder niets op papier staat sta je niet heel sterk. Ik lees ook geen concrete beloften vanuit de werkgever in deze.

Dat te laat komen...persoonlijk heb ik er een hekel aan. En mag een werkgever verwachten dat je er wat eerder bent. Maar de een waaschuwen en de ander niet is ook weer krom, maar dat zou ik echt laten rusten totdat je stabiel in het bedrijf zit. Dan ga je mekkeren over dat soort dingen. Gelijk je gal spuwen kost je gewoon de kop in jouw situatie.

En eerlijk is eerlijk, werk wat naar de zin is is ook zeer belangrijk.

Zekerweten
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 dec 2009 02:51

Re: Probleem met werkgever

Ongelezen bericht door Zekerweten »

Thanks voor je goede toevoeging :)

Die 50 euro staat op papier maar ik had destijds wel gemeld dat ik in een benarde situatie zat voor werk ivm een zwaar ongeval van mijn vriendin en had toen eigenlijk per direct werk nodig, die andere baan zou 2-3 weken later 2de gesprek plaatsvinden wat achteraf serieus te laat zou zijn geweest ivm stop uitkering etc.

Financien zijn erg marginaal achteraf, jongens van mijn leeftijd verdienen bij andere partijen 400-600 euro bruto meer per maand alleen dat zit hier niet kortbij en kan dus pas weg als ik mijn rijbewijs haal (aankomende maand). Uiteraard kijk ik alvast rond. Ik vind 08.47 niet te laat komen eerlijk gezegd. Alles opstarten kost 5 minuten maximaal en geen 15 minuten, zolang ze er niet voor betalen kunnen ze het volgens mij ook niet verplichten.

quantas01
Berichten: 409
Lid geworden op: 07 nov 2009 16:37

Re: Probleem met werkgever

Ongelezen bericht door quantas01 »

Die 50 euro staat op papier maar ik had destijds wel gemeld dat ik in een benarde situatie zat voor werk ivm een zwaar ongeval van mijn vriendin en had toen eigenlijk per direct werk nodig, die andere baan zou 2-3 weken later 2de gesprek plaatsvinden wat achteraf serieus te laat zou zijn geweest ivm stop uitkering etc.
Dus wat klaag je dan je hebt er zelf voor getekend.
Als je meer vergoeding wilde had je dat moeten bespreken achteraf mekkeren heeft geen zin.
Financien zijn erg marginaal achteraf, jongens van mijn leeftijd verdienen bij andere partijen 400-600 euro bruto meer per maand alleen dat zit hier niet kortbij en kan dus pas weg als ik mijn rijbewijs haal (aankomende maand). Uiteraard kijk ik alvast rond. Ik vind 08.47 niet te laat komen eerlijk gezegd. Alles opstarten kost 5 minuten maximaal en geen 15 minuten, zolang ze er niet voor betalen kunnen ze het volgens mij ook niet verplichten.
Wederom ben je zelf akkoord gegaan met dit salaris en dan moet je nu niet zeuren dat ze ergens anders meer verdienen.
Je weet niet eens of je slaagt en roept nu al dat je het haalt.

En een werkgever kan je zeker verplichten om 15 min voor aanvang aanwezig te zijn.
Jas uitdoen, bakje koffie pakken, en dan op je gemak aan het werk.

Kom jij om 9 uur binnen ben je gewoonweg te laat simpel zat, weet je wat edr vroeger gebeurde, 8 uur beginnen en dan te laat zonder een geldige reden en dat is niet omdat de bus niet reed dan moet je maar eerder vertrekken etc dan kon je omdraaien en had je 1 dag geen salaris de dag erop kwam jij op tijd.

Ik heb er zo'n hekel aan he van die figuren die zelf hun regels bepalen en komen wanneer het hun uitkomt.
Wat een ander doet is die ander zijn probleem niet het jouwe.

Maar ik denk dat je beter kan solliciteren want zo 1 wordt buiten gewieberd.

kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: Probleem met werkgever

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Q jij bent hopeloos ouderwets, meen ik echt!

Ik zou er voor pleiten, dat vanaf het moment dat je van huis af gaat, dat je aan het werk bent!
Beter nog, vanaf het moment dat mijn wekker afgaat, ik moet er immers voor hun uitkomen, ik vind het een gunst voor hun dat ik voor ze werk, met al mij opgedane kennis! Ik draag trouwens geen jas, dus die tijd hoeft mijn baas niet te vergoeden! Echter mijn collega............, kost hem wel 2 minuten om deze uit te trekken!

Ik weet het niet meer hoor, vroeger, stapte ik op de fiets om naar mijn werk te gaan en ik ben pas 40 jaar, reiskosten hadden we nog nooit van gehoord, je ging gewoon, want je wou geld verdienen. Verder was er nog een gouden regel, als je collega eens te laat was, dekte je hem/haar, nu is het maten naaien!

Zeker weten, je bent aan het draaien, eerst was het ivm met werk vriendin, nu ivm een zwaar ongeval! Je vriendin brengt je, maar het zware ongeval dan? Ze zou volgens jou weer aan het werk gaan. Nu weer ivm stop uitkering, maar jij was toch zo top?

Zeker, ze kunnen het je wel degelijk verplichten en geloof me, elk bedrijf heeft een cao!

Mijn advies is even kop dicht houden!

Gesloten