LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] concurrentiebeding bij tijdelijk contract

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
mihoen
Berichten: 365
Lid geworden op: 25 mei 2010 12:35

concurrentiebeding bij tijdelijk contract

Ongelezen bericht door mihoen »

als je in een dierenwinkel werkt met een tijdelijk contract dat niet verlengd gaat worden, waarin staat dat je niet bij een dierenwinkel mag werken in een straal van 30km, mag dan de werkgever je vastpinnen op dit concurrentiebeding? het lijkt namelijk erg oneerlijk omdat het de kans op de arbeidsmarkt aanzienlijk verkleint.

mag dit zomaar?

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: concurrentiebeding bij tijdelijk contract

Ongelezen bericht door S. »

Was verstandiger geweest om een contract met zo'n bepaling niet te tekenen.
Ik zou me er nu weinig van aantrekken, want hoe wil je huidige baas erachter komen dat je bij een andere dierenwinkel gaat werken?
Wanneer een contract stopt van rechtswege en je gaat weg zonder te melden wat je verder gaat doen, dan heb je in principe alle banden met je werkgever verbroken. Het lijkt me wat anders wanneer je zelf ontslag neemt vanuit een baan voor onbepaalde tijd en met je kennis en eventuele opleidingen die een werkgever aan je besteed heeft een andere werkgever een goede kracht schenkt met veel kennis van een concurrent waar de nieuwe werkgever geen tijd en kosten aan gehad heeft.
Alleen ben je nu gedwongen ander werk te zoeken en kan iemand je niet verbieden dit bij een werkgever in dezelfde branche te doen.

Ad Verkaad
Berichten: 642
Lid geworden op: 23 jan 2009 14:09
Locatie: 51.926316, 4.450772

Re: concurrentiebeding bij tijdelijk contract

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

mihoen schreef:als je in een dierenwinkel werkt met een tijdelijk contract dat niet verlengd gaat worden, waarin staat dat je niet bij een dierenwinkel mag werken in een straal van 30km, mag dan de werkgever je vastpinnen op dit concurrentiebeding? het lijkt namelijk erg oneerlijk omdat het de kans op de arbeidsmarkt aanzienlijk verkleint.

mag dit zomaar?
Je kunt inderdaad een concurrentiebeding overeenkomen bij een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd. Wel moet de werkgever er een redelijk belang bij hebben. In geval van een dierenwinkel kan ik me eerlijk gezegd geen enkel redelijk belang indenken; ik neem aan dat je geen specifieke kennis van deze werkgever gaat meenemen naar een andere dierenwinkel om vervolgens je oude baas gek te maken en al z'n klanten af te nemen.

Er zijn twee mogelijkheden: je legt de bal bij je oude werkgever en gaat gewoon werken; je oude werkgever zal dan stappen moeten ondernemen om jou te laten stoppen met het overtreden van het concurrentiebeding.

Een dergelijke houding brengt wel bepaalde risico's met zich mee (bijvoorbeeld dat je de sympathie van de rechter misschien niet zult hebben omdat je zo maar, in strijd met het beding en zonder toestemming van je ex-werkgever, ergens anders bent gaan werken). Mijn advies zou daarom zijn: ga eens praten met een advocaat arbeidsrecht bij jou in de buurt over een procedure om het concurrentiebeding buiten effect te stellen.

Firestar
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 dec 2010 23:59

Re: concurrentiebeding bij tijdelijk contract

Ongelezen bericht door Firestar »

Gewoon bij een andere dierenwinkel gaan werken.
Je hoeft je niet grote zorgen te maken dat de dierenwinkel waar je nu werkt er een rechtzaak van zal maken.

En als ze het al doen zal de rechter het belangrijker vinden dat JIJ WERK hebt dan werkeloos thuis zit op kosten van de samenleving.

Succes.
(eigen ervaring met zo'n gevalletje .. je ex-werkgever zal je wel bang proberen te maken maar 'blaffende honden bijten niet')

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: concurrentiebeding bij tijdelijk contract

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 08 jan 2012 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: concurrentiebeding bij tijdelijk contract

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

Pindakaaspotje schreef:Ik zou me sowieso geen zorgen maken... ten eerste zouden ze zo'n bepaling alleen op kunnen nemen bij een vast contract met een medewerker die met bepaalde informatie werkt. Als ze je geen werk meer aanbieden, gaat het uiteraard niet meer op, je zou dan belemmerd worden in je baankeuze en carrierekansen.

Daarnaast moet de werkgever wel hele goede argumenten hebben om dit voor de rechter stand te laten houden... bv je bent een hele belangrijke schakel die veel concurrentiegevoelige informatie bezit.. dat lijkt me bij een simpele medewerker van de dierenwinkel niet het geval. Zelfs al was het wel het geval dan gaan bij de rechter vaak de carrierekansen van de werknemer voor.
Ik zou me als ik jou was, toch eens wat terughoudener gaan opstellen in topics welke handelen over het recht. Je geeft informatie die niet klopt. Er kan wel degelijk een concurrentiebeding worden overeengekomen bij arbeidscontracten met een bepaalde tijdsduur:
http://www.advocatenvoordeondernemer.nl ... nkomst.htm

Het valt mij op dat je in andere topics ook stellig bent. Gelukkig wordt je door andere forumgebruikers wel teruggefloten, maar toch. Zeg dan tenminste "mijns inziens"of "volgens mij"

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: concurrentiebeding bij tijdelijk contract

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 08 jan 2012 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: concurrentiebeding bij tijdelijk contract

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

Pindakaaspotje schreef:
FiscaalJurist schreef:
Pindakaaspotje schreef:Ik zou me sowieso geen zorgen maken... ten eerste zouden ze zo'n bepaling alleen op kunnen nemen bij een vast contract met een medewerker die met bepaalde informatie werkt. Als ze je geen werk meer aanbieden, gaat het uiteraard niet meer op, je zou dan belemmerd worden in je baankeuze en carrierekansen.

Daarnaast moet de werkgever wel hele goede argumenten hebben om dit voor de rechter stand te laten houden... bv je bent een hele belangrijke schakel die veel concurrentiegevoelige informatie bezit.. dat lijkt me bij een simpele medewerker van de dierenwinkel niet het geval. Zelfs al was het wel het geval dan gaan bij de rechter vaak de carrierekansen van de werknemer voor.
Ik zou me als ik jou was, toch eens wat terughoudener gaan opstellen in topics welke handelen over het recht. Je geeft informatie die niet klopt. Er kan wel degelijk een concurrentiebeding worden overeengekomen bij arbeidscontracten met een bepaalde tijdsduur:
http://www.advocatenvoordeondernemer.nl ... nkomst.htm

Het valt mij op dat je in andere topics ook stellig bent. Gelukkig wordt je door andere forumgebruikers wel teruggefloten, maar toch. Zeg dan tenminste "mijns inziens"of "volgens mij"
in dit geval weet ik voor 100% dat de rechter het direct van tafel veegt... de vrijheid van een medewerker neemt een rechter wel degelijk als belangrijkste. En ja als die oude werkgever geen werk mee rvoor je heeft dan ka ie ook nooit ergens aanspraak op maken.. dat durf ik wel te beweren.
Het is inderdaad zo dat de kantonrechters concurrentiebedingen streng beoordelen en het belang van de medewerker zwaar laten meewegen. Aangezien de rechter in Nederland zelf, binnen de grenzen van de wet aan de HR jurisprudentie, de zaak mag beoordelen en zelf tot een beslising mag komen, lijkt mij een 100% garantie een strakke bewering :!:

De praktijk maakt daarom ook steeds meer gebruik van relatiebedingen. Dit doet meer recht aan het belang van de werkgever, namelijk het niet weglokken van klanten of gebruiken van gevoelige info.

In de fiscale wereld komen dit soort bedingen veel voor (heb zelf ook een drie pagina tellend relatie beding) maar bij werkgever wisssel kom je er bijna altijd uit omdat medewerkers komen en vertrekken en de huidige baas waar jij vertrekt spuugt ook niet op klanten die een nieuwe medewerker bij zijn oude werkgever weet los te weeken.

Ik ben het wel met je eens dat zo'n zwaar concurrentiebeding als TS heeft in mijn ogen onredelijk bezwarend is, gezien de functie en de branche waarin hij/zij werkt

Gesloten