LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verslechterd contract tekenen anders ontslag

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
benkorevaar
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 nov 2010 19:05

verslechterd contract tekenen anders ontslag

Ongelezen bericht door benkorevaar »

ben sinds 11 jan 2007 in dienst bij mijn baas
Laatst gewijzigd door benkorevaar op 25 jan 2011 15:10, 2 keer totaal gewijzigd.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: verslechterd contract tekenen anders ontslag

Ongelezen bericht door snepke »

Ben je lid van de bond?
Zou ik dat contract daar eens laten zien.
Die weten wel of dat allemaal zo mag.
Ik dacht dat de werkgever zoiets(minder werken) moest aanvragen.

benkorevaar
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 nov 2010 19:05

Re: verslechterd contract tekenen anders ontslag

Ongelezen bericht door benkorevaar »

gewijzigd
Laatst gewijzigd door benkorevaar op 25 jan 2011 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: verslechterd contract tekenen anders ontslag

Ongelezen bericht door snepke »

Zou het toch proberen(de bond)
Nee heb je ,ja kan je krijgen.

Ik weet weinig van werk/ontslagrecht, maar hun weten er alles van.
En die helpen je ook als je toch ontslagen wordt.
Succes.

Ad Verkaad
Berichten: 642
Lid geworden op: 23 jan 2009 14:09
Locatie: 51.926316, 4.450772

Re: verslechterd contract tekenen anders ontslag

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

Het is een nieuw contract; je hoeft niet te tekenen, maar dan loop je wel het risico op ontslag (waarbij je werkgever uiteraard een ontslagvergoeding zal moeten betalen).

Neem eens contact op met een advocaat arbeidsrecht om je zaak te bespreken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: verslechterd contract tekenen anders ontslag

Ongelezen bericht door kweenie »

Niet tekenen. Je baas heeft geen poot om op te staan. Hij kan je niet zomaar ontslaan. Als er financiële problemen zijn en hij wil je daarom ontslaan, dan kan dat niet. Hij zal zich moeten houden aan de wettelijke regels, die onder andere inhouden dat (kort gezegd) bij zulke bezuinigingen degene die het laatste erbij is gekomen moet worden ontslagen.

Als hij naar de rechter zou stappen, dan kost hem dat veel tijd en geld, en de rechter zal hem ook ongelijk geven. Als hij je kwijt wil, zal hij dat dus in onderling overleg moeten doen en zal hij je een ontslagvergoeding moeten geven. Die zal waarschijnlijk bruto minstens 20.000 zijn, maar misschien in de richting van de 30.000 gaan.

Bovendien, als je hiermee akkoord gaat het gaat over een jaar nog slechter en je zult alsnog worden ontslagen, dan wordt je uitkering op die 3000 gebaseerd in plaats van op 4350.

(Is die 13de maand trouwens wel voorwaardelijk? Ze kunnen namelijk niet zomaar een 13de maand waar je recht op hebt niet uitkeren.)

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: verslechterd contract tekenen anders ontslag

Ongelezen bericht door witte angora »

Ontslag kan altijd worden aangevoerd op grond van onherstelbare arbeidsverhoudingen. En die kant lijkt het aardig op te gaan, als ik het zo zie.

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: verslechterd contract tekenen anders ontslag

Ongelezen bericht door plumber »

Als dat bruto salaris is berekend op meer dan 36 uur werk per week
dan is het geen bruto salaris maar zit er uurtoeslag bij.Ze kunnen je
dus 36 uur laten werken op basis van je uurloon.Je hebt een contract
voor onbepaalde tijd neem ik aan en als die je bevalt geen nieuwe tekenen
zoals kweenie schrijft.
De bond zal je wel helpen maar tegen extra betaling. Is ook logisch
als je nu pas lid wordt.Alleen mijn ervaring met de bond is dat ze
meer opkomen voor het belang van de werkgever als van de werknemer.

henk51
Berichten: 1676
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: verslechterd contract tekenen anders ontslag

Ongelezen bericht door henk51 »

ik verdiende meer dan hun ,mar dat komt door zaterdag ,zondagarbeid , en meer uren , ook in de avond
Als je op basis van dit contract ook meer uren en in weekenden uren maakt krijg je ook meer salaris je hebt dan recht op overwerktoeslag en weekend uren toeslagen.
Is er een CAO voor dit bedrijf/bedrijfstak en wordt die gehanteerd.
Zoja dan zijn daarin de toeslagen te bekijken, en het salaris waar je minimaal recht op hebt.

Zo kan je omrekenen of je met jouw extra uren/toeslagen gebaseerd op je nieuwebruto salaris wel zoveel slechter uit bent als je nu denkt te zijn.
Als je nu net als die anderen alleen normale daguren maakt is het onredelijk om jou meer te betalen voor hetzelfde werk.Alleen is het wel redelijk om toeslagen te krijgen voor buitengewone uren.

degene die mij dit medeelde is de schoonzoon van de baas die 2 maanden geleden in dienst gekomen is ,als hij hetzelfde als mij gaat verdienen betekend dit 3000 euro extra kosten voor ons bedrijf niet echt een besparing ,kan zelf wel een aantal besparingen verzinnen die per jaar al gauw 25000 euro opleveren
Probeer niet de schoonzoon uit te spelen want dan delf je geheid het onderspit.
Die schoonzoon is over een tijdje waarschijnlijk jouw nieuwe baas.
Ik ben het eens met Witte Angora ik zie al een zeer verslechterde arbeidsverhouding gezien je uitlatingen over auto's kunst verbouwingen.

En als er geen CAO is kan de bond ook niet veel voor je doen ook al gezien je korte lidmaatschap. Je had meer aan een rechtsbijstandsverzekering gehad.
ook onze 13e maand wordt dit jaar niet uitgekeerd
Was die opgenomen in het arbeidscontract of was het een extra cadeautje van de werkgever een soort winst uitkering want dat is hij niet verplicht te geven.Dat is een gunst en geen verplichting

gr Henk

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: verslechterd contract tekenen anders ontslag

Ongelezen bericht door kweenie »

witte angora schreef:Ontslag kan altijd worden aangevoerd op grond van onherstelbare arbeidsverhoudingen. En die kant lijkt het aardig op te gaan, als ik het zo zie.
Dat klopt, maar daarvoor zal de werkgever wel naar de rechtbank moeten. Dat geeft hem veel extra kosten en kost hem extra tijd. En die rechter zal dan een ontslagvergoeding vaststellen. Als je altijd je werk goed hebt gedaan en er verder niets vreemds is voorgevallen, zal die vergoeding waarschijnlijk tussen de 20 en 30 duizend bedragen.

Voor je baas wordt het dan een afweging of hij je kwijt wil voor een fix bedrag aan ontslagvergoeding plus advocaatkosten plus eventueel rechtbankkosten, of dat hij je tegen het hogere salaris in dienst houdt. En je dan wellicht op termijn weggepest wordt...

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: verslechterd contract tekenen anders ontslag

Ongelezen bericht door witte angora »

En je dan wellicht op termijn weggepest wordt...
Maak er maar van: op KORTE termijn weggepest wordt.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: verslechterd contract tekenen anders ontslag

Ongelezen bericht door GJvdZ »

kweenie schreef:Niet tekenen. Je baas heeft geen poot om op te staan. Hij kan je niet zomaar ontslaan. Als er financiële problemen zijn en hij wil je daarom ontslaan, dan kan dat niet. Hij zal zich moeten houden aan de wettelijke regels, die onder andere inhouden dat (kort gezegd) bij zulke bezuinigingen degene die het laatste erbij is gekomen moet worden ontslagen.
Als het financieel slecht gaat met een bedrijf dan kan je wel degelijk ontslagen worden. En LIFO kan je ook heel creatief toepassen: per functie, per leeftijdscategorie, en allerlei combinaties daarvan.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: verslechterd contract tekenen anders ontslag

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 08 jan 2012 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: verslechterd contract tekenen anders ontslag

Ongelezen bericht door crazyme »

GJvdZ schreef:
Als het financieel slecht gaat met een bedrijf dan kan je wel degelijk ontslagen worden. En LIFO kan je ook heel creatief toepassen: per functie, per leeftijdscategorie, en allerlei combinaties daarvan.
Helemaal mee eens. En het UWV is er echt wel van te overtuigen dat er mensen uit moeten, en dan hoef je als werkgever niet eens met accountantsverklaringen te komen.

Wees wijs !

Je kunt beter contractueel vastleggen dat je TIJDELIJK (voor zolang het voor het bedrijf nodig is) genoegen neemt met een minder salaris. Contractueel verander je niets, dat zou jouw positie bij ontslag/failissement te veel schaden. Je maakt alleen een aparte overeenkomst, een allonge. Laat dat wel door een jurist opstellen.

Ik verbaas mij er overigens over dat iemand met jouw salaris op TrosRadar om advies vraagt. Die 150,- die een advocaat vraagt kun je toch wel opbrengen ?

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: verslechterd contract tekenen anders ontslag

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

crazyme schreef:Helemaal mee eens. En het UWV is er echt wel van te overtuigen dat er mensen uit moeten, en dan hoef je als werkgever niet eens met accountantsverklaringen te komen.
Bij het UWV misschien niet, maar bij een rechtbank toch wel, als men daarom vraagt.
Het zou iig wel mijn eerste vraag zijn.
En dat is vaak best wel zweten voor een werkgever.
Ik heb soms nog lol om. :wink:

benkorevaar
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 nov 2010 19:05

Re: verslechterd contract tekenen anders ontslag

Ongelezen bericht door benkorevaar »

gewijzigd
Laatst gewijzigd door benkorevaar op 25 jan 2011 15:00, 2 keer totaal gewijzigd.

benkorevaar
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 nov 2010 19:05

Re: verslechterd contract tekenen anders ontslag

Ongelezen bericht door benkorevaar »

maand
Laatst gewijzigd door benkorevaar op 25 jan 2011 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: verslechterd contract tekenen anders ontslag

Ongelezen bericht door witte angora »

overigens zijn we wel bezig om onze krachten te bundelen
Je bedoelt met alle collega's die er op achter uit zouden moeten gaan?

Zou het een idee zijn dat jullie als groep eerst aan de directie zelf vragen wat de reden is van dit beleid, alvorens naar ongeacht welke instantie te stappen? Het kan best zijn dat, als er maar een klein beetje druk wordt uitgeoefend, het roer al om gaat en alles bij het oude blijft.

benkorevaar
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 nov 2010 19:05

Re: verslechterd contract tekenen anders ontslag

Ongelezen bericht door benkorevaar »

gewijzigd
Laatst gewijzigd door benkorevaar op 25 jan 2011 15:08, 3 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: verslechterd contract tekenen anders ontslag

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik kan me voorstellen dat je kwaad bent, en veel van je collega's waarschijnlijk ook. Ik denk dat het goed is de koppen bij elkaar te steken, en dan iemand als woordvoerder aan te wijzen die to-the-point, op een rustige en duidelijke manier, jullie standpunt kan verwoorden.

Die schoonzoon mag dan over lijken gaan; zorg dan dat er in je verdediging geen zwakke plekken zitten waar hij jou of je collega's kan raken. De manier van presenteren kan ook een zwakke plek zijn. :wink:

Gesloten