LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] NN Woekerpolis afkopen

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
Janges
Berichten: 61
Lid geworden op: 19 apr 2011 18:48

Re: NN Woekerpolis afkopen

Ongelezen bericht door Janges »

Ik begrijp de volgende regel (met voetnoot 2 ) niet:
Eerste kosten die u nog niet heeft betaald 2) nihil

2) Een deel van de kosten is afsluitprovisie voor de verzekeringsadviseur. Omdat u de verzekering nu beeindigt, krijgt u een deel van deze kosten terug.


De noot suggereert teruggave van al wel betaalde afsluitprovisie (afsluitprovisie is voor zover ik weet bij NN onderdeel van de eerste kosten), dus teruggave van eerste kosten.
Dit kan ik niet rijmen met de tekst “Eerste kosten die u nog niet heeft betaald”.

De terugbetaalde afsluitprovisie hoort toch gewoon verrekend te zijn in de afkoopwaarde?

Een andere vraag: wat vinden jullie van de stelling: Nu afkopen is uitstappen in een markt met lage koersen (en je bent ingestapt bij hoge koersen). Dus enkel doen als je verwacht dat de koersen nog gaan dalen of te weinig stijgen om de 1,25% kosten van NN (hebben ze toegezegd vanaf 2013), plus (spaar)rentederving te compenseren.

Graag reacties....

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: NN Woekerpolis afkopen

Ongelezen bericht door arvandongen »

Janges schreef: De terugbetaalde afsluitprovisie hoort toch gewoon verrekend te zijn in de afkoopwaarde?
Ja, en volgens mij gebeurt dat ook. Echter, de initiele kosten zijn hoger dan de afsluitprovisie omdat NN zelf ook initiele kosten berekent. Deze NN-kosten krijg je niet terug en worden bij afkoop alsnog in rekening gebracht indien nog niet ingehouden.

Een andere vraag: wat vinden jullie van de stelling: Nu afkopen is uitstappen in een markt met lage koersen (en je bent ingestapt bij hoge koersen). Dus enkel doen als je verwacht dat de koersen nog gaan dalen of te weinig stijgen om de 1,25% kosten van NN (hebben ze toegezegd vanaf 2013), plus (spaar)rentederving te compenseren.
Ik ben daar heel simpel in: NN heeft bedrog/misleiding gepleegd. Dus onmiddellijk afkopen ongeacht de koers. Je blijft toch geen geld storten aan een bedrieger? Vervolgens een KiFiD-procedure opstarten en de volledige inleg terugeisen plus wettelijke rente. Op deze wijze heb je (na toewijzing door het KiFiD) je schade volledig vergoed gekregen ongeacht de koers van de dag.

blade0172
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jan 2010 16:35

Re: NN Woekerpolis afkopen

Ongelezen bericht door blade0172 »

Bedankt voor de info arvandongen en janges.

Ik heb NN vorige week nog gebeld om uitleg.
Op dit moment is mijn polis 10380euro waard hiervan moet ik 52% afgeven
aan NN vervolgens moet ik aan het eind van het belasting aangifte doen van de 9396 euro (waarde polis vorig jaar??) hiervan moet ik 20% belasting betalen.

even een korte rekensom,

10380 x .52% = 5397
9396 x .20% = 1879
totaal over = 3518 euro onder aan de streep.

nu geen idee wat ik er mee moet heb de polis opgestuurd naar brand new day
om kijken wat nog de mogelijkheden zijn. Ook nog een optie om nog te gaan banksparen of moet ik gewoon mijn verlies nemen en het laten uitbetalen kan het eigenlijk wel gebruiken.

met vriendelijk groet,

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: NN Woekerpolis afkopen

Ongelezen bericht door arvandongen »

@blade

De 20% kosten (=boeterente) kan je voorkomen door je geld langer vast te zetten. BND heeft daar vast wel een oplossing voor.

De 52% belasting kan je verbeteren door de polis pas af te kopen als je in een lagere inkomsten-belastingschaal zit (na pensioen of bij werkloosheid). Het teveel betaalde krijg je van de belastingen terug. N.B. 52% belastingen is minder erg dan het lijkt, want je hebt ook (52%?) belastingvoordeel gehad toen je inlegde in de polis.

Omzetten naar BND lijkt mij een goede aktie.


HET BEDROG:
Let op: Alle VERBORGEN kosten hebben niets met de bovenstaande belastingen te maken. Deze verborgen kosten zijn reeds ingehouden voordat je poliswaarde op 10380 Euro bepaald is. Je werkelijke inleg was veel hoger (koerswinsten en -verliezen niet meegerekend).

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: NN Woekerpolis afkopen

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Ik blijk dus ook een woekerpolis te hebben, dit is me bevestigd door wat nu Nationale Nederlanden heet. In mijn geval heet het beleggingsverzekering of ook wel Beursspaarplan.

Nu duizelen de getallen me een beetje. Ik vermoed ook dat ik uiteenlopende antwoorden op mijn vraag zal krijgen, maar ik leg hem jullie toch voor:

Vanaf april 1998 betaal ik 22,69 euro per maand (voorheen was dat 50 gulden, dus).

Inleg na 14 jaar 3811,92 euro.

Subtotaal (waarde per 1-4-2011) 2944,51. Daarbij is 272,28 premie geteld t/m 1-4-2012. Subtotaal dus 3216,79.

Op de inleg van het laatste jaar zijn de volgende kosten in mindering gebracht:

49,93 euro, zijnde premies overlijdensrisico, aan/verkoopkosten en kosten verzekeringsmaatschappij.

Komen we op een subtotaal van 3216,79 - 49,93 euro, is 3166,86 euro uit.

Ik heb in het laatste jaar flink moeten interen op de waarde van de beleggingen, en daarom gaat er volgens berekening van NN: 335,53 euro af.

Hou ik over 2831,33 euro.

Hans Kazan zou er nog iets van begrijpen van dit goochelen met cijfers. Maar wie kan me vertellen of er kosten in rekening zijn gebracht, die niet in rekening gebracht hadden mogen worden?

Nu het volgende: ook al lijd ik nu verlies op mijn inleg over 14 jaar, ik heb toch besloten het hele zootje af te kopen, en te laten uitbetalen. Misschien niet verstandig op dit moment, maar voor ik er nog meer op ga verliezen, lijkt het me verstandiger om dit toch te doen.

Bovendien heb ik dan maandelijks 22,69 euro minder uitgaven, en dat levert me per jaar 272 euro op. Gerekend over 14 jaar is dat al meer dan ik er nu aan heb overgehouden.

Wie heeft hier kijk op?

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: NN Woekerpolis afkopen

Ongelezen bericht door arvandongen »

bodejosm43 schreef: Hans Kazan zou er nog iets van begrijpen van dit goochelen met cijfers. Maar wie kan me vertellen of er kosten in rekening zijn gebracht, die niet in rekening gebracht hadden mogen worden?
Alle kosten die NIET verteld zijn, of niet duidelijk genoeg verteld zijn, vóór april 1998, dus vóórdat je vastzat aan je contract, zijn onterechte kosten en mogen volledig teruggevorderd worden. Rechter of KiFid procedure is hier noodzakelijk.

Alle kosten die wèl duidelijk aan je verteld zijn zijn terecht, hoe hoog ze ook zijn. De compensatieregeling geeft alsnog een maximum aan deze kosten. Dit vanwege de maatschappelijke onrust hierover.



KOSTEN:
De enige manier om betrouwbaar (zonder beurskoers-invloeden) de kosten de berekenen, is door middel van je aantal participaties. Of door vrijwillige opgave van NN natuurlijk. Helaas doet NN er alles aan om deze gegevens verborgen te houden. Iedereen zou zich namelijk rotschrikken.

Je kan het wel redelijk nauwkeurig berekenen: Bij iedere inleg van €22,69, zoek de beurskoers van die dag en bereken het aantal participaties door 22,69 te delen door de dagkoers. Tel alle aantallen participaties op en dat zou je totale bezit geweest zijn als je rechtstreeks in een beleggingsfonds gestort zou hebben en er geen verzekeringspremies en geen NN-kosten afgehaald zouden zijn.

Bereken het aantal participaties op 1 april 2012 (=2944, 51 gedeeld door beurskoers op 1 april 2012). Waarschijnlijk zal je zien dat je aantal participaties met zo'n 30% afgenomen is. In dat geval ben je 30% van je eigendom kwijtgeraakt aan kosten en premies.

Duidelijk?

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: NN Woekerpolis afkopen

Ongelezen bericht door arvandongen »

Een KiFiD-procedure of een gerechtelijke procedure mag je gewoon starten, ook nadat je je polis afgekocht hebt. Wacht niet te lang i.v.m. verjaring.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: NN Woekerpolis afkopen

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

De polis werd afgesloten per 1 april 1998, dus alles van VOOR die datum is niet aan de orde.

Voor de rest is je verhaal glashelder. Nb: ik vroeg dus ook niet of ik het afkopen nog beter even kon uitstellen, ik wil gewoon afkopen, omdat ik het geld (al is het dan minder dan me in 1998 werd voorgespiegeld), nu heel erg goed kan gebruiken.

In 1998 werd me voorgerekend dat bij een zogenaamd pessimistisch vooruitzicht de waarde van de polis nu rond de 10.000 euro zou zijn, en bij een optimistisch vooruitzicht rond de 15.000. Op de einddatum zou er 35.000 euro moeten zijn. De enige die nu erg optimistisch is, dat is de RVS-agent van destijds. Zijn opvolger heb ik overigens nooit meer binnen gelaten, de zaken die ik doe met RVS, nu dus NN, doe ik wel rechtstreeks met het hoofdkantoor.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: NN Woekerpolis afkopen

Ongelezen bericht door arvandongen »

Je hebt 2 mogelijkheden:

1) Je koopt af plus je accepteert de compensatieregeling. In dit geval zou ik alles laten rusten.

2) Je koopt af, maar je vindt dat je bent bedrogen met dit product. In dit geval moet je je probleem duidelijk kunnen beschrijven en een procedure starten. In dit geval is alles wat verzekeraar en tussenpersoon gezegd hebben vóór april 1998 ZEER BELANGRIJK. De misleiding en het bedrog hebben plaatsgevonden vóórdat je je polis afsloot. Zou je dit product gekocht hebben als je alle details van tevoren wist?

Nicole1971
Berichten: 376
Lid geworden op: 07 feb 2006 09:13

Re: NN Woekerpolis afkopen

Ongelezen bericht door Nicole1971 »

Wij hebben dus ook een woekerpolis van NN, voorheen RVS, en ik heb de afkoopwaarde opgevraagd: 8400 euro (1 maand geleden).
Van de week kreeg ik echter een overzicht van NN, waar ineens een afkoopwaarde van 8200 euro staat, dus 200 euro minder in één maand tijd!

Maar goed, wij willen deze woekerpolis over laten sluiten naar banksparen en nu is mijn vraag: als ik dat zou laten doen, moet ik dan nog steeds die 52% afdragen aan de belastingdienst?
Het banksparen blijft nog zo'n 19 jaar vast staan.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: NN Woekerpolis afkopen

Ongelezen bericht door arvandongen »

.....dus 200 euro minder in één maand tijd!
Waarschijnlijk is dit gewoon gevolg van de dalende beurs. Volgende maand kan hij weer 400 euro hoger staan. Of 300 Euro verder omlaag.....

Overstappen naar een ander product kan "fiscaal geruisloos". Zie bijvoorbeeld de site van Brand new day: http://www.brandnewday.nl/Ik_wil_mijn_h ... olgen.html

Let erop dat je bij de inleg 52% belastingVOORDEEL hebt gehad. Bij uitbetaling moet je altijd alsnog deze belasting betalen. Misschien wat minder dan 52% als je tijdens de uitkering (je pensioen?) in een lagere belastingschaal valt.

Michiel116
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 dec 2012 13:22

Re: NN Woekerpolis afkopen

Ongelezen bericht door Michiel116 »

Inmiddels heeft NN een brief gestuurd over de afwikkeling van de woekerpolisaffaire. In de brochure lees ik dat NN tot 1-6-2014 geen mutatie-, verkoop- en afkoopkosten rekent. Ik zal NN vragen mij een opgave te doen als ik de verzekering per 1-1-2013 zou beëindigen. Ben benieuwd naar ervaringen van anderen.

Gesloten