LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tussenpersoon woekerpolis

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
jagraaf
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 mar 2008 16:13

Tussenpersoon woekerpolis

Ongelezen bericht door jagraaf »

Een jaar of 20 geleden heeft mijn verzekeringstussenpersoon van die tijd, mij een hypotheek en wat nu blijkt, bijbehorende woekerpolis af laten sluiten.
Ik heb al 20 jaar geen contact meer met deze tussenpersoon.
Is deze nu nog wel verplicht om mij kosteloos van advies omtrent een eventuele wijziging van deze hypotheek en bijbehorende woekerpolis te voorzien?
Of kunnen ze hiervoor gewoon geld vragen?

stofzuigertje

Re: Tussenpersoon woekerpolis

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Is deze polis noodzakelijk en gekoppeld aan de Hypo?
Soms kan je gewoon stoppen en ik zou liever een andere adviseur even vragen voor advies.

Na 20 jaren vangen zou ik niet deze zakkenvuller een 2e kans geven.

jagraaf
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 mar 2008 16:13

Re: Tussenpersoon woekerpolis

Ongelezen bericht door jagraaf »

De beleggingspolis is inderdaad gekoppeld aan de hypotheek.
Ik dacht dat je voortaan moest betalen voor advies van een verzekeringsagent, maar dat dat niet nodig was bij degene die je zo'n polis heeft aangesmeerd?

mvans
Berichten: 109
Lid geworden op: 16 nov 2008 21:12

Re: Tussenpersoon woekerpolis

Ongelezen bericht door mvans »

stofzuigertje schreef:Is deze polis noodzakelijk en gekoppeld aan de Hypo?
Soms kan je gewoon stoppen en ik zou liever een andere adviseur even vragen voor advies.

Na 20 jaren vangen zou ik niet deze zakkenvuller een 2e kans geven.
Je blijft een hoogvlieger met je reacties. Waar staat dat de betreffende adviseur een zakkenvuller is. Er wordt alleen gevraagd of de desbetreffende adviseur hem kosteloos van advies moet voorzien.

Als de tussenpersoon nog bestaat dan is het standpunt van de AFM dat deze tussenpersoon je gratis hersteladvies moet geven. Als de tussenpersoon niet meer bestaat dan zal zijn portefeuille overgenomen zijn door een andere tussenpersoon of teruggegeven zijn aan de maatschappij. op je correspondentie vand e verzekeraar staat ook vaak de nu bedienende tussenpersoon. Als je hem benaderd zal het vaak zo zijn dat hersteladvies ook gratis is.

jagraaf
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 mar 2008 16:13

Re: Tussenpersoon woekerpolis

Ongelezen bericht door jagraaf »

Is dit een verplichting van de tussenpersoon of kunnen zij hier toch ook kosten voor in rekening brengen?

mvans
Berichten: 109
Lid geworden op: 16 nov 2008 21:12

Re: Tussenpersoon woekerpolis

Ongelezen bericht door mvans »

De AFM heeft als opstelling dat men vindt dat dit kosteloos moet.
het wordt niet met zoveel woorden gezegd dat het verplicht is maar als de AFM meldingen binnen krijgt dan zal men wel aan de bel trekken bij het desbetreffende kantoor.
Maar hersteladvies kan vrij beperkt zijn. Op het moment dat de hypotheek echt aangepast moet worden zal er een nieuw adviesmoment ontstaan en hier mogen advieskosten voor in rekening gebracht worden.

Vanaf 2013 mag er geen provisie meer worden uitgekeerd op nieuwe impactvolle producten. De werkzaamheden zullen dan gewoon middels uurtje factuurtje of een vaste fee vergoeding worden gefactureerd.

jagraaf
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 mar 2008 16:13

Re: Tussenpersoon woekerpolis

Ongelezen bericht door jagraaf »

Oke.

Bedankt voor je uitleg...

Gesloten