LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afkopen woeker polissen

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
Anti-Reaal
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mei 2012 11:30

Afkopen woeker polissen

Ongelezen bericht door Anti-Reaal »

Ls.

Ben enige tijd bezig om van 3 woeker polissen af te komen, destijds via Bouwfonds/Helica afgesloten bij Reaal.
Ik verstuur al mijn brieven aangetekend, maar tot op heden geen enkele formele reactie.
Heeft iemand soortgelijke ervaringen ?
Zo ja, wat waren deze en welke organisatie's kun je het beste benaderen voor het aankaarten van dit soort praktijken ?

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: Afkopen woeker polissen

Ongelezen bericht door wevera »

Het niet beantwoorden van aangetekende brieven door banken en verzekeraars is tegenwoordig helaas normaal en gebruikelijk. Aangetekende brieven die geld gaan kosten worden niet beantwoord en andere brieven wel.
Het niet beantwoorden van aangetekende brieven is geen zaak van het strafrecht maar wel van fatsoenlijke omgangsvormen waarop banken en verzekeraars zijn aan te spreken.
Juridisch is het zo dat als persoon/bedrijf een aangetekende brief niet beantwoordt dat dan de verstuurder ervan uit mag dat de geadresseerde het dan eens is met de inhoud. Maar daaraan heb je niets in dit geval.
Zelf heb ik dit meegemaakt bij de verzekeraar Avero-Achmea. Dit betrof ook een woekerpoliskwestie waarbij ik duidelijke informatie vroeg over het kosten en rendementsverloop van elk jaar gedurende de gehele polisduur.
Toen een reactie uitbleef heb ik een klacht ingediend bij het kifid. In eerste instantie weigerde het kifid hieraan iets te doen omdat het kifid pas in actie komt als er een klacht is ingediend bij de verzekeraar zelf en als als men er dan niet uitkomt. Dan moet er dus een reactie van de verzekeraar zijn. Die had ik dus niet.
Toen ik vervolgens , per aangetekend brief, aan het kifid doorgaf dat Avero-Achmea geen aangetekend brieven beantwoordde had ik binnen een week wel een schriftelijke reactie van deze verzekeraar. Was er soms een berichtje van het kifid verzonden? Ik weet het niet.
Daarna werden mijn brieven door Avero-Achmea wel steeds beantwoord.
Mijn advies is dus , dien hierover een klacht bij het kifid in.
Met vriendelijke groet, Arie Wever

juwita
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 aug 2008 13:46

Re: Afkopen woeker polissen

Ongelezen bericht door juwita »

@AntiReaal,
In aanvulling op de reactie van Wevera. Het afkopen van een beleggingsverzekering, alias woekerpolis, is niets bijzonders. Dit recht had je al toen je de polis jaren geleden afsloot. Uitgezonderd lijfrenteverzekeringen, kun je een beleggingsverzekering namelijk altijd afkopen. Het recht om af te kopen heeft niets met de woekerpolis-affaire te maken. Hooguit valt te constateren dat veel meer polisbezitters momenteel van dit recht gebruik maken, dan vroeger.

Als je je echt belazerd voelt door Reaal over het vermoedelijk destijds ''onder de pet houden'' van de kosteninhoudingen op je woekerpolis, dan start je een KIFID klachtprocedure, niet over het uitblijven van een antwoord op je brief, maar over het feit dat Reaal je misleid heeft, cq. in dwaling heeft doen verkeren, cq de zorgplicht tegen je geschonden heeft.

jgo019
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 sep 2012 20:58

Re: Afkopen woeker polissen

Ongelezen bericht door jgo019 »

Wij zijn al maanden bezig met Reaal. Zij reageren gewoon niet of maanden later en krijg je nog een kul antwoord. Op mijn verzoek een onderhoud te hebben over het afkopen van de polissen antwoorden zij doodleuk dat zij een intermediar kantoor zijn en dat er een financieel adviseur maar met een plan moet komen. Ook stellen zij dat er eerst een medische keuring moet komen. Dit staat echter helemaal niet in de polis. Wij zijn van plan KIFID in te schakelen, waarom mogen zij ( Reaal ) de zaken steeds traineren, ik vind het echt een schande !

Meerheuvel
Berichten: 325
Lid geworden op: 01 jul 2012 07:09

Re: Afkopen woeker polissen

Ongelezen bericht door Meerheuvel »

Beste jgo019,

Ik zou een betrouwbare adviseur zoeken. Die kan je helpen bij vragen aan de verzekeraar, bij afkopen en eventueel omzetten, en ook eventueel bij een KIFID proces voeren. Er zullen wel meer goede adviseurs zijn, maar een van de weinige keurmerken tegenwoordig voor qualiteit en integriteit is lidmaatschap van de stichting Odin. En volgens mij zijn zij ook de enigen die zowel bij veranderingen van polis helpen als ook nawijsbare successen hebben bij woekerpolisclaims over de KIFID route. Als je in dat laatste geinteresseerd bent moet je naar "Woekerprofi" (een forum pseudoniem) vragen, dat is de beste man bij Odin voor zulke claims. Hun adressen zijn:
Internet sites: http://www.stichting-odin.nl/14-387/ontwoekeren.html en http://www.stichting-odin.nl/
Contact: [email protected]
Aanmelden: http://www.stichting-odin.nl/14-387/ontwoekeren.html

Over woekerpolisclaims kun je meer lezen op http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 6&t=121458 en http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 6&t=121406
New Flame kan je wel helpen bij woekerpolisclaims maar niet bij het veranderen van de polis. ClaimConcept weet ik niet.

Meerheuvel

Gesloten