LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] waarom doet een ing adviseur zo moeilijk?

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
worderzoflauwvan
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 aug 2012 09:40

waarom doet een ing adviseur zo moeilijk?

Ongelezen bericht door worderzoflauwvan »

onze maatwerkhypotheek bij ing, ooit afgesloten bij de postbank, willen we om laten zetten.
Helemaal omdat we een brief kregen van nationale nederlanden (waar een gedeelte van de hypotheek: de verzekering loopt. Die was overigens eerst van ing zelf maar dat hebben ze overgedragen aan NN. En nu worden over de meeste wijzigingen tot juni 2014 geen kosten berekend zeggen ze...mooi!)
Maar goed: opgebeld naarNN: we willen graag omzetten want dat kost nu geen geld toch?
NN:ja dat klopt hoor, ik verbind u door met ing. ing:ik zal een afspraak inplannen
ing belt: hallo ik ben een adviseur die het voorgesprek doet. U kunt het beste niet binnen de maatwerkverzekering blijven, want dat gedeelte zit bij NN die berekenen allemaal kosten en bij ing niet. Dus annuiteitenhypotheek of banksparen zou voor u het beste zijn.Ik: het kost niks toch? ing: neehoor helemaal niks. maar een collega belt u terug voor het verdere traject want ik doe alleen de voorgesprekken en een andere collega weer de vervolg gesprekken.
week later andere ing adviseur belt: hallo u moet wel binnen de maatwerkhypotheek blijven en dan overstappen naar 100% hypotheekrentefonds...dat is het beste want waarom wilt u in godsnaam aflossen?
ik: we willen geen maatwerkhypotheek meer. ing: het hypotheekrentefonds is het beste want blablabla...10 min. verder: ik: we willen niet in die maatwerk blijven...ing: die maatwerk is echt het beste, dat van die kosten wat die andere advisuer zei is niet helemaal waar hoor en ik zal u er ook een offerte over opsturen, ook van die andere vormen zoals banksparen of annuieteit maar dat is niks. te duur voor u en onverantwoord.
ik ; we willen aflossen en geen maatwerk. ing: ik stuur u alles op maar bij NN duurt het lang dus dat kan even duren.
Vier weken later....ik bel maar even met de ing: nee ik had het nog niet verstuurd want ik had het al wel een week (!) binnen maar was er nog niet aan toegekomen om te versturen. Maar het hypotheekrentefonds is echt het beste voor u, die anderen zijn te duur en dat is niet verantwoord, ik ga de berekeningen opsturen en bekijkt u ze eens rustig dan praten we verder......................
heb ze binnen en wat grappig: kosten €225!! voor administratieve handelingen!
AAAAAAAAHHHH. heeft deze adviseur aandelen bij NN ofzo? word er helemaal gek van, van dat gepush! Ik wil niet overstappen naar hypotheekrentefonds maar naar annuiteitenhypotheek of banksparen, waarom doen ze zo enorm moeilijk? Ik snap er niks meer van hoor. Zijn er meerdere mensen die zoveel gedoe ervaren met het veranderen van hun maatwerkhypotheek?
Zijn ze erbij gebaat ofzo dat je binnen die maatwerkhyp. blijft, kost ze dat minder qua administratie en kosten e.d. Ze hebben klantvriendelijkheid niet echt hoog in t vaandel staan geloof ik bij ing.....en makkelijker zullen ze t ook niet maken, wel moeilijker. BAH!

klaas1978
Berichten: 355
Lid geworden op: 17 dec 2008 22:36

Re: waarom doet een ing adviseur zo moeilijk?

Ongelezen bericht door klaas1978 »

Eerlijk gezegd begrijp ik er geen snars van. Misschien is het handig om het verhaal nog eens op te schrijven in een wat meer zakelijke stijl.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: waarom doet een ing adviseur zo moeilijk?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

klaas1978 schreef:Eerlijk gezegd begrijp ik er geen snars van. Misschien is het handig om het verhaal nog eens op te schrijven in een wat meer zakelijke stijl.
Adviseur wringt TS een bepaalde oplossing door de strot die TS niet wil, daar komt het een beetje op neer.

Verder weet ik niet voldoende van de actie om daar antwoord op te geven. Wellicht tijd voor een andere adviseur.

ingwebcareteam
Berichten: 71
Lid geworden op: 05 nov 2009 07:49
Contacteer:

Re: waarom doet een ing adviseur zo moeilijk?

Ongelezen bericht door ingwebcareteam »

Beste,

Wat vervelend dat je in de war bent gebracht door de verschillende gesprekken. Ik heb je een prive bericht gestuurd zodat we de verwarring bij je weg kunnen nemen.

Mvg,

Linda
ING Webcare team

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: waarom doet een ing adviseur zo moeilijk?

Ongelezen bericht door crazyme »

TS is gewoon in de war. Dat is alles :mrgreen:

(Ik herken dat gedrag wel, niet luisteren naar de klant en de regeling met de beste provisie voor de adviseur doordrukken)

worderzoflauwvan
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 aug 2012 09:40

Re: waarom doet een ing adviseur zo moeilijk?

Ongelezen bericht door worderzoflauwvan »

Emmy75 schreef:
klaas1978 schreef:Eerlijk gezegd begrijp ik er geen snars van. Misschien is het handig om het verhaal nog eens op te schrijven in een wat meer zakelijke stijl.
Adviseur wringt TS een bepaalde oplossing door de strot die TS niet wil, daar komt het een beetje op neer.

Verder weet ik niet voldoende van de actie om daar antwoord op te geven. Wellicht tijd voor een andere adviseur.
Wij hebben een bepaalde hypotheek bij ING. Dit blijkt een woekerpolis te zijn en daarom wordt ons aangeboden om dit te veranderen. Daar willen we graag op in gaan, alleen is het zo dat de adviseur dus koste wat kost ons een bepaalde hypotheekvorm wil aansmeren die wij absoluut niet willen. De hypotheekvorm die wij graag zouden willen vind de adviseur niet goed voor ons en blijft hameren op zijn keuze. Mijn vraag was dus of er meer mensen zijn met dit probleem: het moet makkelijk en klantvriendelijk omgezet kunnen worden, maar bij ing doen ze érg moeilijk.
(Misschien is deze adviseur wel een tussenpersoon van ING vóór NN; dat zou een hoop verklaren)

crazyme schreef:TS is gewoon in de war. Dat is alles :mrgreen:

(Ik herken dat gedrag wel, niet luisteren naar de klant en de regeling met de beste provisie voor de adviseur doordrukken)
Nou ik ben ook in de war! Omdat dit onze eerste hypotheek is en we er al weinig van begrijpen en er veel moeite voor doen om het wel te begrijpen, is het erg frustrerend dit!
Als nou de uitleg van een adviseur en alles wat in een offerte staat wat simpeler worden en in gewone mensentaal, dan zou dat al heel veel schelen!

worderzoflauwvan
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 aug 2012 09:40

Re: waarom doet een ing adviseur zo moeilijk?

Ongelezen bericht door worderzoflauwvan »

PS volgens mij kan ik mijn hypotheek nog maar het beste zo laten zoals het is.
De boel verkopen en de hypotheekschuld aflossen en dan gaan huren, scheelt een hoop gedoe! :wink:

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: waarom doet een ing adviseur zo moeilijk?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

crazyme schreef:TS is gewoon in de war. Dat is alles :mrgreen:
Zoals webcare het formuleerts wel ja. :lol:
crazyme schreef: (Ik herken dat gedrag wel, niet luisteren naar de klant en de regeling met de beste provisie voor de adviseur doordrukken)
Vandaar dat ik ook schreef dat het tijd werd voor een andere adviseur. De adviseur die TS nu gesproken heeft ramt de klant een hypotheek door de strot waarbij niet tussentijds afgelost wordt, maar alles aan het einde van de looptijd. Sja dat levert de bank natuurlijk de maximale rente-opbrengst op over de hele looptijd. En de adviseur waarschijnlijk de meeste provisie.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: waarom doet een ing adviseur zo moeilijk?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

worderzoflauwvan schreef:Daar willen we graag op in gaan, alleen is het zo dat de adviseur dus koste wat kost ons een bepaalde hypotheekvorm wil aansmeren die wij absoluut niet willen. De hypotheekvorm die wij graag zouden willen vind de adviseur niet goed voor ons en blijft hameren op zijn keuze.
Ik zou u eerder adviseren om eens met een onafhankelijk adviseur om tafel te gaan zitten. Hier zijn dan misschien wel wat kosten aan verbonden maar daar kunt u vooraf naar vragen. Deze kan wel een beter vergelijk maken ook met verschillende aanbieders.

Ga u in de tussentijd verdiepen in de verschillende hypotheekvormen en wat zijn de kenmerken ervan.
worderzoflauwvan schreef: Nou ik ben ook in de war!
Ik denk eerlijk gezegd dat dit wel meevalt, u wordt in de war gebracht door de adviseur. Eerlijk gezegd was ik bij deze adviseur allang afgehaakt als ik uw openingspost lees of ik had hem allang heel goed te verstaan gegeven""wat begrijp je niet aan het feit dat ik deze vorm NIET wil ?" Ik was er al klaar mee en zocht nog wel even verder.

Misschien is het ook wel de beste oplossing maar laat hem dat dan goed uitleggen en onderbouwen met cijfers. Bovendien is een second opinion altijd verstandig. Bij eem hypotheek waar afgelost wordt, kunt u zich eigenlijk niet zo gauw zo'n grote buil vallen. De overheid wil ook langzaam steeds meer naar hypotheekvormen waarbij aflossen centraal staat.

worderzoflauwvan
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 aug 2012 09:40

Re: waarom doet een ing adviseur zo moeilijk?

Ongelezen bericht door worderzoflauwvan »

@ emmy75:
Nou precies, daar heeft u een punt met dat we in de war zijn GEBRACHT door de adviseur!
Voor het gesprek wisten wij nl precies wat we wilden: een hypotheek waarbij we gaan aflossen (geen gedoe meer met beleggen, onzekerheid en woekerpolissen)
Maar idd deze adviseur blijft maar hameren op die ene vorm.
Hij wil dat wij binnen onze maatwerkhypotheek blijven en dan ipv beleggen voor 100% gaan sparen.
Maar als ik zijn berekeningen lees over die vorm dan blijven we aan het eind zitten met een restschuld van 90.000 euro, maar die kon dan volgens de voorwaarden van de NHG aflossingsvrij worden voortgezet!!! Dus hij wil ons graag een hypotheek aansmeren waarbij we een restschuld houden, en als we ouder zijn en waarschijnlijk een klein inkomen hebben óók nog eens een aflossingsvrije lening hebben én dat het huis dus nooit van ons zal worden!!
Erg vreemd, aangezien deze adviseur volgens de ING geen provisie krijgt hiervoor, dat vertelde een medewerkster van de afd. hypotheken mij tenminste. Dus vraag ik me af waar zijn belang om ons deze hypotheek aan te smeren vandaan komt.
En wat ik zo uiterst vreemd vond was dat hij vroeg: waarom wilt u in godsnaam aflossen?
Dat vraag je toch niet, helemaal niet gezien het feite dat je in de politiek en op tv constant dingen hoort over dat mensen moeten gaan aflossen....
Wat ik wel weet is dat we voorlopig maar gewoon even helemaal niks doen en er eens rustig voor gaan zitten.Verstandig ook om via vereniging eigen huis een adviesgesprek te doen en van daaruit verder kijken. Kom zeg ING: ik ben gekke henkie niet!

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: waarom doet een ing adviseur zo moeilijk?

Ongelezen bericht door crazyme »

Wanneer ze zeggen dat ze geen provisie krijgen zal het wel bonus heten of krijgen ze "spaarpunten" welke ze aan het einde van het jaar kunnen verzilveren. Al die producten werken met iets "leuks" voor de verkoper.

Heel goed dat je voet bj stuk houdt. Wanneer je zo'n product niet voor 100% snapt moet je er niet aan beginnen. Kijk maar naar al die woekerpolissen, vaak gekocht op de blauwe ogen van de adviseur.

Overigens, die ingwebcare al wat van de "verwarring" weggenomen ?

worderzoflauwvan
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 aug 2012 09:40

Re: waarom doet een ing adviseur zo moeilijk?

Ongelezen bericht door worderzoflauwvan »

crazyme schreef:Wanneer ze zeggen dat ze geen provisie krijgen zal het wel bonus heten of krijgen ze "spaarpunten" welke ze aan het einde van het jaar kunnen verzilveren. Al die producten werken met iets "leuks" voor de verkoper.
Wat een mooie manier toch om te vertellen dat er niks voor ze in zit qua provisie! geef het beesie gewoon een andere naam en de klant gelooft t, werkelijk waar zeg....!

Heel goed dat je voet bj stuk houdt. Wanneer je zo'n product niet voor 100% snapt moet je er niet aan beginnen. Kijk maar naar al die woekerpolissen, vaak gekocht op de blauwe ogen van de adviseur.

Overigens, die ingwebcare al wat van de "verwarring" weggenomen ?
:lol: nee hoor, die hebben nog niks weggenomen ha ha! Ik moest wel mijn gegevens doorgeven zodat ze er naar konden kijken. Maar ik dat doe ik liever niet op deze manier.
We gaan nog in gesprek volgende week en blijven voet bij stuk houden. Werkt dat niet word het tijd voor onze hulplijn: vereniging eigen huis!

worderzoflauwvan
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 aug 2012 09:40

Re: waarom doet een ing adviseur zo moeilijk?

Ongelezen bericht door worderzoflauwvan »

[quote="worderzoflauwvan"][quote="crazyme"]Wanneer ze zeggen dat ze geen provisie krijgen zal het wel bonus heten of krijgen ze "spaarpunten" welke ze aan het einde van het jaar kunnen verzilveren. Al die producten werken met iets "leuks" voor de verkoper.




Wat een mooie manier toch om te vertellen dat er niks voor ze in zit qua provisie! geef het beesie gewoon een andere naam en de klant gelooft t, werkelijk waar zeg....! (Dit moest op een andere plek staan mijn excuses!)

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: waarom doet een ing adviseur zo moeilijk?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

worderzoflauwvan schreef: Hij wil dat wij binnen onze maatwerkhypotheek blijven en dan ipv beleggen voor 100% gaan sparen.
Maar als ik zijn berekeningen lees over die vorm dan blijven we aan het eind zitten met een restschuld van 90.000 euro, maar die kon dan volgens de voorwaarden van de NHG aflossingsvrij worden voortgezet!!! Dus hij wil ons graag een hypotheek aansmeren waarbij we een restschuld houden, en als we ouder zijn en waarschijnlijk een klein inkomen hebben óók nog eens een aflossingsvrije lening hebben én dat het huis dus nooit van ons zal worden!!
Wat hij wil is totaal niet relevant, het gaat erom wat u wil. U moet ermee leven en ervoor betalen. Hij wil gewoon de winst van de bank optimaliseren en hoe het "beessie" ook mag heten. Deze adviseur heeft waarschijnlijk gewoon een ordinair target en een gedeelte van zijn salariëring zal afhankelijk zijn van de behaalde resultaten.

Hij "adviseert" dus een hypotheek waarbij 90.000 euro restschuld overblijft aan het einde van de looptijd. Deze moet u dan aan het einde van de looptijd opnieuw zien te financieren. Afhankelijk van uw leeftijd en inkomen tegen die tijd kan dat nog aardig lastig worden. En niet geheel onbelangrijk: de jaren dat u van hypotheekrenteaftrek gebruik kunt maken heeft u dan ook wel zo'n beetje opgesoupeerd. Oftewel elke euro rente mag u zelf volledig op gaan hoesten. Dus de bruto maandlast van die 90K wordt ook de nettolast. Lekker dan zo'n advies (maar niet heus).

Een dergelijke constructie doorrekenend zal de maandlast gedurende de looptijd van de hypotheek vast goedkoper zijn een vorm waarbij u helemaal gaat aflossen. Maar vergeet niet door te rekenen wat het kost als die restschuld overblijft en betaald moet worden want dat laten ze dan heel handig niet zien en dan gaat het heel hard.
worderzoflauwvan schreef: En wat ik zo uiterst vreemd vond was dat hij vroeg: waarom wilt u in godsnaam aflossen?
Wat doet dat er toe ? Het is toch zeker uw zaak. Echt neem een andere adviseur want hier word je toch niet goed van.

Oja deze wil ik nog even herhalen want dit is een heel belangrijk punt:
crazyme schreef:Wanneer je zo'n product niet voor 100% snapt moet je er niet aan beginnen.

M&M35
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 nov 2012 21:53

Re: waarom doet een ing adviseur zo moeilijk?

Ongelezen bericht door M&M35 »

Hallo,

ik wil mij hier ook graag in mengen.
ik zit met precies hetzelfde..... ook een maatwerk bij Postbank, en laatst een brief ontvangen dat het beter is om wat met de hypotheek te doen.....

Banksparen lijkt mij de beste optie, maar ook mijn adviseur duwt mij richting de hypotheek rente fonds variant. Ik heb een bankspaar variant offerte aangevraagd samen met de rente garant maar ik kreeg alleen de rente garant offerte.

Buiten het feit dat ik een goede kosten vergelijking wil maken met de bankspaar variant (en dan zelf kan beslissen) zit er bij deze variant voor 2.820 E aan eerste kosten bij!!??

Omdat er een ondeugdelijk product is verstrekt en er een advies is om dit te veranderen lijkt het mij niet normaal dat deze kosten berekend mogen worden!!

Ook het veranderen van maatwerk product naar bankspaar variant zou "gersuisloos" moeten kunnen, maar dat lees ik alleen hier en hoor ik niet van mijn adviseur.

graag hoor ik of jullie het toch voor elkaar hebben gekregen, en hoe.
succes in ieders geval

nb.
Wanneer je de rente bekijkt de laatste tijd, lijkt het erop dat de ING niet eens hypotheken wil verstrekken want er zit weinig concurrentie in

Michiel01
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 nov 2010 01:51

Re: waarom doet een ing adviseur zo moeilijk?

Ongelezen bericht door Michiel01 »

De ING Maatwerkhypotheek is een spaarhypotheek waarbij je op verschillende manieren kunt sparen. Via beleggen of via een fonds onder de naam Hypotheek Rente Kapitaal (HRK). Als je kiest voor beleggen dan kan ING geen garanties geven over het te bereiken eindkapitaal. Als je ervoor kiest om 100% in HRK te sparen dan garandeert ING dat je met de berekende spaarpremie het doelkapitaal bereikt. De rente die je krijgt door via het HRK fonds te sparen is gelijk aan de hypotheekrente. Feitelijk is op deze wijze je Maatwerk hypotheek gewoon een klassieke spaarhypotheek bij een verzekeraar. Daar hoeft niets mis mee te zijn. Behalve dat ING wel wat expliciete kosten in rekening brengt die je in de polis kunt terugvinden.
Blijkbaar heeft ING aan 'worderzoflauwvan' (what's in a name) aangeboden zijn beleggingsdeel kosteloos over te boeken naar het HRK fonds. Dan kan een zinnige actie zijn die je best kunt overwegen.
Als alternatief kun je wel willen overstappen op banksparen, maar je hebt nu een contract met een verzekeraar over een kapitaalverzekering gesloten als onderdeel van je Maatwerk hypotheek. Dat kan je niet kosteloos ongedaan maken. Dus moet je goed laten uitrekenen of dat wel loont. Ook moet je zo'n overstap zorgvuldig doen anders kunnen er fiscale consequenties zijn.
Overstappen op een annuitaire hypotheek is iets dat je helemaal niet lichtvaardig moet doen, want die hypotheekvorm is over de looptijd gerekend veel onvoordeliger. Kijk maar eens goed naar de grafiekjes op een site met de naam hypohype. Daar kun je ook zelf je huidige Maatwerkhypotheek (en elke ander) narekenen. Misschien wordt je daar wijzer van dan de adviseurs die je tot nu toe getroffen hebt.

kees123456
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 apr 2013 12:29

Re: waarom doet een ing adviseur zo moeilijk?

Ongelezen bericht door kees123456 »

Ik heb een maatwerkverzekring en deze in janari 2013 opgezegd. Het is inmiddels april en ING heeft het bedrag nog steeds niet uitbetaald. Het gaat om een bedrag van meer dan 5000 euro. Ze geven elke keer een andere reden aan, nieuw systeem, verpanding nog niet af, moet nog ergens voor tekenen. De service is waardeloos. Ze blijven echter wel nog steeds de maandpremie afschrijven en dit is volgens hun nog niet te stoppen. Ik heb hiervan nog geen navraag gedaan. Al met al is de ING/ nationale nederlanden erg laks. Kan ik hierover een klacht indienen bij een financiele autoriteit.

jammer
Berichten: 766
Lid geworden op: 22 jan 2011 13:21

Re: waarom doet een ing adviseur zo moeilijk?

Ongelezen bericht door jammer »

Ja hoor dat kan daar is de KiFID voor = klachten instituut financiele dienstverlening.
Zie ook op hun site www.kifid.nl

RJK00
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jul 2013 21:06

Re: waarom doet een ing adviseur zo moeilijk?

Ongelezen bericht door RJK00 »

Opgelost!
Laatst gewijzigd door RJK00 op 04 aug 2013 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Michiel01
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 nov 2010 01:51

Re: waarom doet een ing adviseur zo moeilijk?

Ongelezen bericht door Michiel01 »

RJKOO je moet vragen om een fiscaal geruisloze omzetting van je maatwerkhypotheek in banksparen. Dat zou ING zonder problemen moeten kunnen.

Gesloten