LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tussenpersoon ASR wil zelf ABC Spaarplan afkopen!!!

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
Rbrouwer
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 jan 2005 22:04

Tussenpersoon ASR wil zelf ABC Spaarplan afkopen!!!

Ongelezen bericht door Rbrouwer »

Gisteren werd er kontakt opgenomen door een nieuwe tussenpersoon betreffende mijn ABC Spaarplan.
Hij vertelde mij dat ik dit jaar weer € 100,- op de waarde achteruit ben gegaan en deelde mede dat dat volgend jaar ook wel zou zijn.
Op mijn vraag wat de huidige waarde zou zijn, kwam de mededeling: "Iets meer dan € 10.000,-, maar mijnheer wij kunnen u een afkoopprijs bieden van € 14.000,- welke u ontvangt als u alle "stukken?" hebt teruggestuurd." Op mijn mededeling van dat ik meer heb inbetaald dan er nu uitgekeerd zou worden, kwam er snel een sommetje dat ik iets meer dan € 10.000,- heb inbetaald.
Mijn psygische toestand en gevoel van welbevinden hebben mij altijd verhinderd om mij zorgen te maken over de woekerpolis, maar ook om tijdig eventueel hulp te zoeken. M.a.w. ik word nerveus en gestresst, en dat is géén extra geld waard. Ik heb daarom ook altijd de andere kant opgekeken als dat verhaal "Woekerpolis" ter discussie kwam in de media of in mijn familiekring. Daar schaam ik mij voor. Gelukkig kom ik nu net goed uitgerust van vakantie weer en ben, volgens mij, strijdbaar.
Nu, ik betaal vanaf 01-01-1997 € 68,10 per maand. Officïele einddatum is 01-01-2017.
Nu, na 190 maanden heb ik dus € 12.939,- inbetaald en niet ~€ 10.000,- zoals de tussenpersoon vertelde.
Op het waardeoverzicht van 12-07-2012 was de polis per 1 januari € 12.140,37 waard en niet "Iets meer dan € 10.000,-".

Mijn vraag:
Is deze gang van zaken nu normaal? Ik lees van vele ingezonden stukken dat mensen véél minder ter afkoop krijgen dan inbetaald. Bij mij komt de tussenpersoon van ASR plotseling uit eigen bewegeing met een voorstel!
Hier krijg ik dus een erg vreemd gevoel over.
Wat is er aan de hand?
Moet ik mij wel laten afkopen?

(rood= gewijzigd op 17 november 2012)
Laatst gewijzigd door Rbrouwer op 17 nov 2012 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.

hakra
Berichten: 710
Lid geworden op: 07 feb 2011 14:38

Re: Tussenpersoon ASR wil zelf ABC Spaarplan afkopen!!!

Ongelezen bericht door hakra »

@RBrouwer

Ik ben geneigd te zeggen: Vooalsnog niet afkopen.
Je hebt vanaf 1997 - 13.000,00 betaald. Je krijgt 14.000,00
Vlgs. waardeoverzicht 12.000,00.
Nakijken: Ingehouden kosten volgens waarde overzicht en vergelijken met polisvoorwaarden.

Mijn primaire indruk: Er zit méér in.

SOIA
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 nov 2012 23:01

Re: Tussenpersoon ASR wil zelf ABC Spaarplan afkopen!!!

Ongelezen bericht door SOIA »

heeft u misschien een garantie op uw eindkapitaal?
Als ze zonder vragen contact met u opnemen over afkopen dan zal het wel in het voordeel van de verzekeraar/bank zijn en niet gunstig voor u.
Dus stel hun de vraag waarom ze dit willen!

Rbrouwer
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 jan 2005 22:04

Re: Tussenpersoon ASR wil zelf ABC Spaarplan afkopen!!!

Ongelezen bericht door Rbrouwer »

Ik ben zelf eigenlijk ook van mening dat er ergens een addertje onder het gras zit.
Ik krijg binnenkort een afkoopsom aangeboden. Zal proberen het hiet te plaatsen.

In de folder van destijds staan wel prognoses maar ik kan niets vinden over een gegarandeerd eindkapitaal.
Wel zie ik dat ze de pineut zijn als ik plotseling doodga voor 01-01-2017. Men moet dan mijn erven het inbetaalde kapitaal terugbetalen met 5% rente op rente, en loopt het wel fors op. Ik heb dus Tarief A.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Tussenpersoon ASR wil zelf ABC Spaarplan afkopen!!!

Ongelezen bericht door ruud_a »

Rbrouwer schreef:Ik ben zelf eigenlijk ook van mening dat er ergens een addertje onder het gras zit.
Ik krijg binnenkort een afkoopsom aangeboden. Zal proberen het hiet te plaatsen.

In de folder van destijds staan wel prognoses maar ik kan niets vinden over een gegarandeerd eindkapitaal.
Wel zie ik dat ze de pineut zijn als ik plotseling doodga voor 01-01-2017. Men moet dan mijn erven het inbetaalde kapitaal terugbetalen met 5% rente op rente, en loopt het wel fors op. Ik heb dus Tarief A.

dat is een goede regeling
zou ik gelijk gebruik van maken

SOIA
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 nov 2012 23:01

Re: Tussenpersoon ASR wil zelf ABC Spaarplan afkopen!!!

Ongelezen bericht door SOIA »

Vraag bij je tussenpersoon of verzekeraar een overzicht van je inleg en ingehouden kosten per jaar op.
Dan heb je wat meer overzicht.Misschien valt het mee.
Het kost misschien wat tijd om je in deze materie te verdiepen, maar het is wel jouw geld,en daar moeten ze niet mee gaan lopen kloten!

hakra
Berichten: 710
Lid geworden op: 07 feb 2011 14:38

Re: Tussenpersoon ASR wil zelf ABC Spaarplan afkopen!!!

Ongelezen bericht door hakra »

@Rbrouwer
Ik krijg binnenkort een afkoopsom aangeboden. Zal proberen het hiet te plaatsen.

Wel zie ik dat ze de pineut zijn als ik plotseling doodga voor 01-01-2017. Men moet dan mijn erven het inbetaalde kapitaal terugbetalen met 5% rente op rente, en loopt het wel fors op. Ik heb dus Tarief A.
Je maandpremie zal dan ongeveer 70,00 euro zijn (immers sinds 1997 - 13.000,00 betaald = 15 jaar = 860,00/jaar = 72,00/maand). Gedurende de 1e - 10 jaar zijn de "eerste kosten/inschrijfkosten etc." verrekend. Die hakken er nogal in.

Begin maar eens te vragen wat er bedoeld wordt met "het inbetaalde kapitaal". Met tamelijke zekerheid is dat een bedrag "Premie minus kosten en ORV".
En staat er niet ergens een opmerking "De inleg vermeerderd met 5% indien dat meer is"

Er is mijns inziens geen enkele goede reden om een dergelijk aanbod te doen anders dan een belang dat de verzekeraar daarbij heeft.

Rbrouwer
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 jan 2005 22:04

Re: Tussenpersoon ASR wil zelf ABC Spaarplan afkopen!!!

Ongelezen bericht door Rbrouwer »

Ik betaal idd 68,07 /mnd.

Kan verder niets lezen over de kosten en zal dan toch waarschijnlijk de offerte af moeten wachten. Men zet eigenlijk een beetje druk op mij. De tussenpersoon zei: "Uw kapitaal is dit jaar € 100,- minder waard geworden. Als u niet laat afkopen gaat het volgend jaar nog meer naar beneden".
Ik moet voor eind December reageren/accepteren.

Ik zal om een overzicht gaan vragen.

Wel staat er in de kleine lettertjes dat bij beïndiging de certificaten moeten worden verkocht en dat deze kosten weer aan mij worden doorberekend. :?:

hakra
Berichten: 710
Lid geworden op: 07 feb 2011 14:38

Re: Tussenpersoon ASR wil zelf ABC Spaarplan afkopen!!!

Ongelezen bericht door hakra »

@Rbrouwer
De tussenpersoon zei: "Uw kapitaal is dit jaar € 100,- minder waard geworden. Als u niet laat afkopen gaat het volgend jaar nog meer naar beneden".
Interessant. Kan die persoon in de toekomst kijken??
Tussenpersonen weten - grosso modo - helemaal niets van de werking van woekperpolissen. Onderhavige
TP wil kennelijk slechts van een probleem af.

Kijk nu eerst eens op het model de Ruiter en wat daar staat m.b.t. de werkelijk ingehouden kosten. En spit dan de polisvoorwaarden eens door en kijk wat dáár staat over kosten. Je bent in 1997 begonnen, dus met een beetje geluk staat in het model de Ruiter over 2007 nog net de laatste termijn van de "eerste kosten", en in de jaren daarna zijn de kosten lager.

En: Onderteken NIETS waar "finale kwijting" staat geschreven.

Rbrouwer
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 jan 2005 22:04

Re: Tussenpersoon ASR wil zelf ABC Spaarplan afkopen!!!

Ongelezen bericht door Rbrouwer »

Heb zojuist de brief van ASR ontvangen en begrijp er nu helemaal niets meer van. :oops:

In deze brief staat dat mijn polis op 09-11-2012 € 14.107,51 waard is. Dit bedrag is dat wat ik in handen ga krijgen. Ook staat bij de ondertekening. "geldt niet voor eventuele rechten die ondergetekende(n) nog aan de beleggingsverzekering kan ontlenen in het kader van de Compensatieregeling".

Maar, in het overzicht van juli 2012 staat dat mijn polis op 31-12-2011 € 12.140,37 waard is.

Dus is de waarde van de polis (in 11 maanden tijd) met € 1.967,14 gestegen en niet gedaald met € 100,- zoals de tussenpersoon mij wil doen geloven.

Tussenpersoon is Baksteen & Pul uit Epe (Gld).

Het wordt steeds gekker, want als de waarde met dit tempo doorstijgt, waarom zou ik dan moeten afkopen? Ik begrijp van die hele zaak niet meer. Ik zou graag eens naar iemand op dit forum toerijden om mijn stukken te laten lezen. Het duizeld mij aan alle kanten.

jammer
Berichten: 766
Lid geworden op: 22 jan 2011 13:21

Re: Tussenpersoon ASR wil zelf ABC Spaarplan afkopen!!!

Ongelezen bericht door jammer »

U belegt waarschijnlijk in aandelen/ opties/ eenheden, die zijn beurs afhankelijk. Hoe hoger de beurs staat hoe meer u aandelen/ opties / eenheden waard worden.
Let wel op hoe hoger de waarde, hoe minder u kan kopen voor u geld.
Stel u legt elk jaar E 1000 in is de waarde E 20,- koopt u dus in dit jaar 50 stuks in.
Stel volgend jaar weer E 1000 in maar de waarde is gestegen naar E 25, koopt u voor het zelfde geld maar 40 stuks in....

Dus voor u als klant is het beste dat de beurs in de eerste jaren bar slecht is. U koopt dan veel eenheden in. Maar het allerlaatste jaar is het belangrijkste. Dat jaar (beter gezegd die ene dag) bepaalt wat is het eigenlijk geworden?.
heeft u 1000 eenheden tegen de waarde van E 20,- maakt dus E 20.000 of heeft u misschien een waarde van E 40,- dan heeft u op de einddatum dus E 40.000.
Als ik u was zou ik de polis eens heel goed doorspitten en veel vragen stellen.....aan de tussenpersoon/ verzekeraar/ bank.
Heel veel succes en sterkte er mee.

PS na veel voorbereidend werk ben ik nu zelf bij de ODIN terecht gekomen... Omdat ik er ook niet meer uitkom.

hakra
Berichten: 710
Lid geworden op: 07 feb 2011 14:38

Re: Tussenpersoon ASR wil zelf ABC Spaarplan afkopen!!!

Ongelezen bericht door hakra »

@Rbrouwer
In deze brief staat dat mijn polis op 09-11-2012 € 14.107,51 waard is.
Staat dat er écht.
Of staat er dat dit het voorbeeldkapitaal is? Of iets dergelijks.

jammer
Berichten: 766
Lid geworden op: 22 jan 2011 13:21

Re: Tussenpersoon ASR wil zelf ABC Spaarplan afkopen!!!

Ongelezen bericht door jammer »

Of hebben ze het compensatie bedrag OPEENS meegerekend......

Rbrouwer
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 jan 2005 22:04

Re: Tussenpersoon ASR wil zelf ABC Spaarplan afkopen!!!

Ongelezen bericht door Rbrouwer »

Ik heb even een scan gemaakt van de eerste bladzijden van juli dit jaar en van gisteren.
CTR + Scollen maakt het leesbaar.

Afbeelding

newflame
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 aug 2012 23:58

Re: Tussenpersoon ASR wil zelf ABC Spaarplan afkopen!!!

Ongelezen bericht door newflame »

@RBrouwer als u wilt mag u gerust met het dossier bij mij in Utrecht langskomen. Dan bekijken we het dossier samen. Ik heb regelmatig contact met ASR over woekerpolis zaken en als er verdere opheldering nodig is kan ik dat zonder twijfel snel voor u regelen. Vooralsnog gaat het zo te lezen eerst om verduidelijking van de situatie. Ik bereken daarvoor geen kosten.
Bert Jan Tiesinga, New Flame, Utrecht

Rbrouwer
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 jan 2005 22:04

Re: Tussenpersoon ASR wil zelf ABC Spaarplan afkopen!!!

Ongelezen bericht door Rbrouwer »

Ik maak gaarne gebruik van dit aanbod en ga even mijn agenda hiervoor raadplegen.
Wel zou ik dit dus op korte termijn willen doen, want men zegt dat het aanbod tot eind van het jaar geldig is. Maar ik heb zo'n idee dat de nieuwe tussenpersoon er zelf een verhaal van maakt.
Kan ik misschien een tlf nr krijgen om een afspraak te maken?

newflame
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 aug 2012 23:58

Re: Tussenpersoon ASR wil zelf ABC Spaarplan afkopen!!!

Ongelezen bericht door newflame »

@Rbrouwer Het initiatief van uw nieuwe financieel adviseur roept op basis van wat u schrijft inderdaad ook bij mij wat vragen op. Maar samen krijgen we dat heel rap helder. Ik heb mijn contactgegevens via persoonlijk bericht aan u verstuurd. Bert Jan Tiesinga, [email protected]

Rbrouwer
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 jan 2005 22:04

Re: Tussenpersoon ASR wil zelf ABC Spaarplan afkopen!!!

Ongelezen bericht door Rbrouwer »

Ik heb zojuist een brief ontvangen van de Ombudsman van ASR, mw Liesbeth Pecht.

Mevrouw Pecht volgt dit forum en verzekert mij per brief dat ASR nooit zelfstandig aanbiedingen zal doen.
Ze verkeert in de veronderstelling dat ik geschreven zou hebben dat het aanbod van ASR afkomstig was, maar heeft waarschijnlijk de start van het topic niet geheel goed gelezen. Desalniettemin heb ik daar toch de tekst enigzins gewijzigd en rood gemaakt.

Ik wil even duidelijk maken dat ik alleen maar interesse heb in het verklaren van de juiste gang van zaken, en erachter te komen waarom die tussenpersoon er zo op gebrand is om mij tot afkoop over te laten gaan.

newflame
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 aug 2012 23:58

Re: Tussenpersoon ASR wil zelf ABC Spaarplan afkopen!!!

Ongelezen bericht door newflame »

Ik heb even met de heer Brouwer mee mogen kijken naar zijn ABC Spaarplan polis.

Het is geen spaarkas versie van het ABC Spaarplan maar Universal Life.

En eerlijk is eerlijk: meneer Brouwer heeft een nette polis. Kosten zijn thans zo'n 0,7% (inclusief TER) en dat neemt niet meer toe. Alleen in de eerste 5 jaar lagen de kosten iets hoger. Maar cumulatief blijft het onder de 1,2%. ORV-premietje van EUR 2,50 in de maand. En grotendeels is alles terug te lezen in de voorwaarden e.d.

Het ABC fonds heeft gemiddeld ongeveer +2% per jaar gerendeerd sinds aanvang polis. Veel is dat niet maar we hebben geen goede beleggingsjaren achter de rug zoals bekend.

Al met al is de waarde van de polis thans ca. EUR 1.000 hoger dan de cumulatieve inleg. Helemaal niet slecht. Op zich zie ik geen enkele product-technische reden om deze polis af te kopen.

Persoonlijke motieven of de behoefte in de laatste jaren minder risicovol te beleggen kunnen dat uiteraard wel zijn. Dat is mijn enige puntje van kritiek eigenlijk: ASR zou ABC Spaarkas klanten in de gelegenheid moeten stellen de laatste jaren veiliger te beleggen (rente). Dat kan nog altijd niet waardoor afkopen de enige optie is als je het risico van forse waardedaling vlak voor einde looptijd wilt beperken.

Uit de op initiatief van de adviseur door ASR toegezonden afkoopinformatie blijkt dat ASR conform afspraak "flanker end beleid" geen kosten in rekening brengt bij afkoop. Er is ook geen sprake van bij afkoop vervallende rechten op afkoop- en sterftewinst zoals dat bij de Spaarkasvariant van dit product wel aan de orde is; ASR communiceerde daar slecht over voorheen bij de ABC Spaarkas variant, of dat inmiddels is verbeterd, weet ik niet. Maar bij de polis van de heer Brouwer speelt het allemaal niet want dat is geen spaarkas product.

Al met zie ik geen enkele product-technische reden maar ook geen belemmering, om de polis af te kopen. Eigenlijk precies zoals het hoort: een nette polis maar als de klant vanwege andere prioriteiten toch wil afkopen, dan kan dat (de fiscale aspecten buiten beschouwing latende).

Zoals ASR zelf al heeft aangegeven is door ASR niet aangestuurd op afkoop. Ik zou ook niet weten welk belang ASR daarbij zou hebben.

Blijft over de adviseur Baksteen & Pul die naar zeggen van de heer Brouwer wel aanstuurt op afkoop. Ik heb de heer Brouwer aangeraden de reden van dat initiatief na te vragen bij Baksteen & Pul zelf. Het zal toch niet zo zijn dat zij een klant met alleen een ABC polisje (geen verdiensten) best graag kwijt zijn en en passant de EUR 125 vergoeding voor overstap advies van ASR mee willen pakken?

Bert Jan Tiesinga
New Flame

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Tussenpersoon ASR wil zelf ABC Spaarplan afkopen!!!

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Als de polis is ingegaan op 1 januari 1997 zijn we nu al 15 jaar verder.
En staan we nog steeds maar ca 1000 euro boven de cumulatieve inleg.

Hoe kan dat nu toch?? De kosten zijn hier schappelijk laag zo begrijp ik.

De fondsrendementen waren en zijn toch altijd hoog gebleven??
Hoe hoog was het historisch fondsrendement in de offerte?
Hoeveel was het doelkapitaal in de offerte?
Hoeveel is het historisch fondsrendement (berekend over de laatste 20 jaar) en de te verwachten eindopbrengst in het meest recente overzicht?

Gesloten