LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ZwitserLeven Belegplan

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
Plateau
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 feb 2015 11:35

ZwitserLeven Belegplan

Ongelezen bericht door Plateau »

Beste Allen,

een wirwar aan verhalen en stappenplannen e.d. te vinden op internet over woekerpolissen.

Echter, ik lees overal dat de woekerpolis na 2008 niet meer bestaat. Nu heb ik een polis afgesloten (Zwitserleven Belegplan) waarbij ik elke maand 100,- inleg en daar nu na 5 jaar nog maar €4.800,- van over heb. Dit is gek natuurlijk (€6.000,- inlegd, €1.200,- verlies). Ook heb ik er iemand naar laten kijken en deze zegt dat het toch wel een woekerpolis is.

Wat ik kwalijk vind is dat ik tussendoor bij mij tussenpersoon (Jazeker...) ben geweest om te vragen of ik inderdaad een woekerpolis heb en waarom ik nu zo weinig over hou terwijl ik wel rendement behaal... Maar deze wuifde het een beetje weg en dat zou allemaal wel goed komen en ik heb geen woekerpolis volgens hem.

1) Weet iemand toevallig of dit daadwerkelijk onder de noemer 'Woekerpolis' valt?
2) Wat nu? Moet ik me ergens aanmelden?

Groeten,

Bart Kastermans

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: ZwitserLeven Belegplan

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Bart, je zou eens kunnen beginnen om te kijken op de site van woekerpolis.nl Onder het kopje "Heb ik een woekerpolis" vindt u uw polis terug onder Zwitserleven NV waar blijkt dat u wel degelijk een woekerpolis hebt. Lees de info op de site eens goed door.
Behalve woekerpolis.nl zijn er talloze andere organisaties die zich inzetten op dit gebied zoals woekerpolisproces.nl, consumentenclaim.nl etc. De procedure voor aanmelden is eenvoudig, een aantal organisaties werk op no cure no pay basis waardoor aanmelden gratis is.
Op de site van de Consumentenbond (http://www.consumentenbond.nl/woekerpol ... anisaties/) staat een uitgebreid overzicht van stichtingen en belangenorganisaties.

Meestal is het probleem van deze polissen de veel te hoge kosten waardoor uw rendement afgeroomd wordt. Die kosten kunt u op uw overzichten terugvinden. Uw tussenpersoon zou hierover ook meer kunnen en moeten vertellen.

Succes

REAAL Webcare
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 okt 2010 16:57
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ZwitserLeven Belegplan

Ongelezen bericht door REAAL Webcare »

Hoi Plateau,

Dit jaar heeft Reaal enkele verzekeringen van Zwitserleven overgenomen. Onder andere het BelegPlan. Als het goed is heb je daar inmiddels een brief over ontvangen.

We kijken graag samen met jou naar de polis, en de kosten die daarin zitten. Een beleggingsverzekering is zeker niet altijd een woekerpolis. Maar misschien zijn er wel alternatieven.
Stuur je ons een privebericht met je polisnummer en telefoonnummer?

Met vriendelijke groet,
Reinout
Reaal Webcare

juwita
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 aug 2008 13:46

Re: ZwitserLeven Belegplan

Ongelezen bericht door juwita »

Leuk geprobeerd Reinout,

Maar de woekerpolis-affaire gaat NIET over de hoogte of laagte van kosten, maar over HET ONDER DE PET HOUDEN als zodanig door verzekeraars van de diverse kosten. Daarin schuilt de misleiding en/of dwalingveroorzaking.

Ik begrijp dat Reaal zijn klanten graag begeleid in hun voortdurende dwaling over waar het nu echt om gaat.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: ZwitserLeven Belegplan

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

@juwita: de affaire gaat wel degelijk over de hoogte van de kosten èn over het verzwijgen van kosten.

ClaimConcept
Berichten: 1967
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: ZwitserLeven Belegplan

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

Klaas Jan schreef:@juwita: de affaire gaat wel degelijk over de hoogte van de kosten èn over het verzwijgen van kosten.
@Klaas Jan en @juwita: allebei gedeeltelijk juist, als het over collectieve acties gaat.

Met reparatie van verborgen kosten, wordt in de meeste gevallen echter nog steeds niet het oorspronkelijk voorgespiegelde doel gehaald. Iedereen is gefixeerd op een deel van de motor, ik kijk liever naar de hele auto.

Het ding kan nog zo mooi glimmen, maar het doel was en is nog steeds om van A naar B te komen. Is dat niet het geval, dan mogen dealer en fabrikant een betere oplossing verzinnen. Reinout kan nog wel eens spijt krijgen van zijn reactie.

REAAL Webcare
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 okt 2010 16:57
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ZwitserLeven Belegplan

Ongelezen bericht door REAAL Webcare »

Hoi Juwita,

Bedankt voor je reactie. In onze ogen gaat het zeker ook over de hoogte van de kosten. In de compensatieregeling (die onder andere met consumentenstichtingen is afgesproken) is een kostenmaximum vastgesteld voor beleggingsverzekeringen. Als de kosten in een verzekering hoger zijn dat dit maximum, hebben wij hiervoor een compensatie gedaan.

Over het 'onder de pet houden' van kosten zijn we het niet met elkaar eens. De kosten stonden vermeld in de voorwaarden en/of op het polisblad. En al jaren vermelden we op het jaaroverzicht ook duidelijk welke kosten zijn ingehouden. Dat neemt uiteraard niet weg dat we het vervelend vinden als hierover toch discussie ontstaat.

Klanten die ontevreden zijn met hun beleggingspolis, kunnen deze kosteloos stopzetten of wijzigen. En we helpen klanten die aanpassingen willen doen. Of overstappen naar een ander product. Ook de tussenpersoon speelt hierin een rol. Zij kunnen je adviseren over de verschillende mogelijkheden.

@ClaimConcept: Volgens mij zijn we het grotendeels met elkaar eens. Het gaat inderdaad vaak om het behalen van het doelkapitaal. Als dat met een wijziging of ander product mogelijk is, werken we daar graag aan mee. Wij nemen onder andere bovenstaande acties. Daarnaast is het belangrijk dat verzekerden zelf in actie komen en hersteladvies vragen aan de tussenpersoon.

Met vriendelijke groet,
Reinout
Reaal Webcare

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: ZwitserLeven Belegplan

Ongelezen bericht door 16again »

Plateau schreef: Nu heb ik een polis afgesloten (Zwitserleven Belegplan) waarbij ik elke maand 100,- inleg en daar nu na 5 jaar nog maar €4.800,- van over heb. Dit is gek natuurlijk (€6.000,- inlegd, €1.200,- verlies).
Belegplan bevat ook een overlijdensrisico verzekering, daar zal het verschil ontstaan.

juwita
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 aug 2008 13:46

Re: ZwitserLeven Belegplan

Ongelezen bericht door juwita »

Maar ''Plateau'' snapt het product wat hem is verkocht of aangesmeerd op wel meer punten niet.
Hij meent kennelijk (denkfout 1)dat de gehele inleg voor hem wordt belegd (dat er dus in het geheel geen sprake is van een mêlee aan ingehouden kosten) en dat die belegging alleen maar in waarde kan stijgen (en niet in waarde kan dalen) Denkfout 2.

Financieel analfabetisme ''woekert'' nog alom in Nederland.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: ZwitserLeven Belegplan

Ongelezen bericht door jonis »

juwita schreef:Maar ''Plateau'' snapt het product wat hem is verkocht of aangesmeerd op wel meer punten niet.
Hij meent kennelijk (denkfout 1)dat de gehele inleg voor hem wordt belegd (dat er dus in het geheel geen sprake is van een mêlee aan ingehouden kosten) en dat die belegging alleen maar in waarde kan stijgen (en niet in waarde kan dalen) Denkfout 2.

Financieel analfabetisme ''woekert'' nog alom in Nederland.
Ik weet niet waar je dat uithaalt; maar 5 jaar beleggen (is vanaf 2010) ......waar heb je dan in belegd als er geld verloren is :roll:

REAAL Webcare
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 okt 2010 16:57
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ZwitserLeven Belegplan

Ongelezen bericht door REAAL Webcare »

juwita schreef:Maar ''Plateau'' snapt het product wat hem is verkocht of aangesmeerd op wel meer punten niet.
Of dat inderdaad zo is, zou ik in het midden willen laten. Maar juist om deze reden is het belangrijk om naar de adviseur te gaan voor een hersteladvies. De tussenpersoon (of verzekeraar) legt je uit hoe de beleggingsverzekering precies werkt. En welke andere mogelijkheden er zijn. Je kunt daarbij ook aangeven dat je met meer/minder risico, of helemaal niet meer wilt beleggen.

Met vriendelijke groet,
Reinout
Reaal Webcare

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: ZwitserLeven Belegplan

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

juwita schreef:Maar ''Plateau'' snapt het product wat hem is verkocht of aangesmeerd op wel meer punten niet.
Hij meent kennelijk (denkfout 1)dat de gehele inleg voor hem wordt belegd (dat er dus in het geheel geen sprake is van een mêlee aan ingehouden kosten) en dat die belegging alleen maar in waarde kan stijgen (en niet in waarde kan dalen) Denkfout 2.

Financieel analfabetisme ''woekert'' nog alom in Nederland.
Beide zaken schrijft Bart niet.

hakra
Berichten: 710
Lid geworden op: 07 feb 2011 14:38

Re: ZwitserLeven Belegplan

Ongelezen bericht door hakra »

@Reinaut/Reaal Webcare
In de compensatieregeling (die onder andere met consumentenstichtingen is afgesproken) is een kostenmaximum vastgesteld voor beleggingsverzekeringen. Als de kosten in een verzekering hoger zijn dat dit maximum, hebben wij hiervoor een compensatie gedaan.
1 - met wie, anders dan onder andere (zelfbenoemde) consumentenstichtingen, is er dan nog meer iets
afgesproken? Misschien de collegae van het Verbond??
2 - de "afspraken" zoals die door u gemaakt zijn, binden Reaal en die zelfbenoemde stichtingen. Niet de
individuele consument. Die "afspraken" zijn evenmin verbindend verklaard.
3 - de door o.a. Reaal gemaakte afspraken met zelfbenoemde consumentenstichtingen bevatten nadere
geheime bijlagen/afspraken. Die zullen niet in het belang van consumenten zijn, want in dat geval
zou er geen belang zijn bij geheimhouding.
4 - ik heb persoonlijk niet zo veel vertrouwen in een advies van Reaal/Zwitserleven/Vivat/Anbang
aangezien Reaal eerst nog op zoek moet naar die verdwenen 700 mio.

hakra
Berichten: 710
Lid geworden op: 07 feb 2011 14:38

Re: ZwitserLeven Belegplan

Ongelezen bericht door hakra »

@Reaal Webcare
De tussenpersoon (of verzekeraar) legt je uit hoe de beleggingsverzekering precies werkt. En welke andere mogelijkheden er zijn. Je kunt daarbij ook aangeven dat je met meer/minder risico, of helemaal niet meer wilt beleggen.
beetje laat

ClaimConcept
Berichten: 1967
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: ZwitserLeven Belegplan

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

REAAL Webcare schreef:
juwita schreef:Maar ''Plateau'' snapt het product wat hem is verkocht of aangesmeerd op wel meer punten niet.
Of dat inderdaad zo is, zou ik in het midden willen laten.
Dat zou ik juist niet in het midden willen laten. Zijn voertuig is onderweg naar Zwitserland halverwege A naar B gestrand, omdat deze 1 op 10 reed in plaats van de 1 op 20. Hoe komt dat en hoe lossen jullie dat op?

REAAL Webcare
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 okt 2010 16:57
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ZwitserLeven Belegplan

Ongelezen bericht door REAAL Webcare »

Beste Hakra,

Voor meer informatie over de Compensatieregeling verwijs ik je naar https://www.reaal.nl/klantenservice/bel ... ieregeling

Van belang is verder dat Reaal samenwerkt met onafhankelijke adviseurs. De onafhankelijke tussenpersoon kan ook producten van andere aanbieders voorstellen.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: ZwitserLeven Belegplan

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Die compensatieregeling is zo gek nog niet mits men de compensatie juist zou uitrekenen.
Maar ja juist rekenen en informeren kunnen ze niet niet bij verzekeraars, ook niet bij AFM en ook niet bij Verbond van Verzekeraars.

Met veel te hoge fondsrendementen, na afslag van het percentage, houd je nu vrijwel het werkelijk gerealiseerde rendement over. Rent daarmee conform de strekking van de Aanbeveling dan de betaalde som op en voila een prachtige spaarpolis.

Die rendementen die je zou kunnen behalen zijn gewoon veel te hoog.
Nog wel.....als de beurs weer gaat crashen dan worden ze vanzelf lager wellicht zelfs nihil.

De beurzen stijgen nu fors door de lage rente, maar dat moet een keer ophouden en de koersen staan ver boven het te verwachten evenwichtsnivo.

Wat dus evenzeer belangrijk is in het hersteladvies, is dat de waarde veilig gesteld wordt.
Ofwel overhevelen naar een garantieproduct maar de vraag is of dat nog kan en zin heeft (een garantie bij een failliete verzekeraar daar heb je zo weinig aan).
En anders: afkopen!

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: ZwitserLeven Belegplan

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Plateau schreef:
Echter, ik lees overal dat de woekerpolis na 2008 niet meer bestaat.
Zou dat dan de datum zijn dat al die verzekeraars ophouden te bestaan?

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: ZwitserLeven Belegplan

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Plateau schreef:Nu heb ik een polis afgesloten (Zwitserleven Belegplan) waarbij ik elke maand 100,- inleg en daar nu na 5 jaar nog maar €4.800,- van over heb. Dit is gek natuurlijk (€6.000,- inlegd, €1.200,- verlies). Ook heb ik er iemand naar laten kijken en deze zegt dat het toch wel een woekerpolis is.

De koersen hebben het zeker niet onaardig gedaan. Definitie woekerpolis is dus:

het was niets
het is niets
en het zal nooit wat worden.

Mark68
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 jan 2011 22:43

Re: ZwitserLeven Belegplan

Ongelezen bericht door Mark68 »

felixbeijer schreef:
Plateau schreef:Nu heb ik een polis afgesloten (Zwitserleven Belegplan) waarbij ik elke maand 100,- inleg en daar nu na 5 jaar nog maar €4.800,- van over heb. Dit is gek natuurlijk (€6.000,- inlegd, €1.200,- verlies). Ook heb ik er iemand naar laten kijken en deze zegt dat het toch wel een woekerpolis is.

De koersen hebben het zeker niet onaardig gedaan. Definitie woekerpolis is dus:

het was niets
het is niets
en het zal nooit wat worden.

Het kan ook nooit wat worden want er wordt ook niets aan gedaan.
Ben al jaren bezig en ook de tussenpersoon doet niets.
Ze ( verzekeraar en tussenpersoon ) er is niets aan de hand en later stuurt alleen de verzekeraar een briefje je moet er toch maar eens naar kijken ( dan hebben ze aan hun '' plicht '' voldaan ).
Verder niets en dan moet je ze nog vertrouwen.
Ook niet na vele telefoontjes en emails.
Dit hele woekerpolisprobleem wordt nooit opgelost ( overheid doet uiteraard ook niets , ze kijken wel uit ) en zorgt er alleen maar voor dat de economie van vele gedupeerden er heeeel anders uit ziet over b.v. 10 jaar.
Ik wil het gewoon terugdraaien en van het product af zoals het ook gaat als je ergens anders een product of dienst aanschaft wat niet voldoet of waar je mee bedondert wordt.
Alleen dat kan niet in de financieële wereld daar kun je de kluit wel bedonderen en je komt er nog mee weg ook dankzij o.a. onze overheid.

Gesloten