LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Woekerpolis: Stand van zaken tot heden

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
RubenF
Berichten: 97
Lid geworden op: 24 aug 2006 01:37

Woekerpolis: Stand van zaken tot heden

Ongelezen bericht door RubenF »

Ik ben een beetje verdwaald in alle berichtgeving, ik neem aan dat ik niet de enige ben.

Mijn probleem is dat ik een polis bij ASR heb lopen die heb ik toen via de hypotheker afgesloten met een aflossingsvrije hypotheek.
In die polis werd een hogere prognose gegeven, in de polis zit verstopt een overlijdensrisico verzekering die steeds hoger wordt qwa afbetaling
Dus op een bepaald moment ben je daar het meeste geld aan kwijt.

Het probleem is doordat deze gekoppeld zit aan de hypotheek, willen ze deze alleen aanpassen als ik een nieuwe hypotheek oversluit.
Maar dat wil ik niet, want aflossingsvrij bevalt me prima en dan ga ik eigenlijk nog meer betalen per maand dan aan de polis.

Mijn vraag is welke stichtingen zijn nog actief en is er überhaupt een weg om die polis om te zetten zodat mijn hypotheek aflossingsvrij kan blijven ?
En mocht ik me bij een stichting aansluiten wat kan mij dat opleveren ?

Bvd voor uw antwoorden.
Laatst gewijzigd door Radar op 24 apr 2017 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp aangepast

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Woekerpolis: Stand van zaken tot heden

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Ruben, hier https://www.consumentenbond.nl/woekerpo ... ganisaties staat een overzichtje van stichtingen en belangenorganisaties. Daar is info te lezen over de gang van zaken en wat het je eventueel op kan leveren. Succes.

RubenF
Berichten: 97
Lid geworden op: 24 aug 2006 01:37

Re: Woekerpolis: Stand van zaken tot heden

Ongelezen bericht door RubenF »

Dat willen ze niet, anders hoef ik het probleem hier niet op te schrijven..de polis is aan de hypotheek gekoppeld !!!

RubenF
Berichten: 97
Lid geworden op: 24 aug 2006 01:37

Re: Woekerpolis: Stand van zaken tot heden

Ongelezen bericht door RubenF »

Klaas Jan schreef:Hallo Ruben, hier https://www.consumentenbond.nl/woekerpo ... ganisaties staat een overzichtje van stichtingen en belangenorganisaties. Daar is info te lezen over de gang van zaken en wat het je eventueel op kan leveren. Succes.

Stichting Verliespolis opgeheven per december 2016.
En woekepolisclaim daar kan je niet eens contact mee opnemen, alleen postbus nr...

Dus mijn eerste vragen zijn nog onbeantwoord

ClaimConcept
Berichten: 1970
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Woekerpolis: Stand van zaken tot heden

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

RubenF schreef:Mijn probleem is dat ik een polis bij ASR heb lopen die heb ik toen via de hypotheker afgesloten met een aflossingsvrije hypotheek.
In die polis werd een hogere prognose gegeven, in de polis zit verstopt een overlijdensrisico verzekering die steeds hoger wordt qwa afbetaling Dus op een bepaald moment ben je daar het meeste geld aan kwijt.
Kennelijk heeft u een advies gekregen wat niet bij u past. U werd voorgespiegeld dat de hypotheek na 30 jaar kon worden afgelost met een polis bij ASR? Dan is het niet voldoende om bij een claimorganisatie te wachten op compensatie van verborgen kosten (woekerpolis), dan zult u de gebrekkige advisering aan de kaak moeten stellen door zowel ASR als De Hypotheker hierop aan te spreken.

U kunt een privébericht (PM) sturen met de knop rechts van dit bericht.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Woekerpolis: Stand van zaken tot heden

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

RubenF schreef:
Klaas Jan schreef:Hallo Ruben, hier https://www.consumentenbond.nl/woekerpo ... ganisaties staat een overzichtje van stichtingen en belangenorganisaties. Daar is info te lezen over de gang van zaken en wat het je eventueel op kan leveren. Succes.

Stichting Verliespolis opgeheven per december 2016.
En woekepolisclaim daar kan je niet eens contact mee opnemen, alleen postbus nr...

Dus mijn eerste vragen zijn nog onbeantwoord
Ruben, je leest het niet goed. De stichtingen die jij noemt gaan over het verleden zoals daar geschreven. 10 cm daaronder staan de huidige organisaties.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Woekerpolis: Stand van zaken tot heden

Ongelezen bericht door kweenie »

RubenF schreef:Het probleem is doordat deze gekoppeld zit aan de hypotheek, willen ze deze alleen aanpassen als ik een nieuwe hypotheek oversluit.
Maar dat wil ik niet, want aflossingsvrij bevalt me prima en dan ga ik eigenlijk nog meer betalen per maand dan aan de polis.
Je hebt nu dus blijkbaar een beleggingshypotheek: een aflossingsvrije hypotheek gekoppeld aan een beleggingspolis. Daarbij betaal je rente voor de lening en premies​ voor de beleggingsverzekering. Voor het bepalen van de benodigde premie is daarbij vaak uitgegaan van een lekker hoog rendement, zodat je maandlasten lekker laag zouden zijn.

Nu kom je erachter dat het doelbedrag helemaal niet realiseerbaar is met de huidige premie. Dan kun je twee dingen doen, accepteren dat je maar een deel aflost of overgaan op een hogere premie of inleg. Maar bij de huidige premie mikken op volledige aflossing is iha niet realistisch.

Daarnaast speelt dat er veel kosten in die polis zitten. En dat de overlijdensrisicoverzekering het effect van slechte rendementen versterkt.

Het advies dat gegeven is om over te stappen op banksparen zou de laatste twee punten oplossen. Je blijft dan je aflossingsvrije lening houden, alleen is daar dan een bankspaarrekening aan gekoppeld in plaats van een polis. Die overstap zou ook nog eens gratis kunnen (of hebben gekund), vanwege de afgesproken regeling dat een hersteladvies en aanpassing bij woekerpolissen gratis zou zijn.

Maar daarmee word je dus wel meteen geconfronteerd met het feit dat je ofwel te weinig opbouwt ofwel meer inleg moet gaan betalen. Ik heb het idee dat je vooral je kop in het zand wilt steken en wil blijven hopen op volledige aflossing bij de huidige lage maandlasten. En dat zit er waarschijnlijk niet in.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Woekerpolis: Stand van zaken tot heden

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

klacht indienen bij KIFID, Jelle van Claimconcept helpt je graag.

JetBos
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jun 2017 10:09

Re: Woekerpolis: Stand van zaken tot heden

Ongelezen bericht door JetBos »

Goedemorgen,
Alle lange tijd heb ik het gevoel dat wij over een woekerpolis (Generali) beschikken. Een paar jaar geleden heb ik hierover contact gehad met ons tussenpersoon. Hij verzekerde mij dat dit niet het geval is. Ook daarna bleef het gevoel knagen... Omdat ik te kampen heb gehad met een depressie kon ik de moed/energie niet opbrengen om er verder iets mee te doen.
In 2009 hebben wij een brief over een compensatieregeling ontvangen. Naar mijn mening een behoorlijk laag bedrag. De levensverzekering is afgesloten op een (gedeelte van een) hypotheek. Wij betalen samen een premie van 139,- per maand/1.668,- per jaar. Over 30 jaar zouden wij dit gedeelte van de hypotheek hebben afgelost, echter is er na 12,5 jaar betalen circa 18.000,- in de 'pot' aanwezig.
Met belangstelling heb ik de bijdrage van joepie joepie gelezen omdat er hierbij ook sprake is/was van een polis van Generali. Graag zou ik in contact komen met joepie joepie, maar ook met andere deelnemers van dit forum die te maken hebben (gehad) met Generali. Specifiek gericht op de levensverzekering/Generali toekomstplan.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Woekerpolis: Stand van zaken tot heden

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Jet, als u ingelogd bent en een bericht van een specifieke gebruiker van het forum zoekt ziet u rechts het symbool PM staan. Door daar op te klikken komt kunt u een persoonlijk bericht aan de betreffende persoon sturen.

Hebt u uw polis al aangemeld bij een woekerpolisorganisatie? Zoals bijvoorbeeld woekerpolis.nl, woekerpolisclaim. nl of een van de organisaties die u hier kunt vinden https://www.consumentenbond.nl/woekerpo ... ganisaties
U kunt er zelf helemaal induiken maar dat moet wel bij u passen. En u moet er wel de energie voor hebben. Uit handen geven aan een belangenbehartiger kan zo z'n voordelen hebben. Dit ter overweging.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Woekerpolis: Stand van zaken tot heden

Ongelezen bericht door arvandongen »

@JetBos,
Als je een compensatie ontvangen hebt, dan was er in ieder geval iets mis met jouw polis en wordt er in de volksmond gesproken van een woekerpolis. Het lijkt mij dat je op zoek moet gaan naar een nieuwe betrouwbare tussenpersoon.

Echter de term "Woekerpolis" heeft verder geen betekenis.
Belangrijk is:
1) het feit of de verzekeraar datgene geleverd heeft, wat er is afgesproken.
2) het feit of de verzekeraar voldoende duidelijk heeft uitgelegd wat het product is, zodat je als consument een weloverwogen keuze hebt kunnen maken toen je het product kocht.

Er is nu 20850 EUR ingelegd en er is 18000 EUR overgebleven. Het is belangrijk om te beseffen dat een levensverzekering geen spaarpotje is. Waarschijnlijk zou er bij vroegtijdig overlijden een groot bedrag uitgekeerd worden. De verzekeraar mag daar premies voor inhouden (mits duidelijk afgesproken).

In de praktijk zijn verzekeraars bewust onduidelijk geweest over kosten en premies binnen dit soort producten. De verzekeraars berekenden extreem hoge kosten die niet duidelijk afgesproken waren. Ook zijn de levensverzekeringspremies binnen deze woekerpolissen meestal veel hoger dan als je zo een levensverzekering los zou kopen bij dezelfde verzekeraar.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Woekerpolis: Stand van zaken tot heden

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

natuurlijk wil ik je helpen

Gesloten