LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afkoop NN beleggingsverzekering

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Afkoop NN beleggingsverzekering

Ongelezen bericht door k2p »

Nationale Nederlanden lijkt opzettelijk met de afkoopdatum te goochelen, om zo de afkopende klant met de ongunstigste datum op te zadelen en het verschil in eigen zak te houden.

Ik heb meermaals contact gehad met de klantenservice om kennis te nemen van de procedure van het afkopen van mijn beleggingsverzekering.
Ik had ze gesproken op de afkoopdatum, maar ook dagen en weken ervoor, en kreeg altijd hetzelfde te horen.
Namelijk dat als ik de opdracht voor afkoop voor 16:30h van een dag geef:
- dat de afkoop dan op de volgende werkdag nog zal plaatsvinden.
- dat de slot koerswaarde van die volgende werkdag zal worden gebruikt voor het berekenen van de uit te keren waarde.
- dat de slot koerswaarde de tweede werkdag na opdracht bekend zal zijn.
En als ik de opdracht pas na 16:30h geef, alles nog een werkdag later zal zijn.

Ik heb de koersen in de gaten gehouden en heb de opdracht tot afkoop gegeven op het moment dat de koersen in een stijgende lijn waren, met de hoop dat zij met de afkoopdatum blijven stijgen. Dat bleek achteraf inderdaad te blijven stijgen op de werkdagen na mijn opdracht tot afkoop.

Ik heb op 9 april 2020 voor 16:30h opdracht gegeven tot afkoop van mijn beleggingsverzekering. Dus ik verwacht dat de koers van 10 april 2020 of ivm de feestdagen enkele dagan later wordt gebruikt. De koers steeg van 9 april 2020 op 10 april 2020 nog 1,3% en bewoog daarna tot en met 14 april 2020 niet meer, ivm met de feestdagen. Deze 1,3% maakt bijna een paar honderd euro uit in mijn geval.

Maar wat doet NN? Ze zeggen plotseling, 9 april 2020 opdracht ontvangen betekent tegen de koers van 9 april 2020 afkopen. Ik krijg heel sterk het gevoel dat zij het verschil (bijna een paar honderd euro) in eigen zak steken. Als de koers was gedaald vermoed ik dat ze dan toch de koerswaarde van 10 april (of ivm feestdagen nog later) zouden hebben aangehouden.

Ik heb daarna weer met NN gebeld en de klantenservice bevestigt weer dat voor 16:30h opdracht tot afkopen betekent de koerswaarde van de volgende werkdag. Dus ik kon een klacht indienen en dat heb ik gedaan.

Krijg ik nu een antwoord: "Op 09 april 16.23 ontvingen wij van u een verzoek tot afkoop via webformulier. Hiermee geeft u akkoord dat u de beleggingsverzekering per die datum wilt afkopen. Uw verzoek is voor 16.30 binnengekomen en als gevolg hiervan hebben wij de afkoopdatum van 09 april 2020 aangehouden. U geeft in uw mail aan dat de koers van de volgende dag hoger ligt en dat u meent recht te hebben op die koers, maar wij hanteren altijd datum van binnenkomst. Uw verzekering is gelet op het bovengenoemde correct afgekocht."

Heeft iemand hier kennis van of ervaring met deze praktijken? Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Afkoop NN beleggingsverzekering

Ongelezen bericht door berndv »

k2p schreef:
21 apr 2020 10:37
Heeft iemand hier kennis van of ervaring met deze praktijken? Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
Heeft u bewijs dat ze onrechtmatig hebben gehandeld? Zo ja, dan kunt u een klachtenprocedure aan gaan, komt u er samen niet uit, dan kunt u naar het Kifid stappen. Maar u zult wel moeten aantonen dat ze officieel de koers van de 10e hadden moeten hanteren, dus dat zal dan ergens in de voorwaarden moeten staan. Als ik uw verhaal zo lees heeft u alleen mondeling te horen gekregen dat voor 16.30 de koers van de volgende werkdag wordt gevolgd.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Afkoop NN beleggingsverzekering

Ongelezen bericht door JozJan »

De koers van de eerstvolgende werkdag zou dan de koers van de 14e moeten zijn (goede vrijdag en 2e paasdag voor de financiële wereld geen werkdagen).

Het lijkt voor de hand te liggen dat opdracht geven voor 16u30 betekent nog dezelfde dag afkopen. Maar dat is u niet verteld. Ben benieuwd wat de afkoopvoorwaarden zeggen.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Afkoop NN beleggingsverzekering

Ongelezen bericht door k2p »

Wat ik wel heb:
- Je kunt op hun portal handmatig online inloggen en een overzicht downloaden van de polis. Hierin staat onder andere de poliswaarde met een koersdatum vermeld. Deze heb bijvoorbeeld 15 april 2020 nog gedownload, waarin koersdatum 14 april 2020 wordt gebruikt. Pas op 16 april 2020 kon ik geen nieuwe overzichten meer downloaden, ik kreeg toen een melding dat de beleggingsverzekering is afgekocht. Dus het feit dat ik deze nog koersdatum 14 april 2020 bevat wil volgens mij al zeggen dat op die datum de afkoop nog niet had plaats gevonden. ... Er staat wel op het overzicht vermeld: "De poliswaarde van de beleggingsverzekering is een momentopname. De waarde is berekend op de vermelde koersdatum. Aan deze waarde kunnen geen rechten worden ontleend. De waarde die we uitkeren bij stopzetten van de verzekering kan afwijken van deze poliswaarde."
- Daarnaast. Op 9 april 2020 gaf ik de opdracht tot afkopen. Op 10 april 2020 steeg de koerswaarden. Tussen 10 april 2020 (Goede Vrijdag) en 14 april 2020 (2e Paasdag) bewoog de koers niet meer. Op 16 april 2020 ontving ik een gemailde brief gedateerd 15 april 2020 met daarin de afkoop waarbij ze de koersdatum 9 april 2020 aanhouden. Dus het lijkt er heel sterk op dat ze pas op 15 april 2020 de afkoop hadden behandeld.

Wat ik niet heb:
- Voor tijdens en na opdracht tot afkoop ben ik naar schriftelijke bevestiging gaan zoeken van de procedure. Deze kan ik online nérgens vinden.
- De algemene voorwaarde van deze 20 jaar lopende beleggingsverzekering (aan mij verkocht als studieverzekering voor kind) heb ik niet meer liggen en ik zou niet weten waar ik deze kan vinden.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Afkoop NN beleggingsverzekering

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je lijkt de datum van de afhandeling en de datum afkoop aan elkaar te koppelen, maar dat is natuurlijk niet juist. Je kunt prima op 20 april afkopen per datum (en koers) van 10 april, om maar eens wat te noemen.

Je punt is helder, verder, je hebt alleen een bewijsprobleem. De voorwaarden heb je niet (zijn die ook niet online in jouw mijn-omgeving bij NN te vinden?), en bewijs van de telefoongesprekken heb je evenmin.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Afkoop NN beleggingsverzekering

Ongelezen bericht door k2p »

Ik heb zojuist weer gebeld met NN. Net zoals ik had gedaan op 10 maart 2020, 6 april 2020, 9 april 2020 en 16 april 2020. En zojuist bevestigen ze wederom nog een keer: voor 16:30h opdracht tot afkoop is de koerswaarde van de volgende werkdag.

De meneer aan de telefoon kon de gang van zaken ook niet uitleggen. Hij zet nu een opdracht uit aan de backoffice om mij de algemene voorwaarden en de afkoopvoorwaarden toe te sturen, omdat hij deze zelf niet kan/mag toesturen. Dit kan tot 10 werkdagen gaan duren.

Bovendien worden alle telefoongesprekken bij NN opgeslagen. Maar daar kan ik natuurlijk niet bij.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Afkoop NN beleggingsverzekering

Ongelezen bericht door Moneyman »

Heb je het gesprek zélf niet opgenomen?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Afkoop NN beleggingsverzekering

Ongelezen bericht door berndv »

k2p schreef:
21 apr 2020 11:58
Bovendien worden alle telefoongesprekken bij NN opgeslagen. Maar daar kan ik natuurlijk niet bij.
als vooraf aangegeven wordt dat deze gesprekken voor trainingsdoeleinden gebruikt mogen worden, dan mogen ze alleen gebruikt worden voor trainingsdoeleinden en niet voor andere zaken, zo is dat in de privacywetgeving vastgelegd. Daarnaast, mocht het zo zijn dat er toezeggingen gedaan zijn die niet overeenkomstig zijn met de algemene voorwaarden of afkoopvoorwaarden, bent u degene die dit moet bewijzen, eventueel zelf opnemen zou dan nog een mogelijkheid zijn

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Afkoop NN beleggingsverzekering

Ongelezen bericht door k2p »

Moneyman schreef:
21 apr 2020 12:02
Heb je het gesprek zélf niet opgenomen?
Nee, helaas. De apps die ik had, die dat kon, werkt al geruime tijd niet meer. En ik kan geen vervangende, werkende app vinden.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Afkoop NN beleggingsverzekering

Ongelezen bericht door jonis »

Idd zul je in je voorwaarden op zoek moeten gaan hoe de afkoopwaarde wordt afgehandeld.
Dat is wat anders dan een lopende verzekering en daar een wijziging in aanbrengen dmv verkooporders rekening houdend met cut off tijd.
Ik heb vanaf nov 2019 4x order doorgegeven en als ik op tijd ben wordt dat daags erna verhandeld, te laat is nog een dag later.
Daarintegen vind ik in mijn voorwaarden gewoon terug dat afkoopwaarde de waarde is op dag van beeindiging verzekering. Er kunnen nog eventueel verdere kosten verrekend worden overeenkomstig de voorwaarden.
Mijn kew loopt echter niet bij nn, dus zul je dat moeten nakijken.

Mk
Berichten: 990
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Afkoop NN beleggingsverzekering

Ongelezen bericht door Mk »

k2p schreef:
21 apr 2020 11:58
Ik heb zojuist weer gebeld met NN. Net zoals ik had gedaan op 10 maart 2020, 6 april 2020, 9 april 2020 en 16 april 2020. En zojuist bevestigen ze wederom nog een keer: voor 16:30h opdracht tot afkoop is de koerswaarde van de volgende werkdag.

De meneer aan de telefoon kon de gang van zaken ook niet uitleggen. Hij zet nu een opdracht uit aan de backoffice om mij de algemene voorwaarden en de afkoopvoorwaarden toe te sturen, omdat hij deze zelf niet kan/mag toesturen. Dit kan tot 10 werkdagen gaan duren.

Bovendien worden alle telefoongesprekken bij NN opgeslagen. Maar daar kan ik natuurlijk niet bij.
Ik denk dat slotkoers en transactiekoers door elkaar worden gehaald. De transactiekoers is bij een beleggingsfonds meestal de slotkoers van een dag eerder.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Afkoop NN beleggingsverzekering

Ongelezen bericht door k2p »

k2p schreef:
21 apr 2020 11:58
De meneer aan de telefoon kon de gang van zaken ook niet uitleggen. Hij zet nu een opdracht uit aan de backoffice om mij de algemene voorwaarden en de afkoopvoorwaarden toe te sturen, omdat hij deze zelf niet kan/mag toesturen. Dit kan tot 10 werkdagen gaan duren.
Nou, die afkoopvoorwaarden ga ik nooit ontvangen. Want ze kiezen eieren voor mijn geld:

"Wij hebben geconstateerd dat per abuis de onjuiste koers is gehanteerd bij het afkopen van uw verzekering. De juiste koers had € xx,xx moeten zijn. Op basis van de juiste koers komt de afkoopwaarde van uw verzekering na herberekening uit op € xx.xxx,xx. Wij keren het verschil ad. € xxx,xx uit op het rekeningnummer waarop wij eerder de afkoopwaarde hebben overgemaakt."

Dit is toch gewoon de dief op heterdaad betrappen? Eerst sjoemelen met de datum. Daarna mijn klacht afwijzen. En pas als je met bewijsstukken strooit en de voorwaarden opvraagt "foutje, bedankt". Schandalig dat banken en verzekeraars hiermee weg mogen komen!

Niet dat ik de azijnpisser ben voor wie het nooit goed is. Eind goed al goed zou je kunnen zeggen. Maar ik heb me hier de afgelopen dagen erg over opgewonden.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Afkoop NN beleggingsverzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ze komen er toch niet mee weg? Ze gaan de fout herstellen.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Afkoop NN beleggingsverzekering

Ongelezen bericht door k2p »

Lady1234 schreef:
24 apr 2020 11:34
Ze komen er toch niet mee weg? Ze gaan de fout herstellen.
Dus bij de supermarkt weeg je bij de zelfscanner gewoon 2 kg sinaasappelen af, en leg je er daarna gewoon nog een paar sinaasappelen bij. Bij de steekproef houd je vol dat je maar 2 kg hebt. En als ze je verplichten om het na te wegen en video-opnames gaan bekijken, zeg je 'Weet je wat? Foutje bedankt. Ik betaal wel bij, Klaar.'

Is de fout dan hersteld, Lady1234?

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Afkoop NN beleggingsverzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik doe die sinaasappelen altijd in een zak en die doe ik dicht. Dan pas ga ik wegen.
Vaak gaan ze ook per stuk, of zitten al in een netje. En het is niet mijn gewoonte om de boel te flessen bij de supermarkt.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Afkoop NN beleggingsverzekering

Ongelezen bericht door angel1978 »

k2p schreef:
24 apr 2020 12:44
Lady1234 schreef:
24 apr 2020 11:34
Ze komen er toch niet mee weg? Ze gaan de fout herstellen.
Dus bij de supermarkt weeg je bij de zelfscanner gewoon 2 kg sinaasappelen af, en leg je er daarna gewoon nog een paar sinaasappelen bij. Bij de steekproef houd je vol dat je maar 2 kg hebt. En als ze je verplichten om het na te wegen en video-opnames gaan bekijken, zeg je 'Weet je wat? Foutje bedankt. Ik betaal wel bij, Klaar.'

Is de fout dan hersteld, Lady1234?
Heb je de videobeelden al bekeken dan?

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Afkoop NN beleggingsverzekering

Ongelezen bericht door k2p »

Lady1234 schreef:
24 apr 2020 13:11
Ik doe die sinaasappelen altijd in een zak en die doe ik dicht. Dan pas ga ik wegen.
Vaak gaan ze ook per stuk, of zitten al in een netje. En het is niet mijn gewoonte om de boel te flessen bij de supermarkt.
Dat is toch precies waar ik naar refereer? Ik voel me geflest. Zij hebben als verzekeraar/bank volledig toegang tot de ruif dat mijn spaarpot is. Een complex product bestaande uit beleggingen berekend uit participaties tegen een koers van een fonds gebaseerd op meerdere fondsen. Zij doen het inkopen en afkopen, op een nogal non-transparente manier waarin ik maar ten dele kan mee kijken. En na de nodige kennis en inzet betrap ik ze op het sjoemelen met mijn spaarpot. En dan als ik ze er op wijs, met een officiële klacht, houden ze vol ‘nee hoor meneer, echt 2 kg sinaasappelen’. En als ik dan wil ‘nawegen en video-opnames bekijken’, lees de algemene voorwaarde en afkoopvoorwaarden opvraag en ze van eea beticht zwaaiend met uitdraaien in mijn hand waarop anders staat, dan is het ‘Ow. Foutje, bedankt. We zullen nu toestaan dat je JOUW geld mag hebben’.

Sorry, maar dat zie ik niet als een foutje dat is rechtgezet, maar als diefstal op heterdaad betrapt. Een ander zou de kennis niet hebben gehad om de koersen bij te houden en om te rekenen, en zou niet tijdig uitdraaien hebben gemaakt. Die was nu zonder het te weten bestolen zijn en had achteraf zonder uitdraaien niet kunnen uitrekenen waar hij recht op had. Volgens mij zijn er een heleboel mensen bedonderd doordat NN op willekeur de voor haar meest gunstige afkoopdatum te hanteren.

ik krijg mijn geld nu. Maar eigenlijk vind ik dat dit soort praktijken strafbaar moeten zijn.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Afkoop NN beleggingsverzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kunt u best vinden. Ik heb mij altijd verre gehouden van complexe constructies in constructies met verzekeraars.

Maar het staat u natuurlijk volkomen vrij een klacht in te dienen.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Afkoop NN beleggingsverzekering

Ongelezen bericht door Moneyman »

k2p schreef:
24 apr 2020 15:53
Sorry, maar dat zie ik niet als een foutje dat is rechtgezet, maar als diefstal op heterdaad betrapt.
Tsja, dat mag jij vinden. Bestaat er wellicht ook een kans dat er gewoon pas nu iemand met voldoende inzicht/ macht/ whatever naar heeft gekeken en dat die direct geacteerd heeft?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Afkoop NN beleggingsverzekering

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Als je vindt dat dat een strafzaak waardig is kun je een officier van Justitie benaderen.

Gesloten