LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rabo opmaat hypotheek spaardeel probleem

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: Rabo opmaat hypotheek spaardeel probleem

Ongelezen bericht door Piet »

Van de website www.woekerpolisclaim.nl
Amsterdam, 22-08-2008

PERSBERICHT

Eerste bank gedaagd in woekerpolis-affaire
STICHTING WPC KLAAGT RABOBANK AAN

Amsterdam - Stichting WPC (Woekerpolisclaim) heeft vandaag bij de Ombudsman Financiële Dienstverlening een reeks klachten ingediend tegen Rabobank Nederland, enkele lokale Rabobankvestigingen en verzekeraar Interpolis. WPC doet dat namens consumenten met een OpMaat Hypotheek, eind jaren ´90 één van de meest verkochte hypotheekproducten. Stichting WPC verwijt de Rabobank en Interpolis misleiding, onjuiste voorlichting over de risico’s van het product, verkeerde advisering en het verborgen houden van de overlijdensrisicopremies. Het is voor het eerst dat een bank ook in zijn rol van tussenpersoon wordt gedaagd in de ‘woekerpolis-affaire’.

Bij Stichting WPC zijn op dit moment ongeveer 10.000 consumenten met een OpMaat Hypotheek aangesloten. Dit product van marktleider Rabobank is naar schatting circa 100.000 keer verkocht. De totale bruto premie-inleg wordt geschat op ruim € 4 miljard. Circa 25% van de inleg op de aan dit product verbonden beleggingspolis gaat tijdens de looptijd op aan kosten, waarnaast nog een hoog variabel bedrag aan risicopremies wordt berekend.

De Rabobank adviseert haar klanten zelf al langere tijd om over te stappen naar een spaarhypotheek of bankspaarproduct met minder risico’s en lagere kosten. Stichting WPC vindt dat de bank hiermee in feite schuld bekent. Rabobank weigert echter klanten te compenseren voor geleden verliezen.

Stichting WPC eist dat de Rabobank haar klanten alsnog compensatie biedt. Tot dusver heeft de bank collectief overleg met de Stichting geweigerd. Ook individuele klachten van klanten worden veelal afgewezen of zelfs niet eens beantwoord. Stichting WPC is van mening dat de Rabobank de klachtenprocedure hierdoor over zichzelf heeft afgeroepen, maar blijft open staan voor overleg over een collectieve schaderegeling.

Stichting WPC behartigt samen met de Vereniging Consument & Geldzaken de belangen van consumenten met een beleggingsverzekering. Op dit moment vertegenwoordigen zij circa 75.000 consumenten. Stichting WPC is - gemeten in aantallen donateurs – de grootste belangenorganisatie die zich specifiek richt op beleggingsverzekeringen.

Groeten,
Piet

Mr.Vobz
Berichten: 73
Lid geworden op: 23 okt 2007 21:36

Re: Rabo opmaat hypotheek spaardeel probleem

Ongelezen bericht door Mr.Vobz »

En het werd tijd ook...........maar ja het zal nog wel jaren gaan duren voordat de Rabobank over de brug komt.

jonis
Berichten: 2755
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Rabo opmaat hypotheek spaardeel probleem

Ongelezen bericht door jonis »

Circa 25% van de inleg op de aan dit product verbonden beleggingspolis gaat tijdens de looptijd op aan kosten, waarnaast nog een hoog variabel bedrag aan risicopremies wordt berekend.
Hoe moet ik dit zien??

25% kosten + daarnaast de kosten van de ORV??

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: Rabo opmaat hypotheek spaardeel probleem

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Ik wordt een beetje misselijk van meneer Wendelgelst, die op tv doet alsof er nu toch een ontdekking is gedaan waar je U tegen zegt.

Er is de laatste tijd al veel aandacht besteed aan de Opmaat hypotheek, ook door Tros Radar. Dat meneer Wendelgelst nu doet voorkomen dat nu pas duidelijk is geworden dat de Opmaat hypotheek voor veel mensen kan uitlopen op een drama, is volgens mij een manier om nog meer zieltjes te winnen voor zijn Stichting waar al veel mensen voor hebben betaald maar nauwelijks enige voortgang zien of enige vorm van communicatie krijgen over waar de tonnen (!) aan contibutie nu aan op gaan.

Het product Opmaat is niet zo moeilijk en werkt zoals zoveel hypotheken met een belegrekening en overlijdensrisicoverzekering of hypotheek met een beleggingsverzekering: de hoogte van het overlijdensrisico gocummuniceert rechtstreeks met de waarde van de beleggingen. Stijgen de beleggingen minder dan verwacht, dan is het verzekerd kapitaal op de overlijdensrisicoverzekering hoger. En daar betaal je dan ook een hogere premie voor. De verbaaste reactie dat dit zo werkt van Wendelgelst is natuurlijk gespeeld, zo dom is hij echt niet. Een nieuwe doelgroep wordt bang gemaakt en de centjes komen lekker bij de stichting binnen. Rabo Opmaters, kijk uit dat u niet dubbel wordt genomen!

Bent u echt onjuist door de Rabobank en of andere adviseur geadviseerd, misleid, bedonderd, denk dan nog eens goed na of er geen andere belangenbehartiger is die meer voor u kan betekenen.

Mr.Vobz
Berichten: 73
Lid geworden op: 23 okt 2007 21:36

Re: Rabo opmaat hypotheek spaardeel probleem

Ongelezen bericht door Mr.Vobz »

Bent u echt onjuist door de Rabobank en of andere adviseur geadviseerd, misleid, bedonderd, denk dan nog eens goed na of er geen andere belangenbehartiger is die meer voor u kan betekenen.
En waar moet je dan naartoe? Een eigen advocaat? Probleem is dan ten eerste dat je er een moet zien te vinden die expertise heeft op het terrein van beleggingsverzekeringen. En die zijn er niet veel. En ten tweede kost het je handen vol geld. Vergeet niet dat de Rabo "deep pockets" heeft om als het moet jaren door te procederen. Nee, ik denk dat alleen een collectieve actie door een van de stichtingen zinvol en haalbaar is.

jmulder
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 jun 2007 13:54

Re: Rabo opmaat hypotheek spaardeel probleem

Ongelezen bericht door jmulder »

Oke, een korte vraag:

Wij hebben het voorstel ontvangen om onze opmaathypotheek (kostenloos) om te zetten naar het product banksparen. Is dit verstandig?

Erkend Adviseur
Berichten: 197
Lid geworden op: 10 aug 2007 14:31

Re: Rabo opmaat hypotheek spaardeel probleem

Ongelezen bericht door Erkend Adviseur »

Of dat verstandig is, hangt van veel zaken af.

Voor de Rabobank is het wel de meest voordelige manier om van de rechtszaken af te komen. Na omzetting zullen de meeste mensen geen trek meer hebben in allerlei toestanden.

Voor de beoordeling of het verstandig is, ben je waarschijnlijk toch afhankelijk van een adviseur die op basis van een uurtarief of een vaste vergoeding het advies van de Rabo wil doorlichten.

jmulder
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 jun 2007 13:54

Re: Rabo opmaat hypotheek spaardeel probleem

Ongelezen bericht door jmulder »

Hoezo of het verstandig is? Banksparen is toch een goed, eerlijk en betrouwbaar product?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rabo opmaat hypotheek spaardeel probleem

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat bedoelt is dat je, als het product onder andere beloftes verkocht is dan waarmee uiteindelijk gerekend is, wellicht recht zou kunnen hebben op een extra vergoeding. Dan zou je dus eigenlijk recht hebben op een hogere afkoopwaarde dan de huidige waarde. En zou het voor Rabo voordelig kunnen zijn om je op bnasis van de oude, lagere, afkoopwaarde naar banksparen om te zetten.

Verder is banksparen inderdaad een helder product. Dus daar heb ik geen problemen mee.

jmulder
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 jun 2007 13:54

Re: Rabo opmaat hypotheek spaardeel probleem

Ongelezen bericht door jmulder »

Wij hebben onze opmaat afgesloten in 2003. Zoals het er nu naar uit ziet in de goede periode! We hebben geen verlies tot nu toe. Wanneer we nu kunnen overzetten naar sparen, en geen verlies lijden, maakt het mij eigenlijk niet zoveel uit wie er beter van word! Als wij de zekerheid krijgen voor het zelfde geld van alles af te zijn, dan kiezen wij daar voor.

Dan hebben we straks 100% sparen voor het zelfde geld en hoeven we nergens meer naar om te kijken :wink:

Trulli
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 nov 2009 17:38

Re: Rabo opmaat hypotheek spaardeel probleem

Ongelezen bericht door Trulli »

Het wordt stil rondom de problemen met de Rabobank Opmaat Hypotheek. Echter, het probleem bestaat nog steeds. Zo ook bij ons.

Wij hebben begin deze eeuw de Opmaat Hypotheek afgesloten. Ook bij ons is het spaardeel ingezet om verliezen bij obligaties en aandelen te compenseren. Zeer slechte zaak en ook wij zijn absoluut nooit ingelicht dat bij slechte aandelen-tijden er geld uit het spaardeel zou worden gehaald.

Wat me echter nog meer stoort is de opstelling van de Rabobank indeze. Zo ga je toch niet met klanten om? De kop in het zand steken als een struisvogel en net doen of er niks is gebeurd. Ook wij hebben een aanbod gehad om over te stappen naar Rabo Banksparen. Allemaal leuk en aardig maar bij wie kunnen we dan nog een claim indienen voor de Rabo Opmaat Hypotheek? Juist... bij niemand, want je stemt in met een andere hypotheekvorm en je rechten verdwijnen.

Kortom:
- Blijf je bij de Opmaat hypotheek, dan blijf je zitten met een slechte, zwaar ondoorzichtige hypotheekvorm met waarschijnlijk eindkapitaal waar je stijl van achterover slaat.Voordeel: wellicht komt er ooit nog een claim.
- Stap je over op Rabo Banksparen dan betaal je zelf in de maandlasten de geleden verliezen uit de Opmaat. Voordeel: je gaat naar een betrouwbare hypotheekvorm.
- Stap je over op een andere hypotheekaanbieder, dan betaal je boete en blijf je zitten met een achterstand (buiten je eigen schuld om!).

Wat is de minst slechte keuze? Wie kan advies geven?

jonis
Berichten: 2755
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Rabo opmaat hypotheek spaardeel probleem

Ongelezen bericht door jonis »

Zeer slechte zaak en ook wij zijn absoluut nooit ingelicht dat bij slechte aandelen-tijden er geld uit het spaardeel zou worden gehaald.
Re: OpMaat Hypotheek Rabobank
Ik denk dat het inderdaad tijd wordt dat er duidelijkheid wordt gegeven; niet alleen voor de klanten die zo'n hypotheek hebben overigens maar ook - schrik niet - voor de Raboadviseurs!. Ik als oud Rabobank adviseur was immers - ondanks vele cursussen - NIET op de hoogte van het feit dat de premie voor de overlijdensrisicoverzekering naar rato werd (en nog steeds wordt) onttrokken van de opgebouwde vermogensdelen bijv. 50/50 bij OpMaat met neutraal risico (in praktijk deels beleggen - voor de heren? en deels sparen - voor de dames?) ... maar dat dat flink verkeerd kan lopen als de beleggingen dalen en de onttrekkingen voor een forser deel van het 'zekere' spaardeel afgaan !!.. hoe denkt de bank dat te repareren ??? misschien wel helemaal niet nodig; rustig stilzitten en maar hopen dat deze strategie (beleggingsdeel werd immers nauwelijks belast en groeit nu sterk!) de juiste blijkt te zijn ?? dan is er immers geen compensatie nodig en heeft de Rabobank het prima ingeschat.... hadden ze alleen wel beter mogen uitleggen (ook aan de verkopende adviseurs)

Groeten
R.

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: Rabo opmaat hypotheek spaardeel probleem

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

Trulli schreef:Het wordt stil rondom de problemen met de Rabobank Opmaat Hypotheek. Echter, het probleem bestaat nog steeds. Zo ook bij ons.

Wij hebben begin deze eeuw de Opmaat Hypotheek afgesloten. Ook bij ons is het spaardeel ingezet om verliezen bij obligaties en aandelen te compenseren. Zeer slechte zaak en ook wij zijn absoluut nooit ingelicht dat bij slechte aandelen-tijden er geld uit het spaardeel zou worden gehaald.

Wat me echter nog meer stoort is de opstelling van de Rabobank indeze. Zo ga je toch niet met klanten om? De kop in het zand steken als een struisvogel en net doen of er niks is gebeurd. Ook wij hebben een aanbod gehad om over te stappen naar Rabo Banksparen. Allemaal leuk en aardig maar bij wie kunnen we dan nog een claim indienen voor de Rabo Opmaat Hypotheek? Juist... bij niemand, want je stemt in met een andere hypotheekvorm en je rechten verdwijnen.

Kortom:
- Blijf je bij de Opmaat hypotheek, dan blijf je zitten met een slechte, zwaar ondoorzichtige hypotheekvorm met waarschijnlijk eindkapitaal waar je stijl van achterover slaat.Voordeel: wellicht komt er ooit nog een claim.
- Stap je over op Rabo Banksparen dan betaal je zelf in de maandlasten de geleden verliezen uit de Opmaat. Voordeel: je gaat naar een betrouwbare hypotheekvorm.
- Stap je over op een andere hypotheekaanbieder, dan betaal je boete en blijf je zitten met een achterstand (buiten je eigen schuld om!).

Wat is de minst slechte keuze? Wie kan advies geven?
Ikzelf val onder de ABN AMRO Meegroeihypotheek/-verzekering. Die lijkt echter als 2 druppels water op OpMaat.

Ik kan de lezers van dit subforum aanraden ook de vergelijkbare subfora te volgen, waarin
- een hoop juridische overwegingen bij indienen schadeclaim staan vermeld
- een hoop argumentatie voor onderbouwing schadeclaim staan vermeld.

In het algemeen is de procedure:
- indienen klacht (en stuitingsbrief) bij eigen bank/verzekeraar
- KiFiD procedure (bemiddeling, daar na klacht)
- aanmelden bij Consumentenclaim
- eigen advocaat inschakelen voor gang naar de rechter

Gronden voor schade zijn heel verschillend:
- te hoge kosten (maar in meeste gevallen geen tegemoetkoming, tenzij wordt ingezet op 0,5% ipv 2,45%)
- te hoge OVR-premie die ten koste is gegaan van spaardeel (uitspraak Ombudsman: verrekenen tegen goedkoopste variant losse OVR)
- misleiding bij aankoop

Dat laatste geldt vooral voor "oude gevallen", zeg van voor 2001, of beter nog van voor 1 september 1998, toen fiscale regels zijn veranderd.
Productinformatie (en onderzoeksplicht klant) is daarna veel "beter" geworden...

Lees verder:
Eigen onderzoeksplicht woekerpolishouders
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=75590

ABN AMRO MGV gedupeerden
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=61008 (recente bijdragen vanaf pagina 5)

Ik lees ergens dat "sparen" dus geen wijsheid is gebleken.

Dat is het echter wel, maar dan bij;
- spaarvariant MGV of spaarhypotheek met rente=hypotheekrente
- niet te hoog (of zelfs laag, zeg tweederde van hypotheekbedrag of lager) verzekerd kapitaal bij OVR
- losse OVR-premie tegen laagste markttarief

In dat geval was gegarandeerd het hypotheekbedrag na zeg 15 jaar beschikbaar gekomen.

Dat scenario werd in 1998 niet verteld.
Vandaar mijn stelling dat bij "oude gevallen" er aan oplichting grenzende misleiding heeft plaatsgevonden.

Mijn eigen schade is ca € 50.000.
In dat geval kan ik leven met no cure no pay advocatentarief van 25%
Suggesties?

helmas
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 mei 2010 17:00

Re: Rabo opmaat hypotheek spaardeel probleem

Ongelezen bericht door helmas »

Beste baalvanmebank,

Wij zitten in een zelfde situatie. De compensatieregeling lijkt ons ver onder "de maat!". Welke stappen onderneem jij nu? Gezien het gedoe met advocaten die ook niet altijd te vertrouwen zijn weten wij het eigenlijk helemaal niet meer!

baalvanmebank
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 mar 2007 20:35

Re: Rabo opmaat hypotheek spaardeel probleem

Ongelezen bericht door baalvanmebank »

Beste allemaal,
Op de website van woekerpolisclaim staat een pagina met tips om een "up to date" gesprek aan te gaan met de Rabobank. Hierin staat tevens de tip om de klacht en de toekomst (het oversluiten van de hypotheek naar een andere vorm indien gewenst) deze strikt gescheiden te houden. Wij hebben recentelijk weer een gesprek gehad waar meteen over de regeling gesproken moest worden en over het oversluiten.. We hebben aangegeven dat de regeling niet ter sprake kon komen omdat we het niet eens zijn met de regeling van de ombudsman.
We zijn van mening dat de berekening die de Rabobank heeft aangeleverd in zijn aanbieding niet transparant genoeg is.. Laten we zeggen, niet glashelder.
Over het oversluiten kunnen we kort zijn, er wordt geen rekening gehouden met een eventuele compensatie maar gefocused op je maandlasten nu en terloops wordt berekend hoeveel je uiteindelijk na de looptijd in "de pot" hebt. Wil je je uiteindelijke streefbedrag halen (zoals bij afsluiten is beoogd) dan zul je de premie moeten verhogen.. Dus het verlies is voor u.. Beleggen is ook geen optie meer schijnt, de rendementen (prognose) over een looptijd van bijv. 10 tot 15 jaar liggen zo'n beetje tussen de -25% en +7%.. Iemand anders kon me vertellen dat de Rabo ondertussen is overgestapt naar een ander adviesbureau aangaande beleggingen.. Als we dit toch eens in 1999 hadden geweten..

baalvanmebank
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 mar 2007 20:35

Re: Rabo opmaat hypotheek spaardeel probleem

Ongelezen bericht door baalvanmebank »

Trulli schreef:Het wordt stil rondom de problemen met de Rabobank Opmaat Hypotheek. Echter, het probleem bestaat nog steeds. Zo ook bij ons.

Wij hebben begin deze eeuw de Opmaat Hypotheek afgesloten. Ook bij ons is het spaardeel ingezet om verliezen bij obligaties en aandelen te compenseren. Zeer slechte zaak en ook wij zijn absoluut nooit ingelicht dat bij slechte aandelen-tijden er geld uit het spaardeel zou worden gehaald.

Wat me echter nog meer stoort is de opstelling van de Rabobank indeze. Zo ga je toch niet met klanten om? De kop in het zand steken als een struisvogel en net doen of er niks is gebeurd. Ook wij hebben een aanbod gehad om over te stappen naar Rabo Banksparen. Allemaal leuk en aardig maar bij wie kunnen we dan nog een claim indienen voor de Rabo Opmaat Hypotheek? Juist... bij niemand, want je stemt in met een andere hypotheekvorm en je rechten verdwijnen.

Kortom:
- Blijf je bij de Opmaat hypotheek, dan blijf je zitten met een slechte, zwaar ondoorzichtige hypotheekvorm met waarschijnlijk eindkapitaal waar je stijl van achterover slaat.Voordeel: wellicht komt er ooit nog een claim.
- Stap je over op Rabo Banksparen dan betaal je zelf in de maandlasten de geleden verliezen uit de Opmaat. Voordeel: je gaat naar een betrouwbare hypotheekvorm.
- Stap je over op een andere hypotheekaanbieder, dan betaal je boete en blijf je zitten met een achterstand (buiten je eigen schuld om!).

Wat is de minst slechte keuze? Wie kan advies geven?
Zorg dat je bij overgaan naar een andere hypotheekvorm onder je handtekening de teskts schrijft: "onder voorbehoud van alle rechten"! tevens een klachtbrief schrijven aan de Rabo om je klacht niet te laten verjaren.. Dan kun je wellicht toch nog verder met de claim.

roos80
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 nov 2003 21:00

Re: Rabo opmaat hypotheek spaardeel probleem

Ongelezen bericht door roos80 »

hallo

wij hebben september een gesprek over de hypotheek.
En volgens mij willen ze dat we dan ook akkoord gaan met de regeling zoals zij die aan ons bieden. Maar volgens mij is het niet verstandig om die te tekenen of wel.
Wij hebben ons trouwens aan gesloten bij verliespolis.nl. Maar heb niet echt het idee dat ze heel veel doen voor ons.
Wat hebben jullie gedaan tijdens het gesprek.

inezackermans
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 okt 2010 10:00

Re: Rabo opmaat hypotheek spaardeel probleem

Ongelezen bericht door inezackermans »

Hallo,

Wij hebben onze op maat hypotheek omgezet naar een opbouwhypotheek. Bij alle papieren zit een formulier om in aanmerking te komen voor een rente-vergoeding. Daarin staat vermeld dat als ik teken dat ik finale kwijting verleen aan de Rabobank. Ik heb daar een voorbehoud bij gezet: met de feiten zoals deze nu bekend zijn. Het formulier heb ik teruggekregen dat ik alleen mag tekenen zonder voorbehoud en anders kunnen ze niet overgaan tot betaling van de vergoeding. Maw: ik verleen de Rabobank finale kwijting en wie weet welke lijken er over bijvoorbeeld over 15 jaar uit de kast komen. Dan heb ik nergens meer recht op want die heb ik verspeeld met het tekenen van het formulier. Slikken of stikken dus.

Kan iemand advies geven wat nu te doen? Ik heb KIFID al gebeld maar die gaan niet inhoudelijk in op de zaak.

jonis
Berichten: 2755
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Rabo opmaat hypotheek spaardeel probleem

Ongelezen bericht door jonis »

Van https://www.woekerpolisclaim.nl/opmaat.php
Finale kwijting
Als de polishouder akkoord gaat met de aangeboden regeling, vraagt de Rabobank de klant om afstand te doen van verdere procedures over de onderwerpen die in de regeling zijn opgenomen. Dat betekent niet dat iemand daarmee voor zogenoemde kwijting tekent op alle punten. De polishouder behoudt het recht om beleggingsverliezen bij Rabobank te claimen als blijkt dat de door de bank geadviseerde beleggingen niet passend waren. Het beleggingsverlies kan dan aanvullend, bovenop de compensatie die wordt geboden in de regeling, worden verhaald. WPC kan dit niet collectief regelen, omdat de situatie van klant tot klant verschilt.

Daarnaast beperkt de kwijting eventuele claims over de hoogte van de kosten en risicopremies van de aan de OpMaat Hypotheek verbonden beleggingsverzekering niet. Deze moeten worden terugbetaald door Interpolis, de betrokken verzekeraar in deze. Stichting WPC is al enige tijd in onderhandeling met Achmea/Interpolis over een aanvullende vergoeding. Mochten die mislukken, dan stapt de stichting indien nodig naar de rechter.

WPC houdt bij het treffen van een collectieve compensatieregeling, zoals die met de Rabobank, altijd zoveel mogelijk rekening met de rechten van de individuele klant. De stichting heeft er vanuit dat perspectief op toegezien dat de kwijting geen betrekking heeft op het beleggingsverlies en de compensatie voor te hoge kosten.
Volgens mij heb je alleen maar 2 keuzes; wel of niet ermee akkoord gaan, ieder voorbehoud/toevoeging in de persoonlijke overeenkomst van de schikking zal leiden tot het niet akkoord gaan ermee van de Rabo omdat zij ook overeenstemming hebben bereikt met deze schikking in de aanbeveling.

Zie ook punt 3.1+3.2 van de vaststellingsovereenkomst:
https://www.woekerpolisclaim.nl/downloa ... st_rab.pdf

smbajelle
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 okt 2010 20:38

Re: Rabo opmaat hypotheek spaardeel probleem

Ongelezen bericht door smbajelle »

Weer een Rabo-blunder?
bij het aanbod van de Rabobank om de opmaathypoyheek om te zetten naar bankspaarhypotheek (die heet bij hun 'opbouwhypotheek') eerst maar eens een offerte gevraagd ZONDER de beroemde antwoordbrief te retourneren. Kortom, ik verkoop mijn recht niet voor een armzalige 100 euro. Ik moet nu echter wel 250 euro provisie betalen voor het omzetten. Als ik daarnaast een extra hypotheek wil afsluiten betaal ik DUBBELE PROVISIE. En dat voor een vaste klant...

Maar dat niet is niet alles. In de offerte wordt opeens een HOGER RENTEBEDRAG geoffreerd dan in de talloze adviesgesprekken werd voorgespiegeld: 5% in plaats van 4,6%. Dit zal dan wel weer te wijten zijn aan een 'administratieve fout' zoals je die ALTIJD ziet bij de Rabobank bij een hypotheekverlenging.
In de opbouwhypotheek-offerte alt toch weer het woordje 'beleggen' hoewel ik daar natuurlijk niet om heb gevraagd. Ik had eerlijk gezegd ook niet gedacht dat ze daar nog hun vingers aan zouden BRANDEN! Erger is dat ik nu al VIER keer foutief ben voorgelicht door de Rabobank en elke keer zitten er impliciete dreigementen in hun 'adviezen'.

Ik overweeg nu maar om mijn Opmaathypotheek door te laten lopen totdat ik kan overstappen naar een andere bank. Vraagje: wat gebeurt er eigenlijk met het beleggingsdeel als vele anderen wél de overstap maken? Dalen de beleggingen dan niet door de vele verkopen? Daar heb ik mijn adviseurs ook nog nooit over gehoord...

Gesloten