LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] woekerpolissen fortis asr

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
mariah
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 apr 2007 20:16

woekerpolissen fortis asr

Ongelezen bericht door mariah »

heb al ruim 8 jaar lijfrente en spaarpolis bij fortis ,wou afkopen maar schiet er 4 000 euro bij in !

tussenpersoon wou nieuwe afsluiten bij falcon per 1 mei ,en heb er geen zin meer in !
tegenhouden die nieuwe polis lijkt me het verstandigst en fortis premie vrijmaken of laten doorlopen???
graag reacties

mariah
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 apr 2007 20:16

Re: woekerpolissen fortis asr

Ongelezen bericht door mariah »

inderdaad ,ik heb de tuusenpersoon gezegd dat we falcon weigeren en intussen een brief op laten stellen ,fortis laten we doorlopen omdat ik inderdaad anders veel geld kwijt ben ,heb me wel aangesloten bij woekerpolis claim en schrijf hun nu een klachtenbrief ivm verjaring!!!

mariah
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 apr 2007 20:16

Re: woekerpolissen fortis asr

Ongelezen bericht door mariah »

bij alle lijfrente premies ,worden dus niet alleen de werkende mensen getild maar dus ook de overheid zelf,die ons de lijfrente premies mag laten aftrekken bij de belasting!
tel maar uit ,wat je als pensioen tekort hebt ,mag je op de aangifte invullen tot een bepaald bedrag !!!!!
iemand over nagedacht dat de belasting dus ook miljoenen aan de verzekeraars kwijt zijn !!!!!!
hopelijk zullen ze nu ook wel de verzekeraars aan gaan pakken toch !
wouter bos laat het uitzoeken....

roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Re: woekerpolissen fortis asr

Ongelezen bericht door roland48 »

Mariah, de regering heeft zelf ooit 2 voorwaarden gecreeerd waardoor verzekeraars in het gat van lijfrentes sprongen (dubbel belastingvoordeel was het verhaal) en er grof geld aan verdien(d)en:

- de aftrekbaarheid van lijfrentepremies, die een aantal jaren terug weer gedeeltelijk is teruggedraaid
- het direct gebruik van spaartegoeden uit de spaarloonregeling voor stortingen in de lijfrentepolis.

Dan moet Wouter Bos niet komen met halve maatregelen, de regering (vooruit, een van de vorige regeringen) is zelf de oorzaak van deze ellende.

Beter zou zijn om dat belastingvoordeel buiten de verzekeraars om aan de burgers toe te laten komen.

mnb
Berichten: 146
Lid geworden op: 08 okt 2005 10:33

Re: woekerpolissen fortis asr

Ongelezen bericht door mnb »

Ik heb ook Fortis ASR wat mij betreft een twijfelachtige club.

Maar ja, overname van Stad Rotterdam dus geen keuze.

Premievrij maken dacht ik ook aan, maar dan verlies. Afkopen is altijd de slechtste optie, niet doen.

Wat doe je nu?

Ik laat het doorlopen maar de premie is sterk verlaagd jaren terug al dus kan wel.

Al met al het slechtste op financieel gebied wat ik in mijn leven gedaan heb en dat onder toezicht van de regering!

Je kunt nog beter teak participaties kopen of een vastgoedobligatie, risicovol maar meer kans op winst wat mij betreft.
Of gewoon op een spaarrekening of deposito vastzetten :cry:

changi
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 feb 2007 09:54

Re: woekerpolissen fortis asr

Ongelezen bericht door changi »

Hoi,

Inderdaad Falcon is onderdeel van Fortis ASR maar heeft wel een veel beter product dan Fortis ASR. In ieder geval zijn kosten die ingehouden worden inzichtelijk en dat kan je van Stad Rotterdam ( Fortis ASR ) niet zeggen want zelfs een tussenpersoon komt daar niet uit.

Nog even iets anders. Als een polis 8 jaar loopt dan is dat een oud regime polis ( voor 14 september 1999 ) afgesloten. Door deze polis af te kopen verlies je zo en zo je oud regime maar als het een slecht produkt is dan is het soms wel beter toch af te kopen. Premievrij maken is wel de slechtste oplossing die je kan bedenken. Behalve voor de fiscus dan die vind dat wel erg leuk. en ...... waarom dan nou door geen premie meer te betalen ben je meteen je fiscaal gunstige oud regime polis kwijt dat is 1. Nu ligt de premievrije waarde nogwel onder hetgeen je ingelegd hebt maar na 30 jaar zal dat erwel boven liggen denk ik en dan .......... ja dan keert die polis uit laten we zeggen 10.000 euro , je had bijvoorbeeld 7000 betaald en indertijd was de premievrije waarde 4000 euro. Dan zegt de fiscus bingo ...... 10.000 -/- 7000 = 3000 en daar ga je lekker belasting over betalen. DUS NOOIT premievrij maken zal ik zeggen behalve als je sponsor van de fiscus bent dan .

changi

mariah
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 apr 2007 20:16

Re: woekerpolissen fortis asr

Ongelezen bericht door mariah »

hehe eindelijk duidelijke taal
ik laat alles doorlopen bij fortis,
Falcon is gweigerd ivm nieuwe kosten en mijn andere geld kwijt ! en de tussenpersoon maar lachen ,nee dat grapje ging dus niet door ,en die tussenpersoon was behoorlijk kwaad,dag zijn makkelijke verdiende geld !!!
Ik ben al ruim 8 jaar bezig en maak gewoon af waar we aan begonnen zijn ,met al deze ophef ,zal het uiteindelijk wel meevallen naar waarschijnlijkheid ,want anders wil niemand meer verzekeren !!!!
ze zullen ons als klanten willen houden en moeten compenseren bij verlies !!!

dus gewoon laten gaan en niks premievrij of afkopen !!!

B-
Berichten: 273
Lid geworden op: 23 jan 2006 15:52

Re: woekerpolissen fortis asr

Ongelezen bericht door B- »

Fortis...waar komen wij dit "betrouwbare" bedrijf met zijn "integere"adviseurs nog meer tegen?

Bij het schandaal met de Fortis Groeivermogen producten!

U weet wel die, waarbij Fortis tot nu toe vrijwel iedere zaak verloren heeft.
:lol:

mnb
Berichten: 146
Lid geworden op: 08 okt 2005 10:33

Re: woekerpolissen fortis asr

Ongelezen bericht door mnb »

Hopelijk deze dan ook.... :roll:

Hamar71
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 apr 2007 12:33

Re: woekerpolissen fortis asr

Ongelezen bericht door Hamar71 »

De tussenpersoon wilde dus nog een 2e keer aan je verdienen. Schandelijk!!!

CX
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 apr 2006 09:51

Re: woekerpolissen fortis asr

Ongelezen bericht door CX »

Wat mij verbaasd is dat er niets wordt genoemd over andere verzekeringen en verborgen kosten. Is het bekend dat bv. in iedere premie van de autoverzekering de tussenpersoon 20% opstrijkt en voor een Inboedel-of woonhuisverzekering zelfs 27,50% .De vergoeding voor de tussenpersoon geldt zolang de verzekering loopt en voor iedere betaalde premie. Dit geldt voor iedere tussenpersoon inclusief de grote internetvergelijkers.

Hamar71
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 apr 2007 12:33

Re: woekerpolissen fortis asr

Ongelezen bericht door Hamar71 »

Dat is ook de reden waarom ik geen tussenpersonen heb, behalve waar dat echt wordt verplicht zoals bij hypotheken.

CX
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 apr 2006 09:51

Re: woekerpolissen fortis asr

Ongelezen bericht door CX »

Dat is een goede optie je kan ook een tussenpersoon zoeken die zonder provisie werkt en die je een vast bedrag betaald. een bedrag lager dan de provisie. Veel zijn er niet van maar ze zijn wel te vinden.

Mk
Berichten: 989
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: woekerpolissen fortis asr

Ongelezen bericht door Mk »

Dat is ook de reden waarom ik geen tussenpersonen heb, behalve waar dat echt wordt verplicht zoals bij hypotheken
Hoezo verplicht een TP bij hypotheken?

Carlos2
Berichten: 70
Lid geworden op: 20 okt 2006 16:26

Re: woekerpolissen fortis asr

Ongelezen bericht door Carlos2 »

bij alle lijfrente premies ,worden dus niet alleen de werkende mensen getild maar dus ook de overheid zelf,die ons de lijfrente premies mag laten aftrekken bij de belasting!
Dit is niet waar. Je mag bij betaling de premies aftrekken, maar op het moment van uitkeren wordt de uitkering weer belast. Je betaalt dan alsnog. Je hebt dus gewoon uitstel van betaling van belasting. De verzekeringmaatschappijen houden veel mensen aan het werk waarvan ook weer belasting betaalt wordt, de maatschappijen maken zelf dikke winsten die ook belast zijn. Verder heeft dit tot gevolg dat je meer besteed op je oude dag en de AOW lager kan blijven. Een gevolg is ook weer dat de vermogens enorm toenemen bij 'oude' mensen waarover weer schenkings- en successierechten worden betaald.

Al met al denk ik dat de overheid nog steeds de lachende derde is.

wuest
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mei 2007 14:32

Re: woekerpolissen fortis asr

Ongelezen bericht door wuest »

Mijn laatste staat met verzekerde bedragen geeft een waarde van de eenheid aan in Rorento van 0.7173 per 01.05.2002 en de laatste waarde is 0.6539 per 1.05.07. De waarde van de eenheid is dus flink gezakt terwijl Rorento volgens mij tussen 2002 en 2007 juist met 20% gestegen is. Tussenpersoon de vraag gesteld waarom de waarde gezakt is ( bij fortis) in tegenstelling tot de beurswaarde. daar moest ik een afspraak over maken om uitleg over te krijgen. Kan iemand mij alvast uitleggen hoe zoiets kan? Op zo'n manier komt het eindbedrag steeds lager uit.

sieward
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 apr 2006 09:35

Re: woekerpolissen fortis asr

Ongelezen bericht door sieward »

Ik lees dat afkopen niet goed is en dat oversluiten wegens dubbel verdienen van de tussenpersoon wel de aller slechtse optie is. Welnu ik doe een andere overweging. 8)

De polis heeft veel kosten in het verleden gehad, daar kun je over klagen en het geld terug vragen. Of dat lukt en in welke mate is onzeker, je zult nooit alles terugkrijgen! Wel weet je dat je bij doorblijven gaan van de polis ook in de TOEKOMST kosten zult maken. Ook als je de polis premievrij maakt, bijven kosten vaak worden doorberekend. Wat je daarom wilt weten is:

Hoeveel kosten maakt verzekeraar op de polis in de toekomst als a) de verzekering ongewijzigd doorgaat en b) als je hem premievrij maakt. :cry: Voor een gezonde beslissing laat je deze gegevens offreren.

Nu moet je bij afkopen belasting betalen maar als je oversluit en het doel blijft hetzelfde, ben je vaak geen extra belasting verschuldigd, vraag dit aan de tussenpersoon. Stel tussenpersoon heeft een interessante polis, waar je kunt oversluiten zonder belasting te betalen en waarbij de kosten zich op een acceptabel level bevinden een level waarvaan je als consument zegt, dat is fair. Een normale polis zeg maar inplaats van woekerpolis dus niet 15% kosten in plaats van 40% maar iets in de trand tussen 0,5% en 2% aan kosten. De tussenpersoon mag trouwens vanwege zijn wanprestatie in het verleden je best helpen. Wat moet je weten over de nieuwe polis is:

Hoe hoog zijn de kosten van de nieuwe verzekering en welke kosten brengt de nieuwe verzekeraar in rekening. Dat mag hij offreren. Nu belangrijk, wat je OOK moet weten is: wat zijn de kosten om de oude verzekering af te kopen. Maak je geen illussies, als je een verzekering hebt waar je bijvoorbeeld 20.000 in 8 jaar hebt ingelegd, en waarover ruim 10.000 euro aan kosten is berekend kunnen makkelijk 1.500 euro aan kosten in rekening worden gebracht, omdat verzekeraar meent vergoeding van al zijn kosten mis te lopen, omdat je vroegtijdig afkoopt!!!! :shock:

Vergelijk de nieuwe polis inclusief alle kosten, dus ook de afkoopkosten, met de nog te maken kosten voor de oude polis en trek je eigen gezonde conclusies. Belangrijk in dit oversluit scenario is dat je duidelijk bij verzekeraar aangeeft, dat je niet bent weggegaan, omdat je de verzekering niet wilt hebben maar omdat je erachter bent gekomen dat onredelijk veel kosten in rekening zijn gebracht en je bovendien deze kosten op geen enkele manier naar een aanvraardbaar niveau kunt brengen.

Ik ben benieuwd wat men hiervan vindt, met name ook de juridische impact van dit fincancieel juiste scenario. :wink:

Jazeker!
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mei 2007 21:02

Re: woekerpolissen fortis asr

Ongelezen bericht door Jazeker! »

Hallo,
Ik heb net de uitzending gezien. Vooral de (ex) notaris heeft bij mij nogal wat jeuk opgewekt! De beste man voelt zich getild door Fortis/AMEV. Ik vraag me af, in hoeverre hij als "simpele"notaris al zijn klanten. die bij hem een hypotheek hebben laten passeren, met een beleggingspolis als aflosverzekering, op de hoogte heeft gebracht van zijn wantrouwen jegens de verzekeraar en diens kostenbeleid....
Ik stel voor om een stichting op te richten, waarbij mensen als voornoemde notaris, alsnog aansprakelijk worden gesteld, voor het passeren van hypotheekakten met "woekerpolissen" Zeker als nu blijkt dat "de notaris"zelf al jaren sterk getwijfeld heeft aan de betrouwbaarheid van dergelijke verzekeringen... Gaat hij nu de niet geringe kosten van de hypotheekakte terugstorten aan alle klanten die er indirect door de notaris zijn ingetuind????
Daarnaast ben ik benieuwd hoe de reactie van de notaris was geweest als had gebleken dat de rendementen dermate hoog waren geweest, dat de kosten volledig teniet waren gedaan....

Buiten Veste
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mei 2007 21:11

Re: woekerpolissen fortis asr

Ongelezen bericht door Buiten Veste »

In 1975 sloot ik bij AEGON een polis die nu als zgn. woekerpolis te boek staat, nl een polis waarvan het spaardeel werd belegd in een aandelen -fonds. Deze polis ( lijfrenteaftrek ) kwam in 2006 tot uitkering.
De hoogte van de uitkering overtrof de prognose die AEGON in 1975 deed ruimschoots en ik geniet van deze polis waarvoor een periodieke uitkering werd gekocht, een essitiele aanvulling op mijn pensioen.
Het is dus allemaal geen kommer en kwel, zeker niet met de AEGON-polissen. A propos wanneer gaat RADAR zich eens afvragen waar alle kosten blijven die op alle nieuwe "'woekerauto's" worden gestolen.
Een auto van € 30.000, verlaat menig autofabriek voor de helft !!!
Schandalig toch dat er in de economie geld moet worden verdient om
alles draaiend te kunnen houden.

M.vr.gr. Buiten Veste.

rmangal
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mei 2007 21:27

Re: woekerpolissen fortis asr

Ongelezen bericht door rmangal »

vraag als ik de stuitingsbrief opstuurd wordt de verzekering toch niet
opgeheven ?
mvg
roy

Gesloten