LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitkering bij overlijden? Wie legt het me uit?

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Uitkering bij overlijden? Wie legt het me uit?

Ongelezen bericht door roland48 »

In alle woekerpolissen komen kosten voor overlijdensrisico voor, maar ze lijken voor niets te zijn.

Stel: ik spaar bij de bank op een spaarrekening. Vermogen 1 miljoen. Ik ga dood, dat miljoen is (na aftrek belasting) voor mijn erven. Daar hoef ik niets voor te doen.

Stel 2: ik "spaar" op een kapitaalverzekering met olr-dekking. Vermogen 1 miljoen. Ik ga dood, slechts 90% van de opgebouwde waarde is (na aftrek belasting) voor mijn erven. En dat kost me 25% van mijn inleg.

Dat kan toch niet waar zijn? Hoe zit dat? Wat is het verschil tussen beide methoden?
Laatst gewijzigd door roland48 op 09 apr 2007 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Harderwijk
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2006 13:14

Re: Uitkering bij overlijden? Wie legt het me uit?

Ongelezen bericht door Harderwijk »

Ik ga dood, slechts 90% van de opgebouwde waarde is (na aftrek belasting) voor mijn erven
Dit is niet binnen elke polis de dekking. Er zijn verschillende soorten dekkingen die ongetwijfeld verschillen per polis. Niet iedere "woekerpolis" is hetzelfde

roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Re: Uitkering bij overlijden? Wie legt het me uit?

Ongelezen bericht door roland48 »

Harderwijk, dit ben ik met je eens, maar ze hebben veelal dezelfde strekking: uitkering van een x-bedrag bij overlijden. En dat x-bedrag is dan meestal gebaseerd op de opgebouwde waarde.

Mijn vraag blijft.

bolleke
Berichten: 228
Lid geworden op: 20 nov 2006 00:05

Re: Uitkering bij overlijden? Wie legt het me uit?

Ongelezen bericht door bolleke »

Bij restitutie van betaalde premies kan je als verzekerde kiezen om of 90% of 110% van de betaalde premies bij overlijden te ontvangen. Oftewel jij schiet er bij de 90% variant in en de vezekeraar verdient 10%, of de verzekeraar schiet er bij de 110% variant in en jij als klant/verzekerde ontvangt 10% "winst". Je kan ook kiezen voor een vast bedrag.

Je kan dus kiezen voor het "risico"

boekhour
Berichten: 60
Lid geworden op: 24 aug 2003 11:06

Re: Uitkering bij overlijden? Wie legt het me uit?

Ongelezen bericht door boekhour »

10% winst die 15% van je premie kost? Mensen sluit toch een aparte overlijdensrisicoverzekering af voor 10-15 euro per maand. Die keert altijd een vast bedrag bv 60.000 euro uit.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Uitkering bij overlijden? Wie legt het me uit?

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Die stelling is onjuist. Voor een risicoverzekering van 10 tot 15 euro moet u de dekking opbouwen. Maar ook in deze polissen staat alles ondervoorbehoud.
Kijk eerst eens waar of u voor € 10 of €15 een dergelijke risicoverzekering kunt afsluiten! Nergens volgens mij.
Laatst gewijzigd door Chanmaster op 24 apr 2007 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.

jll
Berichten: 453
Lid geworden op: 10 feb 2004 21:34
Contacteer:

Re: Uitkering bij overlijden? Wie legt het me uit?

Ongelezen bericht door jll »

Voor een risicoverzekering van 10 tot 15 euro moet u de dekking opbouwen.
Deze stelling van Chatmaster is kul. Een losse risicoverzekering, ofwel overlijdensverzekering, keert een vast bedrag uit bij overlijden. Er wordt dus niet een bedrag bijeen gespaard, maar de verzekerde som kan zelfs 1 dag na afsluiten worden uitgekeerd bij overlijden van de verzekerde.

bolleke
Berichten: 228
Lid geworden op: 20 nov 2006 00:05

Re: Uitkering bij overlijden? Wie legt het me uit?

Ongelezen bericht door bolleke »


Geplaatst op: 08 Apr 2007 23:05 Onderwerp:



10% winst die 15% van je premie kost? Mensen sluit toch een aparte overlijdensrisicoverzekering af voor 10-15 euro per maand. Die keert altijd een vast bedrag bv 60.000 euro uit.
Klopt helemaal, jammer dat dit opgaat voor een gemiddelde vrouw van 26 jaar waarbij de polis 40 jaar loopt.


Even voor de duidelijkheid. wat is een risicopolis. dat is een verzekering die geld uitkeert bij overlijden. Dit bedrag bepaal je zelf. De premie dit je betaald is afhankelijk van je leeftijd, duur en je gezondheid. Ben je inleven na de looptijd van de polis dan is je geld weg jammer maar gelukkig je leeft nog.

Stel dat je dood gaat na 1 maand betalen, jammer voor jou maar de nabestaande ontvangen dan het bedrag dat je hebt verzekerd( even geen rekening gehouden met alle fiscale aspecten!!)

een simpeler product bestaat niet.

roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Re: Uitkering bij overlijden? Wie legt het me uit?

Ongelezen bericht door roland48 »

Allemaal zinnige dingen, maar mijn vraag blijft:

Wat krijg ik bij een kapitaalverzekering terug voor de premie die ik ervoor betaal. Maw: Ik betaal 50 euro per maand, 10 euro is premie, 5 euro kosten, 35 euro wordt belegd. Ga ik dood, krijgen mijn erven 'slechts' de opgebouwde waarde.

De premie is dus duidelijk NIET voor een olr, want die zou een vooraf bepaald, al dan niet gelijkblijvend, uitkeren bij overlijden.

Bovengenoemde constructie lijkt op: die 10 euro is van Aegon, en daar krijg je lekker niks voor terug.

Ik zoek een ex-verzekeringsagent die dit kan bevestigen... Die dus in het verleden gewoon sh*t heeft verkocht, want dat is het.

bolleke
Berichten: 228
Lid geworden op: 20 nov 2006 00:05

Re: Uitkering bij overlijden? Wie legt het me uit?

Ongelezen bericht door bolleke »

en voor een goed antwoord opje vraag, moet je denk ik het aan je verzekeraar vragen die je beter de antwoorden kan geven dan de meesten op het forum. Want je vraagt in mijn optiek eigenlijk een uitleg van de kosten welke uit je premie zijn ontrokken. of zit ik er naast?

Ik ben het niet eens met je "stelling" dat je er niets voor terugkrijgt, je betaald een kleine premie en hebt een dekking bij je overlijden. Je dekt je tegen een voorval die je niet altijd zelf in de hand hebt. Dat risico verzeker je of niet. Eigenlijk is het met verzekeren zo dat je iets koopt wat je waarschijnlijk zelden nodig zal hebben.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Uitkering bij overlijden? Wie legt het me uit?

Ongelezen bericht door Chanmaster »

@jll
Deze stelling van Chatmaster is kul. Een losse risicoverzekering, ofwel overlijdensverzekering, keert een vast bedrag uit bij overlijden. Er wordt dus niet een bedrag bijeen gespaard, maar de verzekerde som kan zelfs 1 dag na afsluiten worden uitgekeerd bij overlijden van de verzekerde.

Naar boven
Je kan het niet waar maken maar of de verzekering uitbetaald wanneer u een dag na het aangaan van de overeenkomst tot uitkering komt na overlijden trekt ik zeer in twijfel behoudens dit als gevol van een ongeval een feit wordt wat ik overigens niet hoop. De verzekering zal de schade dan wel verhalen op de verantwoordelijke veroorzaker.
Na een dag is uw polis namelijk nog niet gedekt. Maar daar gaat het hierbij niet om.
Het gaat om de samenhang van het premiebedrag. 10% daarvan wordt aangewend aan twee verschillende risicoverzekeringen en dit is geen kul zoals door u omschreven. Deze verzekeringen doen inderdaad niets zolang daarop geen aanspraak wordt gemaakt.
Komt u echter in een situatie te verkeren waarbij u duurzaam arbeidsongeschikt bent en ten gevolge daarvan inkomstenderving ondergaat kan nadat de situatie langer dan 12 weken heeft voort geduurd aanspraak gemaakt worden op de verzekering welke vervolgens de premiebetaling voortzet tot de einddatum als het moet.
Dit is echter wel rationeel. Bent u langer dan 3 maanden ziek of wel arbeidsongeschikt dan betaald men vanuit de verzekering met terugwerkende kracht tot aan het moment van aanmelden de verschuldigde premie. Deze twee apparte verzekeringen hebben alleen betrekking op het verzekerde bedrag en garanderen dat de continuiteit van betaling niet geschaad wordt. De verzekering welke gaat over de arbeidsongeschiktheid kent geen uitbetaling anders dan bij blijvende invaliditeit maar voorziet in de doorbetaling van de premie.

Dat het een ORV betreft is geheel duidelijk alleen kost die op latere leeftijd beduidend meer aan premie dan 10 to 15 euro. Lees de voorwaarden en u zult ontdekken dat u altijd beetgenomen wordt.
Laatst gewijzigd door Chanmaster op 24 apr 2007 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Harderwijk
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2006 13:14

Re: Uitkering bij overlijden? Wie legt het me uit?

Ongelezen bericht door Harderwijk »

Chanmaster ... hahahahahahahaha

Echt zonde van je tijd hoor deze kullige brichtjes typen.

het gaat hier over de ORV ( overlijdensrisicoverzekering ) en deze keert alleen uit bij overlijden. Dus niet bij ziekte of arbeidsongeschikheid.

Wederom kan dus weer gezegt worden dat jou bijdrage hier in dit topic compleet zinloos en niet relevant zijn.

Stumpert :lol:

mariah
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 apr 2007 20:16

Re: Uitkering bij overlijden? Wie legt het me uit?

Ongelezen bericht door mariah »

bij mmij is het een deel van de hyotheek weg bij overlijden en bij leven 110 van de opgebouwde waarde ,bij Cardiff vermogensplan!

boekhour
Berichten: 60
Lid geworden op: 24 aug 2003 11:06

Re: Uitkering bij overlijden? Wie legt het me uit?

Ongelezen bericht door boekhour »

FVB (Flexibel verzekerd beleggen) keert bij overlijden slechts het ingelegde geld uit, of de waarde die is opgebouwd als deze hoger dan de inleg is vermeerderd met 10%. Ik vind dit vergeleken bij een overlijdensrisicoverzekering die een vast bedrag uitkeert erg mager, vooral ook omdat de waarde van de belegging vaak tegenvalt (dat is precies waar de woekerpolis over gaat!!) en verhoudingsgewijs de inleg ook niet hoog is (wat je ook terug kan krijgen bij overlijden):

voorbeeld FVB: 20 jaar * 12 maanden * 100 euro per maand is 24000 euro inleg. Vergelijk dit met de 60.000 gegarandeerd zoals in deze threath ook als is genoemd.

Ik vind het niet meer dan logisch dat je de waarde die erin zit terugkrijgt! Daar hoef ik niet apart een premie voor te betalen, de bekende sigaar uit eigen doos.

Kortom sluit verzekeringen apart af, dan heb je zicht op de kosten en weet je wat je aan het doen bent. Bovendien kan je ook je normale beleggersrekening/spaarrekening rechtstreeks koppelen aan je hypo zonder de nadelige gevolgen van de vermogensrendementheffing. (wordt wetswijziging) Dit is de way to go om woekerpolissen te vermijden en je hypotheek lekker inzichtelijk te houden. Voorbeeld even bijstorten op je beleggersrekening via internet en 24 uur per dag de waarde kunnen volgen. Probeer dat maar eens bij Nationale Nederlanden en FVB... lukt dus niet, ze weten zelf amper wat je polis waard is.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Uitkering bij overlijden? Wie legt het me uit?

Ongelezen bericht door Chanmaster »

@Boekhour.

Bij overlijden vervallen alle beleggingen omdat overledenen niet mogen en kunnen beleggen dus wordt er uitgekeerd. De verzekeringen kunnen dienen en toegepast op de meest uiteenlopende denkbare voorwaarden en/of rechten. Maar Chanmaster is dom en weet niet waarover hij het heeft. Dus voorniets assurantiën A+B gedaan? Wie het laatst lacht lacht het best, onthoudt dat.

boekhour
Berichten: 60
Lid geworden op: 24 aug 2003 11:06

Re: Uitkering bij overlijden? Wie legt het me uit?

Ongelezen bericht door boekhour »

Chanmaster ik snap niet wat je bedoelt en volgens mij snap jij ook niet wat ik bedoel met mijn verhaal. Eerlijk gezegd kan ik er geen touw aan vastknopen wat je schrijft en kan het niet relateren aan mijn post.
Laatst gewijzigd door boekhour op 10 apr 2007 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Harderwijk
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2006 13:14

Re: Uitkering bij overlijden? Wie legt het me uit?

Ongelezen bericht door Harderwijk »

Maar Chanmaster is dom
Nou inderdaad... nu je er zelf over begint :lol: :lol:

Ik vind je inderdaad erg dom.

kwibus
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 apr 2007 15:56

Re: Uitkering bij overlijden? Wie legt het me uit?

Ongelezen bericht door kwibus »

Als geinteresseerd lezer van dit forum wil ook ik nu iets kwijt, vooral als mensen zich zelf of anderen dom (beginnen) te vinden.

@boekhour
De FVB van jou is, neem ik aan een z.g. gemengde verzekering die uitkeert op einddatum of bij eerder overlijden.
Bij eerder overlijden is er in algemene zin (zie de eigen polisvoorwaarden voor specifieke mogelijkheden) de keuze mogelijkheid tussen inleg * 110% (dus maal 1,1) of de werkelijke waarde op het moment van overlijden. Wederom in algemene zin: Een ORV(overlijdensrisicoverzekering) keert alleen uit bij overlijden VOOR de afgesproken einddatum. Vanzelfsprekend dat een ORV dus goedkoper is dan een gemengde verzekering.

Als je, zoals je zegt, een spaar/beleggersrekening aan een hypotheek koppelt zul je inderdaad goedkoper uit zijn. Moet je wel goede afspraken maken over wat je bij beursval moet doen!!

@chanmaster
Uiteraard heb je gelijk dat overledenen niet kunnen beleggen. En niet mogen ook, maar daar gaat het hier nu niet om. Bij zo'n gemengde verzekering spreek je juist af wat er op een einddatum of bij eerder overlijden moet gebeuren. Met Assurantie A en B weet je dat, je reactie is flauw of op z'n minst onvolledig te noemen.

boekhour
Berichten: 60
Lid geworden op: 24 aug 2003 11:06

Re: Uitkering bij overlijden? Wie legt het me uit?

Ongelezen bericht door boekhour »

@kwibus
"Moet je wel goede afspraken maken over wat je bij beursval moet doen!!"

Nou dan ga ik veel aandeeltjes kopen ;-), als dat mag van de bank.

bolleke
Berichten: 228
Lid geworden op: 20 nov 2006 00:05

Re: Uitkering bij overlijden? Wie legt het me uit?

Ongelezen bericht door bolleke »

Maar Assurantie A+B gedaan hebben wil niet zeggen dat je ook geslaagd bent. :lol: :oops: en A-Leven geeft heel duidelijk weer hoe het zit met het element risico in de traditionele verzekeringen en UVL/UL

Gesloten