LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ABC

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
jpr
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jun 2007 15:25

ABC

Ongelezen bericht door jpr »

Ik volg het onderwerp al +/- 2 jaar.

Ik heb zelf twee ABC spaarplannen van resp. 1990 & 1991 welke een looptijd hebben van 30 jaar. Dus één daarvan loopt over 13 jaar af.
Nu is de waarde op dit moment echt niet om naar huis te schrijven maar ik hoop dat kabouter bos wellicht iets kan gaan doen.

Heb ook overwogen te stoppen maar dat lijkt mij op dit moment niet handig. Ik wacht wel een jaar maar ik ben benieuwd.

Nu heb ik destijd (een jaar of 10 geleden) iets op mijn polissen beleend waarbij ik een aantal originele stukken moest inleveren? Zelf heb ik nog wel de polissen maar details zoals aanhangsels ben heb ik dus niet meer. Zou het een probleem zijn wanneer ik niet alle stukken kan overleggen bij bijvoorbeeld verliespolis??

Ik ben benieuwd

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: ABC

Ongelezen bericht door Gerborgh »

De stichtingen vragen niet om kopiën van je polissen, alleen om opgave van polisinformatie.

Voor zover ik weet vragen verzekeraars bij een voorschot om de originele polis en moet je een onderhandse akte van lening ondertekenen en terugsturen.

Je geeft al aan dat je nog in het bezit bent van een (kopie van de?) polis. Een kopie van de akte waarin de lening is geregeld kan je gewoon opvragen bij de verzekeraar. Volgens mij heb je daarmee alles in huis, toch?

mr Floppy
Berichten: 193
Lid geworden op: 29 jan 2006 13:49

Re: ABC

Ongelezen bericht door mr Floppy »

jpr,

Heb jij misschien nog folders/brochures van Amev ABC spaarplan uit die tijd? (zie andere topic over ABC in dit forum)

Of iemand anders natuurlijk.

jpr
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jun 2007 15:25

Re: ABC

Ongelezen bericht door jpr »

Mr Floppy,

helaas geen folders/brochures meer!! Heb mij destijds over laten halen door een bevriende Assurantie adviseur om deze plannen te nemen.

Deze is inmiddels op een goede leeftijd met pensioen gegaan, mede dankzij al de ABC spaarplannen die hij verkocht heeft.

mr Floppy
Berichten: 193
Lid geworden op: 29 jan 2006 13:49

Re: ABC

Ongelezen bericht door mr Floppy »

Valt wel op dat er bijna geen folders/brochures bij de mensen thuis zijn achtergebleven.
Waarschijnlijk met opzet mee teruggenomen door de adviseurs nadat er was getekend. :wink:

zahera
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jun 2007 13:48

Re: ABC

Ongelezen bericht door zahera »

Hallo, ik heb zelf voor mijn dochter een ABC Spaarplan genomen in het jaar 2002 en dat was denk ik voor 15 jaar ofzo. Kweet niet meer zo precies en zal het weer op moeten zoeken.

Maar de inzet is elke maand ong.30, euro.

Graag zou ik wat meer willen weten over deze woekerpolissen/affaires.
Wie kan mij hierbij helpen?

amosfantasia
Berichten: 24
Lid geworden op: 26 nov 2005 18:35

Re: ABC

Ongelezen bericht door amosfantasia »

Ik heb ze ook .Meer dan 1 zelfs .
De eertste verloopt dec 2008 .Als je kijk wat voor een bedrag ernu op het papier staat ,denk je....zie ik het goed???Heb ik daar nou ja....ren voor betaald!

Gelukkig worden de mensen meer wakker geschud en durft men meer te zeggen .omt ook door oa de PC .

Ellende (groot)met Dexia heb ik ook .Kan nog een aan tal jaren duren voordat de zaak afgerond is .


DMV truckjes heeft men de polissen aangesmeerd .Thuis komen en ....babbelen maar .Je hoort en ziet die lui niet meer .Voorlopig zitten wij eraan vast .

zahera
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jun 2007 13:48

Re: ABC

Ongelezen bericht door zahera »

Beste Amosfantasia,

Spijtig te moeten horen dat dit ook u is overkomen.
Je zou denken dat dit soort dingen niet gebeuren in Nederland.
Maar mensen zitten met zoveel ellende door iets wat zodanig mooi is voorgespiegeld.
Jammer.

amosfantasia
Berichten: 24
Lid geworden op: 26 nov 2005 18:35

Re: ABC

Ongelezen bericht door amosfantasia »

Inderdaad !Nu gaat het om een mobiel ,maar mensen die een hypotheek willen aanvragen en oa met het Dexia gebeuren zitten hebben nogmeer ellende .Dat door de aangesmeerde rotzooivan Dexia(met hun mooie verhalen).
Ik heb nooit schulden en een goeie baan .Door deze oplochtersbende van Dexia heb ik een aantekening bij het BKR (Velen met mij).Gr Amos

Dat is NEDERLAND!

Jolette B
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 aug 2007 00:21

Re: ABC

Ongelezen bericht door Jolette B »

Hallo,
Ik heb zojuist de sluitingsbrief gedownload; er werd ook gevraagd een bijdrage te leveren aan stichting verliespolis, dit wil ik wel, maar zie verder niet hoe ik dat mail-technisch voor elkaar moet krijgen. Kan iemand een hint geven hoe ik dat doe?
vriendelijke groet,
Jolette B

GdM
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 sep 2005 12:13

Re: ABC

Ongelezen bericht door GdM »

heb ook abc en wordt als het goed is in 2009 uitbetaald. het rare is dat je je geld pas het jaar daarop kan krijgen. ook al zo iets geks.
Ik heb verder alles bewaard, de brief van VGZ die ons aanraadde hiermee in zee te gaan. Folders niet, maar ik weet niet of die er zijn, want van mijn andere spaarbeleggingen (aegon) heb ik wel folders bewaard.
Ik vind trouwens wel dat fortis (heeft abc overgenomen van amev) netter reageerd dan aegon. Fortis betreurt de gang van zaken, terwijl aegon arrogant reageert, en zelfs bangmakerij in de antwoordbrief zet.

at jolette b.
je moet je registeren op de verliespolissite en met het aanmeldingnummer(s) die je krijgt het gevraagde geld (was het 20 euro?) over maken.

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: ABC

Ongelezen bericht door Gerborgh »

@GdM:
Zo gek is het niet dat je pas enige tijd na de einddatum de uitkering krijgt: ABC was tot +/- 1994 een zogenaamde sterftekas-overeenkomst (zie ook elders op dit forum).

Dat betekent kort door de bocht dat alle belegde gelden in een jaarkas gezamenlijk belegd worden en op de einddatum van de jaarkas worden verdeeld over alle certificaten waarvan de verzekerde in leven zijn. Om te kunnen bepalen wie er op de einddatum in leven zijn wordt er door de kasbeheerder (ABC) een bewijs van in leven zijn gevraagd. Vaak is dat een attestatie de vita die gehaald moet worden bij de gemeente waar je bent ingeschreven. Om alle deelnemers in de sterftekas de gelegenheid te geven de benodigde stukken in te sturen moet de kasbeheerder een redelijke termijn voor het kunnen aanleveren geven. Bij ABC is dat 3 maanden. Omdat een sterftekas van ABC altijd eindigt op 31 december en volgens de voorwaarden de deelnemers in de kas 3 maanden de tijd krijgen op alle formulieren in te leveren, kan pas na die periode worden bepaald over hoeveel overlevenden de uitkering verdeeld kan worden. Vervolgens kan worden uitgekeerd. Afgaande op de reacties in dit forum en een eigen ervaring met ABC komt dit erop neer dat je voor eind mei de uitkering op je rekening hebt staan.

O ja: de beleggingen worden per 31 december verkocht. Het geld wordt dan rentedragend weggezet en die rente komt dan ten goede aan degenen die de uitkering krijgen. Da's balen als de beurzen in de periode tussen de einddatum en de uitkeringsdatum hard stijgen maar goed...als ze in die periode nog zouden dalen zou ook balen zijn.

[email protected]
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 sep 2007 10:13

Re: ABC

Ongelezen bericht door [email protected] »

ik heb het helemaal gehad met de belegging fondsen ik ben gister bij mijn verzekerings agent geweest . om de ingelegde gelden uit te laten betalen. van de 44 maanden die ik en de vrouw elk 100,00 gespaard heb dus totaal 4400,00 heb ik 3800,00 terug en de vrouw 3600,00 ik zet mijn geld op mijn spaarrekening. laat ik maar de 3 of 4 % rente krijgen ik moet wel erbij zeggen het is netjes en correct afgewikkeld door mijn tussen persoon en natuurlijk ook door fortis

Bram Wondergem
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 sep 2007 18:23

Re: ABC

Ongelezen bericht door Bram Wondergem »

Ik ben nog in het bezit van de folder uit 1993.
Ben bang dat het daarin beloofde rendement niet waargemaakt gaat worden.

jbrunier
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 nov 2006 21:11

Re: ABC

Ongelezen bericht door jbrunier »

Geplaatst op 09 Jun 2007 09:56 door mr Floppy


jpr,

Heb jij misschien nog folders/brochures van Amev ABC spaarplan uit die tijd? (zie andere topic over ABC in dit forum)

Of iemand anders natuurlijk


Ik heb nog wel de folders maar welk jaartal weet ik niet ook een copie van een polis die de verzekeringsagent zelf uitgekeerd had gekregen als voorbeeld. Als je wil zoek ik het op.
Laatst gewijzigd door jbrunier op 05 sep 2007 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.

[email protected]
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 sep 2007 10:13

Re: ABC

Ongelezen bericht door [email protected] »

ik heb in mijn bezit een origineel document van amev gekregen in 2000 na lang aandringen van mij! met behaalde winsten gemaakt door amev. En ik kan jullie verzekeren en het staat hier zwart op wit , en op een mooie gekleurde vier zijdig jaarbericht vanaf jaar van ingang 1971 t/m2001 winsten tot 11% .De minimum winst die de toenmalige amev haalde is 8.4% heeft iemand hier wat aan .groet rinty :idea:

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: ABC

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Winst? Ik denk dat je bedoelt: "behaalde rendement op de beleggingen". Zoals inmiddels iedereen wel snapt is dat dus het rendement op het geld dat echt belegd is (na aftrek van kosten en premies voor verzekerde elementen) en dus niet rendement op de totaal betaalde bedragen.

-=B$=-
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 sep 2007 23:45

Re: ABC

Ongelezen bericht door -=B$=- »

:wink: Ik heb een compleet overzicht van de ins and outs. De folder is uit 1993. ABC spaarplan via de VSB-BANK afgesloten. Inclusief een cijferbijlage van 1969-1981 met tussentijdse resultaten.
Bytheway... Mensen die in 1969 voor 30 jaar een contract hebben afgesloten heb 'ik' nog niet horen klagen. :?:

dijkd
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 okt 2007 07:04

Re: ABC

Ongelezen bericht door dijkd »

In het kader van mijn studie Corporate Compliance aan de VU ga ik een scriptie schrijven over de woekerpolis. Hiervoor ben ik op zoek naar de productinformatie die is verstrekt aan mensen die een beleggingsverzekering hebben gekocht in de periode 1997 tot 2006. Dit gebruik ik om te inventariseren hoe financiële instellingen om zijn gegaan met hun zorgplicht. Heeft iemand voor mij deze informatie?

gambino187
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 okt 2007 20:43

Re: ABC

Ongelezen bericht door gambino187 »

Ik ben nog in het bezit van de folder uit 1993.
Ben bang dat het daarin beloofde rendement niet waargemaakt gaat worden.
Bram,

Als je de offerte destijds goed gelezen hebt dan zie je ook staan dat er wordt gerekend met een voorbeeldprognose. Het is een prognose en dus ook niet een beloofd rendement. Als er rendementen beloofd konden worden dan was iedereen rijk!

Er werd weliswaar met rendement van vaak 8% gerekend. Wat dus inhoud dat je elk jaar 8% rendement behaald moet worden wil je aan de voorbeeldberekening voldoen qua waarde op het eind! 1 jaar 4% betekend jaar daarop minstens 12% rendement behalen, nou je begrijpt dat dit in de regel niet te behalen valt!

Ik vind de mensen nogal naïef om altijd maar met een wijzende vinger in een andere richting te wijzen. Je had bijvoorbeeld ook zelf ieder jaar je overzicht van de polis beter kunnen bekijken dan je had je veel eerder kunnen zien hoe en wat!

Gesloten