LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Het Multifacetplan

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
zjarl
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 jun 2007 21:33

Het Multifacetplan

Ongelezen bericht door zjarl »

1 juli 1990 begon het zgn Multifacetplan te lopen. Een tussenpersoon van Reaal was bij me thuis geweest en had me verteld dat dit een prachtig plan zou zijn voor mijn oude dag.

Nu 26 juni 2007.
Op het overzicht van de stand van zaken op 30 juni 2005 lees ik de waarde van de 3 fondsen waarin wordt belegd en kom tot de verbijsterende ontdekking dat die prakties gelijk is aan mijn inleg over 17 jaar
In 17 jaar heeft er niets gerendeerd.

Met een hoofd zonder talent voor cijfers en vertrouwend op mensen die beweren het wel te hebben, de SNS bank waarbij dit onzalige plan is ondergebracht, de alarmerende berichtgeving van Radar, kom ik tot de slotsom dat dit plan alle ingredienten heeft van een ''Woekerpolis'' en dat ik als ik er nu, op 59jarige leeftijd zou uitstappen Niets heb voor mijn zgn oude dag.
Ik vrees dat het niet anders zal zijn als ik 0ver 7 jaar 65 ben.

Gertietel
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 okt 2007 13:36

Re: Het Multifacetplan

Ongelezen bericht door Gertietel »

Ik ben blij met de aandacht voor dit plan.
Ik ben nu 17 jaar bezig en het rendement is belachelijk laag. Gemiddeld nog geen 1,5 %.

Wie weet hoe ik deze onzin kan stoppen.

Ik hoor graag ervaringen

Gert

zjarl
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 jun 2007 21:33

Re: Het Multifacetplan

Ongelezen bericht door zjarl »

Hallo, u bent de eerste die hierop reageert.
Het zou zinvol zijn contact te leggen want alle elementen in dit plan lijken op de zgn woekerpolis.
Ik heb inmiddels twee x een brief doen uitgaan naar de SNS bank waar het plan bij is ondergebracht, natuurlijk met afwijzend resultaat. ik heb me aangemeld bij de stichting woeker (of was het nou verlies) polis en ben lid van de consumentenbond.
Als het even kan wil ik dit voor de rechter brengen.
Ik ben te bereiken op [email protected]
Hoop van u te horen.

Charles.

jan1955
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 okt 2007 23:36

Re: Het Multifacetplan

Ongelezen bericht door jan1955 »

Ook ik ben op dit moment er achter gekomen dat mijn multifacetplan behoorlijk berg af gaat. Ik wil mijzelf aanmelden op woekerpolisclaim.nl en uitzoeken via de rekenmodule wat het effekt is geweest van 15 jaar inleggen. Indien gewenst laat ik mijn bevindingen weten op dit forum.

Jan

zjarl
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 jun 2007 21:33

Re: Het Multifacetplan

Ongelezen bericht door zjarl »

Beste Jan1955, graag hoor ik uw bevindingen,m.n.t.a.v de rekenmodule. Waar kan ik die vinden. Ik kon hem op de site van Woekerpolis.nl niet ontdekken.

mvg, Charles

berandreas
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 dec 2007 19:01

Re: Het Multifacetplan

Ongelezen bericht door berandreas »

In reactie op het Multifacetplan, deel ik de mening dat het e.a. nu in 2007 niet overeenkomt met wat Reaal in 1990 ons voorspiegelde. Het was het meest rendable plan met bijna geen risico en minimaal een rendement van 8 x de inleg.

De werkelijkheid is iets anders na 17 jaar. Ontvangen nog minder dan 3 x de inleg? De Lijfrente krant van 1990 heb ik nog en voel me nu behoorlijk in de boot genomen door SNS. Het image van verzekeringsmaatschappijen is wederom negatief bevestigd, ze zijn hardleers. Wie moet hier nu voor boeten? en is dit legaal? en wie controleerd dat? enz.

beandreas

jan1955
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 okt 2007 23:36

Re: Het Multifacetplan

Ongelezen bericht door jan1955 »

Ik heb mijn multifacetplan inmiddels afgekocht en het geld op een goede spaarrekening gezet, dit brengt meer op als het hele multifacetplan.

macar
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 feb 2008 18:15

Re: Het Multifacetplan

Ongelezen bericht door macar »

Beetje laat wellicht? Ik heb ook een multifacetplan. Het rendement is inderdaad slecht, de beloftes heb ik nog in een brochure staan, die komen elk jaar weer en worden steeds troostelozer...
Wat te doen? Valt dit onder de woekerpolissen en doet Radar iets aan deze polis?

Ik ben van plan maar eens te zien of het opengebroken kan worden.
Macar.

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Het Multifacetplan

Ongelezen bericht door peewee »

Macar,

Het Multifacetplan zal zeker behoren tot de categorie WOEKERPOLISSEN. Het lijkt mij niet dat RADAR hierover rechtszaken gaat voeren. Radar is alleen de boodschapper (in dit geval helaas van slechts nieuws voor polisbzitters, maar is hoop ! ).

Bij de circa 6,5 miljoen in Nederland afgesloten WOEKERPOLISSEN, lijkt mij sprake te zijn van een zuiver geval van DWALING. Zie hierover artikel 228 van boek 6 van het Burgrlijk Wetboek. Al die polisbezitter zouden hun woekerpolis nooit hebben afgesloten wanneer zij wel waren geinformeerd over de zeer hoge verborgen kosten. Bij dwaling heeft de dwalende het recht om de overeenkomst te vernietigigen en alle gedane betalingen terug te vorderen (verhoogd met de wettelijke rente). Houd er wel rekening mee dat DWALING een relatief snelle verjaring kent (3 jaar na het ontdekken van je eigen dwaling). Verjaring van een claim is overigens vrij eenvoudig te voorkomen door middel van het verzenden van een stuitingsbrief aan je verzekeraar.

Net als in de aandelenlease-affaire zal ook de woekerpolis-affaire vermoedelijk pas na een lange en taaie rechtsstrijd worden opgelost door middel van schade-uitkeringen door verzekeraars aan hun misleidde klanten.

peterttttt
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 feb 2008 19:26

Re: Het Multifacetplan

Ongelezen bericht door peterttttt »

Peewee, naast dwaling is er ook moedwillige misleiding, in ieder geval bij de opmaat polis. Rabobank wist bij het afsluiten van de polis dat het beoogde eindkapitaal nooit zou worden gehaald met de zeer slecht renderende defensieve Robeco fondsen zoals Euro Obligatie en Lux O rente. Daarom hebben ze na een paar jaar hun clienten brieven gestuurd dat er bij gestort moest worden vanwege de slechte omstandigheden op de beurs. Maar dat heeft er NIETS mee te maken. Ook hebben ze nooit hun clienten gewezen op de mogelijkheid om het geld te steken in vaste rente opmaat, bijv. 6% rente, ipv de de aanbevolen ´lux o rente´ tegen 2,5%. Moedwillige misleiding dus, uitgebreid bekokstoofd in de ´boardrooms´ van de Rabobank en hun goed verdienende dochters Interpolis en Robeco.

eising
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 feb 2008 07:57

Re: Het Multifacetplan

Ongelezen bericht door eising »

Interessant. Ik heb ook een Multifacetplan, sinds 1992.
Weten jullie ook wie ik moet benaderen in SNS REAAl voor infromatie? Ik had eind vorig jaar (Oct 2007) contact met XXX (XXXl) en XXX (XXX), maar hun email adressen werken niet meer!

Wat is volgens julllie nou de beste oplossing? geld opnemen en op een spaar rekening zetten?

Wim
Nairobi
Kenya

eising
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 feb 2008 07:57

Re: Het Multifacetplan

Ongelezen bericht door eising »

Ik kreeg in Oct 07 van Reaal te horen dat met mijn premie van € 45,38 per maand, de waarde per 03-04-2007 is: € 8.106,22.

Klopt dan mijn berekening van de
- premie betaald sinds 1998: € 4,810
- rente: 10.8% per jaar? Dat is toch geen slechte rente.... Of heb ik het helemaal mis en ben ik een paar flinke kostenposten vergeten?

Premium pm: € 45.38
Start 01 Jul 1998
End date 01 Jul 2023
Duration in years 25.00
Report date 03 Apr 2007
Number of months since start: 106
Premium paid to date € 4,810.28
Value € 8,106.22
Profatibility (value - premium) € 3,295.94
Profitability (value/premium) 169%
Interest rate pa 10.80%

berte01
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 okt 2008 14:45

Re: Het Multifacetplan

Ongelezen bericht door berte01 »

Vanaf 1992 heb ik deze polis afgesloten en uiteraard in de veronderstelling dat er een behoorlijk rendement zou zijn.
Tot nu toe kijkend naar het saldo per 31-12-2007 kom ik op een rendement van ongeveer 3.5%.
Mijn inleg per jaar is 1089.12 en een jaarlijks terugkerende kosten post van 106.32, dit is bijna 10% van de inleg.
Begreep dat boven de 3.5% aan kosten, desbetreffende polissen onder de woekerpolissen vallen?
Heb daarom besloten om mijn polis uit te laten keren, of dat nu een verstandig plan is hangt af van het eindbedrag vanwege de financiele crisis.
Vraag: valt deze polis onder de 100.000 euro garantie die het kabinet vorige week heeft afgekondigd?

Groet
Berte01

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Het Multifacetplan

Ongelezen bericht door G7 »

Hierbij wil ik even zeggen, dat per december aanstaand mijn Multi Facet Plan alloopt. Ik was al door de bank bericht, waarbij de polissen ondertussen zijn ondergebracht, om te komen praten wat te doen met het opgebouwde kapitaal. Opgebouwde kapitaal? Er is niets meer!!!!! Niks geen uitbetaling. Heb me intussen aangemeld bij Verliespolis, na eerst natuurlijk kontakt te hebben gehad met de bank en Reaal zelf via de mail. Ze kunnen (willen) niets voor je doen, want je had het kunnen weten, daar je ieder jaar een overzicht kreeg, waar ik persoonlijk nooit iets van snapte.

Daar hebben we dus 15 jaar voor betaalt!!!! :x

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: Het Multifacetplan

Ongelezen bericht door wevera »

Het multifacetplan van Reaal is niet onderzocht door de AFM. Dat is jammer want nu is er geen goede beoordeling mogelijk. De AFM heeft 57 van de meest verkochte beleggingsverzekeringen onderzocht die elk nog weer uit 6-8 verschillende varianten bestaan. Hiermee is ongeveer 60% van de markt onderzocht en 40% nog niet. Er is grote kans dat de 40% niet onderzochte producten de slechtere beleggingsverzekeringen zijn, dus met veel hoge verborgen kosten,
Van Reaal zijn verschillende andere producten wel onderzocht. ( zie www.afm.nl en klik op check je eigen polis) Uit de onderzochte producten blijkt dat veel Reaal-producten te hoge kosten hebben.
Vooral de producten die Reaal via de DSB-bank heeft verkocht , het profijtplan en hollands welvaren plus, zijn heel slecht met varianten tot wel 10% jaarlijkse kostenafslag. Sommige varianten zijn dan zelfs bij een rendement op de beleggingen van 8% verliesgevend. Onvoorstelbaar.

Dat het multifacetplan en met name de variant met een korte looptijd, 15 jaar, helemaal niets meer waard is verbaast mij niet. De combinatie van een slechte beurs met een te hoge kostenverrekening is desastreus voor de waarde ontwikkeling van een beleggingsverzekering. Reaal en de tussenpersoon heeft via de te hoge kostenverrekenin de winst allang binnen.

Reaal/DSb-bank, Fortis en Achmea zijn nog helemaal niet in voor een schikking en kostencompenstatie. Ze hebben niets verkeerd gedaan vinden ze zelf.

Wat rest is een klacht indienen bij het Kifid en de klachtprocedure doorlopen tot de geschillencommissie en/of het beginnen van een rechtzaak.

Succes ermee, Arie Wever

zjarl
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 jun 2007 21:33

Re: Het Multifacetplan

Ongelezen bericht door zjarl »

Het lijkt me wenselijk de krachten te bundelen om te doen wat we kunnen doen.
Mogenlijk kunnen we de de AMF overrreden om het product Multifacetlan alsnog onder de loupe te nemen.
Wellicht heeft iemand de AMF aangeschreven.
Ik wil mijn correspondentie best uitwisselen.
Ik ben te bereiken op [email protected] of telefonisch 0207769261 of 0628485611

Charley.

olemla
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 apr 2010 10:45

Re: Het Multifacetplan

Ongelezen bericht door olemla »

Het is alweer een tijdje geleden dat er iets over dit Multifacetplan is geschreven.
Per 1 juni is het voor ons ook 15 jaar geleden dat we hiermee gestart zijn.
We willen dus zo snel mogelijk het bedrag dat er nog opstaat opnemen, maar na telefonisch contact met SNS blijkt dat er nu ook een fiscale consequentie aan vast zit.

Is er iemand die dit plan onlangs ook heeft stopgezet en hoe is dat gegaan?

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: Het Multifacetplan

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

olemla schreef:Het is alweer een tijdje geleden dat er iets over dit Multifacetplan is geschreven.
Per 1 juni is het voor ons ook 15 jaar geleden dat we hiermee gestart zijn.
We willen dus zo snel mogelijk het bedrag dat er nog opstaat opnemen, maar na telefonisch contact met SNS blijkt dat er nu ook een fiscale consequentie aan vast zit.

Is er iemand die dit plan onlangs ook heeft stopgezet en hoe is dat gegaan?
Het MultiFacetPlan is een "gewone" woekerpolis, waarvoor inmiddels een "regeling" bestaat, die door de Ombudsman KiFiD is geaccepteerd als voldoen aan Aanbeveling.
Zie groene bolletje op https://www.kifid.nl/consumenten/lijst+ ... zekeringen bij Reaal
Zie pagina 4 van https://www.kifid.nl/uploads/beleggings ... /REAAL.pdf

Kijk voor Regeling:
https://www.woekerpolisclaim.nl/veelges ... _reaal.php
https://www.woekerpolisclaim.nl/downloa ... _reaal.pdf

Nieuw AFM onderzoek zal er dus niet plaatsvinden, maar het bestaande AFM onderzoek levert al voldoende munitie voor het opbouwen van eigen verweer bij Ombudsman KiFiD, indien interne klachtenprocedure (voorwaarde voor KiFiD-behandeling) onvoldoende oplevert.
Zie eerst algemene aanwijzingen op: http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=80980

In het algemeen geldt: stopzetten / afkopen is af te raden, beter ware eerst te proberen de schade te verhalen.

Fiscale consequenties kunnen betrekking hebben op:
- vrijstelling box 3
- aanwijzen andere begunstigde (bijv. studerend kind)
Heeft in dat geval betrekking op "behoud oud fiscaal regime", indien verzekeringspolis voor 1 oktober 1990 is afgesloten.

Krachtenbundeling zou mooi zijn, maar ik vrees dat iedereen zijn eigen verweeer moet voeren en daarover in dit forum kennis/ervaring kan uitwisselen.

NB Er loopt een vergelijkbare discussie op: http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=81040

olemla
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 apr 2010 10:45

Re: Het Multifacetplan

Ongelezen bericht door olemla »

Heel erg bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie.
In het algemeen geldt: stopzetten / afkopen is af te raden, beter ware eerst te proberen de schade te verhalen.
Bedankt voor dit advies maar ik wil er nu zo snel mogelijk van af.
Ik heb SNS gevraagd de polis naar mij toe te sturen incl. een uitleg hoe ik deze kan stopzetten. Ik heb erg weinig vertrouwen in onze maatschappij dat geleden schade ooit vergoed zal worden.

Zodra ik de polis ontvangen heb zal ik nog even een reactie achterlaten.
Ben wel benieuwd wat ze me toesturen.

Egghead
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 aug 2011 15:32

Re: Het Multifacetplan

Ongelezen bericht door Egghead »

Ik moet zeggen dat al deze materie tot nog toe redelijk langs mij heen is gedaan. Ik heb mij er niet in verdiept omdat ik niet dacht dat het ook op mij betrekking zou hebben.

Aangezien de rentevastpersiode van mijn Hypotheek afloopt, heb ik eens alle polissen opgezocht en bekeken. Wat blijkt? Ik ben (helaas) de gelukkige bezitter van een Multifacet plan met een negatief rendement. Wat nu te doen?

Kan ik nog steeds de schade verhalen of moet ik het er maar bij laten zitten en mijn verlies nemen? Kan ik op zijn minst mijn inleg terug opeisen?

En zo ja, hoe?

Gesloten