LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eerste rechtszaak over woekerpolissen van start

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Eerste rechtszaak over woekerpolissen van start

Ongelezen bericht door Piet »

Amstelveen, 6 juli 2007

PERSBERICHT

EERSTE RECHTSZAAK OVER BELEGGINGSPOLISSEN VAN START

Belangenorganisaties dagvaarden Nationale Nederlanden

De Stichting Woekerpolis Claim (WPC) en Vereniging Consument & Geldzaken (VCG) zijn vandaag om 10.00 uur een gerechtelijke procedure gestart tegen Nationale Nederlanden bij de Rechtbank Rotterdam. Zij vragen de Rechtbank om vast te stellen dat Nationale Nederlanden haar klanten met een beleggingsverzekering onvoldoende heeft voorgelicht over de kosten en risico's van deze producten. Dit zou er toe kunnen leiden dat de verzekeringen ongeldig worden verklaard en dat Nationale Nederlanden haar klanten volledig moet terugbetalen. Dit kan oplopen tot geschat € 2,5 miljard. Hiermee gaat de eerste collectieve rechtszaak in de zgn. 'woekerpolis affaire' van start.

De procedure heeft betrekking op het product Flexibel Verzekerd Beleggen (FVB). Er zijn naar schatting 260.000 FVB- polissen verkocht. Hiermee is FVB één van de meest verkochte beleggingsverzekeringen in Nederland. De schade wordt voorlopig geschat op ruim € 9.000 per polis. Dit bedrag kan nog verder oplopen door het mislopen van toekomstig rendement.
WPC en VCG hebben gekozen voor een procedure over FVB omdat Nationale Nederlanden stelt dat de kosten van dit product en de informatieverstrekking daarover niet zouden afwijken van wat in de branche gebruikelijk is. De Ombudsman Verzekeringen, nu werkzaam als Ombudsman bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KIFID), kwam in diverse uitspraken uit 2002-2005 tot hetzelfde oordeel. Daarmee zou FVB exemplarisch zijn voor de branche. WPC en VCG verwachten dat de branche zich alsnog serieus zal moeten beraden op een collectieve compensatieregeling voor alle 4,1 miljoen klanten met een beleggingsverzekering indien Nationale Nederlanden de rechtszaak verliest. Tot dusver wil de branche hier niets van weten. Eerdere gesprekken hierover zijn op niets uitgelopen.

Er zijn in Nederland naar schatting 6,5 miljoen beleggingsverzekeringen verkocht met een geschat premiebelang van € 16 miljard per jaar. Nationale Nederlanden stelt 5% van de markt te hebben. Het belang voor de branche als geheel zou hierdoor kunnen oplopen tot € 50 miljard. Dit is aanzienlijk meer dan de € 1 miljard die eerder werd geschat door analisten.

WPC en VCG hebben eerst geprobeerd in overleg met Nationale Nederlanden tot een oplossing te komen. Ook hebben zij gesproken met het Verbond van Verzekeraars, het Ministerie van Financiën en de Ombudsman van KIFID. Dit heeft niet geleid tot een oplossing voor de polishouders. De Rechtbank Rotterdam dient nu een knoop door te hakken in het geschil. De organisaties sluiten niet uit dat zij op afzienbare termijn ook andere verzekeraars zullen dagvaarden. WPC en VCG roepen consumenten op om ook zelf een klachtbrief aan hun verzekeraar te sturen om verjaring van hun mogelijke claim te voorkomen. Meer informatie wordt verstrekt via de website www.woekerpolisclaim.nl.

Ook_Handelaar
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2004 20:00

Re: Eerste rechtszaak over woekerpolissen van start

Ongelezen bericht door Ook_Handelaar »

Hiermee gaat de eerste collectieve rechtszaak ....
Ik kan me vergissen maar volgens mij was de stichting Koersplandewegkwijt de eerste met een procedure tegen Aegon die al 2 jaar loopt.
Er zijn naar schatting 260.000 FVB- polissen verkocht. Hiermee is FVB één van de meest verkochte beleggingsverzekeringen in Nederland
Koersplan is zo'n 600.000 keer verkocht, FVB loopt dus ver achter bij de meest verkochte beleggingsverzekering.
Het waarheidsgehalte van bovenstaand bericht laat nogal wat te wensen over, en lijkt meer op een stukje reclame als iets anders.

Erg onnadenkend van Piet om zoiets te plaatsen zonder zelfs maar één van de ingenomen stellingen te controleren op waarheid.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Eerste rechtszaak over woekerpolissen van start

Ongelezen bericht door kiz »

Ik denk dat Piet zich hierop heeft gebaseerd:
http://www.nu.nl/news/1142857/32/rss/St ... anden.html
wellicht is dat de nuance die je zoekt, Ook_Handelaar?

Ook_Handelaar
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2004 20:00

Re: Eerste rechtszaak over woekerpolissen van start

Ongelezen bericht door Ook_Handelaar »

Ik zoek geen nuance,
ik had van Piet beter verwacht als blind en zonder nadenken knippen en plakken. Als dit zijn denk- en werkwijze moet blijken te zijn, dan moet ik mijn mening over Piet helaas drastisch bijstellen.

Met tinyurl maak je het forum wat minder breed. (tip) :idea:

Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: Eerste rechtszaak over woekerpolissen van start

Ongelezen bericht door Piet »

Van de website van de Telegraaf.

Nationale Nederlanden voor rechter om woekerpolissen
06 jul 2007, 18:24
door Theo Besteman

Eigenaren van ’woekerpolissen’ hebben Nationale Nederlanden voor de rechtbank van Rotterdam gedaagd. Zij eisen dat Nationale Nederlanden hun klanten met een beleggingsverzekering financieel schadeloos stelt. Per polishouder moet de verzekeraar 9000 euro betalen.

„Dat kan vanwege het missen van toekomstige rendementen oplopen tot €2,5 miljard”, stelt advocaat Jeroen Wendelgelst namens de stichting Woekerpolis Claim (WPC) en de Vereniging Consument & Geldzaken (VCG), die voor duizenden gedupeerden de eerste collectieve rechtszaak tegen de beleggingspolissen is begonnen.

Met de rechtszaak willen zij de verzekering Flexibel Verzekerd Beleggen van Nationale Nederlanden ongeldig laten verklaren. Daarvan zijn er 260.000 verkocht. Van alle ’woekerpolissen’, dure en ondoorzichtige beleggingsverzekeringen die geen of nauwelijks rendement opleveren, zijn er 6,5 miljoen in omloop, samen goed voor 16 miljard .

De stichting en de consumentenvereniging legden eind vorig jaar al een claim neer bij de verzekeraar Nationale Nederlanden. Dit heeft niet geleid tot een oplossing voor de polishouders, stellen zij, waarop zij nu hun gelijk bij de rechter zoeken.

Eind vorig jaar stelde de commissie-De Ruiter dat verzekeraars en tussenpersonen tekortschieten bij het verstrekken van informatie bij beleggingsverzekeringen.

WPC en VCG willen druk uitoefenen. Ze verwachten dat de branche, met de rechtszaak voor Nationale Nederlanden die 5% van de markt beheert, zich alsnog beraadt op een collectieve compensatieregeling voor alle 4,1 miljoen klanten met een beleggingsverzekering. "Tot dusver wil de branche hier niets van weten”, aldus de woordvoerder.

De organisaties sluiten niet uit dat zij ook andere verzekeraars zullen dagvaarden.

© 1996-2007 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.

Ook_Handelaar
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2004 20:00

Re: Eerste rechtszaak over woekerpolissen van start

Ongelezen bericht door Ook_Handelaar »

de eerste collectieve rechtszaak
Ook journalisten schrijven er maar wat op los. Moeten we de "Telegraaf" nu ook al onderbrengen onder de rubriek roddelbladen? Gefundeerd is het artikel van Theo Besteman in ieder geval niet.


Van de website van Stichting Koersplandewegkwijt, let op de datum.

PERSBERICHT, 14 oktober 2005

Spaarbeleg gedagvaard door Koersplan gedupeerden.

Vandaag heeft Spaarbeleg (onderdeel van Aegon) een dagvaarding ontvangen van de Stichting Koersplan de weg kwijt.

De dagvaarding is uitgebracht namens ruim 7.000 gedupeerden die in totaal zo’n 9.200 Koersplan overeenkomsten hebben gesloten. Op 20 mei 2005 werd door de Stichting al aangekondigd dat tot dagvaarding was besloten. Dit gebeurde nadat maandenlange gesprekken met Aegon geen resultaat opleverden. Van de kant van Aegon kwam slechts een volstrekt ontoereikend reparatievoorstel, waarover nooit onderhandeld was met de Stichting. Gedurende de afgelopen maanden heeft een team van advocaten onder leiding van Professor dr. E. Lutjens (verbonden aan Van Mens & Wisselink Advocaten te Amsterdam) gewerkt aan het opstellen van de dagvaarding.

Kern van het geschil tussen de Stichting en Spaarbeleg is de inhouding van een overlijdensrisicopremie op de inleg van de deelnemers. Deze inhouding kon in bepaalde gevallen oplopen tot meer dan 30% van de maandelijkse inleg. De gemiddelde inhouding was ruim 15%. Deelnemers aan Koersplan zijn door Spaarbeleg nooit gewezen op deze kosteninhouding. In de informatie die Spaarbeleg verstrekte in haar brochures, productvoorwaarden en polisbescheiden is nergens vermeld dat de premie overlijdensrisicoverzekering zou worden ingehouden en wat de hoogte was van deze premie. Evenmin hebben de deelnemers een aparte overeenkomst ontvangen voor de overlijdensrisicoverzekering. Pas achteraf hebben de deelnemers kunnen constateren dat de waardeontwikkeling van hun Koersplan achterbleef bij wat zij hadden kunnen verwachten.

De Stichting wijst er uitdrukkelijk op dat de dagvaarding en de daaruit voortvloeiende schadeclaim niets te maken heeft met tegenvallende rendementen op de beurs. De kern van het geschil betreft een verborgen en onrechtmatige kosteninhouding. In de dagvaarding wordt de rechter gevraagd om de Koersplan overeenkomsten op grond van misleiding en daaruit volgende dwaling te ontbinden. De misleiding betreft het niet vermelden van de premie voor een overlijdensrisicoverzekering aan de deelnemers door Aegon/Spaarbeleg. Op basis van actuariële berekeningen is gebleken dat de hoogte van deze premie kon oplopen tot meer dan zeven maal de werkelijke kostprijs van de verzekering. Door het verzwijgen van deze kosten konden Spaarbeleg en Aegon jarenlang exorbitante winsten maken op de Koersplan overeenkomsten. Deze winst ging ten koste van de deelnemers aan Koersplan.

De Stichting heeft berekend wat de gemiddelde schade is bij de ca 9.200 contracten die zijn aangemeld bij de Stichting. Deze komt uit op circa € 1.800 per contract. Uitgaande van 500.000 verkochte Koersplan overeenkomsten kan de geschatte schade voor Aegon/Spaarbeleg oplopen tot €900 miljoen.

Bij de berekening van dit bedrag zijn de vergelijkbare producten die Aegon en Spaarbeleg naast Koersplan verkochten buiten beschouwing gelaten. Daarmee zou het schadebedrag kunnen verdubbelen. De Stichting is dan ook van mening dat de voorziening van € 200 miljoen die Aegon (persbericht 20 mei 2005) heeft getroffen voor de reparatie van dergelijke producten ontoereikend is.

Medio juni werd bekend dat Aegon/Spaarbeleg een aantal klagers schadeloos heeft gesteld. De schikking die Aegon/Spaarbeleg heeft getroffen met een aantal gedupeerden die hun dossier hadden voorgelegd bij de Raad van Toezicht verzekeringen wordt door de Stichting gezien als een bemoedigend teken. De Stichting leidt hieruit af dat Aegon/Spaarbeleg het niet aan heeft gedurfd deze zaken tot een uitspraak te laten komen van de toezichthouder.

Stichting Koersplan de weg kwijt.


zie ook

www.koersplandewegkwijt.nl

vervelende
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 apr 2007 17:59

Re: Eerste rechtszaak over woekerpolissen van start

Ongelezen bericht door vervelende »

Ik wil niet zeuren, maar dit zijn spaarkas overeenkomsten, deze / Koersplan de weg kwijt produkten vallen niet onder deze kwestie, zijn andere zaken.

Bovendien gaat het niet om een procedure tegen Aegon maar tegen nationale nederlanden?

De berichten van Ook_Handelaar komen mij dus wat raar over. Zouden deze aangepast kunnen worden of anders verwijderd worden? Nu is sprake van misleiding, men meldt zich straks bij koersplan de weg kwijt nog aan voor beleggingsverzekeringen...

Onjuistheden dienen van het forum t e worden verwijderd, mij betreft.

WoekerpolisCLaim is dus wel de eerste met een collectieve rechtszaak tegen een verzekeraar met woekerpolissen.

Lijkt mij dus beter lid te worden van www.woekerpolisclaim.nl in plaats van mensen dus een link te bieden naar een instantie die ze toch niet kan helpen.

Proost!

stekel
Berichten: 298
Lid geworden op: 20 jun 2005 08:16

Re: Eerste rechtszaak over woekerpolissen van start

Ongelezen bericht door stekel »

Is dat hetzelfde als www.verliespolis.nl ? Daar ben ik al ingeschreven en ook € 25 gestort!

vervelende
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 apr 2007 17:59

Re: Eerste rechtszaak over woekerpolissen van start

Ongelezen bericht door vervelende »

Stekel, nee www.Woekerpolisclaim.nl is een andere Stichting dan www.Verliespollis. Verliespolis doet alleen onderzoek voor je geld en komt eventueel met belabberde schikkingen zoals in de aandelen lease affaire. Woekerpolisclaim doet onderzoek, praat met verzekeraars, probeert schikkingen te realiseren, maar procedeert bovenal hard via de rechter. In ben zelf een tevreden lid. Door stichting woekerpolis is daarnaast ook mijn schade duidelijk geworden via hun berekeningen en bovendien hielpen ze me met een grote klachtbrief tegen mijn verzekeraar.

procederen lijkt mij belangrijk nu verzekeraars toch al te kennen hebben gegeven niet te betalen. Dat doet alleen deze stichting.

Volgens mij kun je beter je bijdrage terugvorderen als je bij verliespolis ingeschreven staat. Op het forum staan genoeg klachten over hen. Zoek maar eens, heel, heeel veel treffers..

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Eerste rechtszaak over woekerpolissen van start

Ongelezen bericht door peewee »

Een beetje flauw gekissebis over wie nu de eerste rechtszaak aan heeft gespannen tegen verzekeraars. Noch KoersPlan de Wegkwijt noch Woekerpolisclaim waren de eerste. Er is de afgelopen jaren door enkele individuen ook al tegen hun verzekeraar geprocedeerd. Onder ander Interpolis en de Rabobank zijn al eerder veroordeeld door de rechter om 4/5 deel van de ingehouden kosten terug te betalen.

Ik denk dat het KoersPlan van Spaarbeleg wel degelijk een woekerpolis is, dus in dit verband was KoersPlan de Wegkwijt nderdaad eerder, maar wat maakt dat uit. Ht gaat er toch om dat verzekeraars van onder uit de zak krijgen van de rechter en gedupeerden van een bepaalde verzekeraar worden schadeloos gesteld. Te hopen valt overigens wel dat die Stichting KoersPlan de Wegkwijt hun rechtszaak tegen Spaarbeleg juridisch goed heeft aangepakt. Uit wat ik er over heb gelezen, heb ik de indruk dat deze stichting een belangrijk punt (vernietiging van de overeenkomst o.g.v. dwaling) heeft laten liggen. Indien zo dan is dit mij dunkt toch een misser van de eerste orde.

air
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jul 2007 20:01

Re: Eerste rechtszaak over woekerpolissen van start

Ongelezen bericht door air »

Koersplan is idd een woeker product, NN product niet. Heeft altijd aan alle (wettelijke) eisen voldaan.

Denk eerder dat de stichting woekerpolis eens aan zijn hoofd moet krabbelen of ze niet hun 'klanten' van valse hoop voorzien en daar een hoop geld voor opstrijken.

Saillant detail is nog dat Schonewille laatst op een congres met de meeste verzekeraars stond te verkondigen dat hij nog niet genoeg leden had en dus niet genoeg cash om ze te dagvaarden. Drie dagen later ineens wel. Frapant op zijn mist deze zaak.

vervelende
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 apr 2007 17:59

Re: Eerste rechtszaak over woekerpolissen van start

Ongelezen bericht door vervelende »

Volgens mij is JOUW BERICHT pas valse hoop wekken, en bovendien misleidend. Aangezien jij Schonewille met Woekerpolis claim associeert, geeft dit al aan hoe ver je je in de zaak hebt ingelezen. Op zich geeft dat niet, maar kom dan geen onzin verkondigen.

Volgens mij zijn verliespolis en woekerpolis claim nou niet bepaald stichtingen die hand in hand samenlopen, daarnaast vinden zij van elkaar dat ze niet de beste aanpak hebben. Ik ga hier zelf mee in de visie van woekerpolis claim en niet de visie van verliesspolis.

Het verbaast mij overigens niet, dat Schonewille / verliespolis nog niet genoeg leden heeft. Bij Leaseverlies kwamen ze destijds ook voor een 2e ronde om geld bij de deelnemers, en dat toen ze al circa 100.000 leden hadden a 40 euro. Voor een paar ton kan je best een collectieve rechtszaak voeren lijkt me.

Waarschijnlijk heb jij, air, zelf geen NN product, dan had je gezien dat dit wel degelijk een woekerproduct is waarvan 60% van de inleg wordt opgemaakt aan kosten door NN (directie, lease autos, dure gebouwen, maatpakken). Verder wellicht de uitzendingen van radar niet gezien, dan had je wellicht een wat andere visie over nn.

Het zegt verder niets, dat NN zegt aan alle wetten te hebben voldaan. Dat wordt nu juist door de rechter bekeken straks, via de dagvaarding die woekerpolis claim heeft uitgedaan. Word lachen straks :wink:

air
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jul 2007 20:01

Re: Eerste rechtszaak over woekerpolissen van start

Ongelezen bericht door air »

@vervelende:

Je hebt geen idee over wat ik wel en niet weet. Denk dat jullie het nog zeer zwaar gaan krijgen voor de rechter.

Nog een detail: van alle beleggingsverzekeringen in Nederland heeft NN slechts 4% van de markt....dus denk toch echt dat jullie bij de verkeerde club aan de deur staan te rammelen.

Clubs als Aegon en Fortis zijn de gene waar je je vraagtekens bij moet zetten. NN slechts deels, temeer omdat zij altijd als koploper is bezig geweest op het gebied van Transparantie. Tis niet voor niets dat hun voormalige directie voorzitter de heer Van Staveren destijds voorzitter van het Verbond van Verzekeraars is geworden en een verrregaande verbetering van de offertes en uitleg aan klanten heeft ingevoerd.

vervelende
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 apr 2007 17:59

Re: Eerste rechtszaak over woekerpolissen van start

Ongelezen bericht door vervelende »

alle beleggingsverzekeringen in Nederland heeft NN slechts 4% van de markt
alsof dat een relevant argument is bij de rechter. Verder heeft iedereen slechts een (klein) deel van de markt, dan mag je niet meer aan de deur rammelen bij dergelijke verzekeraars?

rugzak
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jun 2007 08:37

Re: Eerste rechtszaak over woekerpolissen van start

Ongelezen bericht door rugzak »

Waneer is de uitspraak van deze rechtzaak ??

vervelende
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 apr 2007 17:59

Re: Eerste rechtszaak over woekerpolissen van start

Ongelezen bericht door vervelende »

zou het niet weten, hij is pas net gestart..

Jan Klaassen
Berichten: 42
Lid geworden op: 25 jul 2007 13:56

Re: Eerste rechtszaak over woekerpolissen van start

Ongelezen bericht door Jan Klaassen »

Niet verkeerd toch zo'n rechtzaak? Verdient het leuk meneer de Advocaat?

air
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jul 2007 20:01

Re: Eerste rechtszaak over woekerpolissen van start

Ongelezen bericht door air »

Jan K.

Wederom een correcte opmerking. Ik denk dat zekere personen geld ruiken door deze 'hulp stichtingen' in het leven de roepen. In dit geval advocaten.

Erg droevig dat sommige mensen die niet in willen zien.

vervelende
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 apr 2007 17:59

Re: Eerste rechtszaak over woekerpolissen van start

Ongelezen bericht door vervelende »

Dan ga je toch lekker naar een advocaat. Ben je voor je klachtbrief en schadeberekening al gelijk 1000-1500 euro armer.

Maar je hoiudt altijd mensen, die als er iets voor het collectief wordt bedacht wat goedkoper is, die dan blijven zeuren.

Ik zou jou/jullie air en jan klaassen gelijk willen oproepen te stoppen met het kopen van alle producten waaraan direct of indirect wordt verdiend.

Kennelijk zijn jullie van de stempel 'alleen goedkoper dan gratis is voor mij goed genoeg'.

Misschien dat jullie zelf zon stichting hadden willen oprichten als van verliespolis belegginggspolisclaim of woekerpolis claim, maar dat jullie daar te incapabel voor zijn.

In mijn ogen blijven beleggingspolisclaim en woekerpolisclaim goede initiatieven, voor verliespolis wel oppassen, gelet op het eerdere leaseverlies.

vervelende
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 apr 2007 17:59

Re: Eerste rechtszaak over woekerpolissen van start

Ongelezen bericht door vervelende »

Ik lees net elders in dit forum, dat u beide, air en jan klaassen, in de verzekeringsbranch actief bent. Dit verklaart een hoop:-)

Ik begrijp nu ook de opmerking "verdient het lekker" wat beter. Zij die in de verzekeringsbranche actief zijn, hebben vaak primair of secundair de financiele beloning als motor voor hun handelen. Opzich wel logisch, je kunt ook bakken met geld verdienen als tussenpersoon/ financieel adviseur.

Het is goede de mensen te waarschuwen voor dit soort 'specialisten' op het forum.

Gesloten