LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] collectieve pensioenfonds bij nationale nederlanden

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
henfrie
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 okt 2004 17:34

collectieve pensioenfonds bij nationale nederlanden

Ongelezen bericht door henfrie »

wij hebben een collectieve pensioensverzekering bij nationale nederlanden, deze is afgesloten via de werkgever.
Mijn vraag is nu: valt deze ook onder woekerpolis??
Nationale Nederlanden zegt van niet.
Weet iemand hier een antwoord op??

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: collectieve pensioenfonds bij nationale nederlanden

Ongelezen bericht door kweenie »

In het algemeen zijn dit geen woekerpolissen. Maar het hangt ook af van het soort pensioenregeling.

De meeste regelingen zijn z.g. 'Defined Benefit' regelingen, waarbij het bedrag dat je uiteindelijk op je 65ste krijgt vastligt. Je werkgever betaalt daar dan een jaarlijks bedrag om die aanspraken te verzekeren. Dus áls er al extreem hoge kosten in rekening zouden worden gebracht, dan heb je daar als werknemer geen last van, alleen de werkgever heeft daar last van.

Maar een tweede punt is dat werkgevers in het algemeen wel bij meerdere bedrijven offertes aanvragen, en het sowieso niet pikken als de kosten niet gespecificeerd zouden zijn. Bij veel woekerpolissen zijn de mensen er zonder vergelijking en zonder het doorlezen van de polisvoorwaarden, of zonder te kijken naar het eindbedrag bij bepaalde rendementen, ingestapt.

Een derde punt is dat veel mensen bij 'woekerpolissen' er niet bij stil hadden gestaan dat er een overlijdensrisicoverzekering was ingebouwd, en dat je daar dan ook premie voor moet betalen. Daardoor is het te beleggen bedrag natuurlijk een stuk lager dan de maandelijkse inleg, en zo komt de opbouw ook veel lager uit dan bij gewoon sparen. Dan spreken mensen al snel van woekerpolissen, zelfs als er nog helemaal geen kosten ingehouden zouden zijn. Bij een pensioenregeling zijn de meeste mensen zich er wél van bewust dat er een overlijdensrisicoverzekering is ingebouwd. Er wordt immers bijna altijd een nabestaandenpensioen meeverzekerd, waarvoor natuurlijk ook premie moet worden betaald.

henfrie
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 okt 2004 17:34

Re: collectieve pensioenfonds bij nationale nederlanden

Ongelezen bericht door henfrie »

bedankt voor de reactie, een beetje wijzer zijn wij geworden.

Jan Doorsnee
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 jul 2008 17:35

Re: collectieve pensioenfonds bij nationale nederlanden

Ongelezen bericht door Jan Doorsnee »

Ik heb zo m'n twijfels over dit product, ik heb namelijk zo'n pensioen en het is een Beschikbare Premie regeling. Dus alle kosten gaan van je inleg af (zo'n 20% bij mij) en het restant wordt belegd in beleggingsfondsen van NN (waar ook weer kosten in zitten)
Al met al heb ik na 10 jaar braaf pensioenpremie betalen iets minder dan de betaalde premie in de spaarpot zitten. Dus een negatief rendement.
Volgens mij is dit dus ook een woekerpolis, een oude sok zou een beter pensioen opleveren.

Mijn grootste bezwaar is dat je als consument niet kan kiezen. Als dit het pensioen is wat je werkgever aanbied dan is het dit of niets.

Ik ga het uitzoeken, er moeten toch veel meer Nederlanders zijn die niets opbouwen in hun "beschikbare premie" pensioenregeling met beleggingsfondsen hieraan gekoppeld.

Desmotic
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 sep 2008 11:09

Re: collectieve pensioenfonds bij nationale nederlanden

Ongelezen bericht door Desmotic »

Is al bekend hoe dit in elkaar steekt?
Ik ga nu ook meedoen via bedrijfsregeling in een NN bellegingsfondsen pensioen, en zou graag willen weten of het wel of niet rendeert.

sgtmossad
Berichten: 34
Lid geworden op: 06 sep 2008 18:20

Re: collectieve pensioenfonds bij nationale nederlanden

Ongelezen bericht door sgtmossad »

kijk svp naar mijn topic!!!!
en reageer daar....

Het gaat om zogenaamde individuele collectieve pensioenverzekering.

BIj nationale nederlanden heet dat product NNBP nationale nederlanden beschikbare premie....

Dit zijn ook woekerpolissen nieuwe ontdekkingen!!!


Miljoenen euro`s schade reageer svp op mijn topic!~!
en licht de redactie van RADAR in dit is nog niet eerd ontdekt.....


Vg,

Een zeer ongeruste werkgever!

bachanaal
Berichten: 145
Lid geworden op: 24 jan 2006 16:15

Re: collectieve pensioenfonds bij nationale nederlanden

Ongelezen bericht door bachanaal »

het is in ieder geval bij lange na geen waardevast pensioen. de uitkeringen zijn behoorlijk laag. ik had ook een coll pensioen bij NN maar omdat het om een relatief laag bedrag ging heb ik het afgekocht. afkopen kan sinds 1 januari 2008 bij geringe pensioenopbouw.

sgtmossad
Berichten: 34
Lid geworden op: 06 sep 2008 18:20

Re: collectieve pensioenfonds bij nationale nederlanden

Ongelezen bericht door sgtmossad »

Klopt afkopen kan..dat is een artikel in de PW(pensioenwet).
Maar dit is hier niet zo relevant.

Het gaat hierom:

Zgenaamde semi collecteve pensioenregeling via de werkgever in de mkb markt!. Dit zijn technisch dezelfde producten als zuivere collectieve pensioenregelingen. Alleen de provisie is vele male hoger voor de tussenpersoon omdat er helemaal geen collectief voordeel is.
De beloning is hetzelfde als die van een individuele polis..


Dit is een grote ontdekking en dit zal binnenkort in de media verschijnen!!!

Reageer svp op mijn andere topic genaamd:
Nieuwe ontdekking MKB pensioenmarkt miloenen euro`s schade ook..

v.zwanenberg
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 okt 2008 13:56

Re: collectieve pensioenfonds bij nationale nederlanden

Ongelezen bericht door v.zwanenberg »

Tussen 1999 en 2002 via werkgever verplicht werknemers pensioen opgebouwd bij Nationale Nederlanden. Tussentijds verzoek tot overdracht aan Nationale Nederlanden werd niet gehonoreerd; geen respons.

Afgelopen zaterdag 11-10-2008 voor de 1e keer een schrijven ontvangen van Nationale Nederlanden ( na 6 jaar ). Hierin stond het opgebouwde bedrag. Indertijd vastgelegd in clickfonds. Ik heb de afdracht, bruto werknemersdeel ( dus niet werkgeversdeel ) over de jaren van afdracht opgeteld. Totaal hiervan is meer dan het heden opgebouwde bedrag; rendement is negatief, -0.2%/jaar. Ik heb geen informatie over het werkgeversdeel.

Conclusie: Over de ruggen van werknemers heen word grof misbruik gemaakt van de huidige pensioenwet ! De Nederlandse overheid faciliteert hierin. Inderdaad; thuis in een oude sok sparen voor pensioen was/is beter.
Laatst gewijzigd door v.zwanenberg op 13 okt 2008 22:44, 2 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: collectieve pensioenfonds bij nationale nederlanden

Ongelezen bericht door kweenie »

Gaat het hier om de opgebouwde waarde, dus wat je later per jaar krijgt, of over de overdrachtswaarde?

Sommige mensen denken namelijk dat de opgebouwde waarde gelijk is aan hoe je ingelegde geld gerendeerd heeft, terwijl het juist het bedrag is dat je na je pensioen per jaar krijgt. Dat is dus iets heel anders.

v.zwanenberg
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 okt 2008 13:56

Re: collectieve pensioenfonds bij nationale nederlanden

Ongelezen bericht door v.zwanenberg »

Overdrachtswaarde.

Jan Doorsnee
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 jul 2008 17:35

Re: collectieve pensioenfonds bij nationale nederlanden

Ongelezen bericht door Jan Doorsnee »

Beste v.zwanenberg,

Volgens mij zijn het wel woekerpolissen. Ik heb bijna 10 jaar ingelegd in een dergelijke polis bij de Nationale Nederlanden. Mijn werkgever heeft hetzelfde bedrag maandelijks ingelegd. Uiteindelijk is nu na 10 jaar de waarde van mijn participaties minder dan de totale inleg. Dus ook een negatief rendement. En dat terwijl de gekozen fondsen (Mix Fonds en Protected Mix 70 fonds) best goede rendementen laten zien. De afgelopen weken heeft de AEX zo'n 40% aan waarde verloren, de fondsen bij NN ongeveer 10%. EN over de lange termijn is het rendement van de fondsen echt niet slecht. Alleen alle rendementen (en meer) gaan op aan kosten, kosten en nog eens kosten.

Let wel, ik geen verzekeringen genomen in mijn pensioen. Dus geen partnerpensioen en geen wao-hiaat dekking. Dus als je die wel neemt teer je nog veel sneller in.

Tijd dat de regering ook hier aktie op onderneemt. Wellicht een nieuwe Radar special over dit onderwerp??

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: collectieve pensioenfonds bij nationale nederlanden

Ongelezen bericht door kweenie »

Dan heeft je werkgever inderdaad geen goede pensioenverzekering afgesloten.

Als er geen waardeoverdracht mogelijk is, dan zijn het waarschijnlijk individuele pensioenpolissen geweest, wat inderdaad duurdere polissen zijn. Die zijn eigenlijk niet bedoeld om je als heel bedrijf mee te verzekeren. Waarschijnlijk heeft je werkgever zich dan niet goed laten voorlichten voordat hij voor een bepaalde pensioenverzekering heeft gekozen.

v.zwanenberg
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 okt 2008 13:56

Re: collectieve pensioenfonds bij nationale nederlanden

Ongelezen bericht door v.zwanenberg »

Ik was ANW-Hiaat verzekerd. De betaalde premies hiervoor heb ik echter niet meegenomen in mijn berekening. Wat mij het meest stoort: Je hebt als werknemer geen keuze; niet accoord met pensioenconstructie -> geen contract -> geen werk -> werkweigering -> geen uitkering. Wat dient te gebeuren: Herziening pensioenwet, opbouw en beheer door werknemer en niet werkgever. Huidige constructie is gedwongen nering, en totaal achterhaald door de tijd. Een baan voor langere tijd bij dezelfde werkgever is een zeldzaamheid in commercieel opererende bedrijven.

Voorstel: Opgebouwd pensioen geblokkeerd maar wel overdraagbaar naar ander fonds/verzekeraar. Inzage tenminste jaarlijks wettelijk verplicht en opeisbaar. Minimum afdracht nog steeds verplicht, en eventueel aanvulling mogelijk. Gereserveerd/geblokkeerd bedrag met minimum en maximum afhankelijk van leeftijd, zodat je kunt storten als de situatie het toelaat. Pensioenreservering in Box1. Ik heb weinig tot geen verstand van pensioenen, en verwacht dat er gaten zitten in dit voorstel. Ik weet wel dat de huidige wetgeving en implementatie leidt tot misbruik.

Jan Doorsnee
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 jul 2008 17:35

Re: collectieve pensioenfonds bij nationale nederlanden

Ongelezen bericht door Jan Doorsnee »

-Waarom kun je in dit forum geen berichten verwijderen?-
Laatst gewijzigd door Jan Doorsnee op 21 dec 2010 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.

v.zwanenberg
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 okt 2008 13:56

Re: collectieve pensioenfonds bij nationale nederlanden

Ongelezen bericht door v.zwanenberg »

Werkgever is sinds 2002 failliet. Gemiddelde contractduur in de branche 2-3 jaar, dus ongeveer 3-4 werkgevers en dus andere pensioenconstructies per 10 jaar. De werkgever uit 1998-2002 had 400 werknemers in dienst. Het lijkt mij dat de financieel directeur en HRM manager dan ook geen beginnelingen zijn. Ik vraag mij af of de werkgever iets heeft bijgedragen in deze periode aan NN. Zit nu bij Metalektro, op zich goede communicatie tot nu toe, en degelijk fonds. Ze hebben alleen een probleem met het ledenbestand: teveel pensioengerechtigden in verhouding tot pensioenafdragende werknemers. Ik ben bang dat hierbij de dekkingsgraad in de toekomst onvoldoende zal zijn: Premie's met indexeringen die de pan uit gaan vliegen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: collectieve pensioenfonds bij nationale nederlanden

Ongelezen bericht door kweenie »

In je pensioenovereenkomst of arbeidsovereenkomst zal neem ik aan wel staan hoe je pensioenregeling in elkaar zit en of de werkgever meebetaalt. Het zou wel een hoop verklaren, als de werkgever niet mee zou hebben betaald aan de regeling. Wellicht kun je zulke info ook bij NN krijgen, of een overzicht van het ingelegde geld.

Overigens kun je altijd afstand doen van je pensioenrechten. Je hoeft dan je eigen bijdrage niet te betalen, maar je hebt ook geen recht op het werkgeversdeel dat uitgespaard wordt.

Er zijn trouwens meer verzekeringen in een pensioenregeling 'ingebouwd' dan alleen het anw hiaat. Het nabestaandenpensioen is meestal ook voor een groot deel tegen risicopremie, dus daar gaat ook veel geld aan op.

Gesloten