LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] beleggingsverzekering afkopen of?

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
FANNE
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 sep 2008 20:48

beleggingsverzekering afkopen of?

Ongelezen bericht door FANNE »

Sinds 2000 heb ik een beleggingsverzekering: doel aanvullend pensioen (bij Nationale Nederlanden) met gebruikmaking van spaarloon.
Actueel waarde overzicht krijg ik jaarlijks. Hieruit leid ik af dat ik dik aan het verliezen ben op mijn eigen inleg (20 maanden premie-betaling ligt al in het water).
Ben lid van stichting Woekerpolis geworden, maar ondertussen merk ik er zelf niets van. Mijn eigen geld verdwijnt gewoon als sneeuw voor de zon; laat staan dat ik nog iets aan het sparen ben.
Wie weet hoe ik dit het beste kan aanpakken?[/url][/quote]

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: beleggingsverzekering afkopen of?

Ongelezen bericht door peewee »

Fanne,

Met een BELEGGINGSverzekering ben je niet aan het SPAREN. De sterk gedaalde waarde heeft TWEE OORZAKEN: 1) De gedaalde waarde van het beleggingsdeel bijvoorbeeld door de beursmalaises na medio 2000 (hier kan NN niets aan doen)
2) de verborgen kosteninhoudingen.

Alleen het punt onder twee is onderwerp van de Woekerpolis-affaire.

Blijkbaar ben je in een geheel verkeerd product gestapt. Indien en voorzover dit aan je tussenpersoon en/of aan Nationale-Nederlanden valt te verwijten, heb je wel een claim.

Tussentijds afkopen kun je altijd.

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: beleggingsverzekering afkopen of?

Ongelezen bericht door wevera »

Hallo Fanne
Heb je de stuitingsbrief van de stichting woekerpolisclaim al opgestuurd naar de verzekeraar Nationale Nederlanden?
Altijd goed i.v.m. een eventuele toekomstige rechtsuitspraak.

Verder is er nu niet veel aan te doen vrees ik.

Sinds 6 juli 2007 loopt er een collectieve rechtsprocedure van woekerpolisclaim tegen NN. Hoe het daarmee staat is onduidelijk.
Het zou kunnen dat de polishouders van Delta Lloyd, die lid zijn van WPC, vandaag voorstemmen voor de compensatieregeling zoals die tussen Delta Lloyd en WPC en verliespolis is overeengekomen.
Ik vrees dat er dan tussen NN en WPC en verliespolis ook zo'n overeenkomst wordt gesloten en dat het dan gedaan is met de rechtsprocedure teggen NN goor beide stichtingen.

Het is dus nog even afwachten.

Wat je eventueel nog kan doen is het zelf deponeren van een klacht bij NN en/of de tussenpersoon en vragen om een afkoopregeling. Je weet dan in elk geval het afkoopbedrag. Dit zal erg tegenvallen want de beurs is erg laag en de polis is nog vrij jong en dan worden er nog veel kosten afgetrokken.
Het vragen om een afkoopregeling is niet hetzelfde als afkopen dat gebeurt pas als je je handtekening zet onder de afkoopregeling.
Als je het afkoopbedrag te laag vindt of als er in de regeling teksten staan waarbij je afziet van verdere rechten en nietig verklaring van verdere aanspraken , of iets dergelijks, dan niet ondertekenen.

Met vriendelijke groet, Arie Wever

FANNE
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 sep 2008 20:48

Re: beleggingsverzekering afkopen of?

Ongelezen bericht door FANNE »

Hoi Arie en Peewee,
De stuitingsbrief heb ik inderdaad wel verzonden naar NN.
En verder heb ik ook een klacht ingediend bij NN en gevraagd om een goed alternatief of een goede afkoopsom. Want ja, als je van 84 maanden inleg al 19 maanden kwijt bent, is toch niet normaal. Binnen 2 weken zou ik antwoord krijgen.
Ook heb ik om een overzicht gevraagd van de ingehouden kosten die zij toch verplicht zijn om te verstrekken.
Het zal mij benieuwen.
Hoe eerder ik hier af ben, des te liever, want het vreet gewoon aan me. Dan zullen jullie ook wel weten.
Groet, Fanne

sieward
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 apr 2006 09:35

Re: beleggingsverzekering afkopen of?

Ongelezen bericht door sieward »

Hi Fanne,
Veel mensen kijken in het verleden naar gemaakte kosten en besluiten dan niet af te kopen, omdat ze al zoveel kosten hebben gemaakt en omdat hun verteld wordt dat het in de toekomst alleen maar minder zal zijn. Zo blijf je gevangen, in de hoop dat het ooit goed komt.

Wat helpt is een nuchtere afweging waarbij uitsluitend kijkt naar de kosten die je in de TOEKOMST nog zult maken: Wat is voor jouw in de toekomst de goedkoopste oplossing?

A) het bedrag voor afkopen (afkoopkosten) + toekomstige kosten om het afkoopbedrag en de nieuwe inleg vast te zetten via een bankspaarregeling;
B) de poliskosten na het premievrij maken van de polis + de kosten voor nieuwe inleg via een bankspaarregeling;
C) de kosten bij het ongewijzigde voortzetten van de polis, evt. na mindering van een risicodekking;

Merk op dat, er mensen zijn, die zeggen dat er een schaderegeling komt. Er zijn ook mensen die zeggen, dat indien je afkoopt niet in aanmerking zou komen voor deze schadevergoeding. Wat echter als de rechter zegt: u was tevreden met het product, want u bleef ermee zitten? Allemaal glazen bol werk. Ik zou zeggen beperk je maar tot bovenstaand sommetje.

Gesloten