LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Participatie sparen reaal

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
tinas
Berichten: 36
Lid geworden op: 23 okt 2006 10:25

Re: Participatie sparen reaal

Ongelezen bericht door tinas »

Bjorrie die zijn aan het rentenieren met de opbrengst van de deals die zij in samenwerking met woekerpolis claim hebben gesloten met de verzekeringmaatschapijen :evil:

Tinas

bjorrie
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 sep 2004 20:05

Re: Participatie sparen reaal

Ongelezen bericht door bjorrie »

Ja hoor papieren ontvangen van verliespolis. Ingevuld en verstuurd. Kijken hoelang het duurt voor de buit binnen is. Geloof pas in 2010, dus kunnen wij nog wel ff wortelschieten.

tep
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jun 2009 07:56

Re: Participatie sparen reaal

Ongelezen bericht door tep »

Ook wij hebben een brief van Reaal over de compensatieregeling gekregen. Was me niet bewust van het feit dat we een woekerpolis hadden. Goed dat er toezicht op is/komt!

Anton1971
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 nov 2008 08:13

Re: Participatie sparen reaal

Ongelezen bericht door Anton1971 »

En de polis loopt maar voort.....
afkopen nu is echt diefstal van je eigen ingelegde centen.

Ik denk dat het "premie vrij" maken van deze polis
misschien toch het verstandigste is (?)

Ik heb Bloemendaal adviesgroep gevraagd wat ik het beste kan doen
en hopelijk heb ik daar morgen meer duidelijkheid over.

Zijn er inmiddels mede 'gedupeerden' die een ander (misschien beter)
advies hebben?

maria123
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 jun 2008 10:04

Re: Participatie sparen reaal

Ongelezen bericht door maria123 »

Ik had ook een woekerpolis van SNS reaal via SNS bank samen met mijn hypotheek. Het was een levensverzekering. Ik ben 1 jaar bezig geweest. Heb mij niet aangesloten bij woekerpolisclaim, die zijn niet beter die willen er ook alleen maar aan verdienen en dat hebben zij!
Ik heb stuitingbrief verzonden bezwaarbrief naar SNS reaal en naar tussenpersoon. Ik was ook niet op de hoogte van de kosten die naar de tussenpersoon gingen zo ook niet de hoge polis kosten. SNS bank gaf aan dat ik alleen af kon van de verzekering als ik mijn huis zou taxeren. Dat heb ik gedaan er was overwaarden. Ik heb mijn verlies maar genomen en heb van het inleg geld van € 12.000,00 € 6.000,00 terug gekregen want dat was er nog maar over op de waarden dit door de polis kosten en tussenpersoon kosten enz.. Maar voel mij stukken beter. Ik betaal geen cent meer en ben van ze af. Dit vanaf april dit jaar. Om toch de verzekering aan te houden en dan aan einde van looptijd af te wachten wat er dan over zou zijn geloof ik niet. Zoals woekerpolisclaim nu heeft afgesproken. Als je daar in geloofd ben je echt niet goed snik. De maandelijkse kosten die ik kwijt was spaar ik nu zelf. Dan weet ik zeker nog wat te hebben om mijn hypotheek af te lossen. Ik raad iedereen aan dit te doen. Je voelt je veel beter en veel lichter echt waar. Ik moet er niet meer aan denken maandelijkse premie overmaken á € 165,00 wetend het geld toch kwijt te zijn aan SNS reaal. Verzekeringmaatschappijen zijn niet meer en niet minder dan maffia. Succes

bjorrie
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 sep 2004 20:05

Re: Participatie sparen reaal

Ongelezen bericht door bjorrie »

Zo van de week een brief ontvangen, met de mededeling dat het nog wel even kan duren voordat wij ons geld terug krijgen. Ben benieuwd? Tot 2011

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Participatie sparen reaal

Ongelezen bericht door G7 »

bjorrie schreef:Zo van de week een brief ontvangen, met de mededeling dat het nog wel even kan duren voordat wij ons geld terug krijgen. Ben benieuwd? Tot 2011
Hier precies hetzelfde, terwijl ik maanden niets meer van hen had vernomen. Onze spaar/beleggingsverzekering was vorig jaar afgelopen en kregen netjes een eindafschrift dat er 0,0 als eindresultaat was behaald.

Nu achteraf bevreemd het mij wel een beetje, dat Reaal normaal om de 2 a 3 jaar de polissen kwam doornemen en eventueel aanpassen ( hadden alle verzekeringen bij Reaal ) en nu de laatste 5 jaar had ik niemand meer gezien en ik dacht maar.... dat het wel goed zat.

Ik heb toen dus een hele boze mail naar hen gestuurd, stichting verliespolis ingeschakeld en moest maar afwachten en dan nu die brief over de compensatieregeling, die nog wel een tijdje op zich gaat laten wachten en dat terwijl ik in al die tijd niets meer van Reaal had vernomen, dan dat ik het had kunnen weten. Ja, ja!!! :evil:

Ik was toen zooo boos en ook wel verdrietig dat al mijn centjes die ik 15 jaar had ingelegd, zomaar met de noorderzon verdwenen waren, dat ik al mijn verzekeringen voor zover het kon, heb weggehaald bij Reaal en elders heb ondergebracht. Had al meer dan 40 jaar alles bij hen lopen en in goed vertrouwen toen een levensverzekering/spaar-beleggingsverz. omdat het nodig was i.v.m. eigen huis, genomen, na voorlichting van een Reaalmedewerker.

Voor ons..... noooooooiiiit niets meer van of bij Reaal. Ik ben er zo klaar mee!

bjorrie
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 sep 2004 20:05

Re: Participatie sparen reaal

Ongelezen bericht door bjorrie »

Zo al iemand wat gehoord. Nou wij nog niets.

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Participatie sparen reaal

Ongelezen bericht door peewee »

Waarom stilzitten ? SNS Reaal zit gewoon te wachten tot uw schadeclaim verjaart. Ik zou ze maar eens een stuitingsbrief sturen. Het starten van een Klachtprocedure bij het Kifid lijkt me ook het overwegen waard. Ik begrijp al die navelstaarder niet op dit forum die maar zitten te wachten en wachten en wachten. Waarop dan wel. Het is toch al lang duidelijk dat de gehoopte vrijwillige compensatie van al die verzekeraars geen ruk voorstelt of dat de kans groot is dat je er uberhaupt buitenvalt.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Participatie sparen reaal

Ongelezen bericht door arvandongen »

peewee schreef:Waarom stilzitten ? ....die navelstaarder ........ te wachten en wachten en wachten.
:D Gelukkig is het er hier maar eentje volgens jou :D

Verder staren er zo'n 6 à 7 miljoen anderen naar.....naar de compensatieregeling of zo?
Onbegrijpelijk.

Misschien zijn er maar een paar mensen misleid in de woekerpolisaffaire.
Of anders durft de rest het misschien niet toe te geven. Een duur stukje EGO dan. Elke schade loopt snel in de duizenden euro's, zelfs als je denkt het het veel minder is.

ruud.siewers
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 dec 2011 13:33

Re: Participatie sparen reaal

Ongelezen bericht door ruud.siewers »

Ik heb twee Participatie Sparen polissen afgesloten in 1994 (looptijd 25 en 30 jaar) bij het Hooge Huys.Hiervoor zou ik maandelijks een bedrag inleggen en dit zou geïnvesteerd worden in het optimaalfonds. Mijn tussen persoon heeft toen een aantal voorbeeld berekeningen gemaakt voor wat het eindkapitaal zou worden bij een bepaalde inleg en voor verschillende rendementen van het Optimaalfonds. Helaas ben ik deze berekeningen kwijt Wie zou voor mij nog wat van deze voorbeeld berekeningen hebben. mijn dank zou groot zijn. Mijn emailadres is [email protected]

Ruud Siewers

juwita
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 aug 2008 13:46

Re: Participatie sparen reaal

Ongelezen bericht door juwita »

@RuudSiewers,

Aan berekeningen op basis van historische rendementen heb je niets. Die worden door de verzekeraar naar beneden bijgesteld wannner de beleggingswaarden een tijdje zijn gedaald. Het gaat in de woekerpolisaffaire primair om de kosten, niet om de beleggingswaarde ontwikkeling. Pas secundair om de wisselwerking tussen kosten en beleggingen.

De woekerpolis-affaire gaat over de eventueel voor jouw verborgen gehouden kosteninhoudingen door je verzekeraar. Verder niet. Zie kosten zijn overigens gemiddeld genomen aanzienlijk, circa 25-30% op ieder euro premie inleg. Die kosteninhoudingen zijn met name bepalend voor de tegenvallende opbrengst van een beleggingsverzekering.

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Participatie sparen reaal

Ongelezen bericht door aardjee »

@liwam, als buitenstaander (ik heb zelf geen woekerpolis) zou ik adviseren om de polis tot 2026 aan te houden. Ik ga er hierbij vanuit dat premie ovr inmiddels aangepast is dus wat lagere kosten, ten tweede de provisie voor intermediairs werd in het verleden in 5-7 jaar ingehouden inmiddels is deze periode 10 jaar geworden. Deze kosten en dat zijn de hoogste kosten zouden dus in principe vervallen zijn waardoor er een hoger rendement gehaald kan worden.

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Participatie sparen reaal

Ongelezen bericht door aardjee »

@juwita, ik denk dat jij een van de mensen bent die hier op dit forum heel veel onwaarheden verkondigd en doet of je precies weet hoe de financiële wereld in elkaar zit. Als voorbeeld je geeft aan dat je aan historische rendementen niets hebt, omdat de verzekeraar deze aanpast als de rendementen dalen en dat het niet om rendement gaat maar om de verborgen kosten. Ten eerste historische rendementen aanpassen als de rendementen lager zijn, dat is nou juist datgene wat correct is, dit geeft immers aan welk rendement er in het verleden behaalt is, dus als het rendement in een jaar lager is wordt het gemiddelde rendement over het verleden lager dus dat doen ze goed. In de jaren 90 werd gerekend met wel 10 - 12 % rendement op de inleg, historisch gezien kon dat ook want dat soort rendement werden daarvoor behaald, als je bij het afsluiten van een polis had laten doorrekenen wat dan de eindwaarde zou zijn, dan had je op dat moment al kunnen constateren dat er kosten in mindering werden gebracht, alleen met rendementen van 10 - 12 % zijn deze kosten in verhouding lager dan bij een rendement van 4% of een negatief rendement. Ik heb in mijn leven al heel veel adviezen gegeven aan personen wat te doen met hun geld, en bij elk advies diverse offertes opgevraagd en daar kon en kan je al zien dat de eindkapitalen heel erg verschillen. Om zekerheid te krijgen heb ik al deze mensen uiteindelijk niet geadviseerd de hoogste aanbieder te kiezen maar degene die het eindkapitaal garandeert, dan zijn de risico's namelijk niet voor de cliënt, maar voor de aanbieder. En daar is het voor een ieder fout gegaan ze zijn geadviseerd te kiezen voor een aanbieder die gouden bergen beloofd maar geen enkele garantie afgeeft en dat pakt nu heel vervelend uit. Misschien is het daarom beter om niet de aanbieder aan te pakken, maar de intermediairs die een en ander geadviseerd hebben. Dit geldt ook voor alle mensen die de afgelopen jaren aflossingsvrije hypotheken hebben afgesloten, dit is geadviseerd omdat door de inflatie en de stijgende huizenprijzen er toch wel een overwaarde zou zijn aan het eind van de rit, maar nu dalen de huizenprijzen en is de kans reëel dat mensen aan het eind van de rit een restschuld overhouden. gaan we over 10 jaar alle hypotheekadviseurs aanklagen dat ze daar geen rekening mee gehouden hebben?

juwita
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 aug 2008 13:46

Re: Participatie sparen reaal

Ongelezen bericht door juwita »

en doet of je precies weet hoe de financiële wereld in elkaar zit.
@Aardjee,

Ik weet helemaal niet hoe de financiele wereld in elkaar steekt. Ik verbaas mij er nog keer op keer over, hoe ze hun heimelijke praktijken uit het zicht van de buitenwereld weten te houden.

Voor je klanten die je kennelijk vroeger adviseerde is te hopen dat deze klanten ook achteraf nog zeer tevreden zijn over je adviezen.

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Participatie sparen reaal

Ongelezen bericht door aardjee »

@juwita, ja die zijn nog steeds tevreden, die genieten namelijk van een jaarlijkse uitkering die uit het gegarandeerde eindkapitaal wordt uitgekeerd.

jonis
Berichten: 2754
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Participatie sparen reaal

Ongelezen bericht door jonis »

als buitenstaander (ik heb zelf geen woekerpolis)
Ik heb in mijn leven al heel veel adviezen gegeven aan personen wat te doen met hun geld, en bij elk advies diverse offertes opgevraagd en daar kon en kan je al zien dat de eindkapitalen heel erg verschillen. Om zekerheid te krijgen heb ik al deze mensen uiteindelijk niet geadviseerd de hoogste aanbieder te kiezen maar degene die het eindkapitaal garandeert, dan zijn de risico's namelijk niet voor de cliënt, maar voor de aanbieder


....geen woekerpolis, maar wel polis adviseren....maar heb je dan wel een polis maar vind je de kosten acceptabel en hoe verhoudt een garantiekapitaal zich tot brutoinleg en met hoeveel rendement.....


Maar mijn grootste bezwaar is: waar is je advies geweest: je kunt het beter zelf doen op een eigen rekening en zonder "acceptabele" kosten en alles is voor jezelf:

Geen kosten: kijk ook eens naar je advies richting Liam: eindkapitaal graag 45.000,- ....dat kun je met wat creativiteit gewoon beter op eigen houtje doen....het kleine beetje belastingnadeel richting looptijd verdien je zeker terug door nu gewoon geen kosten meer te betalen.

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Participatie sparen reaal

Ongelezen bericht door aardjee »

@Jonis ik ben in de jaren 90 belastingadviseur geweest bij een van de grootse accountantskantoren in de wereld, wij adviseerden onze cliënten wat te doen met hun geld. Op het moment dat de rendementen hoog waren, dus de garantiekapitalen die in die tijd zijn afgegeven waren veel hoger dan de garantiekapitalen die nu worden behaald. Dit waren dus individuele adviezen en voor de cliënt zeer aantrekkelijk. Op basis van deze individuele polissen is er vervolgens voor de gewone man van alles bedacht om geld uit de markt te halen onder het mom dat iedereen enorme rendementen kon behalen en de woekerpolis was geboren. Bij onze adviezen waren we bekend dat er door een verzekeraar wel provisie werd berekend alleen t.o.v. het garantiekapitaal waren deze laag. Bij een garantiekapitaal weet je dus wat je aan het eind van de looptijd (expiratiedatum) minimaal hebt opgebouwd, lage rendementen komen dus ten laste van de aanbieder, die moet een en ander namelijk compenseren tot het garantiekapitaal. Bij de grote massa is alleen een hoog rendement voorgehouden op basis van historie en niets gegarandeerd, vandaar dat deze vormen van beleggen c.q. sparen nu onder water staan. Theoretisch mochten de beurzen de komende 10 jaar ieder jaar 10% hoger eindigen, dan kunnen deze woekerpolissen uiteindelijk nog een heel mooi resultaat behalen. Deze kans lijkt echter op dit moment erg klein. Ikzelf had in de jaren negentig een jaar lang een polis bij spaarbeleg alleen kwam ik er na een jaar achter dat er veel kosten werden ingehouden en heb deze dus na 1 jaar afgekocht.

Inzake Liwam de hoogste kosten zitten bij deze polissen inde eerste jaren, daar werd namelijk de te betalen provisie voor de levensverzekering van de inleg afgetrokken. Deze provisie vervalt na een aantal jaren en dan wordt je rendement dus hoger. Je bestaande polis afkopen of premievrij maken kost geld en deze extra kosten met je dan ook weer terug gaan verdien om op hetzelfde resultaat te komen. Als je nu 12.000 euro hebt en je laat die nog 20 jaar staan bij een gemiddeld rendement van 4% is dit bedrag al 25.000 + de inleg over 20 jaar zo'n 1200 en de nog te behalen rendement over deze nog in leggen bedragen kom je over 20 jaar wel op 45.000 en dat is wat er in de polis stond vermeld, vandaar mijn advies het bedrag te laten staan.

En om mensen nogmaals te laten inzien dat intermediairs wisten dat er veel kosten werden ingehouden de volgende rekensom bij 30 jaar een inleg van 1200 euro heb je dus na 30 jaar zelf al 36.000 euro betaald en als je dan 45.000 verzekerd hebt haal je dus maar 9.000 euro resultaat over je inleg bij een rendement van 7,2% zou 1200 euro na 30 jaar al 9600 waard zijn

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Participatie sparen reaal

Ongelezen bericht door arvandongen »

jonis schreef: (@aardjee)
....geen woekerpolis, maar wel polis adviseren....maar heb je dan wel een polis maar vind je de kosten acceptabel en hoe verhoudt een garantiekapitaal zich tot brutoinleg en met hoeveel rendement.....
De cabaretier Fons Janssen zei het al in de jaren 1980. Het gaat over en pastoor die aan de drank en vrouwen ging (of zo):

Hij vroeg: "Pastoor, pastoor, ... anderen wijst u de goede weg. Maar zelf gaat u deze weg niet"

Waarop de pastoor antwoordde:

"Mijn waarde....Zag u ooit een wegwijzer, pakweg richting Utrecht,... die ZELF naar Utrecht ging??"

jonis
Berichten: 2754
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Participatie sparen reaal

Ongelezen bericht door jonis »

arvandongen schreef:
jonis schreef: (@aardjee)
....geen woekerpolis, maar wel polis adviseren....maar heb je dan wel een polis maar vind je de kosten acceptabel en hoe verhoudt een garantiekapitaal zich tot brutoinleg en met hoeveel rendement.....
De cabaretier Fons Janssen zei het al in de jaren 1980. Het gaat over en pastoor die aan de drank en vrouwen ging (of zo):

Hij vroeg: "Pastoor, pastoor, ... anderen wijst u de goede weg. Maar zelf gaat u deze weg niet"

Waarop de pastoor antwoordde:

"Mijn waarde....Zag u ooit een wegwijzer, pakweg richting Utrecht,... die ZELF naar Utrecht ging??"

:lol:

Gesloten