LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Participatie sparen reaal

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
marillion
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 okt 2008 12:42

Participatie sparen reaal

Ongelezen bericht door marillion »

Hallo,

Zijn er meerdere mensen met een participatie sparen plan van Reaal ,vroeger Hooge Huys, die van meing zijn dat ze een "woekerpolis" hebben.
Zo ja, wat te doen....

Anton1971
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 nov 2008 08:13

Re: Participatie sparen reaal

Ongelezen bericht door Anton1971 »

Hallo Marillion,

ik heb in 1999 een participatie sparen plan afgesloten bij
(voorheen) Hooge Huys.
en ik heb me sinds kort aangesloten bij stichting woekerpolisclaim
want ik ben van mening dat deze polis ook een "woekerpolis" is.
zeker in het begin zijn er "kosten" berekend die niet duidelijk voor me
zijn.

Ik ben erg nieuwsgierig of er mensen zijn die al een klacht
hebben ingediend bij Reaal en wat daar voor reactie uit is gekomen.

marillion
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 okt 2008 12:42

Re: Participatie sparen reaal

Ongelezen bericht door marillion »

Hallo,
Ik heb even mijn kosten etc op een rijtje gezet:vanaf 1999 tot 2008
aanloopkosten:65,72
beheerkosten:213,09
poliskosten:601,16
inhoudingen: 2271,26
verlijdingsverekerng:1498,89

Totale kosten zijn : 65,72 + 213,09 + 601,16 + 2271,26 = 3151,23 ( exclusief overijdingsverzekering = verzekeringskosten=1498,89)
Totale inleg is : 6528,47 + 4537,8( extra inleg) = 11066,27
Totaal rendement is: +1491,97
Conclusie: inleg+ rendement = 11066,27 + 1491,97 = 12558,24 waar nog de kosten vanaf gaan: 3151,23 + 1498,89 = 4650,12
Huidige waarde verzekering per 1-1-08 is: 7908,12 euro

Bij het afsluiten van deze verzekering ( belegging) is mij verteld dat het beleggen een risico zou inhouden omdat rendement niet vast stond. Tevens is mij verteld dat een gedeelte van de inleg ingehouden zou worden voor de overlijdensverzekering.
Echter nooit is mij verteld dat zo'n groot bedrag ingehouden zou worden aan : aanloopkosten/beheerkosten/poliskosten/inhoudigen. Hierover is nooit gesproken.
Indien mij dit destijds verteld zou zijn had ik nooit een soortgelijke verzekering afgesloten.
De kosten (3151,23) zijn op dit moment 28% van de inleg (11066,27), ik ben van mening dat dit percentage niet reeel is, ondanks een totaal positief rendement van 1491,97 euro zit ik op dt moment ver onder mijn inleg/rendement.

zijn er meerdere mensen met deze soortgeljke polis ??

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: Participatie sparen reaal

Ongelezen bericht door wevera »

Marillon/Anton
Verzekeraar Reaal heeft erg veel beleggingsverzekeringen in de markt gezet. Hierbij zijn nogal veel producten met hoge kosten. Vooral de producten die via de DSB-bank zijn verkocht zijn berucht.
Reaal heeft verschillende beleggingsverzekeringen die de naam participatieplan hebben. ( zie de kifid-lijst)
Als de huidige waarde € 7908 is bij een inleg van € 11066 dan vind ik dat een beschamend resultaat. De overlijdingsrisicopremie is "maar" € 1492.

Een (het?) participatieplan van Reaal is onderzocht door de AFM.( Zie www.afm.nl ,klik op consumenten, vervolgens op beleggingsverzekeringen, vervolgens op feitenonderzoek en vervolgens op check je eigen polis)
De verschillende varianten hebben bijna allemaal kosten die hoger zijn dan 2.50% jaarkostenafslag van de jaareindwaarde van de polis.

Reaal/DSB-bank, Fortis en Achmea zijn de verzekeraars die nog steeds ontkennen dat ze financiele producten in de markt gezet hebben met teveel verborgen/onduidelijke kosten. Ze zijn, voor zover ik het weet, ook niet voor een schikkingsvoorstel die overeengekomen is met Delta-lloyd, NN, de postbankverzekeringen en RVS.
Het enige wat eraan te doen is, is het indienen van een klacht bij het kifid en de klachtprocedure dan door te lopen t/m de geschillencommissie en/of aanspannen van een rechtzaak.

Succes en met vriendelijke groet, Arie Wever
Laatst gewijzigd door wevera op 10 mar 2009 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.

bjorrie
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 sep 2004 20:05

Re: Participatie sparen reaal

Ongelezen bericht door bjorrie »

Hallo Anton en Marrillion,

In 1991 hebben wij zo,n product afgesloten :D bij het Hoge Huys en idd is deze overgenomen door Reaal. Maar sinds 11 september 2001 :( kwamen wij erachter dat het bedrag wat wij hadden ingelegd niet meer was maar minder. Zijn toen gaan verdiepen in het produkt en aan onze tussen persoon gevraagd waarom er zoveel kosten werden ingehouden. Bij de inleg die wij jaarlijks deden werd bijna de helft aan kosten afgehouden. Hij zou het wel uit gaan zoeken. :? Wij hebben idd gewacht tot de aandelen weer wat gingen stijgen en ons ook aangesloten bij leaseverlies en van de zomer alles geskipt met de brief erbij van dat we alle rechten ect willen behouden. Ja een kwestie denk ik van afwachten :twisted: :twisted:Wij houden elkaar zo op de hoogte.

Liwam
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jan 2009 17:41

Re: Participatie sparen reaal

Ongelezen bericht door Liwam »

dag mensen,
ook wij hebben ons in 1996 een participatiepolis, vastrentendfonds van Hooge Huys, nu Reaal laten aansmeren. Het is een levensverzekeringsconstructie voor 100.000 gulden, dus nu € 45.000
Toen vandaag weer de halfjaarlijkse afschrijving van de rekening was heb ik ook even e.e.a. opgeteld: onze inleg tot en met 2007 € 14.461,-, totale kosten
€ 5906,98 , dat is meer dan 40%!!!, rendement was € 4301 dus na 11 jaar inleggen een saldo van € 12856,- over.
(cijfers 2008 zijn nog niet bekend)
Ik vraag me toch echt af wat wijsheid is: tot 2026 doorgaan met ons te laten afzetten of het verlies nemen en uitkopen. Heeft iemand daar ervaring mee? Wat zijn dan de kosten?

bjorrie
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 sep 2004 20:05

Re: Participatie sparen reaal

Ongelezen bericht door bjorrie »

Hallo Liwam,

Wij hebben ze van de zomer geskipt.
Hebben ons verlies genomen, maar toen stond de AEX hoger.
Zou nu zelf even wachten tot hij weer omhoog gaat. Je kunt wel aan Reaal vragen of je niet meer hoeft in te leggen, maar de kosten blijf je wel betalen. Dat was bij ons het geval.
Succes

bjorrie
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 sep 2004 20:05

Re: Participatie sparen reaal

Ongelezen bericht door bjorrie »

beste mensen,

Wanneer zulllen wij nu eens wat horen over deze woekerpolis.
Ben er wel mee gestopt onder protest en met behoud van alle rechten, maar heb tot heden niets gehoord over dit product. Ook niet van verliespolis????

maria123
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 jun 2008 10:04

Re: Participatie sparen reaal

Ongelezen bericht door maria123 »

Ik heb ook een vette woekerpolis SNS reaal verzekeringen. Part.sparen ja ja sparen.
Ik ben vanaf vorig jaar juni bezig met SNS reaal :evil: ik wil van deze verzekering af. Heb stuitingsbrief verzonden. klachten brief naar tussen persoon en naar verzekering naar Kifid en consumentenbond. Maar dit helpt helemaal niets. :evil: Om de verpanding er af te krijgen moest ik mijn huis taxeren. Dit was in orde ben toen naar SNS bank gegaan waar mijn hypotheek loopt. Mondeling kreeg ik goedkeuring. Echter Reaal verzekringen had dit op papier nodig. Het blijkt heel moeilijk voor SNS reaal verzekeringen te communiceren met SNS bank. Nu ben ik al weer een jaar verder mijn waarden is steeds minder. Kreeg een fiscaal overzicht en ja hoor na nog eens een jaar betaald te hebben is de waarden meer dan € 1.000,00 minder dan vorig jaar. Dan gaan er natuurlijk nog kosten af i.vm. afkoop voor tussenpersoon enz. als ik 3.00,00 over hou van de 11.000,00 die ik heb betaald moet ik blij zijn dit zijn maffia praktijken meer is het niet. Heb gelezen dat ze de polishouders gaan compenseren ja ja . Dan moet je de polis wel aanhouden en de hoge kosten alsnog betalen en aan het eiden van de looptijd zullen zij de vergoeding pas geven wat een zoethouder zeg! :x Dat is alsnog de mensen bestelen. Wat dacht je van de rente die zij opstrijken van al dat geld daar heeft niemand het over. Ik verwacht dat als de einddatum er is er wel weer wat anders is waardoor er weer extra kosten van af gaan of ze hopen dat je in de tussentijd komt te overleiden. Misselijk ben ik er van het beheers nu al 1 jaar mijn leven. Ik neem mijn verlies dan maar maar wil er niets meer mee te maken hebben zij krijgen geen cent meer van mij. Ook heb ik ergens gelezen dat tussenpersonen ook moeten gaan compenseren. Nou daar verwacht ik ook niets van heb totaal geen reactie gekregen op mijn bezwaar brief naar hem. Ook van SNS reaal krijg ik totaal geen antwoord op mijn brieven. Zij geven totaal geen antwoord en lezen de brieven die zij ontvangen niet. Ook heb ik tot op heden nog geen waarden overzicht ontvangen. Begrijp ik daar zien wij op hoeveel geld zij nu weer hebben weg gesluisd via alle kosten kosten kosten. Misselijk maakend van mij mogen alle tussenpersonen en verzekeringsmaatschappijen na jaren stelen nu op een houtje gaan bijten en in de armoede gaan zitten. Zo dat wilde ik even kwijt.
:!:

maria123
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 jun 2008 10:04

Re: Participatie sparen reaal

Ongelezen bericht door maria123 »

Wat mij betreft is het beter dat iedereen de woekerpolis beeindigd. Van verliespolis enz is niet veel te verwachten. Verzekeringsmaatschappijen hebben van onze belasting centjes NU geld gekegen om te compenseren dus dubbel betalen voor ons. Dus zullen zij ook NU moeten compenseren. Ook is het zo dat je verplicht bent de polis aan te houden incl de hoge kosten want daar veranderen zij niets aan ook niet in de toekomst. Aan het einde van de polis zal er een compensatie zijn. JA JA daar geloof ik niet in. Dit is het enige wat verliespolis voor elkaar krijgt bij verzekeringsmaatschappijen !!!!!!
Ook ben je nog een € 50,00 inschrijving hiervoor kwijt die vangen ook alleen maar geld om te bemiddelen. Als iedereen massaal de polis op zal zeggen zullen zij een lesje leren al die verzekeringsmaatschappijen en tussenpersonen. GEEN CENT MEER GEVEN. Zelf lekker sparen.
Dat is mijn conclusie. :twisted: Het verlies maar even nemen maar dan weet je zeker dat zij niets meer kunnen stelen!!!!!!!!!

debeurd
Berichten: 106
Lid geworden op: 09 okt 2008 03:19

Re: Participatie sparen reaal

Ongelezen bericht door debeurd »

beste maria je zit te kakelen als een kip zonder kop, laat je eens goed voorlichten svp.

bjorrie
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 sep 2004 20:05

Re: Participatie sparen reaal

Ongelezen bericht door bjorrie »

Maria,

Ik zou wel ff wachten om nu alles te skippen. Lager kan bijna niet, wel hoger.

Bushido
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mar 2009 17:07

Re: Participatie sparen reaal

Ongelezen bericht door Bushido »

Hallo beste mensen,

Ik wil me graag bij jullie in het rijtje aansluiten.
Heb in 1999 participatie sparen polis afgesloten. Bij het laatste overzicht over de waardeontwikkeling zakte mijn broek af.
Kijk even mee;

Saldo 01-01-2008 13.641,60
Betaalde premie 925,68
_________
Subtotaal 14.567,28

Premie overlijden 478,43
Kosten maatschappij 161,95
Aan/verkoopkosten 6,96
_________
647,34-
_________
13.919,94
Resultaat belegging 2008 3.315,35-
_________
Saldo 01-01-2009 10.604,59

Dit betekend een verlies van ruim 25% over 2008. Maar het totale verlies over de afgelopen 10 jaar bedraagt al ruim 50%. Want in deze polis is n.m.l. al 21.000,- gestoken.
Reaal schrijft nu dat het negatieve rendement met de kredietcrisis heeft te maken. Dit is natuurlijk flauwekul want de polis heeft tot nu toe nog géén cent opgeleverd.
Met deze resultaten kan ik in 2029 mijn hypotheek niet aflossen.
En het ergste, vind ik, is dat de tussenpersoon die ons deze polis heeft geadviseerd nog steeds provisie ontvangt. Dus die verdiend er wel mee, terwijl ik mijn zuur verdiende centen zie verdwijnen (verdampen).
Ik hoop dat het panel van RADAR dit ook onder ogen krijgt en een advies kunnen geven. Want informeren via tussenpesoon of de maatschappij heeft geen zin.

maria123
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 jun 2008 10:04

Re: Participatie sparen reaal

Ongelezen bericht door maria123 »

Ik ben het helemaal met jou eens. Tros radar heeft ons als consument geholpen om dit aan het licht te brengen. Vervolgens kon je aansluiting zoeken bij verlispolis enz. Echter daar moet je ook weer voor betalen en wat komt er uit dat je alsnog aan de polis vast zit en aan het einde van het verhaal pas een compensatie krijgt. Verzekeringsmaatschappijen hebben ook weer van ons NU geld gekregen via Wouter Bos om de mensen te compenseren maar dit moeten zij NU doen. En Wouter Bos moet alle polissen aan laten passen als eerste zullen de gelden aan tussenpersonen van de polis af moeten. Zo ook de hoge kosten moeten gelijk worden verlaagd. EN nu gelijk compenseren. Dan zullen mensen eventueel de polis aanhouden. Zeg nou zelf je laat je toch niet nog langer bestelen. En hoge kosten betalen tot einde polis en dan maar zien wat zij jou willen geven. Ik heb de polis afgekocht ik zag ook op het fiscale overzicht dat na een jaar premie te hebben betaald heel 2008 ik nog minder aan waardene heb dan vorig jaar schandalig. Nu maar afwachten wat er berenkend wordt bij afkoop. Ook heb ik nog geen specificatie waardenoverzicht ontvangen ik weet wel zeker dan mijn rok ook af zal zakken. Nu hoor je er bijna niets meer over Wouter Bos heeft het natuurlijk te druk met andere zaken. Ik vindt dat Tros Radar de kwestie weer op moet pakken en dit aan moet kaarten. De compensatie moet komen snel en wel NU. :evil:

bjorrie
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 sep 2004 20:05

Re: Participatie sparen reaal

Ongelezen bericht door bjorrie »

Zo en nu maar afwachten wat het gaat worden???
Houdt jullie op de hoogte

kway
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mar 2009 20:52

Re: Participatie sparen reaal

Ongelezen bericht door kway »

Hoi allemaal,

Wij hebben en 96 een spaarplan van het Hoge huys genomen om voor kids geld opzij te zetten voor studie,
Gevraagd aan tussen persoon destijs, wij willen geen belegging ect en het ingelegde geld ten alle tijden terug krijgen.
Nou dat was geen probleem vlngs die pipo en kwam met participatie sparen op de proppen nu dat zien we nu helft gaat aan gemaakte kosten als we dit geweten hadden :evil: nooit afgesloten.
Intussen overgegaan naar Real, deze club staat mij al helemaal niet aan, wacht nog een tijdje hoe en wat er nu gaat gebeuren,maar denk er aan dit debacel te stoppen.

Wachten op goed nieuws :cry:

maria123
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 jun 2008 10:04

Re: Participatie sparen reaal

Ongelezen bericht door maria123 »

Op goed nieuws kunnen wij denk ik lang wachten. En in de tussentijd maar premie betalen waarvan je nu al weet dat je dat kwijt bent. Er zijn er veel die aangeven te wachten maar ja wachten op wat op wie. Toen wij de polis hebben afgesloten zijn wij misleid. Nu weten wij hoe het zit dan is het toch normaal dat je je niet nog langer bewust laat misleiden:?: Als je de polis tot het einde laat doorlopen zijn wij alleen nog maar meer geld kwijt. Ik ben nu in afwachting van uitbetaling van mijn waarden daar wacht ik op en niet op goed nieuws wat er toch niet gaat komen. Maar SNS reaal is nog niet van mij af. Ik zal na dat de waarden is overgemaakt. Herhaaldelijk brieven schrijven zal al het verloren geld min premie overlijdensrisico op een rij zetten en verzoeken te compenseren. Zo ook zal ik nogmaals Kifid en AFM de afrekening doorsturen. En natuurlijk ook nogmaals tussenpersoon aanschrijven. Ik had hem al een bezwaar verzonden maar hij heeft hier niet op gereageerd :evil:

dianavanlaarhoven
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 apr 2009 17:04

Re: Participatie sparen reaal

Ongelezen bericht door dianavanlaarhoven »

helaas heb ik ook zo'n plan...ik heb het nu 10 jaar. Elk jaar heb ik ongeveer 600 euro ingelegd. Nu kreeg ik ook mijn waardeoverzicht en het is enorm gedaald. Ik heb nog maar 2.354 euro. Terwijl als je het omrekend, als ik het naar de bank had gebracht tenminste 6.000 euro had gehad(zonder rente) Ik baal hier enorm van. Wat te doen. heb de verzekering gevraagd wat het zal kosten af te kopen.
Ik kreeg een voorbeeldrekening. Omdat het onder de nieuwe regeling ligt vande belasting ( 4.068,00 euro) hoef ik dan geen revisierente te betalen.. Ik kreeg de volgende berekening.
afkoopwaarde per 30 maart 2009 : 2.354,73 euro
verschuldigde loonheffing(52%) : 1.224,46 euro
verschuldigde premie zorgverzekeringswet(4.8 %) : 113,03 euro

Dan zou ik nog 1.017euro terugkrijgen. Wat een afzetterij.
Verder staat dat ik geen kosten ben verschuldigd aan de verzekering.
Waar doe ik nou goed aan? Het plan gaat nog 20 jaar mee. Hopen dat de economie weer aantrekt of mijn verlies lijden en me af laten kopen. En wie zegt dat ik er dan nog niet van af ben? Misschien komt er oppeens nog een leuk regeltje bij of wordt er even niet genoemd waardoor ik nog meer achteraf moet betalen?
Iemand meer verstand van en kan me ev advies geven?

groetjes Diana

bjorrie
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 sep 2004 20:05

Re: Participatie sparen reaal

Ongelezen bericht door bjorrie »

Op het formulier van verliespolis staat een vraag met wat het doel was om het participatieplan af te sluiten. Eigenlijk had ik gewoon eerlijk moeten zijn en zeggen om rijk te worden net als deze bank, het is jammer genoeg niet gelukt. Hun maar nieuwe gebouwen neertoveren het een nog mooier als de ander jaja. Houdt de economie wel draaiend, maar jammer genoeg wel van ons geld.

bjorrie
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 sep 2004 20:05

Re: Participatie sparen reaal

Ongelezen bericht door bjorrie »

Heeft iemand al iets gehoord van verliespolis???

Gesloten