LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Akkoord Verliespolis/Woekerpolisclaim met Nat. Nederlanden

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
vakkiel
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 mar 2008 20:32

Akkoord Verliespolis/Woekerpolisclaim met Nat. Nederlanden

Ongelezen bericht door vakkiel »

Hallo,

Ik hoop dat iemand mij een antwoord kan geven op de volgende vraag.

Ik heb een woekerpolis lopen bij Nationale-Nederlanden, nl. het zgn. Bedrijfs Effect Sparen.

Daar mijn premie in het eerste jaar onder de € 1.200,-- blijft mag er maximaal 2,85% aan kosten in rekening gebracht worden>

Nu is mijn vraag is dat van de waarde van de polis op de einddatum of van de te betalen premie ?

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: Akkoord Verliespolis/Woekerpolisclaim met Nat. Nederlanden

Ongelezen bericht door wevera »

Beste vakkiel
De in de schikkingsovereenkomst toegestane maximale kostenafslag van 2.85% is de jaarkostenafslag van de totale poliswaarde aan het einde van het beleggingsjaar.
Bij een polis met een lange loopduur, bijv 20-30 jaar premie-inleg en een normale waardeontwikkeling, kunnen de jaarkosten gemakkelijk hoger worden dan 100% van de jaarpremie.
Door deze kostenverrekening kan de polis dus moeilijk tot een goede waardeontwikkeling komen. Het blijft woekeren maar alleen iets minder dan bij 3.5% jaarkostenafslag.
Met vriendelijke groet, Arie Wever

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Akkoord Verliespolis/Woekerpolisclaim met Nat. Nederlanden

Ongelezen bericht door peewee »

Vakkiel
Bovendien vereist het antwoord op je vraag een glazen bol die -anders dan de alle andere glazen bollen- wel een blik in de toekomst gunt. De waarde van beleggingen zijn niet te voorspellen. Dat is iedere belegger, die de afgelopen weken heeft vast kunnen stellen dat de AEX momenteel op hetzelfde niveau staat als in 1996, toch wel duidelijk geworden.

appie1
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 mar 2008 16:32

Re: Akkoord Verliespolis/Woekerpolisclaim met Nat. Nederlanden

Ongelezen bericht door appie1 »

Ik heb inmiddels in mijn beleggingsverzekering € 30.000 opgebouwd, in gelegd over tal van jaren + extra storingen gedaan.
Leg jaarlijks € 816,00 in.
Nieuwe kostenstuctuur is 2,85% van het opgebouwde kapitaal
2,85% van € 30.000 = € 855,00
DUS MIJN HELE INLEG GAAT OP AAN KOSTEN. Gewoon stoppen dat lijkt mij het beste.

Sarah001
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 dec 2008 01:53

Re: Akkoord Verliespolis/Woekerpolisclaim met Nat. Nederlanden

Ongelezen bericht door Sarah001 »

Ik wantrouw die stichtingen ook. 2,45% kosten per jaar van de waarde is nog steeds buitenproportioneel. Er mogen best kosten worden berekend voor beleggen maar wel als er ook resultaat geboekt wordt. Het was beter geweest een kostenstructuur afhankelijk van de prestaties (rendement) te bedingen; bij een rendement van 15% ligt niemand wakker van 2,85% kosten.
Er zitten gerust mensen bij die stichtingen die dit ook hebben bedacht, idem dito bij de AFM.
Het is ook heel misleidend zoals de deal wordt gebracht; 2,85%. De meeste cosumenten vergelijken dit met de percentages die in Tros Radar werden genoemd van 40-50% van de inleg aan kosten. Dan lijkt 2,85% een enorme verbetering; dit percentage is echter niet van de inleg maar over de waarde van de polis. Nogal een verschil!
2,85% van 100,- per maand 20 jaar lang is al snel duizenden euro's,

De stichtingen Verliespolis en die andere zijn absoluut niet zuiver!

Sarah001
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 dec 2008 01:53

Re: Akkoord Verliespolis/Woekerpolisclaim met Nat. Nederlanden

Ongelezen bericht door Sarah001 »

Oh Vakkiel, om op je vraag terug te komen; die 2,85% is dus per jaar van de waarde van de polis. Dat is best heel veel!
Afkopen zou ik ook weer goed over nadenken, weliswaar zijn beleggingspolissen duur maar door nu af te kopen pak je je verlies.

tinas
Berichten: 36
Lid geworden op: 23 okt 2006 10:25

Re: Akkoord Verliespolis/Woekerpolisclaim met Nat. Nederlanden

Ongelezen bericht door tinas »

Heb dringend advies nodig wat te doen.
Overzicht ontvangen met actuele waarden van NN over mijn polis Verzekerd Beleggen afgesloten in 1994 voor aanvulling voor mijn pensioen :twisted:

Inleg vanaf 1994 t/m 2008 is jaarlijks E 1362= Totaal E 20430
Waarde is per december 2008 = Totaal E 14801
Verlies op polis over 15 jaar inleg = Totaal E 5629

Kosten over 2008 is E 206,00 volgens gespecificeerde opgave maar als je verder lees zie je ook dat zij participaties hebben bijgekocht van de storting maar tevens participaties inhouden ( neem aan voor kosten ) en als ik dit berekend op mij manier ( ben daar niet zo bekend mee ) kom ik aan ca. E 115,00 kom ik totaal aan E 321 inhoudingen.

Ben lid van woekerpolis claim en ik heb inmiddels begrepen dat de heren aardig aan het zakken vullen zijn, maar de polishouders zouden volgens mij info toch minder kosten moeten gaan betalen ????
Volgens mij adviseur ( wat is een adviseur anno 2009 ) staat ik op een lijst voor compensaties maar daar wil ik niet opwachten omdat ik verwacht dat ik met een paar honderd euri,s het bos in wordt gestuurd en dat het woekerpolis probleem langzaam doodbloed.

Heb ook een stuitingsbrief aangetekend aan NN gestuurd en is het misschien raadzaam om mijn zgn adviseur een stuitingsbrief te sturen??? of een aangetekende brief dat ik hem aansprakelijk houd wegens dwaling

Toch vreselijk dit land waar hard werkende mensen sparen voor een extratje of aanvuling op hun pensioen en die geld haaien gaan strijken met absurde hoge sallarissen, bonussen ( maffia figuren ) opgebracht door da hardwerkende massa
Maar het ergste de regering Balkende/ Bos kijken aan de zijlijn toe en die andere druif vind kosten van 3,5% normaal

En advocaten van Verliespolis en Woekerclaim na 2010 als dus de compesaties bekend zijn zal toch wel de hel los barsten in dit land

Alvast bedankt voor het advies

Tinus van As

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: Akkoord Verliespolis/Woekerpolisclaim met Nat. Nederlanden

Ongelezen bericht door wevera »

Hallo Tinas
In het algemeen is het sturen van een stuitingsbrief aan de verzekeraar voldoende. Tussenpersonen verkopen een product van een verzekeraar vaak op contractbasis. Maar het gebeurt wel eens dat een tussenpersoon, min of meer onafkankelijk van de verzekeraar, onder eigen label een financieel product verkoopt van iemand anders. Hieraan zit dan bijv. ook een bijzondere kostenverrekening vast. Bijv. de DSB-bank verkoopt producten van SNS-Reaal met een bijzondere (extra hoge) kostenverrekening.zoals de Hollandswelvaren plus-polis en het profijtplan.

Voorzover ik weet doet de ING-bank dat niet met de producten van NN.

Ik ben wel erg benieuwd hoe WPC en verliespolis gaan schikken met SNS-reaal en de DSB-bank. Voorzover ik het weet gaat SNS-reaal het getouwtrek verliezen en kunnen Dich Scheringa en Gerrit Zalm hun vette lach blijven lachen.

Voor het overige zie ik voor een polisbezitter, die te weinig geld heeft om zelf een juridische procedure te beginnen, nog een mogelijkheid via consumentenclaim, zie www.consumentenclaim.nl. Consumentenclaim werkt op basis no cure no pay. Maar vraagt wel een erg hoog percentage als ze een gunstig resultaat boeken, van voorzover ik het weet van 25%.
Verder is er mischien een mogelijkheid om gebruik te maken van de juridische adviesdienst van de gemeente. Daarbij is vaak de mogelijkheid van een gratis eerste gesprek met een advocaat.
Zelf ben ik bezig met de procedure bij het Kifid, dat heeft nog niet veel opgeleverd maar daar ga ik wel mee verder.
Succes en met vriendelijke groet, Arie Wever

Jan Romein
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 dec 2008 18:14

Re: Akkoord Verliespolis/Woekerpolisclaim met Nat. Nederlanden

Ongelezen bericht door Jan Romein »

Ik heb ook een beleggingsverzekering bij Nationale Nederlanden.
Na ontvangst van de jaaroverzicht heb zie ik dat 300 van de 780 euro opgaat aan kosten.
Vervolgens verzocht ik NN vergelijkbare (kosten)overzichten van de voorgaande jaren op te sturen.
Zij laten mij nu weten deze helaas niet te kunnen verstrekken.
Dus via hun kom ik er dus niet achter hoeveel kosten zijn ingehouden in de voorgaande jaren.

Vraag: Weet iemand of de verzekeraar niet verplicht is (bijv. via de Regeling Informatieverstrekking aan Verzekeringnemers) deze informatie aan mij te verstrekken?

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Akkoord Verliespolis/Woekerpolisclaim met Nat. Nederlanden

Ongelezen bericht door peewee »

Jan Romein,

De RIAV 1998 geeft klip en klaar aan dat verzekeraars hun klanten vooraf moeten informeren over kosteninhoudingen. De eerdere versie van de RIAV, die uit 1994 is daar veel vager over. Overigens vloeit uit het gewone (contracten)recht ook al voort dat partijen gehouden zijn elkaar te informeren over de wezenlijke elementen van hetgeen zij overeenkomen. De kosteninhoudingen zijn uiteraard wezenlijke elementen.

De overheidstoezichthouder, destijds de Pensioen en Verzekeringskamer heeft in 1998 bij een evaluatie van de RIAV 1994 aangegeven dat verzekeraars het risico liepen dat verzekeringsnemers hun contracten wegens dwaling zouden kunnen gaan vernietigen wanneer zij niet gedetailleerd over de kosteninhoudingen worden geinformeerd.


De ''belangen''stichtingen (Woekerpolisclaim en Verliespolis) hebben dwaling nooit in stelling gebracht tegen verzekeraars. Ze zijn alleen maar op de lijn gaan zitten dat de kosteninhoudingen TE HOOG waren. Niet dus dat er (mogelijk)sprake is van dwaling en dat de hele polis moet worden teruggedraaid.

tinas
Berichten: 36
Lid geworden op: 23 okt 2006 10:25

Re: Akkoord Verliespolis/Woekerpolisclaim met Nat. Nederlanden

Ongelezen bericht door tinas »

Jan Romein zit zelf ook met een woekerpolis in mijn maag van NN en probeer elk jaar een overzicht te krijgen van kosten die zij gewoon niet leveren. Dit jaar voor de eerste keer gekregen maar over de vorige jaren kan je vergeten( noemen ze een stukje zorgplicht )

Arie Wever bedankt voor info/advies als consumenten claim 25% rekenen over het meerdere wat de polis opleverd gaat ik daar zeker mee in zee.

Ik denk en hoop dat in 2010 de ogen van de polishouders open gaan als de compesaties naar boven komen en de hel los barst in dit land met zijn woekerpolissen

Dan zullen er genoeg organisaties graag rechtzaken gaan beginnen tegen deze oplichters en dan zal hopelijk woekerclaim en verliespolis schaakmat staan :lol:

Ik ben klaar voor de strijd

Groeten

Tinus van As ( Tinas)

Gesloten