LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] aegon koersplan

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
moscovich
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:50

aegon koersplan

Ongelezen bericht door moscovich »

Wat moet ik doen!!!!!!
Ik heb koersplan en loopt eind dit jaar af[1994-2009]
Waarde was op 01-01-2008 10096 euro en op 31-12-2008 6378 euro.
Ik heb ongeveer 9520 euro ingelegd,is het vestandig om nu te stoppen of moet ik doorgaan wegens de belasting.Ik verwacht dat mijn opbrengst nog lager wordt.
wie heeft een tip.....
bvd henk.

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: aegon koersplan

Ongelezen bericht door peewee »

Tip
Aansluiten bij de als sinds 2005 lopende rechtszaak tegen Aegon over het product Koersplan. Deze rechtszaak wordt gevoerd door de Stichting Koersplan de weg kwijt (zie www.koersplandewegkwijt.nl)

Of (alternatief)
Zelf een klachtprocedure starten tegen Aegon over het Koerplan bij het KIFID.

Of aansluiten bij consumentenclaim zie www.consumentenclaim.nl

wimwim
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 feb 2009 21:01

Re: aegon koersplan

Ongelezen bericht door wimwim »

Ook ik heb in oktober 1996 een Aegonspaarbeurs afgesloten.Destijds is mij door een financieel adviseur van Aegon verzekerd dat ik sowieso mijn inleg terug zou krijgen. Dit blijkt na een telefoontje op 25- 02- 2009 niet waar te zijn.Heb in 12 jaar en 3 maanden ingelegd een bedrag van 5002.41 euro,daar heb ik na jaren van stijgende koersen toch wel even een rendement op behaald van 33.24 euro,dit na aftrek van alle ''minimale kosten'' totaal 5035,65.Wat schetst mijn verbazing na het zien van fiscaal overzicht 2008,resultaat beleggingen min 2051,98 euro.Dus in 4 maanden tijd dat de koersen zijn ingezakt een verlies van 41 procent, in 12 jaar forse koerstijgingen een rendement van 000000,1 procent. Heb gelijk alles stop gezet , nu even wachten wat het afkoopbedrag is. Zal niet veel zijn.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: aegon koersplan

Ongelezen bericht door kweenie »

In het begin had je nog weinig ingelegd, dus ook weinig opbouw. Als de koersen in het beging bv. zijn verdubbeld, maar je had nog maar 100 euro ingelegd, dan zorgt die verdubbeling dus voor maar 200 euro. Als aan het eind de koersen bijna halveren, dan heeft dit effect op de veel hogere waarde op dat moment, dus het effect is dan veel groter.

De eerste paar jaar gingen de koersen erg goed, maar toen had je helaas nog niet zo veel ingelegd. En op het moment dat de koersen hoog staan, en je koopt maandelijks aandelen, dan krijg je dus niet heel veel aandelen per euro. Tussendoor, rond 2002, is de koers in een dal geraakt, waarna de koers weer omhoog is gegaan tot een top half 2007. Bij die stijgende koersen heb je dus ook relatief weinig aandelen per euro gekregen. Nu zijn de koersen weer gedaald, tot een niveau vergelijkbaar met 2002.

Waarschijnlijk is, door de schommelingen in de koersen, gedurende al die jaren de gemiddelde koers waartegen je maandelijks in het fonds hebt belegd dan ook meer dan de helft hoger geweest dan de huidige koers. En dan is het ook logisch dat je inleg meer dan de helft hoger is dan de huidige waarde. (Nog los van de kosten en verzekeringspremies.)

Overigens zijn ook van de benchmarks en indexen de waardes sinds halverwege 2007 ongeveer gehalveerd. Het ligt dus niet zozeer aan Aegon, maar meer aan de algehele beursmalaise.

miedjema
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 feb 2009 17:23

Re: aegon koersplan

Ongelezen bericht door miedjema »

je geeft aan destijds werd er verteld dat je je inleg terugkreeg,nou dat vertellen ze nog steeds hoor,hebben een paar maanden geleden iemand aan huis gehad,die alles voor ons eens na zou gaan,kwamen dus ook bij ons koersplan,die hadden wij afgesloten voor 20 jaar,de man vertelde ons omdat er nu 15 jaar verstreken zijn je het bedrag belastingvrij kunt opnemen,ook vertelde hij dat de inleg gegarandeerd was,wij hebben inmiddels 10.000 euro ingelegd,maar als wij naar de overzichten kijken staat er maar 6.199,00 euro.
en dan maar al die jaren denken dat je leuk aan het sparen was.had het beter op de bank kunnen zetten,had ik er nog rente over gehad.

Belegger+
Berichten: 699
Lid geworden op: 24 jun 2005 15:54

Re: aegon koersplan

Ongelezen bericht door Belegger+ »

Niet zeuren.
Ieder die belegt verliest nu wat. Hoort erbij.

B+

miedjema
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 feb 2009 17:23

Re: aegon koersplan

Ongelezen bericht door miedjema »

ik begrijp dat je zo reageert,maar wij waren ons niet eens bewust dat wij een beleggingspolis hadden afgesloten,was ons uitgelegd als spaarpolis
dus vandaar mijn reactie,had ik geweten dat aan het beleegen was had ik ook niet gezeurd,dan weet je waar je aan begint. ik geef alleen maar aan dat je bij Aegon word misleid.

vriendelijke groet

Jozefus
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 feb 2009 08:20

Re: aegon koersplan

Ongelezen bericht door Jozefus »

Ook ik voel mij slecht met Koersplan. Het was mij verkocht als een spaar verzekering. Alle correspondentie met Aegon heb ik bewaard en nergens kom ik de kosten tegen die nu wel openbaar zijn.
Sinds 2008 ben ik ca. € 9500,00 op dit zeer slechte product van Aegon verloren. De rode draad van hun transparante uitleg ( zijn ze nu verplicht) is dat ze de Ombutsman volgen in zijn advies, maar over wat ze in het verleden van je gestolen hebben rept men geen woord. Kijk ons het eens goed doen.
Nu keert de koersplan voor mij half dit jaar uit, mijn vraag is ook wat gebeurt er met het al zeer lage uit te keren bedrag wat er op mijn laatste overzicht stond? Wat heb ik nu gehad aan mijn aansluiting bij verlies polis? wat gebeuert er met mijn stuitingsbrief?
Moet ik eerst een dure financiele adviseur inschakelen en zodoende nog minder aan het einde van de streep krijgen?
Ik zal blij zijn alles achter de rug is. :cry:

jojo45
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 feb 2007 11:03

Re: aegon koersplan

Ongelezen bericht door jojo45 »

Ik lees wel eens het forum bij koersplandewegkwijt. Aan de berichtjes daar te zien hopen mensen dat aegon failliet gaat. Erg dom want dan gaat de waarde van je koersplan toch naar nul, of niet dan? En dan is er ook geen compensatie voor de orv te halen via de rechter.
Als het aan mij ligt grijpt Bos in en doet met Aegon hetzelfde als met AbnAmro en Ing.

jkoops
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:03

Re: aegon koersplan

Ongelezen bericht door jkoops »

Ik heb ook ca €3000 verloren met koersplan. Mijn overeenkomst liep af op 31-12-2008. Ik kreeg netjes de waarde van het plan gemeld, heb 4 jan. alle benodigde papieren opgestuurd. Na 3 telefoontjes kreeg ik pas eind febr. 2009 mijn geld uitgekeerd met een extra rente van maar liefst
39 Eurocent. Over oplichterij gesproken.

Mijn advies : Neem je verlies en blijf bij Aegon weg.

P.S. Als je de inleg niet hebt opgegeven bij de belastingen voor het kopen van een lijfrente, is de uitkering belasting vrij.

professor A
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mar 2009 14:34

Re: aegon koersplan

Ongelezen bericht door professor A »

Vanaf 1994 gespaard.Zou ongeveer 16000 euro worden op 4-2009.
In dec.2008 was het 6800 euro.Per 1 febr. afgekocht voor 4300 !
Op dit moment zou ik nog 3300 ontvangen.Dus mensen koop snel alles af als 2009 je uitkeringsjaar is . Procederen voor dit bedrag lijkt me zinloos .En de schuldigen,tja kijk maar wat er met de heren van AHOLD e.d. gebeurt. Ik ben er in 1994 gewoon ingestonken,hoewel bij mij enige vorm van hebberigheid ook te bespeuren viel.
Gelukkig hebben we onze pensioenen nog :roll:

alber306
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mar 2009 14:38

Re: aegon koersplan

Ongelezen bericht door alber306 »

Ik ben nog van de oude doos en heb 3x Koersplan voor mijn kleinkinderen. De eerste twee afgesloten toen mijn inmiddels overleden man nog leefde. In zijn testament stond dat dit voor alle kleinkinderen (ook die er nog niet waren) gold. Voor ieder werd 50 gulden per maand gespaard tot hun 18 verjaardag. De oudste is nu 13 dus nog 5 jaar te gaan. Inmiddels heb ik meer ingelegd dan de polis nu waard is. Wat is nu wijsheid? :(

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: aegon koersplan

Ongelezen bericht door kweenie »

Zodra 80% van de looptijd is verstreken, kun je switchen naar bv. het deposito fund. Dit 'fonds' is vergelijkbaar met een spaarrekening. Om je opbrengst te beschermen tegen koersdalingen hoef je dus niet af te kopen.

Bijkomend voordeel, naast de lagere kosten, is dat je bij het blijven meedoen aan het koersplan recht blijft houden op de overlevingswinst en op een rendementsuitkering (compensatie voor de hoge overlijdensrisicopremie). Als je afkoopt vervallen die twee.

Afkoop is dus zeker niet altijd voordelig.

Cheeko
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 nov 2006 22:14

Re: aegon koersplan

Ongelezen bericht door Cheeko »

Ik zou nog even op het BETAALD telefoonnummer terugkomen

onderstaand een alternatief nummer
0900 Alternatief voor AEGON

Alternatief voor: AEGON
0900-nummer: 088 344 0344 extra Betaald nummer
Alternatief nummer: 030 6074411
Bel alternatief gratis: Toon | Verberg


Rating:

Locatie: iLocal

Website: http://www.aegon.nl


Antwoordnummer: 1296
2501 XJ Den Haag

maartenx
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 feb 2009 20:53

Re: aegon koersplan

Ongelezen bericht door maartenx »

Ik ben in 1990 gestart met koersplan f 200 p.m looptijd 15 jaar waarde in 2000 40000!
gulden ,inleg 24000 gulden.Was toen zeer rooskleurig,echter de koersen daalden eni n 2001 was de waarde nog slechts 32000 gulden.
Afgekocht want m.1 was het verlies? niet meer in te halen.
Kon Aegon niks aan doen,bij het afsluiten duidelijk gevraagd naar het produkt,puur aandelen equity fund met betrouwbare resultaten in het verleden ,is nu een drama slechts 13 euro per aandeel,
Nooit iets van de fiscus gemerkt overigens je wordt alleen over dat deel van de winst belast als je stopt voor het 15 de jaar.

Laat je goed voorlichten anndelen kan vriezenof dooien,een spaarrekening destijds met inflatie en het er te snel van afhalenis ook niet geweldig.Mooie piano gekocht.

tip ivm het verzwijgen van de hoge overlijdensdekkingspremieingehoudenenniet verteld aansluiten bij
stichting koersplan verlies.

Maartenx

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: aegon koersplan

Ongelezen bericht door santygo »

Meedoen in de lopende juridische procedure tegen Aegon inzake het product Koersplan?

Klik eens op www.koersplandewegkwijt.nl

senseo
Berichten: 158
Lid geworden op: 06 okt 2005 21:35

Re: aegon koersplan

Ongelezen bericht door senseo »

Kan je een plan van 15 jaar laten doorlopen tot 20 jaar?
Of kan dat niet?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: aegon koersplan

Ongelezen bericht door kweenie »

Een polis die nu nog een box-3 vrijstelling heeft, mag je volgens mij niet aanpassen zonder de vrijstelling te verliezen. Ik denk dat je hem om die reden niet zou kunnen verlengen, maar zeker weet ik dat niet.

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: aegon koersplan

Ongelezen bericht door santygo »

Verlengen???????

Hoe lang wil je nog kosten blijven betalen? Bij verlengen krijg je een nieuw polisblad, opnieuw administratiekosten betalen als percentage over de extra looptijd x inleg, en de orv-premie vliegt omhoog omdat je wat jaren ouder bent als ten tijde van afsluiten van de oorspronkelijke polis. De kans om te overlijden is wat groter geworden.

Laten uitbetalen en herbeleggen in een vergelijkbaar fonds is een betere optie, maar dan wel via de eigen bank en zonder overlijdensrisicoverzekering. (de koersen zijn laag maar laag uitstappen betekent ook laag instappen) Mocht er onverhoopt iets gebeuren dan valt de beleggingsportefeuille automatisch in de nalatenschap. Daar is helemaal geen verzekering voor nodig. Het is bij het product Koersplan namelijk de verzekeringspremie die het rendement omlaag haalt.

www.koersplandewegkwijt.nl

michelvd
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mar 2009 08:24

Re: aegon koersplan

Ongelezen bericht door michelvd »

Wat is het voordeel voor een polishouder om lid te worden van zo'n stichting, behalve een soort morele verplichting. Het lijkt mij dat als er een schikking komt deze voor alle polissen zal gelden.

Gesloten