LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] aegon koersplan

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
Rymcke
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mar 2009 18:06

Re: aegon koersplan

Ongelezen bericht door Rymcke »

Drie van die dingen, in 1998 gestart. Toen het steeds minder werd gestopt met geld storten. Maar geld zou die 15 jaar blijven staan per kind en dan uitgekeerd worden. Helaas elk jaar flink inleveren. Dus nu besloten af te kopen. Zouden 3000 per kind hebben nu (spaarden 25 per kind) Helaas nu nog maar nauwelijks 2 over. Hoe groter bedrag gespaard hoe groter het verlies zie ik hier nu wel. Nu wilden wij dus afkopen maar dat kan niet ! Aegon stuurden ons een brief. Moeten we eerst naar het katongerecht een brief indienen om verzoek van afkopen omdat onze kinderen minderjarig zijn. Wij sparen toch en wij zijn de wettelijke vertegenwoordigers ? Maar toch maar gedaan. Maar stond ook in de brief dat er dan weer minder geld zal uitgekeerd gaat worden omdat die brief voor een vertraging gaat zorgen van tenminste 4 weken !.
Moet ik ons nu aansluiten bij die procedure van de woekerpolissen ?
Wat doen jullie ?
Gr. Rymcke

Henk Schilder Separaad
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 mar 2009 21:24

Re: aegon koersplan

Ongelezen bericht door Henk Schilder Separaad »

Voor senseo:

een spaarplan dat is gesloten voor september 1999 valt onder een bepaalde wetgeving en dat betekent grofweg dat je de looptijd niet moet verlengen! Je valt dan in het nieuwe regime dat niet gunstig is, oa dat je polis vanaf dat moment in Box III valt. Eens met de andere schrijver.... meer kosten, groter nadeel, dus nooit doen!
groeten,

Henk

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: aegon koersplan

Ongelezen bericht door santygo »

@ michelvd,

Klik eens op de rood gedrukte link op www.koersplandegkwijt.nl.

De uitspraak zal gelden voor iedereen die de polis heeft aangemeld bij Stichting Koersplandewegkwijt. Deze Stichting voert namelijk een procedure namens alle aangesloten belanghebbenden die de polis aangemeld hebben.

Iedereen die de polis niet heeft aangemeld kan uiteraard gebruik maken van precedentwerking, maar zal zelfstandig opnieuw naar de rechter moeten stappen en een nieuwe procedure moeten opstarten met gebruik van een eigen advocaat met alle kosten van dien.

sjapo
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 apr 2006 00:56

Re: aegon koersplan

Ongelezen bericht door sjapo »

quote:

Geplaatst op 27 Feb 2009 09:38 door Verstuur mail kweenie
In het begin had je nog weinig ingelegd, dus ook weinig opbouw. Als de koersen in het beging bv. zijn verdubbeld, maar je had nog maar 100 euro ingelegd, dan zorgt die verdubbeling dus voor maar 200 euro. Als aan het eind de koersen bijna halveren, dan heeft dit effect op de veel hogere waarde op dat moment, dus het effect is dan veel groter.


quote:


Ik snap dat je napraat wat zij je vertellen maar daar klopt niks van.

in 2006 heb ik alles opgezegd en overgesloten toen het nog kon na een klein 10 jaar. Iedereen rade het af premie opbouw kosten niet enz enz. af en toe eigenwijs zijn kan wel eens helpen.

heb zelf via aegon mijn hypotheek gehad ook nog verspreid in meerdere beleggingsfondsen.

Instap 1998 daarna steeg de aex door naar max 700 punten tussen 2001-03
daarna beurs crash maar klom de index tot 2006-07 op tot boven de 500.

mijn redement NUL KOMMA NUL in de min zelfs
(equity holland spaarfunds)

had ik het geld aan extra betaalde premie gewoon op een spaarrekening gezet dan had ik een flink extra'tje gehad.

Dit verschil wat je dan ook nog eens mist neem ik maar even niet mee
voor het gemak.

advies: gewoon aflossen geen extra's exept:

ps. een verzekering bijv. nationale hypotheek garantie zou ik minimaal wel nemen ivm evt waarde vermindering gezien deze tijd!



overigens 2006-7 aangemeld bij stichtingwoekerpolis en verenigingeigenhuis e.a. voor een claim waar tot op heden niks is uitgekomen!!!!

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: aegon koersplan

Ongelezen bericht door santygo »

Misschien was het, in het geval dat iemand een Koersplan polis heeft, verstandiger geweest om eens te kijken op www.koersplandewegkwijt.nl ......

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: aegon koersplan

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je de stand van bv. de AEX van de afgelopen jaren weet, dan kun je zelf uitrekenen hoeveel je had overgehouden als je maandelijks in bv. een aan de aex gekoppeld fonds had ingelegd.

Ik heb die standen niet voor elke maand, maar wel de eindstanden van elk jaar. Ik heb voor het idee even gerekend hoeveel je zou hebben als je elk jaar bv. voor 1000 euro tegen het gemiddelde van begin en eindkoers zou hebben gekocht. Dit met het idee: de toppen en dalen in het jaar zullen elkaar wellicht op die termijn wel opheffen. Als je halverwege 1998 was begonnen en halverwege 2006 uitgestapt, dan had je 9 keer 1000 euro ingelegd. Het ene jaar krijg je daar wat meer eenheden AEX voor, het andere jaar wat minder. Halverwege 2006 zou je bij verkoop van die eenheden iets minder dan 9500 hebben overgehouden, bij een totale investering van 9000 euro.

Dit is dus zonder rekening te houden met aan- en verkoopkosten en beheerskosten. En ook zonder enige vorm van overlijdensrisicodekking. Als je die kosten mee zou rekenen, dan zou je bij het 'zelf doen' waarschijnlijk ook een rendement in de buurt van de nul hebben gehad.

Dus om nou te zeggen 'daar klopt niks van', vind ik wat ver gaan.

sjapo
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 apr 2006 00:56

Re: aegon koersplan

Ongelezen bericht door sjapo »

:D ha ha ik weet t wel!

beetje flauwe reaktie maar jou berekening is mijn reaktie. (kant nog wal)

Ondanks dat beter 1 reaktie dan geen, en jij loop al een tijdje mee.

ps. alles elk jaar gevolgd, waarbij elke dikke plus nauwelijks enige uitwerking had en elk min dik mee naar beneden werd bijgesteld.
En altijd meer dan ik verwacht.

belachelijk overigens dat zo'n onderneming als aegon nog geen fatsoenlijke compensatie heeft aangeboden. Dit zeg al voldoende,

FOUT FOUT FOUT dus! (foei mag ook)

Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: aegon koersplan

Ongelezen bericht door Piet »

Aegon past ’oude’ clausule aan
door Edwin van der Schoot

AMSTERDAM – Onder leden van Stichting Koersplandewegkwijt is beroering ontstaan over een door hun advocaat als „een schadelijke truc” bestempelde actie van verzekeraar Aegon.
Onderwerp van de toorn is een clausule in de ’verklaring van begunstigde bij leven’. Het is gebruikelijk dat bij geëxpireerde spaarverzekeringen de begunstigde van het uit te keren geldbedrag een dergelijke verklaring ondertekent, om aan te tonen dat hij of zij nog in leven is. De volgens Koersplan-leden recentelijk hieraan toegevoegde clausule, die behelst dat „Aegon aan al haar verplichtingen uit hoofde van deze polis heeft voldaan”, zou de verzekeraar volgens advocaat prof. dr. Erik Lutjens vrijwaren van eventuele claims achteraf door ontevreden klanten. Hij raadt aan de zin door te halen of te herformuleren. Aegon zelf stelt overigens dat de clausule „al zo oud is als de weg naar Utrecht”, maar dat deze met de ogen van deze tijd anders gelezen wordt. „Aegon zal de zin aanpassen aan deze tijd”, aldus een woordvoerder.

© 1996-2009 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.

http://www.platformaandelenlease.nl/nieuws/19042009.htm


De stichting Koersplandewegkwijt en de advocaat van de stichting heeft gereageerd op de wijziging van Aegon van de beeindigingsformulieren van het Koersplan.
Hir de tekst zoals deze op de website van de stichting, www.koersplandewegkwijt.nl , is te lezen :
Koersplan: Geëxpireerde ( beëindigde ) koersplanovereenkomsten

Recentelijk is een onterechte clausule opgenomen in de “verklaring van begunstigde bij leven“ door Aegon. Het gaat hier om momenteel expirerende ( beëindigde ) koersplanovereenkomsten.

Alvorens Spaarbeleg/Aegon overgaat tot uitbetaling van de geëxpireerde koersplanovereenkomst dient men een “ verklaring van begunstigde bij leven “ naar Aegon te versturen. Niet opsturen wil zeggen geen uitbetaling.
Deze “ verklaring van begunstigde bij leven “ ( die door Aegon zelf wordt verstuurd naar de koersplanhouder ) bevat sinds kort de volgende zin:

"dat AEGON aan al haar verplichtingen uit hoofde van deze polis heeft voldaan.”

Wij hebben dit voorgelegd aan onze advocaat. Zijn antwoord is onderstaand te lezen:

Dit is een een schandelijke truc.
Wat redelijk is, is dat een verklaring omtrent in leven zijn wordt gevraagd.
Maar daar moet het bij blijven.
Het als onderdeel vastleggen dat AEGON aan alle verplichtingen heeft voldaan en dus niets meer aanvullends van AEGON te vorderen zou zijn, gaat daar buiten en is bepaald onredelijk dat voor te leggen.

Ik zou:
- de zin doorhalen
- en in plaats daarvan opschrijven:
Onder voorbehoud van alle rechten op herberekening van de van AEGON te vorderen bedragen in verband met ten onrechte of te hoog ingehouden premies risicoverzekering dan wel te hoge in rekening gebrachte kosten.
- een paraaf erbij plaatsen.

Prof. dr. Erik Lutjens
Advocaat

Groeten,
Piet

Beijing2008
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 apr 2009 20:30

Re: aegon koersplan

Ongelezen bericht door Beijing2008 »

Ik lees hier de opmerkingen over het Aegon Equity Fund. Iemand van Aegon heeft mij ( per ongeluk?) uitgelegd wat dat fonds inhoudt.
Een mandje met aandelen,vaste inhoud. Wordt niet aangepast,als er aandelen met weinig waarde inzit.Noch wordt er mee gehandeld.Een dood fonds dus.De samenstelling heb ik niet kunnen achterhalen.
Is voor Aegon ook niet relevant wat de waarde stijging/daling is, want de inleggers zitten toch vast aan het contract.En de kosten zijn % van de inleg.Dus het inkomen komt toch wel binnen.
Mijn Koersplan is in 2 jaartijd nog een derde waard, nu nog 7500.
Nog 4jaar te gaan, en hopelijk zit er dan nog waarde in.
Ik kan niet afkopen, want DSB heeft de rechten.Zie topic Koersplan
http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=70594

Gesloten