LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WOEKERPOLIS GELIJK OPZEGGEN ALLEMAAL!!!!!!

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
maria123
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 jun 2008 10:04

WOEKERPOLIS GELIJK OPZEGGEN ALLEMAAL!!!!!!

Ongelezen bericht door maria123 »

WOEKERPLIS GELIJK OPZEGGEN DAAR WIL JE TOCH NIETS MEER MET TE MAKEN HEBBEN :evil: JE VERDER NOG LATEN BESTELEN EN IN DE MALING LATEN NEMEN. :evil:

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: WOEKERPOLIS GELIJK OPZEGGEN ALLEMAAL!!!!!!

Ongelezen bericht door wevera »

Beste Maria 123
Op zich is dit een goed idee. Als de houders van ruim 6 miljoen beleggings- polissen, ineens , massaal, zouden stoppen met premie betalen dan zouden verzekeraars/ de overheid snel overstag gaan met goede compensaties. Het betreft een maandelijkse geldstoom van ongeveer 600 miljoen euro en dat drukt wel even door.

Maar, helaas, van de houders van woekerpolissen zijn er maar een paar actief kritisch, nog geen 0.1%. De schikkingsvoorstellen worden elke keer door 97 - 99% van deelnemers van de stichtingen verliespolis en woekerpolisclaim goedgekeurd.
En dan, vervolgens, een polis is een door elke polishouder ondertekent, juridisch document. Daardoor heeft een verzekeraar het recht om de polis af te kopen, met verrekening van extra kosten. Hierdoor ontvang je als individu, bij afkoop, nog veel minder dan de huidige lage poliswaarde.

Je benadeelt dus toch vooral jezelf bij voortijdige polisbeeindiging.
Wat rest is zelf een klachtprocedure beginnen bij het kifid, of via consumentenclaim, en gerechtdoening eisen op basis van misleiding en dwaling. ( zie www.kifid.nl of www.consumentenclaim.nl )

Met vriendelijke groet, Arie Wever

maria123
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 jun 2008 10:04

Re: WOEKERPOLIS GELIJK OPZEGGEN ALLEMAAL!!!!!!

Ongelezen bericht door maria123 »

Hoi,
Bedankt voor je reactie. De hele procedure heb ik al gedaan. Stuitingsbrief, Klachtenbrief tussenpersoon, klachten brief sns reaal, klachten brief kifid, klachtenbrief consumentenbod. Maar ja je komt er geen sta mee verder. Ik neem mijn verlies dan maar de afkoop som moet ik nog ontvangen. Maar zijn krijgen verder geen cent meer van mij. Dat geeft mij in ieder geval een genoegdoening. Als ik de polis aanhouw ben ik alleen nog maar meer geld kwijt daar steek ik nu een stokje voor. Na 1 heel jaar wederom premie te hebben betaald heb ik nu nog minder over dan vorig jaar januari. Dus ja de WOEKERPOLIS WOEKERT VERDER! Daar pas ik voor. Ik vind het heel kwalijk dat Wouter Bos dit niet beter heeft aangepakt van onze belastingcenten heeft hij ze ook nog eens extra geld gegeven om ter compensatie. Maar zij compenseren dit niet NU aan ons. Wij moeten alsnog de polis aanhouden tussenpersoon en hoge kosten betalen en aan het einde van de polis zal er pas een compensatie zijn? Het zijn wederom politieke spelletjes zij zijn er mee gebaat wij niet.

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: WOEKERPOLIS GELIJK OPZEGGEN ALLEMAAL!!!!!!

Ongelezen bericht door wevera »

Hallo Maria
Je bent bezig geweest met een klacht bij het kifid. Wat waren je ervaringen? Welk antwoord heb je gekregen van de Kifid-ombudsman en ben nog je bezig geweest met de procedure bij de geschillencommissie?
Momenteel ben ik bezig met de procedure bij de geschillencommissie van het kifid. De procedure bij de kifidombudsman heb ik doorlopen en dat heeft niks opgeleverd.
Daarom vind ik het wel interessant om te weten wat je eventuele ervaringen zijn met de geschillencommissie.
Met vriendelijke groet, A.Wever

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: WOEKERPOLIS GELIJK OPZEGGEN ALLEMAAL!!!!!!

Ongelezen bericht door peewee »

Ik heb het al eerder gezegd: de combinatie van een verzekering en een belegging leidt tot een wanproduct. Daarvan zijn er de afgelopen tien tot twintig jaar er circa 7 miljoen polissen in Nederland afgesloten. Naar schatting 70% van de Nederlandse huishoudens is hiermee gedupeerd. De meeste weten het niet of steken hun kop in het zand.

Ik denk dat de oproep van Maria123 door zeker 80% van de 5 miljoen gedupeerden ter harte genomen zou moeten worden. Weg met die rotzooi en aansprakelijk stellen van de verkopers.

maria123
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 jun 2008 10:04

Re: WOEKERPOLIS GELIJK OPZEGGEN ALLEMAAL!!!!!!

Ongelezen bericht door maria123 »

Hoi Wevera,

Bedankt voor je reactie. Ik heb van Kifid een lange brief retour gekregen maar niets concreets dus help ook niet. Zo ook consumentenbond. Geschillencommissie. In de polis voorwaarden van SNS reaal verzekeringen vroeger Hoger Huys staat wel dat er kosten in rekening worden gebracht maar niet hoeveel. Dit is toch al een punt. Pas na dat wij tekende kregen wij de polisvoorwaarden. En tussenpersoon heeft het helemaal niet gehad over kosten polis en tussenpersoon kosten. Misleiding. Dus. Alle partijen houden elkaar handen boven het hoofd zo ook consumentenbond en kifid verliespolis en woekerpolisclaim. Hebben snel actie ondernomen om te voorkomen dat mensen naar de rechter zouden stappen. En Wouter Bos die spekt Reaal verzekeringen nog eens van onze centen om er zelf beter van te worden en de boel te sussen. Wij maken geen schijn van kans als consument. Ik neem mijn verlies maar zal elke maand een brief sturen naar SNS reaal met terugvordering van mijn geld . Totdat zij er helemaal ziek van worden de aanhouder wint. Ik zal berekeningen maken van verlies min natuurlijk overlijdensrisico premie natuurlijk.
Ik denk dat iedereen dit zou moeten doen. De woekerplis mogen zij zelf houden en fallit gaan.
Door Tros radar zijn woekerplisclaim en verliespolis opgestaan om nog meer geld te graaien van de gedupeerden. Mensen hebben vertouwen gekregen in deze twee stichtingen en zitten nu vast aan alsnog de woekerpolis met hoge kosten polis en hoge kosten tussenpersoon. Compensatie komt pas aan het einde van de polis JA JA dat geloof je toch niet dan gaat daar natuurlijk weer heel veel af aan kosten enz enz. Compensatie is zeer laag dit bedrag verdampt door de hoge kosten en wat hebben zij dan gedaan. De verzekeringsmaatschappijen overeind gehouden en woekerplisclaim en verliesplis ook nog gespekt. Ik zal zeker niet hen spekken. Ik moet hard werken voor mijn geld. Elke maand geld schenken aan instellingen en verzekeringsmaatschappijen ben je gek. Ik koop liever boodschappen.
Zou zo graag een groot publiek willen bereiken om dit door te laten dringen maar ja ieder moet het voor zich zelf maar beslissen.

flabbergasted
Berichten: 185
Lid geworden op: 19 jun 2008 21:06

Re: WOEKERPOLIS GELIJK OPZEGGEN ALLEMAAL!!!!!!

Ongelezen bericht door flabbergasted »

maria 123,

ik begrijp echt volkomen je frustratie...
maar "we are damned if we do, and damned if we dont"

dus opzeggen van de polis kost ons geld, en houden idem...
we zijn in een spagaat gemanouvreerd die erger was dan de kwaal...
dat is de realiteit...
zodra de beurzen iets optrekken, neem ik ook een definitief besluit...

maria123
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 jun 2008 10:04

Re: WOEKERPOLIS GELIJK OPZEGGEN ALLEMAAL!!!!!!

Ongelezen bericht door maria123 »

Na veel rekken heb ik vandaag de afkoop offerte gekregen van SNS reaal.

Na inleg van af 2003 a € 165,00 euro per maand. Totaal premie betaalt € 11.880,00 krijg ik een aankoopje van € 5.753,30 SCHANDALIG!

Maar toch neem ik mijn verlies. In de brief geven zij aan het jammer te vinden dat wij voor deze keuze staan. Het afkopen van een verzekering kent een aantal gevolgen.(Geven zij aan). Wij lichten deze graag hierna voor u toe, zodat u een weloverwogen besluit kunnen nemen. En verwijzen ons naar onze DIEF tussenpersoon.

Ongelofelijk. Ook vragen zij naar de polis die moeten wij namelijk retour zenden samen met een formulier die ondertekent dient te worden. Hier is aangegeven ondergetekende verklaart, door ondertekening van dit formulier, de brief te hebben gelezen en zich bewust te zijn van de gevolgen van afkoop van deze verzekering.(nog even lekker mensen bang maken).

Kunnen jullie mij adviseren. Is het niet raar dat zij de polis retour willen en kan dit gevolgen hebben. Ik zal zeker een kopie maken voor ons zelf. Maar nu twijfel ik of ik dan het originele moet sturen of de kopie.
Ik neem aan dat zij het originele willen. Ik wil namelijk met spoed van deze polis af en wil niet dat zij nog langer gaan rekken dit doen zij namelijk al vanaf oktober 2008. Ook ben ik van plan de zin op het formulier ondergetekende verklaard...... wit te maken want wij gaan niet akkoord met de gevolgen. Wat is de beste manier om dit aan te pakken en hen niet iets te geven waarvan ik straks nogmaals de dupe ben. Ik stuur el wel een brief bij met verwijzing van ons bezwaar en stuitingbrief enz.

Ik hoop wat van jullie te horen.

Alvast bedankt.

Maria

debeurd
Berichten: 106
Lid geworden op: 09 okt 2008 03:19

Re: WOEKERPOLIS GELIJK OPZEGGEN ALLEMAAL!!!!!!

Ongelezen bericht door debeurd »

Heel verstandig Maria.

Koop je polis maar af op het moment dat de beurs op zijn laagste stand sinds begin jaren 90 staat. Wist je dat kosten over de gehele looptijd in de eerste 10 jaar verrekend worden met je? Een groot deel vd kosten verdwijnt dus na 10 jaar.

Als het goed is heb je destijds ook berekeningen ontvangen waarin de waardeontwikkeling per jaar staat vermeld. Hierin zie je dat het altijd even duurt voor je break-even maakt. hoe lang is afhankelijk van diverse zaken zoals bijvoorbeeld verzekeringen die erin verwerkt zitten en de koersen van de fondsen waar je in participeert.

Ik begrijp dat het allemaal erg vervelend is maar je handelt als een kip zonder kop en maakt hier en daar wat aannames die niet correct zijn.
Ik hoop dat je de laatste tijd het nieuws een beetje hebt gevolgd, we hebben te maken met een kredietcrisis en de beurzen zijn zwaar onderuit gegaan. Een beleggingsplan is een LANGETERMIJN overeenkomst. Jij handelt nu emotioneel op basis van korte termijn denken, niet zo handig wat je allemaal doet.

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: WOEKERPOLIS GELIJK OPZEGGEN ALLEMAAL!!!!!!

Ongelezen bericht door wevera »

Hallo Maria
Mijn advies is toch om af te wachten met af te kopen totdat de beurzen weer zijn getegen. Door de langere polisduur worden de verrekende kosten bij afkoop ook minder.
Afkopen nu geeft meer dan 50% verlies van de inleg. Dan zou ik nog even wachten.
SNS-Reaal heeft ook bij afkopen op dit moment toch zijn geld al binnen.
Groetjes, Arie WEver

maria123
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 jun 2008 10:04

Re: WOEKERPOLIS GELIJK OPZEGGEN ALLEMAAL!!!!!!

Ongelezen bericht door maria123 »

Zag net via google deze advertentie van SNS Reaal :

SNS Reaal
Uw geld in veilige handen bij
SNS Bank, sinds 1817.

www.snsbank.nl


JA JA :evil: :evil: :evil: :evil:

DIEVEN zijn het kreeg vandaag eindelijk een waarden overzicht 2008. Gedateerd op februari zonder datum. Ook zo netjes.

Kosten eerste kosten en doorlopende kosten € 283,12
Kosten bemiddelaar tussenpersoon € 400,24
Wat is in 2008 het resultaat van de beleggingen? € 1.785,26 -

Betaald aan premie € 1.980,00

Totaal kosten € 914,73


totaal verlies alleen van dit jaar € 2.699,83
Buiten al de kosten van af begin polis 2003

Het is schandelijk en nu zogenaamd de mensen blij maken met compensatie zoals vermeld in AD ja ja.Einde polis. Maar in de tussentijd gewoon de hoge kosten blijven betalen.
Schandelijk. Dat Wouter Bos dit heeft laten gebeuren. Hij heeft het woekerpolis claim en verliespolis laten opknappen dat zijn net zulke dieven en wij maar betalen.
. Je kan wel denken het is nu niet het goede moment maar wanneer dan als zij nog meer geld laten verdwijnen zeker ben ik elk jaar ruim € 900,00 kwijt aan kosten van de inleg a € 1.980,00 ga mijn geld toch niet weg gooien!!!!!!!! Des te eerder des te beter.Ik koop af van mij geen cent meer zou iedereen moeten doen
Kijken wat er nog over blijft van SNS reaal. in elkaar zakken kunnen ze.

Maria

mulderde
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mar 2009 09:12

Re: WOEKERPOLIS GELIJK OPZEGGEN ALLEMAAL!!!!!!

Ongelezen bericht door mulderde »

Fantastisch nieuws als het uiteindelijk ook maar wat gaat opleveren !

Gaat SNS Reaal ons dan ook informeren hoe en hoeveel ze ons gaan tegemoetkomen ?

flabbergasted
Berichten: 185
Lid geworden op: 19 jun 2008 21:06

Re: WOEKERPOLIS GELIJK OPZEGGEN ALLEMAAL!!!!!!

Ongelezen bericht door flabbergasted »

beste mulderde

wat vind je precies fantastisch nieuws?
De schikkingsregeling?

Meer krijg je vast richting 2010 te weten, als je geluk hebt...
Daar zie je alleen enkele euries van aan het einde van de looptijd...
en de kosten mogen dan vastgelegd zijn....maar tussen de 2,45 en 3,1% per jaar, elke keer weer van dat beetje dat je hebt opgebouwd (dus niet van je premie alleen aftrekken, maar van het hele kapitaal), reken maar uit....of dat de polishouders ook maar iets gaat opleveren.

ik help het je hopen, echt,
maar ik zou nergens op rekenen!
zie voor exacte categorieën en afspraken het topic over kostenmaximalisering...

sieward
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 apr 2006 09:35

Re: WOEKERPOLIS GELIJK OPZEGGEN ALLEMAAL!!!!!!

Ongelezen bericht door sieward »

Mulderde:
Gaat SNS Reaal ons dan ook informeren hoe en hoeveel ze ons gaan tegemoetkomen ?
Je moet inderdaad afwachten, maar voor een idicatie van Nu.nl:
SNS Reaal trekt er ongeveer 320 miljoen euro voor uit. Dat heeft het bedrijf woensdag bekendgemaakt.

Dat bedrag is inclusief 52,5 miljoen euro dat SNS Reaal in een fonds steekt voor klanten in schrijnende situaties. SNS Reaal denkt vorig jaar voldoende geld opzij gezet te hebben om de schikking af te handelen.

Tegemoetkoming

De compensatieregeling heeft betrekking op alle 1.030.000 individuele beleggingsverzekeringen, waarvan volgens de onderneming ongeveer 40 procent in aanmerking komt voor een tegemoetkoming.
Dus in 60% van alle gevallen krijg je helemaal niks, de overige 40% krijgen gemiddeld 650 euro waarbij enkele schijnende gevallen wat meer krijgen.

Mijn verwachting is dat meeste mensen die minder dan 40-50% aan kosten zijn kwijt geraakt niks krijgen, mensen die tot 60-80% aan kosten kwijt zijn ongeveer 650 euro krijgen en een enkeling die nog meer aan kosten kwijt is, enkele duizenden euro terugkrijgen zodat deze gedupeerden uiteindelijk maar slechts ongeveer 60% aan kosten hoeven te betalen.

Dus stel je hebt 20.000 euro over de gehele looptijd ingelegd en ze hebben 10.000 euro aan kosten ingehouden dan krijg je als je geluk hebt 500 euro terug. Mogelijk koersverlies of winst is voor jouw rekening. Heus ik zal er niet ver naast zitten.

flabbergasted
Berichten: 185
Lid geworden op: 19 jun 2008 21:06

Re: WOEKERPOLIS GELIJK OPZEGGEN ALLEMAAL!!!!!!

Ongelezen bericht door flabbergasted »

zie voor de details van de regeling (welliswaar van Fortis, maar die heeft zich aan die van Delta Lloyd gehouden) o.a.:

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=68453

nee, vrolijk word je er niet van...

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: WOEKERPOLIS GELIJK OPZEGGEN ALLEMAAL!!!!!!

Ongelezen bericht door peewee »

Als het goed is heb je destijds ook berekeningen ontvangen waarin de waardeontwikkeling per jaar staat vermeld. Hierin zie je dat het altijd even duurt voor je break-even maakt
De Beurd,
Je gelooft zeker in sprookjes. Ook verzekeraars hebben geen glazen bol waarin ze een toekomstige waarde-ontwikkeling kunnen aflezen.
Voor zover zij bij de destijds gegevens prognoses uitgaan van in het verleden behaalde rendementen hebben ze de beleggingspolishouders gewoon massaal belazerd. Die prognoses zijn berekend op in het verleden behaalde gemiddelde rendementen. Het rekenkundige gemiddelde. Iedere statistus en wiskundige weet echter dat er drie soorten gemiddelden zijn: het rekenkundige gemiddelde, de mediaan en de modus. Die drie varianten geven zeer grote verschillen in verwachtingswaarde te zien. Een zelfde soort misleiding als die plaatsvond bij aandelenlease. Nog geheel afgezien van het misleiden door kosten verborgen te houden. Er zijn overigens grote overeenkomsten tussen de aandelenlease-affaire en de woekerpolis-affaire. Bij aandelenlease betrof het kansloze producten door de rentekosten; bij de woekerpolissen door de verborgen kosten.

Al in de jaren rond 1999 (toen de effectenbeurzen op hun top stonden) kreeg de Vereniging Consument & Geldzaken jaarlijks vele tientallen klachten van polisbezitters met een expirerende beleggingspolis die vrijwel niets opleverde boven de totale premie-inleg. En dit dus na jaren van sterk stijgende aandelenkoersen. Laat staan wanneer de beurzen flink kelderen zoals in de periode 2000-2004 en (wederom in 2008 .......en 2009 ? en 2010 ?
Laatst gewijzigd door peewee op 26 mar 2009 08:41, 1 keer totaal gewijzigd.

maria123
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 jun 2008 10:04

Re: WOEKERPOLIS GELIJK OPZEGGEN ALLEMAAL!!!!!!

Ongelezen bericht door maria123 »

OPZEGGEN dat is de enige oplossing lijkt mij het beste te doen ondanks dat de koers slecht is. Ook al doet de koers het goed wat kreeg ik per jaar € 53,00 en dit tegen 900,00 kosten. Waar zijn wij mee bezig. :!: :!: :!: WEG ERMEE nu verlies maar nemen. Nu het lager is. Anders is de schade op einde polis alleen maar erger. Ondanks zogenaamde compensatie. :?: :?: :?: :?: Beter een gemoedrust wetend dat je niet het geld weg aan het geven bent maar zelf sparen en zelf je geld beheren. Ondanks dat ik reactie kreeg kip zonder kop. Lijkt mij niet heb ze goed op een rij.

jjphop
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 feb 2009 19:05

Re: WOEKERPOLIS GELIJK OPZEGGEN ALLEMAAL!!!!!!

Ongelezen bericht door jjphop »

goed zo maria 123 ook ik heb mijn abc spaarplan van de vet gesubsidieerde oplichters van FORTIS ASR afgekocht
dat is net zo,n pleuris ding als van jou
doet even zeer maar dan ben je er wel van af
ook bij mijn polis bracht het in de beste jaren met een hoog rendement geen ruk op(volgens de jaarverslagen van dievenbende FORTIS)
heb het ook in een tijd afgekocht met een heel lage beurs (februari 2009)
maar zoals je hierboven kunt lezen maakt dat niet uit
heb 10 jaar meegedaan heb plus/minus zo,n 5440euro ingelegd
is nog 2911 van over

gr Marco Hop

Henk Schilder Separaad
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 mar 2009 21:24

Re: WOEKERPOLIS GELIJK OPZEGGEN ALLEMAAL!!!!!!

Ongelezen bericht door Henk Schilder Separaad »

Hallo,

ik adviseer om danwel ermee te stoppen de polis(sen) af te kopen ondanks dat de media suggereren van niet.
Vooral in de eerste 5 jaar moet de tussenpersoon een gedeelte van de verdiende provisie terugbetalen aan de maatschappij. De provisie wordt vooraf betaald aan de bank of tussenpersoon en is in 5 jaar in gelijke delen verdiend. Dus opzeggen na bijv. 2 jaar is 60 % terugbetalen van de provisie. Daarom hoor je niets meer van de adviseur en zegt men vaak dat afkopen binnen 5 jaar veel geld kost (ja, voor hen).
Laten we ook vooral niet de banken vergeten die ook gewoon provisie ontvangen!
Premievrij maken is onverstandig. Helaas is dus afwachten of doorbetalen GEEN optie, 3 x slikken en afkopen, geld op de bank zetten, klaar..., goed gedaan, het is niet anders.
Klagen en brieven schrijven helpt ook niet ..
Verwacht ook niets van de collectieve regeling die maatschappijen hebben. Deze geldt op de einddatum na het steeds betalen van de premies en zal een schamel bedrag opleveren. Kijk maar naar het bedrag dat men reserveert en deel dit door het aantal polissen. Ga niet nog eens 15 of 20 jaar betalen voor een paar honderd Euro! Stoppen dus....
Een alternatief voor een lijfrentepolis is lijfrentesparen, hier verdienen banken en tussenpersonen ook bijna niets aan (0,2 % over het saldo bij rente 'belegging'). Tot mijn stommme verbazing kom ik nog steeds teksten tegen op internet die beweren dat polissen goedkoper zijn dan banksparen of lijfrentesparen!
Tot mijn stomme verbazing lukt het ook nog steeds door banken en/of tussenpersonen om polissen te sluiten, onder het mom van 'garantie'. "U krijgt garantie in deze polis".... wat men vergeet te zeggen is over hoeveel premie (de netto inleg) deze garantie gaat. Schrik niet als u uiteindelijk een netto rendement heeft van ... 0.6 % om maar wat te noemen....

Henk
Laatst gewijzigd door Henk Schilder Separaad op 22 sep 2009 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Henk Schilder Separaad
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 mar 2009 21:24

Re: WOEKERPOLIS GELIJK OPZEGGEN ALLEMAAL!!!!!!

Ongelezen bericht door Henk Schilder Separaad »

Naar mijn mening zal dit weinig effect hebben. De verzekeraar verrekent de kosdten die men ook in de toekomst nog zou moeten maken en haalt dir van de waarde af. Daarom is een afkoopwaarde ook zo laag. Klagen zal ook niet helpen, deals zijn gesloten en de boeken gesloten voor de meeste verzekeraars en met dit in de hand zal men weinig kunnen uitrichten.

groeten,
Henk

Gesloten