LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Polis afkopen, bericht gekregen van REAAL.

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
elunar
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 mar 2009 15:30

Polis afkopen, bericht gekregen van REAAL.

Ongelezen bericht door elunar »

Beste allemaal,

ik wil eigenlijk zsm van mijn polis af. Het is er 1 die bij een doorlopend krediet is afgesloten. Ik heb nu bericht gekregen van REAAL.

Waarde: 3.003,41
Verkoopkosten: 0,00
Administratiekosten: 100,00
Eerste kosten die u nog niet heeft betaald: 0,00
Verrekening verschuldigde premies en achterstandsrente: 0,00
Totaal af: 100,00
Afkoopwaarde: 2.903,41

Nu staat er direct onder dat er eerste kosten kunnen zijn die nog niet betaald zijn, omdat die gespreid zijn over 5 jaar. De polis loopt nu ongeveer 2.5 jaar. Kan iemand mij een indicatie geven over hoeveel kosten er nog af zullen gaan? Of is de de afkoopwaarde van 2.903,41 het definitieve bedrag?

Tevens is er een akkoord nodig van de 'pandhouder'? Wie of wat is een pandhouder en moet ik zelf achter dat akkoord aan of gaat Reaal dat doen nadat ik hen het opzeg formulier heb toegezonden?

elunar
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 mar 2009 15:30

Re: Polis afkopen, bericht gekregen van REAAL.

Ongelezen bericht door elunar »

Wat ik trouwens wel frappant vindt is dat de waarde per 31-12-2008 2.804,25 is en vervolgens op 11-03-2009 2.903,41. Een stijging van een amper 100,00 euro terwijl ik in de maand 150,- betaal...

elunar
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 mar 2009 15:30

Re: Polis afkopen, bericht gekregen van REAAL.

Ongelezen bericht door elunar »

Nou heb gebeld met DSB en met REAAL.

REAAL: die 2.903,41 is het bedrag wat uitgekeerd wordt maar is wel onderhevig aan beursschommelingen.

DSB: Ik kan de polis NIET afkopen omdat de pandhouder (DSB) niet akkoord zal gaan omdat de waarde van de openstaande lening groter is dan de polis die er naast loopt... Maar als ik daar op moet wachten dan ben ik nog wel een kleine 20 jaar onderweg schat ik zo in...

Afijn de telefoniste van DSB gaf aan dat ik maar een brief moest schrijven naar een bepaalde afdeling om toch te proberen een akkoord te kunnen krijgen. Deze afdeling zou 'met andere ogen' naar het verzoek kijken...

Henk Schilder Separaad
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 mar 2009 21:24

Re: Polis afkopen, bericht gekregen van REAAL.

Ongelezen bericht door Henk Schilder Separaad »

Dit hangt af van de provvisieregeling van de 'adviseur'...

Voorheen werd de provisie ineens betaald en had de adviseur een terugbetaalregeling van 5 jaar. Dus jij bent in je 3e jaar en dat betekent dat 60 % van de provisie die vooraf in 1x is betaald, is verdiend.
Als je nu opzegt, moet de adviseur 40 % terugbetalen.
Sommige regelingen toen hadden een terugbetaalregeling van 10 jaar en dan zou de adviseur 80 % terug moeten betalen, waarschijnlijk heeft jouw polis dus een regeling van 5 jaar.

Vraag wat de huidige afkoopwaarde is, dus wat wordt uitgekeerd. Ga op internet zoeken wat een lening ZONDER VERZEKERINGEN kost, dus vraag bij Postbank (ING), RABO, internet etc. en vraag SPECIFIEK naar een lening zonder polissen dus zonder overlijdensrisico, arbeidsongeschikheidsrisico, aflossingspolis etc.

Kijk wat de afkoopwaarde van de polis is en het verschil met de lening. Leen het verschil bij een ander en los de lening af.
Op deze manier verder gaan kost veel en veel meer dan je denjt.

Kijk of de bannk die je de lening doet een soort overbruggingskrediet wil geven. Net andere woorden: je moet eerst de lenninng aflossen en dan pas kan je de polis afkopen, dit kost ca. 3-4 weken. Wat de polis oplevert los je dan af op je nieuwe krediet. Succes!

maria123
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 jun 2008 10:04

Re: Polis afkopen, bericht gekregen van REAAL.

Ongelezen bericht door maria123 »

Staat het provesiebedrag op de polis NEE. Bij mij in ieder geval niet. Wel de andere hoge kosten maar ook nie duidelijk. Er staat niet dat er € 100,00 per jaar aan polis kosten zijn. Ik heb niet getekend voor de provisie kosten tussenpersoon die staan er niet op. Dus bezwaar maken lijkt mij goed te doen.

maria123
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 jun 2008 10:04

Re: Polis afkopen, bericht gekregen van REAAL.

Ongelezen bericht door maria123 »

Sorry nog vergeten.
Vergeet niet een stuitingsbrief te sturen en klachten brief naar KIFID en AFM. Zo ook bezwaar naar tussenpersoon.

Succes

Henk Schilder Separaad
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 mar 2009 21:24

Re: Polis afkopen, bericht gekregen van REAAL.

Ongelezen bericht door Henk Schilder Separaad »

Normaliter staat er op een overzicht 'kosten tussepersoon' of kosten intermediair....

Als je een polis afsluit via een tussenpersoon zit er in de kostenstructuur automatisch provisie verrekend. Eeven vanuit een 'normaal' geval:

premie bijv. € 2000 per jaar gedurende 30 jaar. Provisie is dan ca.
€ 2400 en wordt in de kosten verwerkt.
Een tussenpersoon (tp) heeft een terugboekingsrisico van 5 jaar, dus na 1 jaar polis opzeggen is 80 % provisie retour naar de Mij.
Dit heeft een bank dus ook! Als je direct via de Mij. sluit zet deze de post vaak op een 'bevriende tp'.

De bonusprovisie:
als een tp veel p[olissen sluit ontvangt deze bonus, bijv. 1 % premie x duur is in bovenstaand geval ca. € 600. Soms liepen de bonussen veel hoger op door die 'bel-cowboys'' die je 's avonds bellen...

Nu heb ik gemerkt dat die bonussen werden uitgesmeerd over alle lopende polissen, dus je betaalt mee aan die marketing-kantoren....

Nogmaals, brieven sturen en klagen zal niet helpen, zonde van je tijd en frustatie....
Henk

maria123
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 jun 2008 10:04

Re: Polis afkopen, bericht gekregen van REAAL.

Ongelezen bericht door maria123 »

Automatische kosten tussenpersoon. Van deze kosten wisten wij niets af tussenpersoon heeft dit niet vermeld. Zo ook op polis en polis voorwaarden is hier niets over vermeld . Wij kwamen hier pas achter toen wij vorig jaar gespecificeerd waarden overzicht hadden ontvangen. Als dit niet verplicht was gesteld hadden wij dit nu nog niet geweten.
Per jaar is er € 400,00 naar tussenpersoon gegaan en dit vanaf 2003.
Ik zal zeker hier bezwaar op blijven maken. Naar Reaal en tussenpersoon. Wij zijn met het ondertekenen van de polis niet akkoord gegaan met deze kosten. Ook al kost mij dit tijd.

maria123
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 jun 2008 10:04

Re: Polis afkopen, bericht gekregen van REAAL.

Ongelezen bericht door maria123 »

Tijd zal ik nog vrij maken. Maar geld krijgen zij niet meer geen cent :!:
Het is jammer dat ik net niet binnen de 5 jaar de polis heb opgezegd. De polis ging namelijk in per maart 2003 in en eerste klachten brief heb ik pas verzonden in juni 2008. Na veel rekken van SNS reaal en SNS bank zal ik nu pas per februari 2009 van de polis af zijn. Wacht nu op uitbetaling overgebleven waarden.Dus ja helaas heeft mijn tussenpersoon niets terug te betalen aan verzekeringsmaatschappij. Maar hij zal zeker mij nog moeten compenseren daar ga ik echt voor.

Henk Schilder Separaad
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 mar 2009 21:24

Re: Polis afkopen, bericht gekregen van REAAL.

Ongelezen bericht door Henk Schilder Separaad »

Wat je kan als begin is:

de tussenpersoon die je polis heeft gesloten een briefje schrijven (des te korter des te beter) met de vraagstelling aan te geven wat hij aan provisie heeft verdiend aan de betreffende polis, of hij een bonusprovisie heeft gekregen en zo ja, hoeveel.

Gaarne vraag ik dit te illustreren met de provisieborderel van de Mij. Dit moeten ze nl. in hun systeem hebben.

Vervolgens vraag je om de klantanalyse die destijds is opgemaakt waarbij wordt aangetoond dat er een duidelijke behoefte was aan de polis.

Dan kom je al een stuk(je) verder, er moet openheid worden gegeven....

N.a.v. het antwoord geef je vervolgens aan bijv. 2 x gesproken te hebben met hen, dat er (waarschijnlijk) geen analyse is gemaakt en je vraagt een reourvergoeding omdat je de beloning 'buitensporig' vindt.

Ik denk dat er vrij humorvolle antwoorden/ontwijkingen volgen, Maria...
groet,
Henk

maria123
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 jun 2008 10:04

Re: Polis afkopen, bericht gekregen van REAAL.

Ongelezen bericht door maria123 »

Bedankt voor de tip. Ik zal dit zeker gaan ondernemen. En zal hier verslag van doen.
Het zijn in ieder geval goede gerichte vragen waar ik niet op zou komen. Ik had al een bezwaar gemaakt naar tussenpersoon met het bedrag waarvan ik op de hoogte was aan kosten tot laatst waardeoverzicht.
En om een specificatie van deze ontvangen bedragen gevraagd. Dit in juli 2008 echter geen antwoord ontvangen.
Zal het nu met jou tips nogmaals aanvragen
Hartelijk dank.
Maria.

victime
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 apr 2009 21:47

Re: Polis afkopen, bericht gekregen van REAAL.

Ongelezen bericht door victime »

ik heb aan alle deuren geklopt : SNS(dieven) kifid , ze hebben een zogenaamde regeling getroffen (oppassen en goede lezen) dat begint pas in de 4 kwartal van 2010 met verspreiden van flyers.Wie heeft een kontract korter dan 5jaar kan zijn vergoeding op zijn buik schrijven. De rest krijgt een klein vergoeding verspreid over een aantal jaren (2,5 % van de onkosten terug, de rest verdwijnt in de portmonnaie van SNS ). De kifid kan voor me niets betekenen, ik heb de hele procedure doorgelopen : niets.
In tussen tijd ik ben of wij zijn allemaal verplicht om door te gaan met betalen, dus de hemoragie( bloedverlies) van onze bloed ( hard verdient geld) mag of moet doorgaan met het goedkeuring van de overheid en die van ministre Bos. Arme lammetjes : wij worden geleid door onze representants (Bos en compagnie) naar de slager (SNS en andere financieele instanties). Wie heeft een idee ?

maria123
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 jun 2008 10:04

Re: Polis afkopen, bericht gekregen van REAAL.

Ongelezen bericht door maria123 »

Het beste te doen is afkomen. Zeker als je korter dan 5 jaar de polis hebt. Ik had het nu precies 6 jaar en heb afgekocht. Van mij geen cent meer. Dat zou iedereen moeten doen kijken of ze dan nog zonder te werken geld binnen halen. Maar ja er zijn veel mensen die zich toch nog wil en wetens in de malening laten nemen en doorgaan met geld weg geven. Ik kap er in ieder geval mee. En wil er niets meer mee te maken hebben. :evil:

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: Polis afkopen, bericht gekregen van REAAL.

Ongelezen bericht door wevera »

Hallo Victime
Je geeft aan dat je de gehele kifid-procedure hebt doorlopen. Betreft dit ook de procedure bij de gechillencommissie?
Als het goed is geeft dat een bindende uitspraak. Aangezien ikzelf nog bezeg ben met de procedure bij de geschillencommissie ben ik zeer benieuwd naar de inhoud van die uitspraak. Zou je die hier willen vermelden?
Probleem bij deze geschillencommissie is, dat als je die procedure bent aangegaan, dat je dan ook zelf getekend hebt voor het bindende karakter van de uitspraak.
Als dat niks oplevert dan zijn verdere procedures inderdaad niet mogelijk.
Het is dan alleen nog maar hopen dat de juridische procedures van anderen iet opleveren en je aanspraak kan maken op jurisprudentie.
Als je niet getekend hebt voor het bindende karakter dan zal de geschillencommissie je klacht als niet ontvankelijk hebben verklaard en kun je gewoon verder , bijv. m.b.v. consumentenclaim. ( zie www.consumentenclaim.nl) Dat kan ook als je de polis inmiddels hebt afgekocht.
Met vriendelijke groet, Arie Wever

debeurd
Berichten: 106
Lid geworden op: 09 okt 2008 03:19

Re: Polis afkopen, bericht gekregen van REAAL.

Ongelezen bericht door debeurd »

de afkoopwaarde is e waaRDE DIE JE UITGEKEERD KRIJGT.

VERDER MARI EN EEN ANDERE KIP ZONDER KOP HIER WAAR JE VOORAL NIET NAAR MOET LUISEREN DIE ROEPEN MAR WAT ZONDER ENIGE KENNIS TE HEBBEN.

ALS DE POLIS VERPAND IS DAN MOET EERST DE VERPANDING ERAF VOORDAt de polis aFGEKOCHT MAG WordeN. DAAR HEB JE DSB DUS VOOR NODIG. ALS ZIJ GEEN TOESTEMMING GEVEN DAN MAG REAAL NIET UITKEREN.

EXCUSES CAPS, COMPUTER IS GAAAR

maria123
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 jun 2008 10:04

Re: Polis afkopen, bericht gekregen van REAAL.

Ongelezen bericht door maria123 »

Voel mij niet aangesproken. Ik spreek uit ervaring en roep niet zomaar wat. Het is geen probleem om de verpanding eraf te krijgen. Gewoon je huis taxeren de executiewaarden zal iets hoger moeten zijn dan de opgenomen hypotheek. DSB kan dan niet anders dan goedkeuring geven. Stuitingsbrief, klachtenbrief enz. afwikkelen. En dan afkopen. En let op de afkoop offerte staat een zin zo van dat je akkoord gaat met alle kosten enz. dat zul je wit moeten kalken je tekent daar niet voor maar je tekent alleen om de afkoopwaarden over te laten maken.
Succes. Zo heb ik het ook voor elkaar gekregen dus ik spreek uit ervaring. Verder zal ik SNS reaal en tussenpersoon niet verder met rust laten zij zijn nog niet van mij af. Compensatie zal nog moeten volgen.

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Polis afkopen, bericht gekregen van REAAL.

Ongelezen bericht door peewee »

Petje af, Maria, voor je strijdbaarheid. Goed gezien, zonder doorzetten blijf je met lege handen staan en is de branche van verzekeraars en tussenpersonen de lachende derden (wel een beetje als een boer met kiespijn, trouwens).

Mijn advies is van doorstrepingen van clausules op afkoopcontracten wel altijd een kopie maken (als bewijs voor mogelijk later).

Gesloten