LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] woekerpolis

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
bugru
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 apr 2009 02:17

woekerpolis

Ongelezen bericht door bugru »

Hallo, Ik ben nieuw op dit forum, en heb enkele vragen over woekerpolissen. Ik heb Aegon Vermogensvliegwiel en Aegon Fundplan. Hoe kom ik erachter of dit woekerpolissen zijn, en zoja: hoe verder. Alvast bedankt. Bugru :?:

maria123
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 jun 2008 10:04

Re: woekerpolis

Ongelezen bericht door maria123 »

Hallo,

Daar kom je achter als je naar de jaarlijkse overzichten kijkt. Daar zie je op wat je inleg is geweest en welke kosten er af gaan. Zoals polis kosten, tussenpersoon kosten enz. Bij mij ging er bijvoorbeeld van de inleg a € 1.980,00 gemiddeld € 900,00 aan kosten af.
Als dit het geval ook bij jou is. Is het goed een stuitingbrief te sturen en klacht bezwaar naar verzekeringsmaatschappij, tussenpersoon. En een klachtenbrief naar KIDIF en AFM. Je kunt alle informatie vinden op de site van tros radar woekerpolis. Ik heb nu besloten deze woekerpolis af te kopen ben dan wel veel kosten kwijt maar weet dat ik voortaan geen geld meer aan het weg geven ben. Zal zelf gaan sparen.


Veel succes.

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: woekerpolis

Ongelezen bericht door wevera »

Hallo bugru
Het fund-plan van Aegon staat op de lijst van het Kifid als een beleggingsverekering en is dus mogelijk een woekerpolis. Dit product is niet doort de AFM onderzocht maar wel het Aegon-fundpensioen. Dit is een echte woekerpolis met in en aantal varianten een hoge jaarkostenafslag van meer dan 3 % van de jaar-eindwaarde van de polis.
Je vindt meer informatie over het fundplan bij de tread Spaarbeleg/Sprintplan (zie overzicht van dit forum, nu nog op pag. 1, bij een post van hanneke 500)

Het Aegon Vermogensvliegwiel is een veel kwalijker product dan een woekerpolis. Het is nl. een aandelen -lease constructie. Dus een financieel product waarbij de zgn. polishouder met geleend geld aandelen inkoopt. Dit product kent heel veel zwaar gedupeerden. Omdat over het geleende geld rente verrekend moet worden leidt deze constructie, in een periode van lager wordende aandelen, ipv van vermogensopbouw tot het tegenovergestelde nl. een schuldenopbouw bij de verzekeraar. Met dit vermogensvliegwiel vliegt het geld/vermogen van de verzekerde naar de verzekeraar. Dus helemaal de verkeerde kant op.

Met een woekerpolis is het mogelijk dat je je hele inleg kwijt raakt maar niet dat je een schuldenlast op bouwt. Aandelenlease constructies mogen nu niet meer, als gesloten product, verkocht worden. Woekerpolissen worden nog wel steeds verkocht, omdat ze volgens verzekeraars niet bestaan.

Ten behoeve van de gedupeerden van aandelenlease -constructies is enkele jaren terug de zgn. Duisenberg-regeling tot stand gekomen. Volgens een aantal gedupeerden gaf deze regeling te weinig compensatie en er worden nu nog een aantal rechtszaken gevoerd.
Meer informatie vind je hierover bij de thread Aandelenlease. Op dit moment vind je op pag. 2 van deze thread een post van Piet over het Aegon Vermogensvliegwiel.

Als jezelf een gedupeerde bent van dit vermogensvliegwiel dan vind ik het vreemd dat je daarover blijkbaar nooit geen informatie hebt gehad.

Over een andere woekerpolis van Aegon wordt tegenwoordig een juridische procedure gevoerd, nl over het koersplan. (zie www.koersplandewegkwijt.nl )

Sterkte ermee, gr. A.Wever

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: woekerpolis

Ongelezen bericht door santygo »

Je kunt met een polis zoals Koersplan wel degelijk een "restschuld" opbouwen.

In de voorwaarden staat dat je vanaf een gegeven moment een "voorschot" kunt opnemen. Helaas denken nog steeds veel mensen te maken te hebben met en spaarpolis, maar het is een beleggingspolis.

Dat voorschot is niet meer of minder als een lening bij Aegon met de Koersplan polis als onderpand. Er wordt een rente berekend van 8,5%.

Ik ken mensen die in 2001 het maximum "voorschot" hebben opgenomen en er verder niet meer naar omgekeken hebben. Dat "voorschot" (lees lening) is inmiddels door rente op rente anderhalve keer zo veel geworden.

De polis was in 2001 aanmerkelijk meer waard als nu (koersdaling). De polis die nu expireert is dus minder waard dan het lening bedrag en wordt door Aegon gebruikt als gedeeltelijke aflossing op de lening. Er blijft dan een bedrag (schuld) openstaan.
Laatst gewijzigd door santygo op 06 apr 2009 13:55, 2 keer totaal gewijzigd.

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: woekerpolis

Ongelezen bericht door peewee »

Ten behoeve van de gedupeerden van aandelenlease -constructies is enkele jaren terug de zgn. Duisenberg-regeling tot stand gekomen.
Correctie.
De Duisenberg-regeling geldt ALLEEN voor Dexia aandelenlease-gedupeerden, voorzover die er van hebben afgezien te procederen tegen Dexia (25.000 Dexia gedupeerden procederen door !). De Duisenberg-regeling gedlt niet voor de circa 200.000 aandelenleasegedupeerden van AEGON, Spaarbeleg, Fortis/Groeivermogen of Fortis/Defam, DSB Bank en LEVOB Bank

Gesloten