LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Brief Rabo opmaat

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
de dupe 1
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 mei 2010 12:04

Re: Brief Rabo opmaat

Ongelezen bericht door de dupe 1 »

Mijn eindkapitaal is idd niet het kapitaal waar we van uitgingen. We blijven nu met een restschuld zitten. Gelukkig hebben wij mij maar een kleine lening in tegenstelling tot mensen met een enorme tophypotheek. Maar toch...je voelt je er niet echt lkkr bij.

Wendelien
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mei 2010 20:17

Re: Brief Rabo opmaat

Ongelezen bericht door Wendelien »

Hallo :roll:

Ik heb bericht van de rabobank :i.v.m de opmaathypotheek :evil:
of ik akkoord ga met een bedrag onder de 25 euro :shock:
Ik durf het bedrag niet eens te noemen! Is deze brief serieus! :?

Ik heb er eigenlijk ook geen woorden voor :? ik kan het ook niet bevatten!
Volgens mij is de brief een 1 grote grap en een hele grote vergissing!
En anders moet de rabobank zich diep schamen :oops: Hoe durven ze! :evil:

Groetjes

steven sterk
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mei 2010 22:36

Re: Brief Rabo opmaat

Ongelezen bericht door steven sterk »

Ik heb van 1997 t/m 2008 een OpMaat Hypotheek-C gehad. Bij verlenging in 2007 is de premie verhoogd (lagere rente) omdat ik na 30 jaar het beoogde eindbedrag (= totale hypotheekschuld) wil bereiken.
Vanaf begin heel bewust 100% sparen, daarom in 2008 op mijn verzoek (kosteloos) omgezet naar Spaarzeker Hypotheek met dezelfde rente en ORV. Echter wel met een lagere premie, want lagere inhouding kosten. Dit scheelde me ca. 10 Euro per maand.
Ik had eigenlijk vanaf het begin een pure spaarhypotheek willen hebben en zo is hij me in 1997 eigenlijk ook voorgesteld. Er was weliswaar de mogelijkheid om te beleggen, maar dat hoefde niet. Op de hogere vaste kosten is me nooit gewezen. Men had mij (toen helemaal een leek op hypotheekgebied) eigenlijk meteen de Spaarzekerhypotheek aan moeten raden.
3 weken geleden kreeg ik een een brief waarin me 1300 Euro schadevergoeding wegens misgelopen rente, vanwege betaling vaste kosten en premie ORV uit spaardeel, werd aangeboden.
Dit leek me een redelijk bedrag, omdat het bijna gelijk is aan het totale bedrag dat ik meer betaald heb aan vaste kosten tussen OpMaat t.o.v. Spaarzeker over de 1e 11 jaar.
Ik ben hiermee dan ook akkoord gegaan en had binnen 2 weken het bedrag op m'n rekening.

jonis
Berichten: 2754
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Brief Rabo opmaat

Ongelezen bericht door jonis »

jonis schreef:Ik heb het hier al vaker aangehaald m.b.t. de opmaat; als je je schadebeeld gaat omrekenen naar cijfers naar de ORVschade (en een eventueel méér dan beoogde ORV) en misgelopen schade m.b.t. het spaardeel; dan ga je van je stoel vallen als je dan bekijkt om hoeveel schade het gaat. Ik verwacht nog niet eens 200,- te "vangen", ik denk zelf dat ze me gaan "matsen" met het minimumbedrag...en dat is dan naar boven afgerond...

Nou daar komt die uiteindelijk dan:

€ 83,-
Wettelijke Rente € 12,- (sept 2007-mei 2010)
Totaalbedrag Vergoeding Misgelopen Rente tot 1 mei 2010 € 95,-



Zat ik er ver naast? :wink:

de dupe 1
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 mei 2010 12:04

Re: Brief Rabo opmaat

Ongelezen bericht door de dupe 1 »

Nou weer een hoop aan moeten horen op de bank en nog niet helemaal wijs ervan geworden.... ze laten eigenlijk alles in het midden, er word steeds maar gezegd, alles is aan U. Een duidelijk klaar voorstel krijg je gewoon niet.
Het bedrag wat ik terug krijg (750 euro) heb ik dus eigenlijk geen recht op, (heb de C variant met 100% sparen) maar moet ik zien als een cadeau :lol: JAJA ik heb ineens zomaar de lotto gewonnen!
Ik dacht zelf omdat mijn rente enige tijd geleden gewijzigd was naar een lagere rente, en er toen niet op gewezen ben de premie dan omhoog aan te passen heb ik nu dus een duidelijk lager beoogd eindkapitaal. Ik dacht zelf dat het beter was de premie nu te verhogen om aan mijn doelkapitaal te komen. En omdat ik op een lopende rekening niet kan sparen tegen zo'n rente! Maar er werd mij verteld dat dit niet echt slim was, want alles wat ik meer inleg, dat geld kan ik dus nooit meer opnemen voor andere dingen, en als het op mijn lopende rekening blijft dan kan ik het altijd op elk gewenst moment weer opnemen. Huh :roll: maar ik zeg ik kan het toch juist heel goed missen, ik heb geen armoe :lol: , kan alles goed betalen en kan heel goed meer premie inleggen.
Tja...dan krijg ik als antwoord. U moet het zelf weten. :evil: Wat moet ik hiermee! Ik word alleen onzekerder over wat nu wel en wat ik nu niet moet doen :( Heb nog niks besloten, nog niks getekend. Wil eigenlijk is onafhankelijk EERLIJK advies!

jonis
Berichten: 2754
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Brief Rabo opmaat

Ongelezen bericht door jonis »

Heb je ook naar een vergelijking gevraagd met een "normale" spaarhypotheek/banksparen o.i.d. ? Want dit is wat de opmaatoplossing natuurlijk gewoon ook biedt.
OpMaat Hypotheek kosteloos omzetten naar een andere Rabobank hypotheekvorm
Als u een lopende OpMaat Hypotheek heeft en u komt in het adviesgesprek tot de conclusie dat een andere hypotheekvorm beter past bij uw situatie, dan kunt u uw OpMaat Hypotheek kosteloos omzetten naar een andere hypotheekvorm van de Rabobank.
Dit houdt in dat de Rabobank u geen kosten, zoals afsluitkosten, in rekening brengt voor de omzetting. Er zijn mogelijk wel kosten als u gelijktijdig met de omzetting de financiering wilt verhogen of uw rentecontract wilt aanpassen.


Hoeveel meer/minder netto resultaat dit is in vergelijking met de huidige situatie, met handhaving van oud- of huidig doelkapitaal? (= ook afhankelijk van rentestanden)
Dat is het waar het uiteindelijk ook om gaat, velen zoeken hun heil in de zoektocht naar maximale compensatie; afspraak=afspraak (en zien de huidge oplossing als ondermaats)...maar dan moet je wel de woekerpolis blijven behouden voor bijv. een kifidprocedure en uiteindelijk een nog een eventueel hogere schade oplopen....+ het is geen gegarandeerd eindresultaat dat je straks alles terugkrijgt.
Als er tot nu toe "weinig" schade (met 100% sparen) is geleden en een ORV was noodzakelijk (i.v.m. NHG o.i.d.) moet je je ook gaan afvragen of het niet gewoon verstandiger is om de handdoek in de ring te gooien omdat de kosten binnen andere huidige hypotheekpremies gewoon lager zijn, waarbij je natuurlijk ook weer niet moet vergeten dat een hoger rentepercentage ook kosten zijn.

Overigens vind ik deze reaktie vreemd:
Ik dacht zelf dat het beter was de premie nu te verhogen om aan mijn doelkapitaal te komen. En omdat ik op een lopende rekening niet kan sparen tegen zo'n rente! Maar er werd mij verteld dat dit niet echt slim was,
Mij is dit in 2004 al gevraagd voor het deel wat er gespaard wordt en rentewijziging, daarvoor ook de premie aan te passen, kan mij bijna niet voorstellen dat een adviseur dat niet zou adviseren, dit moet je bij een normale spaarhypotheek nl ook altijd.
Misschien is de vraag niet goed begrepen o.i.d. of dat er uit is gegaan van een 1-malige storting o.i.d....maar een premieaanpassing op basis van rentewijziging is dom als je het niet doet als de rente lager wordt....het zijn nu misschien maar tientjes, maar over 20 jaar heb je dat bedrag (misschien) niet op je spaarrekening staan....maar dat is wel wat je uiteindelijk misloopt aan eindkapitaal omdat je je eindkapitaal loslaat....zijn dat die paar euro extra nu op dit moment in de beurs/op de spaarrekening waard als je uiteindelijk 1000den misloopt.

de dupe 1
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 mei 2010 12:04

Re: Brief Rabo opmaat

Ongelezen bericht door de dupe 1 »

Nee, zelfs nu is het me wederom niet voorgesteld om de premie aan te passen om mijn uiteindelijk kapitaal te bereiken. Wat ik al eerder aangaf, ik word zeker niet OPMAAT voorgelicht, alleen maar ONDERMAATS Allemaal zeer vreemd ja! :evil:
Ik moet gewoon alles maar zelf uit zien te zoeken, en ben hier helaas niet een echte ster in :cry: Wat Jonis dus eerder al aangaf is dat als de OVR niet noodzakelijk is( en dat is die in mijn geval ook niet) om deze eruit te halen. Dit scheelt idd maar enkele duizenden euro's op het eindkapitaal. Is dan niet slim voor zo'n bedrag om dit eruit te halen. Dus ik denk dat het maar het beste is om nu mijn premie omhoog aan te passen, dan kom ik weer op mijn beoogde eindkapitaal. Zie verder weinig mogelijkheden.... zou niet weten naar welk type hypotheekvorm ik dan moet gaan overstappen. Een opbouwhypotheek was ook al niet gunstig voor ons volgens mijn adviseur.

Echelon
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 mei 2007 21:36

Re: Brief Rabo opmaat

Ongelezen bericht door Echelon »

Mijn vergoeding: 57 euro! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Mijn vraag: hoe kan ik hiertegen in beroep gaan?
Wat zijn de mogelijkheden?

Thanks!

Trulli
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 nov 2009 17:38

Re: Brief Rabo opmaat

Ongelezen bericht door Trulli »

Hier nog lachwekkender. Meer dan 2 jaar mee bezig, krijg je een brief.... 17 euro terug. En met geen woord wordt in de brief gerept over spaardeel jatwerk (want dat is het gewoon!).

Trulli
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 nov 2009 17:38

Re: Brief Rabo opmaat

Ongelezen bericht door Trulli »

Wordt trouwens tijd dat TROS Radar er weer een uitzending aan gaat wijden.

de dupe 1
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 mei 2010 12:04

Re: Brief Rabo opmaat

Ongelezen bericht door de dupe 1 »

Zo nogmaals een gesprek gehad op de bank om alles nog is door te nemen voor andere opties. Het advies van de bank is om mijn opmaathypotheek niet te verhogen, maar mijn andere aflossingsvrije hypotheek om te zetten naar een annuiteitenhypotheek en daarop af te gaan lossen , om zo mijn doelkapitaal te bereiken de resterende 17 jaar. Heeft iemand hier ook ervaring mee? Zou dat graag horen!

puck15
Berichten: 75
Lid geworden op: 01 okt 2008 22:59

Re: Brief Rabo opmaat

Ongelezen bericht door puck15 »

2 brieven, een voor een hypotheek 6 jaar geleden opgeheven
en een voor de lopende ( na 3 jr de orv eruit gehaald en elders apart)

brief1: 8,17 euro --> dus 100 euro
Betaalde premies en kosten
vermeerderd met rente :€ 142,71, dit hadden ze dus niet uit het spaargedeelte mogen halen, maar hadden ze op een andere manier moeten incasseren. De 8,17 is de misgelopen rente.
brief2:18,89 euro --> dus 100 euro
Betaalde premies en kosten
vermeerderd met rente:€ 202,16

Dus afgerond hebben ze bij mij onrechtmatig 342 euro ingehouden bij het spaargedeelte. Dit hadden ze bij mij elders moeten incasseren, niet uit het spaargedeelte.
Aangezien beide hypotheken maar 3 jaar liepen, is de schade bij mij klein, zeg 30 euro aan misgelopen rente. Daarvoor krijg ik dus 200 euro vergoed. Ik zal wel een van de weinige zijn die er goed uit springt.
De premie voor de orv had ik toch moeten betalen, en de schade valt mee.

Dan het advies om over te stappen naar zekerheid.... doe ik ook, alleen ik wacht eerst tot de koersen weer gestegen zijn. Kan 1 jaar duren of 5 jaar. Maar je gaat nu toch niet je beleggersgedeelte weg doen, nu het zo laag staat.... Dan maar wachten. looptijd toch nog zo'n 15 jaar.....

jonis
Berichten: 2754
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Brief Rabo opmaat

Ongelezen bericht door jonis »

Dan het advies om over te stappen naar zekerheid.... doe ik ook, alleen ik wacht eerst tot de koersen weer gestegen zijn. Kan 1 jaar duren of 5 jaar. Maar je gaat nu toch niet je beleggersgedeelte weg doen, nu het zo laag staat.... Dan maar wachten. looptijd toch nog zo'n 15 jaar.....

Dat hangt er natuurlijk ook vanaf wat er in je bezit is, voor obligaties en aandelen kun je uitgaan van verschillende scenario's.
Maar voor aandelen, gezakte koersen en daarbij de vraag of je eventueel hebt bijgekocht is het sowieso de vraag of je moet verkopen, sommige fondsen + prestatieverleden hebben een dusdanig interessant dividendrendement dat je ook net zo goed de rit kunt uitzitten, wat je verder met je toekomstige inleg doet is dan natuurlijk nog een ander verhaal.
Bij mezelf praat ik over zo'n ± 3-4% bij 0% koersrendement op resterende looptijd.

puck15
Berichten: 75
Lid geworden op: 01 okt 2008 22:59

Re: Brief Rabo opmaat

Ongelezen bericht door puck15 »

jonis schreef: Dat hangt er natuurlijk ook vanaf wat er in je bezit is, voor obligaties en aandelen kun je uitgaan van verschillende scenario's.
Uiteraard ...toen de koersen op dieptepunt waren extra aandelen gekocht :lol:
goede keuze geweest, en advies van de bank over switch naar ander dividend ook niet opgevolgd :lol:

Voorstel van de bank prima, en toen begon mijn huiswerk... wat een slecht advies kreeg ik mee. In 2e gesprek heel leuk die zakkenwasser mee om de oren geslagen. Zijn chef moest er ook bij komen.... mocht mijn verhaal ook aanhoren.

Wat ik me wel afvraag, als je de biref opstuurt, ga je dus ook automatisch accoord met een kosteninhouding van 7%.... , terwijl de wabeke norm: Aanbeveling aan verzekeringsmaatschappijen om beleggingsverzekeringen,
waarvan het kostenniveau over de gehele looptijd hoger is dan 3,5% van het bruto
fondsrendement, ten minste voor de meerkosten te compenseren, wacht het gesprek met de bank wel even af.

jonis
Berichten: 2754
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Brief Rabo opmaat

Ongelezen bericht door jonis »

Wabekenorm 3,5 % wordt berekend over opgebouwd tegoed over de gehele looptijd (simpel gesteld: de bank mag alleen al in het laatste jaar bijv bij een opgebouwd kapitaal van 100.000,- 3.500,- aan kosten inhouden) dat is een hele andere berekening dan dat bij de opmaat geïnd wordt, die valt makkelijk binnen deze norm, tenzij er wat rare dingen aan de hand zijn, daar hoef je niets van te verwachten wat dat betreft.
Kijk ook hier maar eens:
http://www.afm.nl/layouts/afm.aspx~/med ... eel-2.ashx

Factsheet 155/162 zijn voor de opmaat, vallen allemaal op een 20 jaren 8% 200.000,- plan na inclusief ORV binnen deze 3,5% norm.

[email protected]
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jun 2010 13:22

Re: Brief Rabo opmaat

Ongelezen bericht door [email protected] »

Ik heb dinsdag de brief ontvangen van de Rabobank, maar ik vind het schandalig. De compensatie bedraagt € 250,- en je moet ook nog tekenen dat je afziet van verdere stappen. De Rabobank kan dan misschien een goede opdrachtgever zijn, voor klanten zijn ze bijzonder slecht.
Kan TROS Radar hier nog eens aandacht aan besteden?

mobach21759
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jun 2010 09:58

Re: Brief Rabo opmaat

Ongelezen bericht door mobach21759 »

Ook wij hebben zo'n brief gekregen en gaan die zeker niet tekenen.
Alleen bij ons staat geen enkel bedrag genoemd in de brief. Hoe zijn jullie daar achter gekomen?

Limbo1
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jun 2010 21:18

Re: Brief Rabo opmaat

Ongelezen bericht door Limbo1 »

Ook de brief ontvangen......

Heb van 1998 tot 2000 de OpMaat hypotheek gehad. Toen ik een nieuwe adviseur (onafhankelijk) in de arm heb genomen ben ik op zijn advies overgestapt naar een andere geldverstrekker. Hij vond het destijds al een vreemde situatie dat er vaste kosten en premies uit het spaargedeelte "verdwenen".

Nou val ik dus onder de groep van vóór 1 augustus 2005 en zou dus geen recht hebben op vergoeding van notaris- en taxatiekosten als gevolg van het overstappen omdat ik destijds niet per brief of mail m'n onvrede heb geuit.
Maar zeg nou eens zelf; wie doet dat wél??
Het overgrote merendeel stapt gewoon over en denkt "zak maar in de str...." :evil:
Ik vind het maar een vreemde regel in de regeling en snap niet dat de instanties (WPC, VC&G, Ombudsman etc.) hiermee accoord zijn gegaan.
Alsof klanten van vóór 1 augustus 2005 níet gedupeerd zouden zijn..... :cry:

Zou ik op één of andere manier toch nog aanspraak kunnen maken op vergoeding van deze kosten?
Wie zit er in hetzelfde schuitje en heeft evt. al stappen ondernomen of loopt met een idee rond? :?:

Alvast bedankt

jonis
Berichten: 2754
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Brief Rabo opmaat

Ongelezen bericht door jonis »

Rabo geeft aan in de bijsluiter dat klanten van voor aug 2005 ook in aanmerking komen als je aannemelijk aantoont dit uit onvrede met de opmaat te hebben gedaan, maar niet i.v.m. een verhuizing.

Limbo1
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jun 2010 21:18

Re: Brief Rabo opmaat

Ongelezen bericht door Limbo1 »

Jonis,

Begrijp ik....... Maar hoe maak je dit "aannemelijk" zonder dat je een brief of mail hebt gestuurd destijds?
Mijn hypotheek is niet overgesloten i.v.m. een verhuizing dus dat is niet het probleem.
Probleem is dat ze als voorwaarde stellen dat je destijds een brief/mail zou moeten hebben gestuurd waarin je je onvrede kenbaar maakt. Maar zoals in m'n vorige post al gezegd; Wie doet dit??
(vrijwel) Iedereen stapt toch gewoon over zonder hierover een brief/mail te sturen?

Gr.

Gesloten