LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] AXA Verzekerd rendement depot

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
juwita
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 aug 2008 13:46

Re: AXA Verzekerd rendement depot

Ongelezen bericht door juwita »

Het zal wel aan mij liggen, maar dat maar verlangend uitkijken naar de compensatiebrief van verzekeraar A of verzekeraar B, begrijp ik niet helemaal. Die compensatie stelt geen ruk voor, dus erop wachten lijkt mij vrij zinloos. Ook zonder die brief kun je in actie komen en je schade claimen, en wel de VOLLEDIGE schade.

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: AXA Verzekerd rendement depot

Ongelezen bericht door tufima »

Ik verwacht niet veel van de compensatiebrief. Grote kans dat ik helemaal geen compensatie krijg als het aan Reaal ligt. En toch zie ik deze brief graag tegemoet als sluitstuk van dit dossier.

Maar wat is de werkelijke schade? Hoe kan ik de werkelijke schade van mijn polis uitrekenen? De tijd en kosten verbonden hieraan overstijgen waarschijnlijk de vermeende werkelijke schade.

Mijn tussenpersoon heeft destijds een lagere kostenstructuur afgedwongen bij de maatschappij en heeft daarmee afstand gedaan van de gangbare extreem hoge kosten (doorberekening). Hierdoor is mijn geval niet zo extreem als de gevallen die ik af en toe hoor.

De kosten in mijn polis bedragen grofweg 10% van de inleg. Daarnaast komen nog de TER van het fonds (2%). Maar ik heb een garantie op de inleg (na aftrek van poliskosten). Door deze garantie is de waarde van mijn polis thans ook rond de 90% van mijn inleg.

* Voel ik me opgelicht? Ja!

* Heb ik een verkeerde voorstelling van zaken gehad? Ja, door de voorspelde voorbeeld rendementen die achteraf in mijn ogen nooit gehaald kunnen worden door de kostenstructuur.

* Was de kostenstructuur duidelijk bij afsluiten? Nee! Door de polisvoorwaarden 100x te hebben gelezen zijn ze mij nu wel in grote lijnen duidelijk geworden.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: AXA Verzekerd rendement depot

Ongelezen bericht door arvandongen »

@tufima

Ja, er is enige tijd nodig om een successvolle claim neer te leggen bij het KiFid.

Maar, omdat er al positieve uitspraken gedaan zijn (meest volledige GCHB2010-390), is het nu relatief eenvoudig een goede claim in te dienen.

1) Onvolledige kosteninformatie = schending RIAV/CRR (claim: inleg terug + wettelijke rente)
2) dwaling/misleiding (claim: inleg terug + wettelijke rente)
3) Missende polisvoorwaarden of andere essentiele informatie (claim: inleg terug + wettelijke rente)
4) andere specifieke klachten (Claim: zelf bepalen)

Blijkbaar begrijp je je polis al redelijk. Mij lijkt dat een beetje extra inspanning al gauw duizenden euro's kan opleveren.
Plus natuurlijk het gevoel van voldoening dat je (na de positieve uitspraak) de verzekeraar niet hebt laten wegkomen met de oplichting.
Het kan zijn dat het garantiebedrag van je polis voor jou specifiek problemen kan opleveren bij de claim. Als je geinteresseerd bent, stuur dan maar een PB(persoonlijk bericht).

ad 1) De kosten hadden duidelijk en voor jou begrijpelijk uitgelegd moeten zijn. Het wegstoppen van kosten in de polisvoorwaarden is NIET voldoende voor de verzekeraar.

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: AXA Verzekerd rendement depot

Ongelezen bericht door tufima »

Van de site van Reaal:


Utrecht , 18 januari 2012

Verzending compensatiebrieven

Onze verwachting was om alle compensatiebrieven in 2011 te versturen. Hoewel we het afgelopen jaar ons uiterste best hebben gedaan om dit te waar te maken, is dit maar gedeeltelijk gelukt.

Nieuwe planning

We vinden het heel erg vervelend voor onze klanten dat het zo lang duurt om iedereen te informeren en werken er hard aan om onze werkwijze te versnellen. Maar we willen niet dat dit ten koste gaat van de zorgvuldigheid. We verwachten nu het grootste deel van de compensatiebrieven in het laatste kwartaal van 2012 te versturen. We houden u op de hoogte van nieuws over de planning.

Meer informatie
Lees in de Veelgestelde vragen over de planning voor compensatiebrieven waarom de verzending van van compensatiebrieven is vertraagd
Wilt u niet wachten op bericht over compensatie? Lees het antwoord op de Veelgestelde-vragenpagina onder het kopje 'Wat kunt u nu al doen'.



Waarom duurt het langer om de compensatiebrieven te versturen?


Hoewel we in 2011 heel hard aan de compensatie hebben gewerkt, is het niet gelukt iedereen een compensatiebrief te sturen. We hebben onderschat hoeveel werk het is en hoe ingewikkeld het is om de compensatie voor alle beleggingsverzekeringen te berekenen. Voor al deze verzekeringen moet de historie in kaart worden gebracht. Omdat REAAL veel klanten heeft met verzekeringen van overgenomen verzekeraars (AXA, Winterthur, Zurich, Nieuwe Hollandse Lloyd enzovoort) is dit een tijdrovende klus. Daarna moeten de compensatieberekeningen worden gemaakt en gecontroleerd. Voor circa 750.000 klanten met 250 verschillende beleggingsverzekeringen - soms met een historie van meer dan 20 jaar - is dat een moeilijkere en grotere klus dan we hadden ingeschat. Vervolgens moeten de brieven worden gemaakt, gecontroleerd en verstuurd en de compensatiebedragen worden geadministreerd en gestort. Omdat de manier van berekenen wijzigt, lopen we opnieuw vertraging op.

jammer
Berichten: 766
Lid geworden op: 22 jan 2011 13:21

Re: AXA Verzekerd rendement depot

Ongelezen bericht door jammer »

Wat wijzigt er dan aan de mannier van berekenen? Dus in de eerste compensatie brieven is een andere berekening toegepast?
Waarom dan?
En wat betekent dat voor de compensatie?

Als ik een reaal klant was dan ging ik deze vragen direct schriftelijk stellen.

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: AXA Verzekerd rendement depot

Ongelezen bericht door tufima »

jammer schreef:Wat wijzigt er dan aan de mannier van berekenen? Dus in de eerste compensatie brieven is een andere berekening toegepast?
Waarom dan?
En wat betekent dat voor de compensatie?

Als ik een reaal klant was dan ging ik deze vragen direct schriftelijk stellen.
Wat er wijzigt is dat de compensatie nu meteen wordt bijgestort in je polis in plaats van afrekenen aan het einde van de looptijd.

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: AXA Verzekerd rendement depot

Ongelezen bericht door tufima »

Nog geen compensatiebrief ontvangen..

Deze week de polis stop gezet en verzocht de huidige waarde over te maken naar mijn bankspaar product bij een andere verzekeraar.

Verwerkingstijd van 21 (!!!) werkdagen.

Ben benieuwd....

RealR
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 jun 2008 19:54

Re: AXA Verzekerd rendement depot

Ongelezen bericht door RealR »

@tufima
En?

@all
Iemand inmiddels al wat van Reaal vernomen?

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: AXA Verzekerd rendement depot

Ongelezen bericht door tufima »

Nog niks over compensatie vernomen.

De website van Reaal is inmiddels weer aangepast op dit punt:

Wanneer ontvangt u een compensatiebrief?
Voor iedere beleggingsverzekering die onder onze compensatieregeling valt, berekenen we of de verzekering in aanmerking komt voor een vergoeding en zo ja voor hoeveel. Intussen heeft een deel van onze klanten bericht ontvangen. Zodra de berekening voor uw verzekering is gemaakt, ontvangt u een brief over uw compensatie. De globale planning voor de verzending van de brieven is als volgt:

* Zwitserleven verzekeringen: vanaf oktober 2012
* Voormalige AXA of Winterthur verzekeringen: vanaf oktober 2012
* Andere verzekeringen: vanaf november 2012

RealR
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 jun 2008 19:54

Re: AXA Verzekerd rendement depot

Ongelezen bericht door RealR »

@tufima
Hoe is het gegaan met de beëindiging van je polis? Ik ga binnenkort mijn hypotheek oversluiten en ga eenzelfde traject in. Hoe staat het trouwens met je rechten ten aanzien van de polis als je deze inmiddels beëindigd hebt en de waarde in een ander product opgenomen hebt?

Het valt me trouwens op dat alle adviseurs/tussenpersonen die ik de afgelopen periode gesproken heb adviseren om mijn verlies te nemen en de polis zo snel mogelijk te beëindigen om de waarde vervolgens in een nieuw product te steken of om de oversluitkosten mee te financieren. Het komt op mij over om zo snel mogelijk het verleden te vergeten, vooral niet teveel (van hun) tijd meer in steken en niets verwachten van compensatie en snel verder gaan. Het zal wellicht een realistische kijk op zaken zijn maar komt toch erg wrang over als het jezelf betreft en een aardige duit gekost heeft.

Meerheuvel
Berichten: 325
Lid geworden op: 01 jul 2012 07:09

Re: AXA Verzekerd rendement depot

Ongelezen bericht door Meerheuvel »

Beste RealR

Voor het terugclaimen van geld maakt het niets uit of je polis wel of niet opgezegd is. Ik zou er trouwens niet te lang mee wachten want vroeg of laat gaan ze verjaring uitroepen. Tegenwoordig loopt het claimen via de KIFID route min of meer of rolletjes, maar "join the wave" zou ik zeggen want de voorwaarden voor het spel kunnen zo weer veranderen. Over het KIFID lees http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 6&t=121406 en om te kijken wie je het best kan helpen lees de topic http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 6&t=121458 (beter van begin tot eind lezen).

Verzekeraars, tussenpersonen, regering willen inderdaad zo snel mogelijk de woekerpolissen vergeten. Ze maken er nu namelijk niet meer zo veel winst op en de affaire toonde aan hoe misdadig, dom of lui ze waren. Voor ons is vergeten wat lastiger omdat we ons huis of pensioen verliezen. De regering realiseert zich trouwens dat de hele compensatie niets voorstelt (ik heb net op video een hele discussie van de financiele experts van de politieke partijen over de woekerpolissen en compensaties gezien, mij toegestuurd door Arvandongen) en is stiekem blij dat wij claimen. Moet natuurlijk niet te veel gaan worden, want dan bedreigt het de staat en gaan ze het stopzetten. Maar voorlopig dus nog niet. Ze schijnen momenteel veel banger te zijn voor mensen die niet doorhebben in welke situatie ze zitten, want die gaan misschien in de loop van de tijd de boel ontwrichten (en de banken krijgen hun hypotheken niet terug).

De meeste tussenpersonen snappen de hele materie maar nauwelijks en doen/roepen maar wat. Die van mij in ieder geval.

Om je geld te vergeten en niet terug te claimen is zeker niet realistisch. Een reden dat tussenpersonen dat afraden is dat ook op hen geld teruggeclaimd kan worden (laatst een oordeel van 40.000 euro). Vergeten? "Hey, get Real man!"

Meerheuvel

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: AXA Verzekerd rendement depot

Ongelezen bericht door tufima »

@RealR: Mijn polis is nog steeds niet beeindigd.

Voor mij is het belangrijk dat ik een overwogen keuze kan maken, maar bij elk nieuw verzoek aan Reaal worden niet mijn vragen beantwoord, maar rijzen steeds weer de volgende vragen. Elke keer als ik op het punt sta om te beeindigen komt er weer wat tussendoor.

De ene keer is dat door de procedure van beeindiging. (Je weet niet tegen welke koers je beeindigd, want dat hangt af van de koers op de dag dat Reaal je verzoek behandeld => ongeveer 1 week)

De andere keer omdat de koers behoorlijk gedaald is of juist in een opgaande lijn zit.

En een andere keer niet omdat er opeens weer extra kosten opduiken die in voorgaande overzichten niet bleken.

Daarnaast ben ik bang voor verborgen zaken. Ze zeggen dat ze geen kosten rekenen bij beeindigen, maar toch ben ik er niet zeker van en ben ik bang dat er wat misgaat.


Wat ik wel 1,5 jaar geleden heb gedaan is mijn schade beperken door de premie tot het minimum (in mijn geval € 60) te verlagen en de arbeidsongeschiktheidsdekking per direct te beeindigen.

Uiteraard lopen de kosten door, maar dat is nog te overzien.

Communicatie blijft niet hun sterkste punt. Te lange antwoordtijd en onduidelijke/onvolledige antwoorden.

Op dit moment ben ik nog niet over de streep om er een zaak van te maken. Mijn schade is "relatief laag" en de verwachting is dat de bedrijven die op no-cure no-pay bezig werken om die reden niks in mijn zaak zien. En zelf een zaak starten weet ik niet of ik dat wel de moeite (tijd en stress) waard vind.

Meerheuvel
Berichten: 325
Lid geworden op: 01 jul 2012 07:09

Re: AXA Verzekerd rendement depot

Ongelezen bericht door Meerheuvel »

Beste Tufima,

Het bedrag dat meestal eventueel teruggewonnen kan worden is het verschil van de poliswaarde tov het ingelegde bedrag minus "redelijk bedrag voor de risicoverzekering" plus wettelijke rente. New Flame en Odin hebben, tenminste dat hebben ze hier zo aangegeven en is ook mijn beeld, elk een beetje andere werkwijze. New Flame wil maatwerk (zijn eigen woorden) leveren en zoekt als een detective naar fouten in de polis en probeert ook op grond van communicatie de verzekeraar schaakmat te zetten die dan zegt "OK, wat gaat dit kosten". Odin speelt het wat directer en aggresiever op grond van algemene factoren zoals een tekort aan informatie en heeft op dit forum aangegeven ook polissen samen te willen behandelen. De strategien overlappen trouwens, Odin doet ook enkele polissen en zal individuele factoren meenemen, en New Flame zal met eenzelfde soort polis de verzekeraar weer op dezelfde wijze benaderen. Over het algemeen zal de manier van New Flame echter meer tijd kosten, maar dat maakt voor ons als klant niet uit omdat hij standaard 20% van het bedrag vraagt dat de verzekeraar extra aan ons uitkeert, ongeacht zijn tijd. Odin vraagt aan de verzekeraar uurloon op bij het bedrag dat aan de klant uitgekeerd wordt. Beide instanties werken volledig op no cure no pay basis, behalve dan dat bij Odin voor intake van de gegevens 82 euro betaald moet worden. Voor mijn gevoel zijn schades vanaf 5000 euro interessant voor Odin en vanaf 10000 ook voor New Flame. Maar ik geloof dat beide instanties ook, misschien als uitzonderingen, voor kleinere schades claimen. Dat kan bijvoorbeeld zijn omdat het voor hen een hele makkelijke polis is die ze al eens eerder gedaan hebben, of omdat een klant ook een grotere schade door hen laat claimen ("ach, doe dat kleintje er dan ook maar bij"), of misschien gewoon omdat ze die polis interessant vinden.
New Flame is een eenmansbedrijf en gelooft dus in maatwerk. Bij stijgende populariteit zal hij waarschijnlijk de minimum schade die voor hem interessant is hoger stellen, want uiteindelijk is het gewoon zijn beroep. Odin is een organisatie met meerdere mensen en heeft hier aangegeven ook duizenden claimers te kunnen helpen en zal dan door groepsvorming de grens voor de minimum schade misschien naar beneden stellen.
Beide zijn wel ontzettend goed en, zonder beleefd te willen zijn, ik weet echt niet welke van de twee instanties efficienter claimt.
Adressen zijn:
Odin: http://www.stichting-odin.nl/14-387/ontwoekeren.html en http://www.stichting-odin.nl/
en [email protected]
New Flame: http://www.newflame.nl/nl/bert-jan-tiesinga/ en http://www.newflame.nl/nl/home.html en http://vimeo.com/newflame en [email protected]
En ze worden natuurlijk bediscussieerd en komen aan het woord in de topic http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 6&t=121458
Als ik hier iets onvolledig of incorrect heb samengevat moeten New Flame of Odin hier maar even reageren.

Samengevat, een schade van 2000 euro waarschijnlijk beter vergeten. Bij een schade van 5000 euro toch even kijken of een claimexpert geinteresseerd is.

Meerheuvel

ps Een klacht tegen de tussenpersoon kun je eventueel wel makkelijk zelf doen, ook bij kleinere bedragen. Dan gaat het meestal om de vraag of de tussenpersoon jou wel goed op de mogelijkheden gewezen heeft. De bewijslast ligt hierbij grotendeels bij de tussenpersoon die een goede administratie moet hebben gevoerd. De klacht is dan zoiets als: Hij heeft me deze riskante woekerpolis aangesmeerd terwijl ik duidelijk aangaf dat ik geen risico wilde lopen en er alternatieven op de markt waren die veel beter bij mij pasten. De tussenpersoon moet dan met zijn administratie aantonen dat hij jou wel degelijk van de betere varianten op de hoogte heeft gesteld; zo niet, dan moet hij het verschil (of een groot gedeelte van dat verschil) aan jou betalen. De claimexperts richten zich meestal op de polis en de verzekeraar omdat die voor hen helderder en ook beter te voorspellen zijn. Met de tussenpersoon wordt het een welles-nietes moddergevecht en de claimexpert kan ook niet inschatten hoe betrouwbaar jouw herinnering is. Maar vooral als je boos bent op je tussenpersoon kun je dit wellicht zelf doen. Het kan aardig oplopen, zo moest een tussenpersoon een woekerpolisklant >40.000 euro betalen http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 3#p1659443

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: AXA Verzekerd rendement depot

Ongelezen bericht door tufima »

@ meerheuvel: Wat mijn exacte schade is is de vraag.

Het verschil tussen inleg en huidige waarde ligt tussen de genoemde bedragen in.

Maar als je als schade hanteert inleg + wettelijke rente (bij ontbinding van de polis vanaf ingangsdatum) dan zal ik er overheen gaan.

Mijn tussenpersoon verwijt ik niks. Ik zie af en toe de correspondentie tussen de tussenpersoon en Reaal en daaruit blijkt dat de tussenpersoon net zulke onduidelijke antwoorden krijgt als ik. Rendementsberekeningen zijn bij elke verzekeraar anders en geen enkele verzekeraar kan de verschillen uitleggen. Ze verwijzen naar ingewikkelde berekeningen die automatisch uit hun systeem komen.

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: AXA Verzekerd rendement depot

Ongelezen bericht door tufima »

Nog steeds geen compensatiebrief hier.

Reaal doet inmiddels huilie huilie op hun website dat het zo veel werk is.

RealR
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 jun 2008 19:54

Re: AXA Verzekerd rendement depot

Ongelezen bericht door RealR »

Als een duveltje uit een doosje lag er vandaag een brief van Reaal in de brievenbus. Vol ongeloof las ik de titel van de brief "Ontvangt u een vergoeding voor uw beleggingsverzekering?" en besefte dat dit wel eens de lang beloofde compensatiebrief zou kunnen zijn. Gauw verder lezen..."blablabla"..."in bepaalde gevallen een extra vergoeding"..."recht op beide vergoedingen"...(klinkt goed als je het zo leest!)..."we zijn niet trots op de aanleiding van deze brief"..."bieden we onze excuses aan"..."blablabla"..."uw compensatie tot dusver"...AAAH nu komt het!..."€380"..."en storten ieder jaar tot einde looptijd €60 in uw verzekering"..."extra vergoeding hefboom- en inteereffect"..."€2"...

Gelukkig maakte ik mij echter al geen illusies.
De balans opmakend: huidige poliswaarde €5380, ingelegd €9980, compensatie 22jr*60+380+2=€1702.

Opmerkelijk is het feit dat ik het afkoopformulier getekend klaar heb liggen om op te sturen naar Reaal en nog geen week later ontvang ik de compensatiebrief. Toeval??

Deze compensatie verandert niets voor mij en ik ga het afkoopformulier alsnog terugsturen om de verzekering zodoende te beëindigen. Iemand enig idee hoe het met die jaarlijkse compensatie zit bij voortijdig beëindigen van de verzekering?

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: AXA Verzekerd rendement depot

Ongelezen bericht door tufima »

Hier idemdito, vandaag de langverwachte brief van Reaal ontvangen.

Het bedrag stelt zoals verwacht niks voor!

Trobl
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 apr 2013 16:53

Re: AXA Verzekerd rendement depot

Ongelezen bericht door Trobl »

Vorige week de compensatiebrief ontvangen voor mijn Axa verzekerd hypotheekfonds-woekerpolis.
Het stelt qua bedragen echt niks voor en als ik de beoogde rendementen uit de offerte van destijds ('97) erbij pak, dan vraag ik me toch af;

kunnen we niet met een aantal gedupeerden gezamenlijk alsnog kijken of we een echte fatsoenlijke compensatie kunnen krijgen?

De tussenpersoon van destijds adviseerde om hem gewoon door te laten lopen, maar als ik nu zie wat de waarde van de polis is ten opzichte van de inleg dan is het wel een heel dure overlijdensrisico-verzekering.

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: AXA Verzekerd rendement depot

Ongelezen bericht door tufima »

Trobl schreef:Het stelt qua bedragen echt niks voor en als ik de beoogde rendementen uit de offerte van destijds ('97) erbij pak, dan vraag ik me toch af;

kunnen we niet met een aantal gedupeerden gezamenlijk alsnog kijken of we een echte fatsoenlijke compensatie kunnen krijgen?
Ik denk dat een collectief initiatief uitsluitend werk voor een aantal mensen met hetzelfde product en dan ook nog onder dezelfde voorwaarden. Helaas heb ik een ander product dan jij zo te zien.

woekert
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 apr 2013 17:34

Re: AXA Verzekerd rendement depot

Ongelezen bericht door woekert »

@Trobl,

Misschien een tip: Ik heb hetzelfde produkt. Aangezien wij door de bomen het bos niet meer zagen, hebben we de hulp ingeroepen van St. Odin. Op grond van hun berekeningen, komen we tot een heel ander bedrag dan de "vergoeding" van €300,- waarmee REAAL ons wil afschepen.
Op internet kun je vinden hoe bedrijven als St. Odin, New Flame etc. te werk gaan.

Succes!

Gesloten