LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belemmering uitzicht

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
svanrhee
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 apr 2012 13:57

Belemmering uitzicht

Ongelezen bericht door svanrhee »

Samen met onze buren hebben we een paar jaar geleden een schutting in onze achtertuin geplaatst die aan het huis hoog begint en na het terras lager wordt, om zo optimaal van het uitzicht te kunnen genieten. We wonen aan het water en hebben vrij uitzicht de polder in. De ideale schutting dus. Nu gaan onze buren ineens zonder overleg een hoge (ca. 1.80 m.) schutting ervoor plaatsen. Natuurlijk wel op hun eigen terrein, maar het neemt ons mooie uitzicht weg. Ook wordt er nu geen onderhoud gepleegd aan hun zijde van "onze" schutting en kunnen wij er zelf niet meer bij. Wat kunnen wij hier aan doen? Hebben wij hier ook nog rechten in?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Belemmering uitzicht

Ongelezen bericht door Emmy75 »

svanrhee schreef:Samen met onze buren hebben we een paar jaar geleden een schutting in onze achtertuin geplaatst die aan het huis hoog begint en na het terras lager wordt, om zo optimaal van het uitzicht te kunnen genieten. We wonen aan het water en hebben vrij uitzicht de polder in. De ideale schutting dus. Nu gaan onze buren ineens zonder overleg een hoge (ca. 1.80 m.) schutting ervoor plaatsen. Natuurlijk wel op hun eigen terrein, maar het neemt ons mooie uitzicht weg. Ook wordt er nu geen onderhoud gepleegd aan hun zijde van "onze" schutting en kunnen wij er zelf niet meer bij. Wat kunnen wij hier aan doen? Hebben wij hier ook nog rechten in?
Ik vraag me even af hoe de buren dan onderhoud gaan plegen aan de andere kant van hun eigen schutting onderhoud gaan plegen.

brokkel
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 mar 2011 13:11

Re: Belemmering uitzicht

Ongelezen bericht door brokkel »

Voor zover ik kon vinden is er tegen het plaatsen opzich niet veel te doen. Tot 2 meter is het bijna altijd toegestaan (tenzij er een andere plaatselijke verordering geldt). Door het feit dat het oude hek op de erfafscheiding staat (als ik het tenminste goed heb begrepen) blijven de buren medeverantwoordelijk voor het onderhoud.
Dus mocht er vervanging of reparatie nodig zijn aan het hek dan moeten zij dus 50% van de kosten betalen.

Verder kan je beter overleggen met de buren waarom zij dit hebben gedaan. Dit ook in verband met de goede verstandhouding.
Laatst gewijzigd door brokkel op 28 jun 2012 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30780
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Belemmering uitzicht

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat kunnen wij hier aan doen? Hebben wij hier ook nog rechten in?
Je kunt het gesprek aan gaan, maar rechten heb je niet.

Ik moet je eerlijk zeggen: ik heb hier een vergelijkbare situatie, alleen staat er hier een heg. Tenminste, het moet een heg voorstellen. Maar altijd zie je elkaar, zeker als de buren hun tuin inlopen (erfgrens loopt schuin, belemmert mijn uitzicht vanuit mijn woning zeg maar).

De verstandhouding is goed, maar soms zou je het ook wel eens anders willen. Een keertje niet tegen die koppen aankijken, of een keertje rustig aan het water zitten zonder dat de buren je zien zitten. Dus ik kan je buren op zich best wel begrijpen.

Spuiter
Berichten: 87
Lid geworden op: 09 apr 2010 09:55

Re: Belemmering uitzicht

Ongelezen bericht door Spuiter »

Recht op een uitzicht heb je in ieder geval niet.
Een schutting van 1.80m mag je gewoon in je achtertuin neerzetten.
brokkel schreef: Verder kan je beter overleggen met de buren waarom zij dit hebben gedaan. Dit ook in verband met de goede verstandhouding.
Lijkt me dat er al geen goede verstandhouding is anders doe je zoiets niet.

brokkel
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 mar 2011 13:11

Re: Belemmering uitzicht

Ongelezen bericht door brokkel »

Spuiter schreef:Lijkt me dat er al geen goede verstandhouding is anders doe je zoiets niet.
Maar als je niet overlegt alleen gelijk nog andere zaken gaat uitvoeren weet je zeker dat de verstandhouding nooit meer goed komt.

Door te vragen waarom zij dit hebben gedaan kan je misschien uiteindelijk toch begrip opbrengen en/of een goede oplossing vinden die voor beide acceptabel is.
Er is nog geen overleg geweest dus is dat altijd de 1e stap.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Belemmering uitzicht

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Laaste is niet helemaal waar!
Heb beide kanten hele goede buren,toch heb ik schuttingen staan.

Tot jaren terug heg gehad ,onderhoud grrr,waren we zat..
Schuttingen..overleg gehad! Prima,
Ene kant heeft twee kids..trampoline..en de kids wilden vaak mijn tuin in,voor Buuv ook niet fijn en voor mij ook niet,heb er niet altijd zin in...dus nu perfect,praten gewoon over schutting,of er door,zie je elkaar ook.
Andere kant,ook goede Buuv,maar ja wilde beide kanten gelijk hebben,mooi gezicht,,,

Dus verstandhouding is prima!! Maar beetje privacy op zijn tijd...
Praatje pot prima...maar beschut ook lekker...
En als ze willen mogen ze me tuin in,haal het slot eraf,.,maar als ik zin heb..

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Belemmering uitzicht

Ongelezen bericht door tenormin »

svanrhee schreef:Samen met onze buren hebben we een paar jaar geleden een schutting in onze achtertuin geplaatst die aan het huis hoog begint en na het terras lager wordt, om zo optimaal van het uitzicht te kunnen genieten. We wonen aan het water en hebben vrij uitzicht de polder in. De ideale schutting dus. Nu gaan onze buren ineens zonder overleg een hoge (ca. 1.80 m.) schutting ervoor plaatsen. Natuurlijk wel op hun eigen terrein, maar het neemt ons mooie uitzicht weg. Ook wordt er nu geen onderhoud gepleegd aan hun zijde van "onze" schutting en kunnen wij er zelf niet meer bij. Wat kunnen wij hier aan doen? Hebben wij hier ook nog rechten in?
Dan moet er toch op een bepaald punt enige wrijving tussen jullie zijn ontstaan om zonder overleg nu ineens een hoge schutting te gaan plaatsen? Nee, rechten heb je niet, tenzij de schutting op jouw grond zou staan (moet je dan bij Kadaster laten opmeten) en de 1.80 meter is, zoals al gesteld, ook toegestaan. Dat je mooie uitzicht nu weg is moet dan ook voor de buren gelden, krijg dan toch de indruk dat ze niet te veel privacy hadden :?: :?:

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Belemmering uitzicht

Ongelezen bericht door Jefdus »

tenormin schreef: Dan moet er toch op een bepaald punt enige wrijving tussen jullie zijn ontstaan om zonder overleg nu ineens een hoge schutting te gaan plaatsen?

Hoezo? Dat iemand wat privacy wil in zijn achtertuin betekent toch niet meteen dat hij problemen heeft met de buren?

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Belemmering uitzicht

Ongelezen bericht door tenormin »

Jefdus schreef:
tenormin schreef: Dan moet er toch op een bepaald punt enige wrijving tussen jullie zijn ontstaan om zonder overleg nu ineens een hoge schutting te gaan plaatsen?

Hoezo? Dat iemand wat privacy wil in zijn achtertuin betekent toch niet meteen dat hij problemen heeft met de buren?
Nee, okay, overleg is misschien een groot woord, maar als je goed bent met je buren, praat je er toch efkens over? Zo raar vind ik dat toch niet. Tenminste, dat deden wij destijds.

Gesloten