LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] warmte lamp

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
martine81
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 jun 2015 17:08

warmte lamp

Ongelezen bericht door martine81 »

Beste Mensen,

Samen met anderen willen ik (voor kerst) iemand anders een warmte lamp cadeau doen. Nu heb ik met mijn stomme kop aangeboden dat ik wel zou uitzoeken welke lamp we zullen kopen, echter ik snap er helemaal niets meer van.
Wat we willen is dus een lamp die je buiten (in de tuin onder het balkon) kunt op hangen zodat je in het voorjaar en najaar ook nog lekker buiten kunt zitten. Het is gewoon voor een gezin dus gaat niet over een horeca gelegenheid, of over mensen die zo'n ding hebben voor hun dieren of iets dergelijks.
Ik ben dus gaan rondstruinen op het internet maar zie daar zoveel informatie (allerlei dingen over het vermogen van zo'n lamp, of zo'n ding wel of niet nat mag worden en over het aanpassen van de meterkast in verband met het vermogen van dat ding). Ik heb dus geen idee meer waar ik zou moeten kijken.
Mijn vraag is dus, heeft iemand ervaring met een simpele, geen-toeters-en-bellen, warmte lamp waarbij je dus wel leuk buiten kunt zitten maar niet je volledige meterkast voor hoeft aan te passen?

groetjes

Martine

BL2
Berichten: 4829
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: warmte lamp

Ongelezen bericht door BL2 »

In een tijd van energiebesparing en milieu bewustzijn zou ik zo'n energieverspiller van het allerergste soort nooit aanschaffen, laat staan kado doen.
Is het geen tuin of balkonweer, blijf dan in ons koude kikkerlandje lekker binnen.
De ontvangers schrikken na een jaar ongelofelijk van de stroomrekening..........

martine81
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 jun 2015 17:08

Re: warmte lamp

Ongelezen bericht door martine81 »

Ai, gebruikt zo'n ding echt zoveel energie? Ik kan me voorstellen dat de 'vrager' van het cadeau dat wellicht ook niet wist. Hmmm, iets om in de groep te gooien.

BL2
Berichten: 4829
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: warmte lamp

Ongelezen bericht door BL2 »

Inderdaad bakken met stroom, daarom adviseren sommige bedrijven ook om de zekeringskast aan te passen, immers het stroomverbruik is zo hoog dat vele zekeringen dit normaal gesproken niet trekken, zeker niet als er ook nog andere verbruikers op de groep zijn aangesloten.

Verder heb je weinig aan de warmte, die vervliegt meteen, je bent alleen de buitenlucht aan het opwarmen, iets waar de zon ook al miljoenen jaren mee bezig is.

Mucha

Re: warmte lamp

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

martine81
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 jun 2015 17:08

Re: warmte lamp

Ongelezen bericht door martine81 »

Ik nam aan dat dat aanpassen van de meterkast alleen was voor professionele apparaten, en dat een simpel ding in de tuin vast niet zo'n vaart zou lopen. Zo zie je dus maar wat je krijgt van aannames...

Ikga het even in de groep gooien. Dank!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: warmte lamp

Ongelezen bericht door kweenie »

Zo'n ding heet ook geen warmtelamp maar een terrasverwarmer. Voor huis, tuin en keuken gebruik zijn er dingen van zo'n 2000 watt.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: warmte lamp

Ongelezen bericht door bprosman »

2000 Watt , 1 uur aan is 2 kWh, is ca 0.50 Euro / uur

martine81
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 jun 2015 17:08

Re: warmte lamp

Ongelezen bericht door martine81 »

Kweenie, dank, ik had op internet zoveel verschillende termen gezien, maar blijkbaar heet wat ik bedoel dus een terrasverwarmer.
Ik heb overigens op dit moment geen idee of de vrager van het cadeau op de hoogte is van die energie kosten, maar dat ga ik vragen

beusen
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 sep 2016 22:55

Re: warmte lamp

Ongelezen bericht door beusen »

BL2 schreef:Inderdaad bakken met stroom, daarom adviseren sommige bedrijven ook om de zekeringskast aan te passen, immers het stroomverbruik is zo hoog dat vele zekeringen dit normaal gesproken niet trekken, zeker niet als er ook nog andere verbruikers op de groep zijn aangesloten.

Verder heb je weinig aan de warmte, die vervliegt meteen, je bent alleen de buitenlucht aan het opwarmen, iets waar de zon ook al miljoenen jaren mee bezig is.

Wat een negatief bericht, gewoon onzin, dat je de zekeringskast moet aanpassen.

Bosman schrijft al een lamp van 2000 watt gebruikt dan 50 cent per uur.

Bij de Aldi is ieder jaar een aanbieding, daar kosten deze € 69,00 en hebben 1500 watt.

Ik heb er twee geïnstalleerd, maar deze staan dan ook niet uren aan, alleen om nog ff van de buitenlucht te kunnen genieten.
En op mijn stroomrekening is dan ook geen bijzonder verschil te merken.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: warmte lamp

Ongelezen bericht door bprosman »

Wat een negatief bericht, gewoon onzin, dat je de zekeringskast moet aanpassen.
Volgens de NEN1010 moeten alle apparaten welke meer dan 2.000 watt gebruiken op een aparte groep worden aangesloten. Uitzondering hierop is als een apparaat minder dan 10 minuten achter elkaar gebruikt wordt.

BL2
Berichten: 4829
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: warmte lamp

Ongelezen bericht door BL2 »

beusen schreef:.....Bij de Aldi is ieder jaar een aanbieding, daar kosten deze € 69,00 en hebben 1500 watt........Ik heb er twee geïnstalleerd, maar deze staan dan ook niet uren aan, alleen om nog ff van de buitenlucht te kunnen genieten........
Prachtig zo'n aanbieding voor een apparatje van "slechts" 1500 watt, dat is ongeveer het vermogen van een badkamer straler, welke een afgesloten ruimte kan verwarmen. Dat ding moet je buiten al bij wijze van spreken onder je jas houden om er nog enigszins profijt van te hebben.
En bij 3000 watt krijg je toch echt problemen met de installatievoorschriften.......

beusen
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 sep 2016 22:55

Re: warmte lamp

Ongelezen bericht door beusen »

bprosman schreef:
Wat een negatief bericht, gewoon onzin, dat je de zekeringskast moet aanpassen.
Volgens de NEN1010 moeten alle apparaten welke meer dan 2.000 watt gebruiken op een aparte groep worden aangesloten. Uitzondering hierop is als een apparaat minder dan 10 minuten achter elkaar gebruikt wordt.

Daarom worden ook voor de particuliere sector 1500 Watt aangeboden.

Professionele terrasverwarming voor een Café/Restaurant worden dan ook niet met stroom verzorgt, maar als gasaansluiting.

@Bl2

Als je geen ervaring hebt, dan is ieder bericht van jou waardeloos.


Wat te denken, de 3000 watt te verdelen, maar ja.... :mrgreen:

martine81
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 jun 2015 17:08

Re: warmte lamp

Ongelezen bericht door martine81 »

Begrijp ik het goed als het dus zo is dat je ofwel een hele dure stroomrekening hebt, ofwel niet warm buitenzit?
Want als dat zo is lijkt het geeneens handig om zo'n ding uberhaupt aan te schaffen?
Of mis ikiets?

beusen
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 sep 2016 22:55

Re: warmte lamp

Ongelezen bericht door beusen »

martine81 schreef:Begrijp ik het goed als het dus zo is dat je ofwel een hele dure stroomrekening hebt, ofwel niet warm buitenzit?
Want als dat zo is lijkt het geeneens handig om zo'n ding uberhaupt aan te schaffen?
Of mis ikiets?
Je zit ook bij deze temperaturen niet uren buiten.

Dit is gedacht, om in de overgangsperiode van zomer naar herfst, toch nog wat langer buiten kunnen zitten.
Zoals ik al eerder heb aangegeven, is het stroomverbruik niet merkbaar.
1 lamp van 1500 watt = 35 cent per uur
1 wasdroger gebruikt 2400 watt per uur.

Iedereen moet zelf de keuze maken, maar de bangmakerij van sommige hier met dure stroomrekeningen is het dus niet.

Moneyman
Berichten: 30020
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: warmte lamp

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als je hele avonden dat ding aan hebt staan, gaat de meter wel lopen ja. Maar als je een lekkere avond er net een uurtje mee verlengt, valt het dus wel mee.

stofzuigertje

Re: warmte lamp

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Zelf ook geen ervaring maar ze worden wel regelmatig op marktplaats aangeboden en waarom zou dat zijn?

Ik zie de Gas branders minder staan en daar hoor ik betere resultaten over.
Wegens aanschaf andere op gas, elektrische perfect werkende aangeboden... en dat soort advertenties....

Ik vermoed dat je bij tuincentrum voldoende keuze hebt van terras op gas, en ook in horeca eens kijken wat daar nu hangt in het centrum en je voelt gelijk hoe ze werken.
Ook is van belang hoe de ligging van hun balkon is, op de wind of meestal gunstig?

Ga lekker avondje uit en diverse terrasjes af en kijk welke types daar hangen en voel hoe ze werken, het is nu buiten koud genoeg voor deze test.

martine81
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 jun 2015 17:08

Re: warmte lamp

Ongelezen bericht door martine81 »

Het zal wel aan mijn heel ouderwetse, on-hippe en on-trendy nuchterheid liggen, maar met een warm vest en een plaid om de benen kan men ook langer buiten blijven zitten als het een beetje te koud wordt. In aanschaf en in stroomverbruik is dat niet zo heel kostbaar.
Hahah, nou ik heb zelf drie jonge kinderen waar ik buiten de hele tijd achteraan moet rennen, dus ik hoef niet zo'n ding, ik heb het bloedheet.

@stofzuigertje, de meeste die ik op terrassen zie zijn op gas, en ook voor horeca gebruik, dus ik kan me voorstellen dat die ongeschikt zijn voor een particulier.

Wel bedankt allen, ik gooi het in de groep en dan zullen we zien wat we doen.

BL2
Berichten: 4829
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: warmte lamp

Ongelezen bericht door BL2 »

beusen schreef: 1 lamp van 1500 watt = 35 cent per uur
1 wasdroger gebruikt 2400 watt per uur.

Iedereen moet zelf de keuze maken, maar de bangmakerij van sommige hier met dure stroomrekeningen is het dus niet.
Het is geen bangmakerij, maar gewoon een waarschuwing.
Verder, een lamp in een woning van maar liefst 1500 watt zie ik nog niet zo gauw geplaatst zijn. Wij hebben s avonds vier spaarlampen aan in onze ruime huiskamer, dat is 4 x 8 watt is slechts 32 watt per uur.

Een wasdroger is ook wel HET voorbeeld van een stroomvreter.

Ons tuinhuis heeft gasverwarming, juist om deze reden, bij de aanleg wat duurder, maar later tegenover elektrisch vele malen goedkoper. Dat verdient zich zeer snel terug.

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: warmte lamp

Ongelezen bericht door 16again »

Mag ik dergelijke apparaten decadent vinden? Overdag bij de airco, en 's avonds onder de terrasverwarmer. "Goed bezig" zegt mijn gezond verstand.

Gesloten