LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kattenbelasting als oplossing voor overlast?

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
peter.vandenbemt
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 aug 2017 15:36

Kattenbelasting als oplossing voor overlast?

Ongelezen bericht door peter.vandenbemt »

Het overkomt iedereen wel eens, als hij of zij buiten loopt: gatverdarrie, (weer) in de stront gelopen. Die rothonden ook. Maar, overkomt dit je ook in je tuin? Niet van honden, destemeer van katten. En gek is dat niet. Los van de vrije aard van het poezenbeest zijn er dik een miljoen meer van in Nederland, dan honden (ca 1.5 miljoen honden, ca 2.7 miljoen katten). De hond, niet altijd evengoed maar toch, wordt begeleid. De kat niet. Die wordt buitengelaten, hetzij actief door de eigenaar, hetzij lui, middels een kattenluik. En kan onbekommerd overal gaan en staan waar hij/zij wil. Vooral ook omdat hekken, poorten, muren en alles wat je een hindernis kunt noemen, de kat niet hindert. En het belemmert het dier niet, ook al zegt de eigenaar 'mij kat niet', om vrolijk en constant in je tuin te schijten. (Evenals op kinderspeelplekken in de houtsnippers onder de glijbaan en klimrek, en in de zandbak). Los van deze sterk stinkende ongewenste faecalien in mijn tuin (en elders), verhinderen die katten dat mijn nestkastjes voor de vogels enig succes hebben. De vogels beginnen er in, maar worden ergens in het proces, al-dan-niet het leven latend, verstoord. Terwijl er voor de hond hondenbelasting wordt geheven, hondenverboden ingesteld en de ergernis over hondenpoep met schering en inslag in het (vooral) lokale nieuws is, moeten we de overlast van de kat, die veel verder reikt, namelijk tot in je privé domein, alsmaar voor zoete koek (poep) blijven slikken. Nou ja,dan koop je toch een bestrijdingsmiddel in de dierenwinkel! OÓk dat moeten we gewoon vinden: JIJ wordt (doorgaand) op kosten gejaagd, omdat een ANDER een huisdier houdt. En daarbij vergeet dat 'buurt' en 'huis' niet hetzelfde zijn. Ik ben voor het principe de vervuiler betaalt. Ook hier. Bij de hond wordt controle mogelijk gemaakt, door de verplichting de hond te chippen. Zolang ik nog geen beter voorstel heb gezien, ben ik voor het instellen van kattenbelasting en ook het verplicht chippen van katten. Zo moet er een systeem te ontwikkelen zijn waarmee gecontroleerd kan worden op de betaling van de kattenbelasting. Zelfs een systeem waarbij katten die ECHT niet buiten komen, ontzien worden. Voordelen: de overheid krijgt extra inkomsten, nieuwe banen (voor inning en controle) het aantal katten zal afnemen (men zal niet meer zo gauw 3 of 4 katten nemen, als je voor iedere kat moet betalen), en door dit laatste zal geleidelijk aan de overlast voor mens en vogels, ook afnemen. De overheid schuift dit nog altijd terzijde. Dat mag wel eens afgelopen zijn.

NeoDutchio
Berichten: 12300
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kattenbelasting als oplossing voor overlast?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Extra inkomsten? Hoeveel denkt u dat het kost om iets operationeels op te zetten om dit voor elkaar te krijgen? En wat te doen met de zwerf- en straatkatten? Deze blijven gewoon hun behoefte doen zonder dat er iemand voor betaald. Uw idee klinkt aardig, maar is in de praktijk onuitvoerbaar.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Kattenbelasting als oplossing voor overlast?

Ongelezen bericht door newmikey »

Lang en onleesbaar verhaal over katten. Ik heb niet alles gelezen want uw toetsenbord lijkt de [ENTER] toets te missen maar kattenpoep is best wel irritant ja. Toen wij vroeger nog een kat hadden deed die het alleen op z'n eigen kattenbak. De hond heeft een baas met poepzakjes bij zich. Oplossen met regels gaat hier niet helpen want regels moeten nageleefd worden en we hebben er al zo veel.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kattenbelasting als oplossing voor overlast?

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat Michiel aangeeft, er is geen verband tussen de belasting en de hoeveelheid overlast. Ik zie ook niet direct kosten die met de overlast gepaard gaan en die met de belastingen vergoed zouden kunnen worden.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Kattenbelasting als oplossing voor overlast?

Ongelezen bericht door Sira »

2 mogelijke oplossingen:
1) Schrikdraadje over de schutting of langs de tuin spannen;
2) Verhuizen naar 12 hoog achter.

Ben zelf een dierenliefhebber hoor. Zowel hond en kat blijven op eigen terrein. Heb tegen de buurkatten wel schrikdraad om mijn vijver staan.
En voor de rest, ik woon lekker buiten met alle gemakken en ongemakken.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Kattenbelasting als oplossing voor overlast?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

newmikey schreef:Lang en onleesbaar verhaal over katten.
Gaan we katten?
Prima leesbaar verhaal en helemaal niet te lang.

Ja, die overlast ervaar ik ook. Maar regelen en handhaven kon wel eens een te groot probleem blijken.
Maar inhoudelijk sta ik helemaal achter de overlast in dit bericht.

Nijogeth
Berichten: 9952
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kattenbelasting als oplossing voor overlast?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nieuwe banen creeeren voor een kattenvanger van het geld uit belastingen. Is uw kat zonder riem op straat gevonden, dan kunt u hem ophalen tegen betaling van een boete. Heeft u overlast van katten, bel hem en deze komt u helpen de kat te vangen.

witte angora
Berichten: 30719
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kattenbelasting als oplossing voor overlast?

Ongelezen bericht door witte angora »

En die kattenvangers worden uiteraard uit het bestand 'landurige niet-werkzoekende bijstandgerechtigden' gehaald. Als opstapje naar een echte baan. Geen idee wie het anders zou moeten doen.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Kattenbelasting als oplossing voor overlast?

Ongelezen bericht door mp2017 »

witte angora schreef:En die kattenvangers worden uiteraard uit het bestand 'landurige niet-werkzoekende bijstandgerechtigden' gehaald. Als opstapje naar een echte baan. Geen idee wie het anders zou moeten doen.
Goed voorbeeld!

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Kattenbelasting als oplossing voor overlast?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Belasting heffen op huisdieren (honden) wordt steeds vaker afgeschaft. Gemeente na gemeente volgt. Vergelijk het met het kijk- en luistergeld van vroeger. Kostte ook een groot deel van wat het opleverde. Op zwartkijkers werd gejaagd.

Een heel ambtenarenapparaat op poten zetten om burgers te controleren op bezit huisdier, wie wil dat?

Rijkscontroledienst Huisdieren. Geef met uw DigiD in Mijn Overheid aan hoeveel honden en katten u bezit. Het CJIB int de boetes bij verzuim. Wie niet betaalt wordt gegijzeld.
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 23 aug 2017 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.

stofzuigertje

Re: Kattenbelasting als oplossing voor overlast?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

:mrgreen: En straks een vogel belasting want soms zit mijn auto er ook onder!

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kattenbelasting als oplossing voor overlast?

Ongelezen bericht door moederslink »

Begrijpelijk , dit topic ..andermans kattenstront in je tuin is vies.
Mijn zoon heeft een grote tuin en dat is de ontmoetingsplek van wel een tiental buurtkatten. Jippy!
Vechten, schijten, krijsen etc etc.
Hij heeft zelf ook een kat die iedere dag heel even buiten komt , dus zijn tuin is een stinkzooi met katerpies ..
Ik heb zelf 2 poezen , die meestal .smorgens vroeg een half uurtje naar buiten mogen en ze zijn altijd in mn eigen tuin of vlakbij, ze zijn niet zo driest , als er een kat aan komt lopen , schieten ze gelijk al naar binnen . Heldinnen op sokken !
De kat van mijn buren loopt ook dwars door mijn tuin , als ik hem zie kan hij een plens water krijgen ( als ik vlug genoeg ben ) .
Mijn poezen komen nb binnen om hun behoeftes op hun eigen kattenbak te doen :D

Wat moet je doen??
Katten altijd maar binnen houden ? Gaat m niet worden , past niet bij katten.
Belasting heffen? Controleren? Handhaven? Gaat m ook niet worden n.m.m.
Geen katten nemen dan ? Tja je zult maar een kattenliefhebber zijn , hoewel ik me dan tegelijkertijd wel afvraag of een kat altijd maar binnen houden wel getuigt van dierenliefde voor een kat.
Het is het aloude probleem ..veel katten lopen nu eenmaal los ...ook in andermans tuin ( maar meestal begraven katten hun drolletjes en pies , toch?) .
Laatst gewijzigd door moederslink op 23 aug 2017 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30719
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kattenbelasting als oplossing voor overlast?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ach, lang geleden ging ik in Zwolle wonen. En mijn kat Brammetje moest mee. Het beest wilde niet in de oude woning achterblijven, ging pontificaal op een van de laatste koffers zitten. Het was een buitenkat, dus ja...

Na een paar weken gevraagd of de buurman er last van had. 'Welnee' zegt hij, 'eerst had ik drie katten in de tuin, nu nog maar één, die van jou. Hij jaagt ze allemaal weg, dus ik vind het wel prima zo'.

Zo kun je het dus ook bekijken...

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Kattenbelasting als oplossing voor overlast?

Ongelezen bericht door Costnix »

Neem zelf een kat. Deze jaagt alle andere katten uw tuin uit.
Mijn katten waren krengen voor de buurkatten. Ze voerden een guerrilla tegen ze. Op de loer liggen en ze de stuipen op het lijf jagen.
Nu ik op het ogenblik geen kat meer heb, is mijn tuin een hangplaats voor de buurkatten. Toch maar weer een kat nemen?!

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Kattenbelasting als oplossing voor overlast?

Ongelezen bericht door gemist »

Onze honden houden de tuin poezebeest vrij.
En anders is de Mosquito ook een handig ding geloof ik.
Kattenbelasting is leuk bedacht, maar niet echt uitvoerbaar.

Mucha

Re: Kattenbelasting als oplossing voor overlast?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

mh73

Re: Kattenbelasting als oplossing voor overlast?

Ongelezen bericht door mh73 »

stofzuigertje schreef::mrgreen: En straks een vogel belasting want soms zit mijn auto er ook onder!
Mmm, daar had ik gisteravond ook een berichtje over geplaatst, maar dat is weer foetsie.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Kattenbelasting als oplossing voor overlast?

Ongelezen bericht door kokka »

moederslink schreef:andermans kattenstront in je tuin is vies.
ik vind stront van mijn eigen katten ook vies :mrgreen:

het probleem met kattenbelasting is dat, in tegenstelling tot honden katten hun uitwerpselen wel begraven. de gemeente zal dus ook geen kosten hoeven te maken om dit op te ruimen. De belasting die er dan op geheven zou worden compenseert dan niet degene die er last van heeft.

stofzuigertje

Re: Kattenbelasting als oplossing voor overlast?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Losse grond achter in je tuin....
Ik hark dat telkens door en alleen daar.
Katten zoeken geen kei harde klei op als daar losse licht.
En graven het netjes onder en bij regelmatig los maken achterin is de rest schoon.

Een eigen kat nemen is geen oplossing, naast de katers op visite zijn vooral de dames erg populair bij mijn eigen Kater!
Een eigenwijs dier die zelf bepaalde waar hij wat doet en nauwelijks binnen te houden.
Als kattenluik op slot zit, na vakantie doet mijn kater gewoon het raam open.

Ja, slimme katten bepalen zelf en mosquito, niet doen, kinderen met goede oren worden er gek van en geluidsoverlast is verboden.
Alleen die met bewegingsmelder die niet hele dag aan staat zou kunnen maar als mijn kleinkinderen of die van buren dit zouden horen gaat de stereo volle kracht om van die pleuris gepiep af te zijn!

Ook klaagde een buurman dat steeds de 12 volt draden van zijn mosquito doorgebeten waren, en ik zag aan de tandjes in het kabeltje....
Een van de vele katten heeft dus telkens de boel gesaboteerd en nu is die weg.
Maar belasting, hier zijn ook zwerf katten in park zonder eigenaren en die vangen is zeer lastig.

En de opbrengst van deze katten belasting is na inningskosten lager dan de muizen en ratten bestrijden omdat hun grote gevaar weg is.
Als je als gemeente van honden minder als de helft over houd na controle en innen en de administratie hiervan......

bianca37
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 jun 2012 17:56

Re: Kattenbelasting als oplossing voor overlast?

Ongelezen bericht door bianca37 »

Ook hier erger ik me echt wezenloos aan die katten ,ben geen kattenhater heb tot een paar maanden geleden zelf katten gehad
48 jaar lang 3 stuks en we hebben altijd netjes een katten ren in de tuin gehad zodat als het mooi weer is de katten toch buiten konden maar bij niemand overlast bezorgen en anders binnen ook nachts nooit buiten zelfs niet in de ren
maar weer veel nieuwe mensen die allemaal 1 of 2 katten aanschaffen en laat maar lopen zo hoeven ze geen kattenbak in huis te hebben doen ze wel bij een ander in de tuin.
Ben het zelf zo zat al dat gegil nachts en gekrijs om maar niet over de kattenpoep te spreken en spreek je de mensen er op aan zeggen ze pech gooi maar een emmer water er over heen houden ze echt niet binnen over Asociaal gesproken
inmiddels lopen er hier 5 te spoken van mij mag die kattenbelasting er komen en zo snel mogelijk ieder is verantwoordelijk voor zijn huisdieren als een hond ergens iets doet krijg je een vette prent maar katten komen overal mee weg .de eigenaars dan
en zoals eerder gemeld ben geen kattenhater voor er negatief geantwoord word maar gewoon iemand die het stront ruimen en de overlast zat is

Gesloten