LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tuintegels verkleurd door gebruik aanslagverwijderaar

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
ribakker
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 feb 2015 10:44

Tuintegels verkleurd door gebruik aanslagverwijderaar

Ongelezen bericht door ribakker »

Goedemiddag,

Wij hebben in maart van dit jaar onze voortuin opnieuw laten bestraten. De tegels zijn van een gerenommeerd merk en zijn verwerkt door een professionele firma.

Enkele weken geleden zagen we groene aanslag verschijnen op de tegels. We besloten een "groene aanslagverwijderaar" van een eveneens gerenommeerd merk te gebruiken. Precies volgens voorschrift hebben we dit middel gebruikt. Helaas heeft deze behandeling ervoor gezorgd dat onze tegels verkleurd zijn. Grote donkere vlekken zijn erop te zien. Zo'n 90% van het oppervlak is nu donkergekleurd.

Wij hebben ons reeds gemeld door de leverancier van de tegels én de fabrikant van de "groene aanslagverwijderaar". Beiden herkennen zich niet in deze reclamatie. De leverancier van de tegels geeft aan dat zij dit middel niet kennen en, wanneer gevraagd, (daarom?) een ander middel zouden adviseren.

Helaas heeft het naderhand spoelen met water (en zeep) en borstelen geen positief effect gehad. De vlekken zijn gebleven. Ik heb de proef op de som genomen door twee tegels die nog over waren naast elkaar te plaatsen. Eén tegel behandeld, de ander niet. De behandelde tegel kleurde hier ook donker. Het was dus het middel dat de verkleuring heeft veroorzaakt.

Heeft iemand enig idee wat mijn rechten zijn en of er een partij is die ik hiervoor aansprakelijk kan stellen. Het kan toch niet zo zijn dat een dergelijk middel (bedoeld voor tuintegels) dit effect kan hebben?

Alvast bedankt voor een reactie.

* Ik heb bewust merk-/leveranciernamen weggelaten. Het is niet nodig om deze nu te noemen.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Tuintegels verkleurd door gebruik aanslagverwijderaar

Ongelezen bericht door Jefdus »

ribakker schreef: Precies volgens voorschrift hebben we dit middel gebruikt.
De voorschriften zullen waarschijnlijk vermelden dat je het middel eerst uit moet proberen op een klein stukje, om te kijken of het middel geen verkleuring veroorzaakt. Bij de vlekverwijderaars die ik ken, is dat in ieder geval zo. Als dit inderdaad op het middel staat, wordt het denk ik lastig om de fabrikant aansprakelijk te stellen.

Lowieze
Berichten: 6540
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Tuintegels verkleurd door gebruik aanslagverwijderaar

Ongelezen bericht door Lowieze »

Heb je de gebruiksaanwijzing wel opgevolgd? Soms moet dit spul verdund worden gebruikt omdat het anders niet alleen de aanslag verwijderd maar ook je tegels aantast.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Tuintegels verkleurd door gebruik aanslagverwijderaar

Ongelezen bericht door 16again »

Ik zie hier 2 andere zaken fout gaan:
-Het betegelen van de tuin, waardoor bij een plensbui het water geen tijd krijgt om de grond in te trekken, direct het riool in loopt, dat dit niet aan kan.
-Vervolgens wordt de gifspuit ter hand genomen, om natuurlijke processen te bestrijden.

[Tekst verwijderd door de Moderator]
Laatst gewijzigd door Radar op 06 dec 2017 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Off topic en niet-constructieve opmerking

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Tuintegels verkleurd door gebruik aanslagverwijderaar

Ongelezen bericht door Brahms »

16again schreef:Ik zie hier 2 andere zaken fout gaan:
-Het betegelen van de tuin, waardoor bij een plensbui het water geen tijd krijgt om de grond in te trekken, direct het riool in loopt, dat dit niet aan kan.
-Vervolgens wordt de gifspuit ter hand genomen, om natuurlijke processen te bestrijden.

[Tekst verwijderd door de Moderator]
Off topic, wat heeft dit antwoord te maken met de serieuze vraag van Topicstarter?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Tuintegels verkleurd door gebruik aanslagverwijderaar

Ongelezen bericht door kweenie »

Bestrating is er in verschillende materialen, met elk zijn eigen voorschriften. Natuursteen moet je bv anders behandelen dan gebakken klinkers en ook weer anders dan beton. Zonder de materialen te kennen is er dus geen concreet advies te geven.

rvjapio
Berichten: 997
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Tuintegels verkleurd door gebruik aanslagverwijderaar

Ongelezen bericht door rvjapio »

U heeft op eigen initiatief en zonder raadpleging van de tegelleverancier dit middel gebruikt. Volgens mij bent u daarmee de enige aansprakelijke.

ribakker
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 feb 2015 10:44

Re: Tuintegels verkleurd door gebruik aanslagverwijderaar

Ongelezen bericht door ribakker »

Jefdus schreef:
ribakker schreef: Precies volgens voorschrift hebben we dit middel gebruikt.
De voorschriften zullen waarschijnlijk vermelden dat je het middel eerst uit moet proberen op een klein stukje, om te kijken of het middel geen verkleuring veroorzaakt. Bij de vlekverwijderaars die ik ken, is dat in ieder geval zo. Als dit inderdaad op het middel staat, wordt het denk ik lastig om de fabrikant aansprakelijk te stellen.
Bedankt voor je bericht. Ik ken het regeltje "eerst op een onopvallende plaats uitproberen" ook van bijvoorbeeld vlekverwijderaars voor kleding. Een dergelijke melding staat niet op het etiket van deze groene aanslagverwijderaar. We hebben het product ook niet eerst uitgeprobeerd op een klein stukje. Bovendien, er staat met grote letters op het etiket dat het product "in verdunde vorm geen effect op gras en planten" heeft. Ik zag geen aanleiding om dit eerst uit te proberen en voorzag dit effect al helemaal niet.

ribakker
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 feb 2015 10:44

Re: Tuintegels verkleurd door gebruik aanslagverwijderaar

Ongelezen bericht door ribakker »

Lowieze schreef:Heb je de gebruiksaanwijzing wel opgevolgd? Soms moet dit spul verdund worden gebruikt omdat het anders niet alleen de aanslag verwijderd maar ook je tegels aantast.
In de tweede alinea van mijn bericht schrijf ik "Precies volgens voorschrift hebben we dit middel gebruikt." Dus, ja, we hebben de gebruiksaanwijzing opgevolgd. We hebben het product volgens voorschrift verdund.

ribakker
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 feb 2015 10:44

Re: Tuintegels verkleurd door gebruik aanslagverwijderaar

Ongelezen bericht door ribakker »

16again schreef:Ik zie hier 2 andere zaken fout gaan:
-Het betegelen van de tuin, waardoor bij een plensbui het water geen tijd krijgt om de grond in te trekken, direct het riool in loopt, dat dit niet aan kan.
-Vervolgens wordt de gifspuit ter hand genomen, om natuurlijke processen te bestrijden.

[Tekst verwijderd door de Moderator]
Wat een azijnzure reactie vol met vooroordelen. Ik heb nergens geschreven dat wij onze tuin volledig hebben dichtgestraat. Misschien iets te veel pepernoten gegeten?

ribakker
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 feb 2015 10:44

Re: Tuintegels verkleurd door gebruik aanslagverwijderaar

Ongelezen bericht door ribakker »

kweenie schreef:Bestrating is er in verschillende materialen, met elk zijn eigen voorschriften. Natuursteen moet je bv anders behandelen dan gebakken klinkers en ook weer anders dan beton. Zonder de materialen te kennen is er dus geen concreet advies te geven.
Bedankt voor je reactie. Wij hebben ons gemeld bij de lokale bouwmarkt, uitgelegd welk soort tegels wij hebben en dit middel aanbevolen gekregen. Op de website van de fabrikant wordt uitgebreid opgesomd welke "bijzondere eigenschappen" de tegel allemaal heeft. De tegels zou betere bescherming bieden tegen bloemsappen, vetten, kauwgom, vorst- en dooizout bestendig zijn, wijnvlekken zouden beter te reinigen zijn, etc. etc. De groene aanslagreiniger geeft op het etiket aan dat het "in verdunde vorm geen effect op gras en planten" heeft. Niets gaf aanleiding om te vermoeden dat dit product een dergelijk effect op de tegels zou hebben.

ribakker
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 feb 2015 10:44

Re: Tuintegels verkleurd door gebruik aanslagverwijderaar

Ongelezen bericht door ribakker »

rvjapio schreef:U heeft op eigen initiatief en zonder raadpleging van de tegelleverancier dit middel gebruikt. Volgens mij bent u daarmee de enige aansprakelijke.
Bedankt voor je bericht. Ik schreef het volgende net ook als reactie bij iemand anders. Wij hebben ons gemeld bij de lokale bouwmarkt, uitgelegd welk soort tegels wij hebben en dit middel aanbevolen gekregen. Op de website van de fabrikant wordt uitgebreid opgesomd welke "bijzondere eigenschappen" de tegel allemaal heeft. De tegels zou betere bescherming bieden tegen bloemsappen, vetten, kauwgom, vorst- en dooizout bestendig zijn, wijnvlekken zouden beter te reinigen zijn, etc. etc. De groene aanslagreiniger geeft op het etiket aan dat het "in verdunde vorm geen effect op gras en planten" heeft. Niets gaf aanleiding om te vermoeden dat dit product een dergelijk effect op de tegels zou hebben.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Tuintegels verkleurd door gebruik aanslagverwijderaar

Ongelezen bericht door Moneyman »

Goed, als je van mening blijft dat jij alles goed hebt gedaan, zul je de leveranciers van de tegels en/ of de asnslagverwijderaar moeten gaan aanspreken. Succes!

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Tuintegels verkleurd door gebruik aanslagverwijderaar

Ongelezen bericht door crazyme »

ribakker schreef:
16again schreef:Ik zie hier 2 andere zaken fout gaan:
-Het betegelen van de tuin, waardoor bij een plensbui het water geen tijd krijgt om de grond in te trekken, direct het riool in loopt, dat dit niet aan kan.
-Vervolgens wordt de gifspuit ter hand genomen, om natuurlijke processen te bestrijden.

[Tekst verwijderd door de Moderator]
Wat een azijnzure reactie vol met vooroordelen. Ik heb nergens geschreven dat wij onze tuin volledig hebben dichtgestraat. Misschien iets te veel pepernoten gegeten?
We zijn het gewend. Wanneer de zon schijnt zijn er altijd mensen die klagen over de schaduw.

Ontopic: aansprakelijk stellen en kijken waar het schip strandt. Mogelijk heeft de tegel een coating welke reageert met het reiningsmiddel.

atlas1302

Re: Tuintegels verkleurd door gebruik aanslagverwijderaar

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Uw tuintje ligt waarschijnlijk N/O en heeft weinig zonlicht dus deze natuur verschijnselen zijn normaal, mosvorming en groene aanslag is dan logisch. U had met uw vorige bestrating daar waarschijnlijk ook problemen mee vandaar een nieuwe aanleg.

Ik zou voor grind kiezen dat heb je ook in verschillende soorten, harkje er door en klaar. Ook kan het water/ vocht beter in de grond trekken.. en je helpt de natuur een handje mee. Vochtige tuinen en weinig of geen zon blijven om problemen vragen dus ook de duurste tegel!

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Tuintegels verkleurd door gebruik aanslagverwijderaar

Ongelezen bericht door 16again »

crazyme schreef:Ontopic: aansprakelijk stellen en kijken waar het schip strandt.
Lijkt me weinig kansvol, leveranciers van zowel de tegels als de ook de aanslagverwijderaar zullen stellen dat je eerst op klein stukje had moeten testen.

Eerdere botte reactie was natuurlijk eye-opener voor het echte probleem, hoe tuinen omgeturnd worden in pleinen en het allerlaatste restje groen met chemicaliën te lijf wordt gegaan.
https://www.groot-waterland.nl/2017/03/ ... -tegeltax/

stofzuigertje

Re: Tuintegels verkleurd door gebruik aanslagverwijderaar

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

U wilt broodje aap advies?

Ja, zowel de tegels als het gebruikte product is niet genoemd dus loterij en kans op foute antwoorden die het nog erger maken!

Zelf vermoed ik nu slechts dat de mosgroei dood is gegaan en een zwarte aanslag veroorzaakte dus groen werd zwart.....
Met hogedrukspuit zou ik het vermoedelijk na spoelen en de vuilvrees erover als het van de leverancier bestrating zou mogen!

Zelf gebruik ik verdunde water/schoonmaak azijn, 50/50.. even licht in sproeien, na borstelen met zachte bezem.. harde geeft strepen en dan met hogedrukspuit alles na kwartiertje weg blazen en weer als nieuw...

Maar zonder opgave welke tegels en product is het een loterij....

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Tuintegels verkleurd door gebruik aanslagverwijderaar

Ongelezen bericht door Dirkie »

ribakker schreef:
Jefdus schreef:
ribakker schreef: Precies volgens voorschrift hebben we dit middel gebruikt.
De voorschriften zullen waarschijnlijk vermelden dat je het middel eerst uit moet proberen op een klein stukje, om te kijken of het middel geen verkleuring veroorzaakt. Bij de vlekverwijderaars die ik ken, is dat in ieder geval zo. Als dit inderdaad op het middel staat, wordt het denk ik lastig om de fabrikant aansprakelijk te stellen.
Bedankt voor je bericht. Ik ken het regeltje "eerst op een onopvallende plaats uitproberen" ook van bijvoorbeeld vlekverwijderaars voor kleding. Een dergelijke melding staat niet op het etiket van deze groene aanslagverwijderaar. We hebben het product ook niet eerst uitgeprobeerd op een klein stukje. Bovendien, er staat met grote letters op het etiket dat het product "in verdunde vorm geen effect op gras en planten" heeft. Ik zag geen aanleiding om dit eerst uit te proberen en voorzag dit effect al helemaal niet.
Dat het geen effect heeft op gras en planten zegt helemaal niets over het al dan niet mogelijk bevlekken van tegels. Maar persoonlijk zou voor mij de tekst 'in verdunde vorm' er toch voor zorgen dat een zacht belletje ging rinkelen. Het is ook volgens mij een beetje vreemd dat U niet bij de leverancier van de tegels om advies gaat vragen. Ik weet uit ervaring dat die het juiste middel kunnen adviseren.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Tuintegels verkleurd door gebruik aanslagverwijderaar

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar wat ik mij afvraag, kan het misschien zijn dat deze 'verkleuring' de dode groene laag is en dat deze na verloop van tijd vanzelf oplost?

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Tuintegels verkleurd door gebruik aanslagverwijderaar

Ongelezen bericht door thecure »

16again schreef:
crazyme schreef:Ontopic: aansprakelijk stellen en kijken waar het schip strandt.
Lijkt me weinig kansvol, leveranciers van zowel de tegels als de ook de aanslagverwijderaar zullen stellen dat je eerst op klein stukje had moeten testen.

Eerdere botte reactie was natuurlijk eye-opener voor het echte probleem, hoe tuinen omgeturnd worden in pleinen en het allerlaatste restje groen met chemicaliën te lijf wordt gegaan.
https://www.groot-waterland.nl/2017/03/ ... -tegeltax/
Idioot plan natuurlijk. Ik betaal waterbelasting, riool belasting en ook nog waterschapsbelasting. Bovendien betaal ik gewoon hypotheek op mijn gekochte huis en tuin. Mogen we dan na al deze kosten dan alsjeblieft zelf bepalen wat we met onze tuin doen?
En door de hoge lastendruk zijn we wel genoodzaakt om beide te gaan werken, waar vroeger er tijd over was voor tuinonderhoud, is die tijd er gewoon niet meer.

Zodra ik geen enkele belasting meer hoef te betalen, mogen ze precies vertellen hoe ik mijn tuin inrichten moet.

Gesloten