LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gedwongen tot vooraf betalen bij Tuinmaximaal

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
S.Minten
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mar 2019 13:27

Gedwongen tot vooraf betalen bij Tuinmaximaal

Ongelezen bericht door S.Minten »

Wij hebben glazen tuindeuren besteld bij Tuinmaximaal. Zij bieden twee mogelijkheden aan om de offerte in gang te zetten:
1. Vooraf het gehele bedrag betalen óf 2. Het bedrag achteraf betalen met Afterpay.
Wij willen kiezen voor achteraf betalen met Afterpay, maar dit kan niet omdat je daarvoor eerst een bepaald saldo moet hebben opgebouwd (dit bouw je op door vaker online bestellingen met Afterpay te betalen). Aangezien wij dit nooit doen, hebben we geen saldo opgebouwd. Nu kunnen wij onze tuindeuren niet bestellen.
Wij worden nu eigenlijk gedwongen om vooraf te betalen anders krijgen wij onze tuindeuren niet.
Heeft iemand hier ook ervaring mee? Volgens mij mag dit nog niet eens op deze manier.

Icasheb
Berichten: 243
Lid geworden op: 27 nov 2017 15:35

Re: Gedwongen tot vooraf betalen bij Tuinmaximaal

Ongelezen bericht door Icasheb »

Mis ik hier nou iets of is dit niet gewoon de normale gang van zaken? Dat je iets koopt, alvorens je het in huis hebt. Zoals in supermarkt, bol.com etc. Uiteindelijk is het niet het probleem van het bedrijf dat u nog geen krediet heb opgebouwd bij Afterpay.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Gedwongen tot vooraf betalen bij Tuinmaximaal

Ongelezen bericht door Lowieze »

Als u uw bestelling zelf komt ophalen, kunt u ook daar pinnen.
Anders is het volgende van toepassing: Het is niet mogelijk om bij levering of montage te betalen, of om deels vooraf en deels achteraf te betalen.

Lijkt me vrij duidelijk.

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Gedwongen tot vooraf betalen bij Tuinmaximaal

Ongelezen bericht door BL2 »

Bevallen de voorwaarden niet, ga naar een ander bedrijf, met hopelijk andere voorwaarden.
Tis zo simpel.

geengast
Berichten: 591
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Gedwongen tot vooraf betalen bij Tuinmaximaal

Ongelezen bericht door geengast »

Heb zo'n idee dat er iets besteld wordt wat op maat gemaakt wordt. Logisch, dat is altijd vooraf betalen.

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gedwongen tot vooraf betalen bij Tuinmaximaal

Ongelezen bericht door 16again »

Wettelijk gezien mag een bedrijf geen volledige vooruitbetaling eisen, en dient altijd een alternatieve betaalwijze geboden te worden, die wel voldoet aan max 50% vooruitbetaling
Of afterpay als alternatief geldt? Door acceptatie check in ieder geval niet voor TS, en vraag ik me af of dit dus mag.

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gedwongen tot vooraf betalen bij Tuinmaximaal

Ongelezen bericht door 16again »

geengast schreef:
29 mar 2019 11:25
Heb zo'n idee dat er iets besteld wordt wat op maat gemaakt wordt. Logisch, dat is altijd vooraf betalen.
Niks logisch. Bij op maat bestelde spullen vervalt alleen het retourrecht.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Gedwongen tot vooraf betalen bij Tuinmaximaal

Ongelezen bericht door Lowieze »

16again schreef:
29 mar 2019 11:34
Wettelijk gezien mag een bedrijf geen volledige vooruitbetaling eisen, en dient altijd een alternatieve betaalwijze geboden te worden, die wel voldoet aan max 50% vooruitbetaling
Of afterpay als alternatief geldt? Door acceptatie check in ieder geval niet voor TS, en vraag ik me af of dit dus mag.
Dit betreft een webshop met een showroom en een magazijn. Het lijkt me vrij logisch als je via de webshop iets bestelt, je dan het volledige bedrag vooruit betaalt.

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gedwongen tot vooraf betalen bij Tuinmaximaal

Ongelezen bericht door 16again »

Lowieze schreef:
29 mar 2019 11:47
Dit betreft een webshop met een showroom en een magazijn. Het lijkt me vrij logisch als je via de webshop iets bestelt, je dan het volledige bedrag vooruit betaalt.
Waar staat dat dan in het burgerlijk wetboek?

BW7 art26
2. De betaling moet geschieden ten tijde en ter plaatse van de aflevering. Bij een consumentenkoop kan de koper tot vooruitbetaling van ten hoogste de helft van de koopprijs worden verplicht.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Gedwongen tot vooraf betalen bij Tuinmaximaal

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ga geen discussie aan, er zijn winkels genoeg.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Gedwongen tot vooraf betalen bij Tuinmaximaal

Ongelezen bericht door Lowieze »

16again schreef:
29 mar 2019 11:54
Lowieze schreef:
29 mar 2019 11:47
Dit betreft een webshop met een showroom en een magazijn. Het lijkt me vrij logisch als je via de webshop iets bestelt, je dan het volledige bedrag vooruit betaalt.
Waar staat dat dan in het burgerlijk wetboek?

BW7 art26
2. De betaling moet geschieden ten tijde en ter plaatse van de aflevering. Bij een consumentenkoop kan de koper tot vooruitbetaling van ten hoogste de helft van de koopprijs worden verplicht.

“Het is dus wel toegestaan om vooruitbetaling aan te bieden, bijvoorbeeld via iDEAL, mits er ook één of meerdere achteraf betaalmogelijkheden zijn.”
En die mogelijkheid is door de webshop gegeven.

Har45
Berichten: 490
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Gedwongen tot vooraf betalen bij Tuinmaximaal

Ongelezen bericht door Har45 »

Het is weliswaar wettelijk bepaald dat bij verkopen op afstand niet verplicht mag worden om 100% vooruit te betalen.
Dit mag maximaal 50% zijn.

Deze bepaling is echter geen “dwingend recht (art. 7:6 BW).

Dat wil zeggen dat je samen wat anders mag afspreken, en dat gaat dan boven de normale regel.
Alleen mag je die afspraak niet in je algemene voorwaarden maken, zo staat in datzelfde 7:6 BW.

De verkoper moet expliciet met elke klant apart afspreken dat hij alles vooruit zal betalen.”
Bijvoorbeeld bij bestellingen op maat, of omdat het artikel niet op voorraad is.
Het vergt dus wat meer moeite, maar het is wel een mogelijkheid om de regel te omzeilen.


De praktijk:
Bij het afrekenen vraag de verkoper aan de klant of hij direct wil betalen via Afterpay, iDeal, creditcard, acceptgiro of rembours.
Op deze manier heeft de klant een keuze gekregen en is het geen algemene voorwaarde dat je vooraf moet betalen.
Zo is het legaal.

Winkels die alleen vooruitbetalingen aanbieden, en geen andere mogelijkheden schenden mogelijk de Nederlandse wet.
Overigens geldt wel dat de verkoper zijn (fysieke) adres moet melden als vooruitbetaling of een gedeelte van de prijs verplicht is (7:46c lid 1 sub a BW).
Dan weet je, als het goed is, waar je heen moet gaan om je geld terug te vragen.

ZeerPrivé
Berichten: 5313
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Gedwongen tot vooraf betalen bij Tuinmaximaal

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

S.Minten schreef:
28 mar 2019 13:38
Wij hebben glazen tuindeuren besteld bij Tuinmaximaal. Zij bieden twee mogelijkheden aan om de offerte in gang te zetten:
1. Vooraf het gehele bedrag betalen óf 2. Het bedrag achteraf betalen met Afterpay.
Wij willen kiezen voor achteraf betalen met Afterpay, maar dit kan niet omdat je daarvoor eerst een bepaald saldo moet hebben opgebouwd (dit bouw je op door vaker online bestellingen met Afterpay te betalen). Aangezien wij dit nooit doen, hebben we geen saldo opgebouwd. Nu kunnen wij onze tuindeuren niet bestellen.
Wij worden nu eigenlijk gedwongen om vooraf te betalen anders krijgen wij onze tuindeuren niet.
Heeft iemand hier ook ervaring mee? Volgens mij mag dit nog niet eens op deze manier.

Wat is er mis met vooruitbetalen? Ik doe niet anders bij webshop aankopen.
Als je de shop niet vertrouwt, moet je daar niet bestellen. Bovendien bieden ze meer dan genoeg andere betaalopties, o.a. met creditcard.

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gedwongen tot vooraf betalen bij Tuinmaximaal

Ongelezen bericht door 16again »

Lowieze schreef:
29 mar 2019 12:07
“Het is dus wel toegestaan om vooruitbetaling aan te bieden, bijvoorbeeld via iDEAL, mits er ook één of meerdere achteraf betaalmogelijkheden zijn.”
En die mogelijkheid is door de webshop gegeven.
Dat zei ik al in mijn eerste post.

Maar door die afterpay acceptatie voorwaarde heeft TS geen mogelijkheid tot achteraf betalen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Gedwongen tot vooraf betalen bij Tuinmaximaal

Ongelezen bericht door crazyme »

16again schreef:
29 mar 2019 12:40
Lowieze schreef:
29 mar 2019 12:07
“Het is dus wel toegestaan om vooruitbetaling aan te bieden, bijvoorbeeld via iDEAL, mits er ook één of meerdere achteraf betaalmogelijkheden zijn.”
En die mogelijkheid is door de webshop gegeven.
Dat zei ik al in mijn eerste post.

Maar door die afterpay acceptatie voorwaarde heeft TS geen mogelijkheid tot achteraf betalen.
Dat is toch het probleem van de klant ?

Het zou ook kunnen dat de klant nog veel heeft openstaan bij afterpay, Ook dan kunnen ze weigeren, dat is echter niet in de invloedsfeer van de verkoper.

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gedwongen tot vooraf betalen bij Tuinmaximaal

Ongelezen bericht door 16again »

Ik kende afterpay nog niet.
Maar om dit betaalsysteem te kunnen gebruiken voor een grote aankoop, moet je het betaalsysteem blijkbaar eerst voor kleine aankopen hebben gebruikt. Dat lijkt me een forse beperking, en wellicht is hierdoor niet voldaan aan de voorwaarde om de mogelijkheid te bieden tot betaling achteraf of bij levering
.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Gedwongen tot vooraf betalen bij Tuinmaximaal

Ongelezen bericht door k2p »

Afterpay is eigenlijk een vorm van krediet, die door en derde partij wordt aangeboden. Afterpay garandeert de ondernemer dat hij uitbetaald krijgt, ook al betaalt de consument later niet. Ik vind dat geen normale 'betaalmethode', maar een lening die je afsluit.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gedwongen tot vooraf betalen bij Tuinmaximaal

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
29 mar 2019 14:48
Ik kende afterpay nog niet.
Maar om dit betaalsysteem te kunnen gebruiken voor een grote aankoop, moet je het betaalsysteem blijkbaar eerst voor kleine aankopen hebben gebruikt. Dat lijkt me een forse beperking, en wellicht is hierdoor niet voldaan aan de voorwaarde om de mogelijkheid te bieden tot betaling achteraf of bij levering
.
Je hebt gelijk. Dit is geen mogelijkheid tot achterafbetaling, maar een lening.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Gedwongen tot vooraf betalen bij Tuinmaximaal

Ongelezen bericht door Lowieze »

Moneyman schreef:
29 mar 2019 20:52
16again schreef:
29 mar 2019 14:48
Ik kende afterpay nog niet.
Maar om dit betaalsysteem te kunnen gebruiken voor een grote aankoop, moet je het betaalsysteem blijkbaar eerst voor kleine aankopen hebben gebruikt. Dat lijkt me een forse beperking, en wellicht is hierdoor niet voldaan aan de voorwaarde om de mogelijkheid te bieden tot betaling achteraf of bij levering
.
Je hebt gelijk. Dit is geen mogelijkheid tot achterafbetaling, maar een lening.
Op de site van Thuiswinkel.org staat het volgende: “Een hardnekkig vooroordeel dat er heerst, is dat een achterafbetaling een lening of krediet is. Dit is niet zo; een achterafbetaling is een koop op afstand. Consumenten hoeven daarbij pas te betalen wanneer zij besluiten dat zij de bestelling willen houden.”
https://www.thuiswinkel.org/nieuws/3806 ... af-betalen

Hebben zij het dan verkeerd?

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gedwongen tot vooraf betalen bij Tuinmaximaal

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nee. Alleen zit er een levensgroot verschil tussen achterafbetaling en betaling via Afterpay.

Gesloten