LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verplichting bestrijding eikenprocessierups

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: verplichting bestrijding eikenprocessierups

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik zag op You Tube een filmpje van iemand met alleszuiger!

Deze zuigt tot 20 liters rupsjes en dan?
Hij gooide deze leeg op de BBQ en lijkt een leuke oplossing.
Wel had hij volledige kleding aan en een Imker masker op!

Is de Blauwe Nilfisk van €49,95 van de Hornbach voldoende?
Of komen er toch haartjes vrij?
Wel had hij eerst onder gedaan en later met PVC buis de bovenste deel iets gedaan.....
Maar ik betwijfel of hij alleen meeste of echt alles weg kreeg.

Het dikke nest onder ging natuurlijk prima, maar als ze weer verder groeien....

Geen idee waar het was, ik zocht en vond diverse filmpjes en die met onkruid brander op boom?
Ik hoef geen bosbrand dus er staan ook gevaarlijke dingen tussen die ik zeker nooit zelf zou doen.

juliomariner
Berichten: 4809
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: verplichting bestrijding eikenprocessierups

Ongelezen bericht door juliomariner »

Om alle haren te vernietigen heb je minimaal 600 graden hitte nodig heb ik gehoord. Met een gewone stofzuiger verspreid je de haren alleen maar meer

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: verplichting bestrijding eikenprocessierups

Ongelezen bericht door Moneyman »

En hoe zou dat uitroeien er precies uit moeten zien?

juliomariner
Berichten: 4809
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: verplichting bestrijding eikenprocessierups

Ongelezen bericht door juliomariner »

Tegen de jeuk helpt een gel of talkpoeder met Menthol. Helaas is deze bijna overal uitverkocht. Een alternatief is een after sun cooling gel met aloe vera en Menthol. Ik heb deze van de Action (blauw turkquoise fles en dat helpt ook redelijk.
Aambeien zalf zou ook helpen maar dat heb ik niet geprobeert

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: verplichting bestrijding eikenprocessierups

Ongelezen bericht door witte angora »

Hak alle eiken om, dan hebben die rupsen niks meer te vreten. Aangezien de dennenprocessierups er ook aan komt, is het ook verstandig alle dennen bij voorbaat om te hakken. Of er een populieren- berken- of beukenprocessierups bestaat weet ik niet.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: verplichting bestrijding eikenprocessierups

Ongelezen bericht door Moneyman »

fonsflons schreef:
27 jun 2019 12:54
Moneyman schreef:
27 jun 2019 12:41
En hoe zou dat uitroeien er precies uit moeten zien?
Geen idee, maar als het met de syberische tijgerolifant lukt moet het met een rups toch zeker ook kunnen.
Als je het briljante idee hebt, meldt dat dan: men is er hard naar op zoek.

juliomariner
Berichten: 4809
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: verplichting bestrijding eikenprocessierups

Ongelezen bericht door juliomariner »

toevallig net de voorman van de bestrijdingsploeg hier gehad. We zijn over 4 tot 6 weken aan de beurt. Vanwege de warmte kan het personeel overdag niet in de pakken werken.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: verplichting bestrijding eikenprocessierups

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat wordt dus nachtwerk.

juliomariner
Berichten: 4809
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: verplichting bestrijding eikenprocessierups

Ongelezen bericht door juliomariner »

Klopt maar het bedrijf waar hij voor werkte had ook al veel ziektemeldingen omdat het personeel ook helemaal onder de uitslag zat

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: verplichting bestrijding eikenprocessierups

Ongelezen bericht door witte angora »

De bestrijder bestreden... :(

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: verplichting bestrijding eikenprocessierups

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Lijkt wel Asbest bestrijding, ik heb veel over geleerd en als ik zie hoe de witte pakken vandaag niet gedragen werden!

Ja, bij mijn geen Eik te zien en ook geen rups maar ik vermoed het personeel juist die pakken half gedragen heeft door de hitte en nu slachtoffer is geworden.

Ik denk dat teveel dezelfde Eiken naast elkaar zetten de oorzaak is.
Als deze rupsen vele meters moeten kruipen naar de volgende is het lastiger dan elke boom raak en goed.

Als Staats Bos Beheer nu eens gemengde bossen en niet teveel van 1 soort gaat planten, met zagen sorteren ze het wel weer, voor de overige dieren ook beter.

Verder nog even Eikenlaan ingevuld op Navigatie zonder plaatsnaam, ben even de tel kwijt met zoveel keuze, blijkbaar elke gemeente maakte deze fout ooit!
Wat een stelletje ****** zal ik maar zeggen!

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: verplichting bestrijding eikenprocessierups

Ongelezen bericht door Erthanax »

Hier in zuidelijk Frankrijk zijn ook veel eikenbomen en eikenbossen, maar geen spoor van de eikenprocessierups. De biodiversiteit is groot: heel veel soorten planten/bomen en er zijn heel veel kleine vogels en insecten. Ik vermoed dat de eenvormigheid in NL, en daardoor weinig vogels en insecten (soorten en exemplaren) het probleem is.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: verplichting bestrijding eikenprocessierups

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat klopt inderdaad helemaal. Met een onbeheersbaarheid als gevolg. Want zowel de diversiteit als de terugkeer van de natuurlijke vijanden van de rups heb je niet binnen een paar jaar op de rit.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: verplichting bestrijding eikenprocessierups

Ongelezen bericht door berndv »

Komkommertijd schreef:
27 jun 2019 14:49
Als Staats Bos Beheer nu eens gemengde bossen en niet teveel van 1 soort gaat planten, met zagen sorteren ze het wel weer, voor de overige dieren ook beter.
Maar de problemen zijn bij de bossen van staatsbosbeheer nu juist ook niet zo heel groot, het zijn juist de gemeentelijk aangelegde groengebieden, aangezien over het algemeen daar meer wensen wonen dan in de gebieden die beheerd worden door staatsbosbeheer.
Erthanax schreef:
27 jun 2019 14:50
Hier in zuidelijk Frankrijk zijn ook veel eikenbomen en eikenbossen, maar geen spoor van de eikenprocessierups. De biodiversiteit is groot: heel veel soorten planten/bomen en er zijn heel veel kleine vogels en insecten. Ik vermoed dat de eenvormigheid in NL, en daardoor weinig vogels en insecten (soorten en exemplaren) het probleem is.
eigenlijk is het probleem een beetje dubbel. Deze rupsen komen van oorsprong niet in Nederland voor, er zijn dan ook in Nederland ook maar beperkte natuurijke vijanden. De rupsen komen van oorsprong voor in Zuid-Europa, en daar zijn dan ook meer natuurlijke vijanden en vormen de rupsen geen plaag, omdat de natuur daar beter in balans is. Maar het gebrek aan natuurlijke vijanden kan ook de reden zijn dat de rupsen hier naartoe trekken.

Als ik de wikipedia mag geloven is er een kleine 200 jaar geleden ook een behoorlijke plaag geweest, waarna de de rups opeens verdween en pas decennia later weer opdook.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: verplichting bestrijding eikenprocessierups

Ongelezen bericht door witte angora »

De paar vogeltjes die er nog zijn hebben ieder jaar een feestmaal aan rupsen... als ze er al aan beginnen, want andere rupsen zijn ook lekker, en die hebben niet van die nare brandharen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: verplichting bestrijding eikenprocessierups

Ongelezen bericht door renewouters »

fonsflons schreef:
27 jun 2019 12:39
Pokke ellende beesten. Ik heb al dagen last er van en het lijkt steeds erger te worden. Alles gewassen, mezelf van top tot teen met plakband beplakt (en weer losgehaald) en voor zover ik weet geen eik in de directe buurt. Om gek van te worden. Van mij mogen ze het volledig uitroeien. Jammer van de rups, maar gelukkig hebben we de foto's nog.
Je weet dat de natuur een wankel evenwicht is? Dat er nu zoveel van die rupsen zijn, komt omdat we andere zaken al hebben "verbeterd" als mensen. Dus: wat gebeurt er als die rupsen zijn uitgeroeid?

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: verplichting bestrijding eikenprocessierups

Ongelezen bericht door Erthanax »

Niets bijzonders, vermoed ik. Het is toch een invasieve exoot, min of meer?

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: verplichting bestrijding eikenprocessierups

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik kwam nog een mooi artikel tegen over dit onderwerp:
https://willedonker.nl/nieuws/eikenprocessierups/

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: verplichting bestrijding eikenprocessierups

Ongelezen bericht door Erthanax »

Op de website van de Groene Rekenkamer staat ook een interessant artikel met een andere kijk op de bestrijding van dit rupsje.
Hierin komt onder andere ook aan de orde dat het geen nieuwkomer is.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: verplichting bestrijding eikenprocessierups

Ongelezen bericht door 16again »

Mogelijke oorzaak: Mezensterfte door onze bestrijding van de buxusmot:

Gesloten