Hegklachten overbuur

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
Kenneth1980
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 mei 2021 22:55

Hegklachten overbuur

Ongelezen bericht door Kenneth1980 »

Beste Forum,

Ik heb een woning met een haag aan de kant van openbaar groen. Mijn haag is nu ongeveer 3.5 meter hoog (maximaal) en ik wil hem graag hoog hebben voor de privacy van mijn tuin. Door de hoogte van de haag kijken de woningen naast mijn woning niet in mijn tuin.

Mijn overbuur kijkt uit op de haag en wil dat ik hem snoei, wat ik weiger. Ze heeft mij meerdere malen verzocht / gemaand hem te snoeien, tot 2 meter was het verzoek. De motivatie is dat de haag te hoog wordt gevonden en niet mooi om naar te kijken.

De woning van de buren met klachten ligt op 15+ meter van de haag en staat ten zuiden van de haag. Er wordt geen zonlicht ontnomen. Volgens de APV is er geen maximum hoogte van de haag.

Zo ver ik kan nagaan sta ik gewoon in mijn recht om de haag te behouden en ik ben ook niet van plan om de haag korter te snoeien. Ik begrijp dat niet het gesprek aan gaan de relatie met de buren niet verbeterd. Anderzijds wil ik deze specifieke buur op afstand houden. Afgelopen jaren heb ik meerdere malen meegemaakt dat in de avond de straat wordt overgestoken en dat men door mijn heg staat te gluren mijn tuin in. Je schrikt je rot als je wat hoort en met een zaklamp de heg in schijnt en dan het gezicht van de buur ziet. Eveneens wordt mijn tuin/ikzelf vanaf de bovenverdieping van de buren bekeken. Nu met de hogere heg gaat dat niet meer.

Het gegluur van de buur ervaar ik als bijzonder storend, en ik krijg ook geen hoogte van het waarom. Om ongestoord te kunnen lezen (buiten lezen in de zomer vind ik heerlijk) heb ik ook een scherm van 2 meter hoog geplaatst achter de haag. Ik weet dat dit niet best klinkt, maar ik lees anders niet meer rustig in de tuin als ik steeds het gevoel heb bekeken te worden.

Wat ik mij afvroeg is of ze alsnog kan afdwingen dat ik mijn haag snoei? Zo ver ik weet sta ik in mijn recht.

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Beste antwoord
Gekozen door Kenneth1980

Re: Hegklachten overbuur

door Jablan » 07 mei 2021 18:49

Op zoek gegaan en eerlijk, er gaat een wereld open. Het zit niet in de APV, het zit niet in een wet, het zit in het bouwbesluit 2012.

Op rijksoverheid.nl staat een folder (PDF) van drie pagina's over dit onderwerp, want heb je vergunning nodig of niet?

Voor dit topic relevant: Erf- en perceelafscheidingen zoals tuinmuren en schuttingen van beton of hout, maar ook vlechtschermen en andere kant-en-klare afscheidingen, zijn bouwwerken die vergunningplichtig kunnen zijn. In veel gevallen zult u deze afscheidingen echter zonder vergunning mogen plaatsen. Als u een heg of een rij coniferen als erfafscheiding wilt planten heeft u hiervoor nooit een omgevingsvergunning nodig. Maar u moet natuurlijk ook in die gevallen wel eerst met uw buren overleggen over de plaats van de afscheiding.

Het gaat om een haag, dat is natuurlijk groen, geen vergunning nodig en het lijkt mij heel sterk, dat voor planten, struiken, bomen ook de grens van 1 en 2 meter hoog geldt, want bomen en struiken hebben nu eenmaal de neiging te groeien. Wat zou de rijdende rechter hiervan maken? ;)
sake1987

Re: Hegklachten overbuur

Ongelezen bericht door sake1987 »

Op groen zit geen hoogte verbod, ( tenzij die gevaar of onnodige hinder oplevert) wel zit er een afstand verbod op. ( dus van de erfgrens)
Zou de buurman nog 1 keer heel duidelijk maken dat je aan zijn verzoek geen gehoor geeft en dat je verder niet door hem lastig gevallen wenst te worden.
Begin alvast met een dossier op te maken waarin je ook eventueel gluren vermeldt.
Wil de buurman verder dan moet hij de officiële wegen gaan bewandelen en mocht hij gelijk hebben nemen deze wel contact met u op.

Pensionado
Berichten: 29
Lid geworden op: 31 mei 2005 19:30

Re: Hegklachten overbuur

Ongelezen bericht door Pensionado »

Hoogte van de heg wordt vaak geregeld in de APV van de gemeente. Even nazoeken of dat in uw gemeente ook zo is.

lisgem
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 feb 2021 10:33

Re: Hegklachten overbuur

Ongelezen bericht door lisgem »

U moet wel héél bijzonder zijn of héél bijzondere activiteiten hebben, dat men door de heg naar u wil gluren.
Lezen valt daar niet onder natuurlijk. Dat is niet interessant genoeg, lijkt mij.
Maar zó'n vreselijke hoge heg roept wel vragen op natuurlijk.
In ieder geval neigt u sterk naar kluizenaarsgedrag, Een hutje op de hei sluit daar uitstekend bij aan.
Als uw overbuurvrouw op uw immense heg kijkt, moet die heg wel aan de vóórkant van uw woning liggen.
Volgens mij is de hoogte van een heg of schutting aan de voorgevel van de woning wel aan een limiet gebonden.
Het kan per gemeente verschillen en is na te vragen bij uw gemeente.

Als het expliciteit gluren door de buren meerdere malen is gebeurd, kunt u daar wel aangifte van doen, denk ik.
Dat is duidelijk inbreuk op uw privacy. Maar of het zoden aan de dijk zet, betwijfel ik.
Laatst gewijzigd door lisgem op 07 mei 2021 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Hegklachten overbuur

Ongelezen bericht door kuklos »

lisgem schreef:
07 mei 2021 13:38
In ieder geval neigt u sterk naar kluizenaarsgedrag, Een hutje op de hei sluit daar uitstekend bij aan.
Wat is dit nou weer voor onzin? Als iemand privacy wil is daar niks mis mee.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Hegklachten overbuur

Ongelezen bericht door reggie2 »

lisgem schreef:
07 mei 2021 13:38
U moet wel héél bijzonder zijn of héél bijzondere activiteiten hebben, dat men door de heg naar u wil gluren.
Lezen valt daar niet onder natuurlijk. Dat is niet interessant genoeg, lijkt mij.
In ieder geval neigt u sterk naar kluizenaarsgedrag, Een hutje op de hei sluit daar uitstekend bij aan.
Als uw overbuurvrouw op uw immense heg kijkt, moet die heg wel aan de vóórkant van uw woning liggen.
Volgens mij is de hoogte van een heg of schutting aan de voorgevel van de woning wel aan een limiet gebonden.
Het kan per gemeente verschillen en is na te vragen bij uw gemeente.
Speciaal hiervoor geregistreerd?? Lekker hatelijk.

@TS is het een huurhuis of een koophuis?

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Hegklachten overbuur

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Niks geks aan als je overbuurvrouw hebt die zelfs door de heg staat te gluren, dan wil je wel extra stappen nemen voor wat privacy.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hegklachten overbuur

Ongelezen bericht door witte angora »

lisgem schreef:
07 mei 2021 13:38
U moet wel héél bijzonder zijn of héél bijzondere activiteiten hebben, dat men door de heg naar u wil gluren.
Dat valt wel mee. Ik heb er meerdere malen mee te maken gehad. Een nieuwsgierig aagje aan de overkant, en nog een mafkees bij de gemeente die van alles over me bij bleek te houden. Kwam ik ook pas achter toen ik wegging en zijn zoon mijn woning wel even over zou nemen.

Er zijn nu eenmaal mafkezen en psychisch gestoorden op deze wereld. Ze hebben niks te doen, en dan doen ze dat.

kessel45
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 aug 2017 10:04

Re: Hegklachten overbuur

Ongelezen bericht door kessel45 »

Ben het helemaal met je eens hoor. Mooie hoge heg is toch prettig voor privacy.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Hegklachten overbuur

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Tsja, de gluurbuur....

Da's toch nie normaal?

https://www.google.com/search?q=gluurbu ... e&ie=UTF-8

huzky
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 jun 2008 21:19

Re: Hegklachten overbuur

Ongelezen bericht door huzky »

Hebt u hier iets aan? Waarschijnlijk niet wat u wilt, maar om problemen te voorkomen, is het toch de moeite waard om het ook even in uw gemeente na te vragen.

"Een schutting, muur, heg, hek of andere afscheiding aan de voorkant van het huis mag niet meer dan één meter hoog zijn.
Naast en achter het huis is dat maximaal twee meter hoog.
In de schutting of muur mag geen opening of raam worden gemaakt.
In sommige gemeentes gelden afwijkende hoogtes, maar dat ligt vast in een plaatselijke verordening."

[Bron: https://www.plusonline.nl/tuinieren/he- ... e-heg-zijn]

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Hegklachten overbuur

Ongelezen bericht door reggie2 »

huzky schreef:
07 mei 2021 15:41


"Een schutting, muur, heg, hek of andere afscheiding aan de voorkant van het huis mag niet meer dan één meter hoog zijn.
Naast en achter het huis is dat maximaal twee meter hoog.



[Bron: https://www.plusonline.nl/tuinieren/he- ... e-heg-zijn]
Wij wonen al 30 jaar in hetzelfde huis met een heg van zeker 1/5 meter hoog, aan de voorkant dat mag gewoon.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hegklachten overbuur

Ongelezen bericht door Erthanax »

TS heeft toch de APV al geraadpleegd?
Kenneth1980 schreef:
06 mei 2021 23:31
(...) Volgens de APV is er geen maximum hoogte van de haag. (...)
Ik ga ervan uit dat hij dat goed heeft opgezocht.

De haag is wel behoorlijk hoog, maar ik heb wel vaker een haag hoger dan ruim 3 meter gezien, gewoon langs de stoep van een gewone woonstraat binnen de bebouwde kom. Volgens mij moet TS de gluurbuur in haar sop laten gaar koken. Bij voorkeur op beeld vastleggen, voor de dossieropbouw.

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Hegklachten overbuur

Ongelezen bericht door Jablan »

Op zoek gegaan en eerlijk, er gaat een wereld open. Het zit niet in de APV, het zit niet in een wet, het zit in het bouwbesluit 2012.

Op rijksoverheid.nl staat een folder (PDF) van drie pagina's over dit onderwerp, want heb je vergunning nodig of niet?

Voor dit topic relevant: Erf- en perceelafscheidingen zoals tuinmuren en schuttingen van beton of hout, maar ook vlechtschermen en andere kant-en-klare afscheidingen, zijn bouwwerken die vergunningplichtig kunnen zijn. In veel gevallen zult u deze afscheidingen echter zonder vergunning mogen plaatsen. Als u een heg of een rij coniferen als erfafscheiding wilt planten heeft u hiervoor nooit een omgevingsvergunning nodig. Maar u moet natuurlijk ook in die gevallen wel eerst met uw buren overleggen over de plaats van de afscheiding.

Het gaat om een haag, dat is natuurlijk groen, geen vergunning nodig en het lijkt mij heel sterk, dat voor planten, struiken, bomen ook de grens van 1 en 2 meter hoog geldt, want bomen en struiken hebben nu eenmaal de neiging te groeien. Wat zou de rijdende rechter hiervan maken? ;)

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hegklachten overbuur

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat de buren niet meer mogen gluren?

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hegklachten overbuur

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Volgens mij is er alleen een beperking van de hoogte van die heg bij een hoekhuis, ivm de overzichtelijkheid van het kruispunt.

Kenneth1980
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 mei 2021 22:55

Re: Hegklachten overbuur

Ongelezen bericht door Kenneth1980 »

Dank voor de reacties,

Voor de duidelijkheid, het is niet mijn directe buur. Er zit tussen mijn tuin en de woning van de buren nog:
- een strook gemeente groen
- een rustige weg (bestemmingsverkeer naar 15 woningen)
- een stoep
- voortuin

De gluurbuur in kwestie is een wat ouder persoon (gepensioneerd) en ook vrij klein. Het voelt niet bedreigend, maar wel vervelend. Ik ga er niet voor naar de politie, ik heb er nu ook geen last van, want er valt niks meer te gluren. Derhalve ben ik wel gehecht aan mijn haag.

Overigens ik heb kinderen en goede contacten met de buren. Als kluizenaar leven is er niet bij, haha. Ik heb vaak kinderen uit de straat spelen bij mij in de achtertuin/binnen en ouders die langskomen/appen om hun kroost tegen etenstijd op te halen. De woningen in het stuk waar ik zit hebben grote achtertuinen met leibomen en hoge heggen/hagen.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hegklachten overbuur

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als er in "uw" APV niets expliciet staat over de hoogte van hagen, is de overbuurvrouw volgens mij volstrekt kansloos. Zo te lezen is er geen enkele sprake van onrechtmatige hinder of verkeersgevaarlijke situatie, dus langs die weg kan ze ook niets bereiken.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hegklachten overbuur

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als ik het goed begrijp staat die hoge heg in uw achtertuin?

Kenneth1980
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 mei 2021 22:55

Re: Hegklachten overbuur

Ongelezen bericht door Kenneth1980 »

@ Lady1234, de haag loopt van de oprit aan de voorkant, om het huis en langs de gehele zijkant van mijn woning. Hij wordt alleen hoog ter hoogte van de achtertuin. Vandaar is het ongeveer een meter of 20 naar het hek achter toe. Naast mijn huis staat een ander huis (aanliggend perceel), daar staat een heg van ongeveer 2 meter hoog. De afscheidingen zijn wel in overleg geplaatst.

Ik heb wel een keer van de gemeente een snoeiverzoek gehad afgelopen jaar, omdat hij teveel aan de kant van het gemeentegroen zat. Ik heb toen pas in het najaar gesnoeid, na overleg. Men wilde namelijk dat ik ging snoeien terwijl de nesten van vogels in de heg zaten, dat doe ik echt niet.

Als ik het zo een beetje bekijk heb ik weinig te vrezen.

Het is voor mij wel vrij uniek om een buur te hebben die klaagt bij mij. De vorige keren was ergens begin 2000 vanwege een BBQ die teveel rookte, dat was terecht overigens.

Gesloten