Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door Erthanax »

witte angora schreef:
04 aug 2021 20:12
(...) Ik had in mijn laatste tuin veel geraniums (dus de echte 'wilde'), dat hield ongelooflijk veel onkruid tegen. Ook heermoes en zevenblad. Had er op die plekken nauwelijks last van. Dus misschien moet er in die richting gezocht worden.
Is dat even toevallig: Pelargonzuur (de werkzame stof in het "vernieuwde"Roundup) is een vetzuur dat voorkomt in de bladeren van de pelargonium, ofwel de geranium. Het zou dus goed kunnen dat geraniums een zekere onkruidwerende werking hebben.

Tegen de Japanse duizendknoop zal het niet veel helpen, vrees ik. Eikenboom1 heeft een link gegeven waarin verwezen wordt naar deze pagina. Daar staat onder het kopje "Beheersing en bestrijding" wat er tegen JDK gedaan kan worden.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het is al knap wanneer je het in toom weet te houden. D.w.z. het niet erger laten worden.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door 16again »

Het verbaast me, hoe makkelijk men naar de giftigste stoffen wil grijpen. Glyfosaat mag per 1-1-2022 niet eens meer in de tuincentra worden verkocht.
En de buurman gaat dat middel zeker niet gebruiken, die heeft de plant juist voor vlinders en bijtjes.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door Erthanax »

16again schreef:
04 aug 2021 20:59
Het verbaast me, hoe makkelijk men naar de giftigste stoffen wil grijpen. Glyfosaat mag per 1-1-2022 niet eens meer in de tuincentra worden verkocht.
En de buurman gaat dat middel zeker niet gebruiken, die heeft de plant juist voor vlinders en bijtjes.
TS moet er snel bij zijn dus :mrgreen:
Als het de buurman écht gaat om het aantal bezoekende insecten, zou TS in een gesprek ook kunnen wijzen op vriendelijker planten zoals (inderdaad) de vlinderstruik/buddleja, salvia of lavendel. Misschien is er dan iets te bereiken.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door Erthanax »

snellie schreef:
04 aug 2021 21:11
(...) Ik had afgelopen week een koninginnepage in de struik, had ik al in geen jaren meer gezien.
Geweldig, misschien wel "onze" mooiste vlinder! In NL heb ik hem nooit gezien, wel in Frankrijk.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door Nijogeth »

snellie schreef:
04 aug 2021 19:46
Hoe zet je een plant 2 weken onder stroom?
Misschien met een acculader en 2 accu's. De accu's dag en nacht onder een emmer (tegen de regen) stroom laten injecteren op die plant. Gewoon af en toe even wisselen, zodat je de accu's kunt laden en er stroom blijft gaan. Anders een aggregaat pakken, maar dat levert wel herrie op.

Anders kun je altijd nog kijken of je gewoon een Rootwave kan gebruiken, die schijnt het sneller te kunnen.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Erthanax schreef:
04 aug 2021 21:36
snellie schreef:
04 aug 2021 21:11
(...) Ik had afgelopen week een koninginnepage in de struik, had ik al in geen jaren meer gezien.
Geweldig, misschien wel "onze" mooiste vlinder! In NL heb ik hem nooit gezien, wel in Frankrijk.
Dan heb je met de dagpauwoog wel een geduchte tegenstander. Die zag ik een paar weken terug nog een stuk of 3 (al kan het ook 3x dezelfde zijn geweest).

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door witte angora »

snellie schreef:
04 aug 2021 21:11
Ik had afgelopen week een koninginnepage in de struik, had ik al in geen jaren meer gezien.
Even gegoogeld, omdat ik dat nog nooit heb gezien, sterker nog, nog nooit van heb gehoord. Ik zou het een Tiffany-vlinder noemen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ook de vlinderstruik is een invasieve exoot. Daar gaan we nog meer van horen.

Afbeelding

Gerard-van-Katwijk
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 nov 2011 12:34

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door Gerard-van-Katwijk »

Vlinders? Dat fladdert wel erg ver weg van dit draadje over de JDK, toch?

Gerard-van-Katwijk
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 nov 2011 12:34

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door Gerard-van-Katwijk »

Bob Schurkjens schreef:
04 aug 2021 21:48
Ook de vlinderstruik is een invasieve exoot. Daar gaan we nog meer van horen.
Tsja, wat dacht je van de mens (oorspronkelijk thuishorend in Afrika, naar ik heb begrepen). Invasief als d pest. ;)
N.b. Sorry; gauw weer terug naar de JDK.

Sannietje
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jul 2021 17:51

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door Sannietje »

Zelf zou ik bij de gemeente informatie inwinnen wat je het beste kan doen. Het uittrekken van de planten moet met alle resten van de wortel gebeuren en kan weer gewoon verder groeien als je dit ergens willekeurig dumpt. Het is voor jou dus een even een paar weekjes opgeruimd maar groeit weer snel terug.

Onder de grond tegels verticaal leggen of een hekwerk zal toch 2-3 meter diep moeten zijn en is zonder graafmachine niet te doen. Zelfs als het eenmaal staat zal het slechts een tijdelijke oplossing zijn.

Ook vergiftigen en uitputten zal zeker een aantal jaar nodig zijn wil er resultaat zijn. Dat resultaat bereik je niet als je buurman niet mee werkt. Dit hoeft hij ook niet te doen omdat deze planten nog niet illegaal zijn.

Wel kan het schade aan funderingen en wegdek aanbrengen en aan planten en bomen en schuttingen bij de buren. Ook zal het de waarde van je huis negatief beïnvloeden.

Het beste als je buurman niet mee wil werken is foto's nemen van je tuin en eventueel van de tuin van de buurman en misschien bij buren hun mening vragen en bij de gemeente of juridisch loket informatie inwinnen wat jouw rechten zijn. Jij hebt ook recht op woongenot immers.

Zonder juridische stappen bereik jij niets en anders pas over een x aantal jaar. Ik neem aan dat je er graag zo snel mogelijk vanaf wilt.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door 16again »

Sannietje schreef:
05 aug 2021 09:10
Onder de grond tegels verticaal leggen of een hekwerk zal toch 2-3 meter diep moeten zijn en is zonder graafmachine niet te doen. Zelfs als het eenmaal staat zal het slechts een tijdelijke oplossing zijn.
Klint alsof je een damwand moet gaan intrillen

NKZ
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 aug 2021 09:33

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door NKZ »

"Japanse duizendknoop | Gemeente Ede" https://www.ede.nl/in-de-gemeente-ede/e ... izendknoop

In de gemeente Ede MOET je als inwoner meewerken aan bestrijding van de plant. Wellicht even op de site kijken van je eigen gemeente?

Sannietje
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jul 2021 17:51

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door Sannietje »

16again schreef:
05 aug 2021 09:38
Sannietje schreef:
05 aug 2021 09:10
Onder de grond tegels verticaal leggen of een hekwerk zal toch 2-3 meter diep moeten zijn en is zonder graafmachine niet te doen. Zelfs als het eenmaal staat zal het slechts een tijdelijke oplossing zijn.
Klint alsof je een damwand moet gaan intrillen
Klopt, ze worden ook wel slopers genoemd.
tn_japanse duizendknoop 4.jpg
(57.03 KiB) 4290 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat de aarde in zijn geheel nog niet door dat spul is overwoekerd. Dat moet toch een reden hebben?

HandigeHarrie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

De JDK zal bij de buurman uitgegraven moeten worden, hij ziet geen probleem dus uitleggen welke schade er aan zijn eigen woning kan ontstaan en een alternatief bieden (andere stuik voor de bijtjes enzo). Eventueel voorstellen om de kosten te delen (met meerdere buren??) en de organisatie van alle werkzaamheden op je nemen, kan hem over de streep helpen.

Roxi
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 aug 2021 10:53

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door Roxi »

:wink: ik ken dat maar al te gied.Het is heel vervelend andermans troep op te ruimen.en vooral de tuin.In deventer is het een groot probleem met deze japanse duizendknoop.Overal bloeit het. Jou buren hebben waarschijnlijk moeite met veranderingen.nieuwe mensen andere inrichtingen.Ik ondervind deze probleem met mijn eigen bure.stronteigenwijs.3 Catalpa bomen voor het huis.neemt veel zonlicht weg.achter 6 catalpa in een mini tuin.dus ik snoei aan mijn kant.het is geen gezicht dat halve boom. En ik kan haar niet duidelijk maken.dus ik snoei.Ik begrijp je daarom al te gied.Ik zal als ik jou was met azijn sproeien vooral aks de zon schijnt en met kokend water helpt het ook.Mijn buren hebben ook hedera en dat doe ik gewoon.
Dus water kokrn en azijn.succes

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou zijn Catalpa's toch heel wat anders dan Jdk's.

Als het overhangt mag je het snoeien, maar jij bent nu degene die aankijkt tegen
het is geen gezicht dat halve boom
Hedera's kun je gewoon afsteken en verwijderen, daar heb je geen azijn en kokend water voor nodig.

Nu maar weer terug naar de Jdk's van TS.

Sannietje
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jul 2021 17:51

Re: Japanse Duizendknoop vanuit buurman zijn tuin tegenhouden

Ongelezen bericht door Sannietje »

Binnenkort in het Radarforum:

"Ik heb een mooie Japanse Duizendknoop in mijn tuin voor de vogels en vlinders waar ik erg aan gehecht ben. Op advies van een aantal Radarforumleden heeft mijn buurman mijn mooie JDK waar ik aan gehecht ben vernield. Wat kan ik doen?"

😊
Laatst gewijzigd door Sannietje op 05 aug 2021 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten