LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] houtkachel

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
fordaital

houtkachel

Ongelezen bericht door fordaital »

Uw uitzending over het gebruik en promotie van houtkachels zal velen in het verkeerde keelgat schieten.
Het is ondoordacht om het gebruik van deze kachels zo eenzijdig te
belichten.Een consumentenorganisatie niet waardig.
U zult toch hopelijk weten dat de rook van houtgestookte kachels veel giftiger is dan die van gaskachels. Milieuvervuiling? Nooit geweten.
U zult maar wonen in een wijk waar meerdere bewoners dagelijks hun
houtkachel stoken. De neerkomende rook is een pest voor de buren
en de rest van de wijk. Ventileren is vaak niet mogelijk . Op een koele
dag in de tuin werken doet men in de stank van een houtkachel van een van de buren. Brandende ogen of anderszijds alergisch reageren tot gevolg. Er over praten en afspraken maken werkt in negen
van de tien gevallen niet. Ruzie of negeren is het resultaat. Op economische gronden is deze dure kachel en schoorsteen aangeschaft en dat moet dan ook, ondanks de overlast, terug worden verdiend.De stank is een bron van ellende voor velen in dit land.
Een wet die het gebruik van houtkachels regelt is er helaas nog niet.[/b]

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: houtkachel

Ongelezen bericht door Frankkk »

Ik denk dat TROS RADAR mensen op deze manier een stukje macht wil teruggeven.

Immers, de prijzen van energie stijgen maar en stijgen. Als er een alternatief is, een concurrent, dan heeft dat mogelijk als effect dat de prijs van gas minder snel stijgt, om te voorkomen dat mensen massaal op hout overstappen.

Alleen kun je natuurlijk wel op je klompen aanvoelen dat als de vraag naar hout significant toeneemt, dat de prijs dan waarschijnlijk ook zal stijgen.

Maar goed, een extra concurrent is alleen maar goed. Marktwerking noemen ze dat en dat wordt door rechts maar al te innig omarmd.

En als de wetgever deze concurrent niet ziet zitten, dan moeten ze maar gaan proberen de wet aan te passen...

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: houtkachel

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Het heeft weinig zin meer
1 Hout is al stervens duur geworden
2 verzekering 2 x per jaar schoorsteen vegen
3 wie stookt snachts
4 wat kost aanschaf van een houtkachel.

misschien op graan dan maar
http://www.radionoord.nl/nieuws/index.a ... &pid=54743
GRONINGEN - Jansen en Heuning uit Groningen brengt een op graan gestookte cv-ketel op de markt.

De bijzondere kachel komt uit Denemarken en wordt daar al op grote schaal gebruikt. De ketel is vooral geschikt voor grote woonhuizen, kassen en agrarische bedrijfspanden. Volgens het bedrijf Jansen en Heuning is graan een goede en voordelige brandstof. Twee kilo graan zou evenveel energie opleveren als een kuub aardgas en is de helft goedkoper.

Ina Mijling

Re: houtkachel

Ongelezen bericht door Ina Mijling »

HOUTKACHELS
In "Radar" werd gepromoot dat hout-stoken goedkoper is dan gas-stoken voor de verwarming.
Nu volgt er ongetwijfeld een run op houtkachelverkopers.
Het is een amateuristische benadering om houtkachelstoken te promoten zonder erbij te zeggen dat:
- ze stank en rookoverlast geven bij buren en dat kan over grote afstanden zijn;
- dat het ALTIJD bij anderen binnenwaait;
- stank en rook schadelijk zijn voor de gezondheid van iedere buur bij wie het binnenwaait;
- stank- en rookoverlast dan ook verboden zijn;
- dat vooral longpatiënten hier weer de dupe van worden;
- die dan weer vaker terug moeten grijpen op chemische medicijnen die men bagatelliserend "pufjes" noemt, maar wat vergif is. Een van de "bijwerkingen", oftewel vergiftigingsverschijnselen (www.path-of-wisdom.com/astma/bijwerking.htm) is dat je eraan dood kunt gaan door schimmel in de longen die niet meer te genezen is;
- dat, hoe vaker je pufjes nodig hebt, je er steeds méér van nodig hebt, omdat het niet geneest, maar een belangrijk signaal: "dit is slecht voor jou!" dood-gewoon onderdrukt;
- dat er dus weer vaker naar de longarts gelopen gaat worden en vaker ziekenhuisopnames zullen volgen (ziektenkostenplaatje loopt op);
- dat longpatiënten dus massaal tegen die overlast zullen gaan klagen en processen gaan voeren, hetgeen nog duurder is dan gas stoken;
- enzovoorts.
Ina Mijling

Piet12345

Re: houtkachel

Ongelezen bericht door Piet12345 »

wel een goed alternatief voor als het gas opraakt

resp0012618

Re: houtkachel

Ongelezen bericht door resp0012618 »

Wat gedacht van een zonneboiler,
scheelt minstens de helft aan gasgebruik en jij én je buren houden schone longen.
Zomers lekker warm water van de zon. En als het buiten lekker vriest een warme kamer voor noppes.
Tesamen met een zongericht gebouwd huis (duurzaam gebouwd) scheelt dat een slok op een gasbel.
Ik gebruik nu in een appartement van ong. 95 m2 ong 600 m3 gas.
In mijn oude huis van 60 m2 was dat ong 1100 m3. Tel uit je winst.

Nic Franssens moreCat

Re: houtkachel

Ongelezen bericht door Nic Franssens moreCat »

Nog even geduld, er is bijna een oplossing op de markt voor het probleem van de uitstoot van onverbrande deeltjes en fijn stof van houtkachels. Al bijna vijftien jaar geleden is begonnen met de ontwikkeling van een katalysator speciaal voor houtkachels. Er is nu een prototype welke uitvoerig getest is. De katalysator is volledig van metaal en kan eenvoudig in een rookgasafvoerpijp worden geplaatst. Onvolledig verbrande, schadelijke deeltjes worden nagenoeg volledig afgebroken en omgezet in water(damp) en kooldioxide. Het prototype is op 4 januari jl getoond in een uitzending van het Duitse televisieprogramma "Ozon". De problemen met de uitstoot door het stoken van hout zijn ook in Duitsland, met circa 17 mln kachel, actueel. Meer informatie over de katalysator is te vinden op http://www.morecat.nl.

A.Warmerdam

Re: houtkachel

Ongelezen bericht door A.Warmerdam »

Het alternatief voor houtgestookte kachels is misschien de met houtpellets gestookte centrale verwarming. Houtpellets komen mondjesmaat op de markt maar vormen qua prijs een redelijk alternatief voor gas. De houtpellets gestookte centraleverwarmingsketels/kachels hebben een rendement van 92 % (TUV en BLT), weinig tot geen stofuitstoot en zijn milieutechnisch te vergelijken met gasgestookte ketels/kachels. Het vuur is bij de pelletkachels vrij zichtbaar en is te vergelijken met een houtkachel.
Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland zien de pellets als een goed alternatief en geven derhalve subsidie daar op. Bij het kopen van pellets onderhandel je met echte mensen inplaats van een anonieme stem achter een telefoon, een voordeel boven gas waar geen enkele onderhandelingsmogelijkheid bestaat.
Pellets hebben een energieinhoud van 4,9 kw/kg voor als u eens een berekening los wilt laten op uw eigen situatie.

Gast

Re: houtkachel

Ongelezen bericht door Gast »

Wij zagen 's nachts altijd een paar dooie bomen om op de Veluwe en stoken al jaren gratis 8)

Rein43

Re: houtkachel

Ongelezen bericht door Rein43 »

Wij stoken al heel wat jaren een houtkachel en het is ook een gezellige warmte ,maar als de houtkachel aan is slaat de thermostaat niet meer aan en in de rest van het huis blijft het koud.(En zo bespaar je natuurluik ook aardgas.)Tenzij men meerdere houtkachels in het huis plaatst. Maar daar zijn onze huizen niet meer op gebouwd en dan zal het wel even veel kosten als aardgas.Mijn ervaring is een houtkachel heb je allen voor de gezelligheid,om er lekker omheen te staan als je binnen komt je handen er aan te warmen.

K.Uchen

Re: houtkachel

Ongelezen bericht door K.Uchen »

Ongelooflijk eenzijdig was het houtkachel-verhaal van Tros Radar. Alleen financiele argumenten. Laat de ventilatiekleppen maar dicht bij kachelburen en -overburen. Was er niet ooit eens een uitzending over radon in huizen, en dat goede ventilatie ook nodig is? Helaas je kunt er niet veel tegen beginnen, behalve verhuizen of hopen op veel warm weer, weinig mist en een stevige gunstige windrichting. Bepaalde fabrieken, auto's, sigaretten, ze stoten troep uit...algemeen aanvaard en vanzelfsprekend dat dat zo is. Maar de uitstoot van de houtverbrander is taboe. Liefst een grote prop op de schoorsteen, dat de rook naar binnen slaat. Lekker warm, en goedkoop.

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: houtkachel

Ongelezen bericht door Frankkk »

@K.Uchen: Als het overschakelen naar een houtkachel mensen zodanig voordeel oplevert dat het ze in staat stelt om voortaan wel de eindjes aan elkaar te kunnen knopen, dan is hun keuze snel gemaakt, lijkt me.

Eerst overleven, dan je druk maken over het milieu. Dat willen omdraaien lijkt me niet van enige realiteitszin getuigen.

frans123

Re: houtkachel

Ongelezen bericht door frans123 »

Hout is niet goedkoper stoken, wel gezelliger. Dus dat mensen met een minder budget er gezellig bijzitten maar dat wel houtjes bijtend moeten doen is denk ik een redelijke conclusie

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: houtkachel

Ongelezen bericht door Frankkk »

@frans123: volgens mij werd juist beweerd dat het wel goedkoper was om hout te stoken.

wilmadeleeuw

Re: houtkachel

Ongelezen bericht door wilmadeleeuw »

Dit onderwerp heeft mij zeer verbaasd. Waar komt al dat hout vandaan? Worden er al niet genoeg bossen gekapt. Moeten er nog meer dieren met uitsterven bedreigd worden, omdat "wij"zo no0dig enkele euro's moeten besparen per jaar? Energie besparen kan ook op een andere manier. Was de vaat eens vaker met de hand. (minder stroom). Hang je wasgoed eens buiten ipv een wasdroger te gebruiken.
Tevens zijn er mensen met longproblemen die last hebben van de lucht van verbrand hout. Mijn man merkt altijd wanneer er veel gestookt wordt, voorals in de lente en herfst heeft hij het benauwd als hij in een wijk loopt waar veel gestookt wordt. Maar het probleem van ontbossing is toch wel heel erg groot. Er loopt op het ogenblik een enquete hierover van Miieudefensie. Ik hoop toch dat hier over nagedacht wordt.
Met vriendelijke groeten
Wilma de Leeuw

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: houtkachel

Ongelezen bericht door Frankkk »

Misschien dat mensen die het moeten hebben van voedselbanken al die bespaartips al hebben benut, maar desondanks toch nog te kort blijven komen. Als die mensen nu eens wat sneller uit de brand worden geholpen, dan hebben ze misschien geen houtkachel nodig om de eindjes wat beter aan elkaar te kunnen knopen.

Sowieso is bovenstaande ook maar een stupide gedachtenexperiment, want iemand die het van de voedselbanken moet hebben, heeft waarschijnlijk ook geen geld om een houtkachel te kopen...

K.Uchen

Re: houtkachel

Ongelezen bericht door K.Uchen »

Frankkk: Helaas gebeurt het houtstoken ook veelal door mensen die niet op een houtje hoeven te bijten. Dagelijks een paar uur eerder naar bed gaan, twee truien aan en de centrale verwarming wat lager zetten is ook besparend. En ook besparend is trouwens om in plaats van droog hout papier, luiers en melkpakken, en afvalhout met verfresten in de open haard te gooien. Lekker zwarte wolken uit de schoorsteen de dichtbevolkt wijken instoten, wat maakt het uit. Ikke, ikke en de rest kan stikken.

Har

Re: houtkachel

Ongelezen bericht door Har »

Hout is een nostalgische methode om bij te verwarmen.

Ik gooi er weer en paar blokken op. :D

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: houtkachel

Ongelezen bericht door Frankkk »

@K.Uchen: Maar ik heb het dan ook niet over de mensen die ook zonder de besparing kunnen, maar over de mensen die dat geld wel hard nodig hebben.

Want alleen als ik over de door mij bedoelde groep praat heb ik een punt en dat punt laat ik me niet door u afnemen :D

beenhaker

Re: houtkachel

Ongelezen bericht door beenhaker »

Beste mensen ik heb nog nooit zulke nonsens gelezen dat een houtkachel slecht is voor de gezondheid e/d.
Wat het milieu betreft is een houtkachel zelf beter dan een gaskachel

Gesloten