LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kersenboom snoeien?

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Kersenboom snoeien?

Ongelezen bericht door D1RK »

Wanneer kan ik het beste een Kersenboom snoeien?
Volgens het kartonnen doosje word deze 4~6 m hoog, en ik wil het op 2~2.5 M houden.
Mag ik deze aftoppen en klein houden?
Wanneer kan ik wel en niet snoeien, en welke maand is het beste?

De kersen zijn goed, maar teveel hoeft niet, ik wil niet teveel schaduw in de tuin van mezelf en de buren.

Dr.O
Berichten: 74
Lid geworden op: 27 sep 2006 19:32

Re: Kersenboom snoeien?

Ongelezen bericht door Dr.O »

Eens in de 2 jaar toppen zo rond de kerst en veel mest geven :?

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Kersenboom snoeien?

Ongelezen bericht door D1RK »

Met kerstbomen zou je goed zitten,
maar mijn vrienden in Rusland hebben geen Kersenboom, wel kerstbomen....
Elk soort is anders.

Dr. O is een Nul? Grapje..
Laatst gewijzigd door D1RK op 27 jun 2007 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Kersenboom snoeien?

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Het snoeien van steenvruchten (morellen,kersen,pruimen en perzikken)
Uit: Snoeigoed boek. Een uitgave van Intratuin.ISBN 978-90-396-2041-0

Het snoeien van steenvruchten vindt direct na de oogst plaats. In dit seizoen overgroeien de snoeiwonden namelijk nog makkelijk.
Bij snoei in de winter, het rustseizoen, blijven de wonden lang open staan en het gevolg daarvan is dat ziekten gemakkelijk in de plant kunnen doordringen. Voor een voorjaarssnoei is de sapstroom bij de steenvruchten weer te sterk. De wonden hebben dan de neiging te bloeden en te gommen en overgroeien maar langzzam. De kans op ziekten is dan ook weer groot.

Dit lijkt mij dus een duidelijk advies nietwaar?

Dit boekje is een aanrader voor allen die o.a.vruchtbomen en struiken in hun tuin hebben staan.

Grootvader

wiens zoon al zo'n 20 jaar bij een Intratuinvestiging werkt.
Roept men dan ook dicht bij mijn tuin Intratuin dan stort het grootste deel in.
Tsja, wie appelen vaart, die appelen eet nietwaar?

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Kersenboom snoeien?

Ongelezen bericht door D1RK »

Ik begrijp dat je beter dat boek niet kunt adviseren, beter voor de bomen verkoop en dat boek is éénmalige omzet?

Bij onze Intratuin waren pubers die vertelde dat het op de verpakking zou moeten staan, en anders gewoon niet snoeien....!

Gezien de moderne muziek en bijpassend personeel woon ik dus blijkbaar in het verkeerde gebied, verkopen en als fout gewoon opnieuw.

Ik kon daar alleen boeken in plastic vinden, dus je weet dan nog niet of het iets is, en ik heb ervaring met Auto's dat sommige boeken fouten bevatten, of verouderde info, zoals hoe maak ik een carburateur schoon, maar alleen nog brommertjes en grasmaaiers hebben die nog soms....!

Grootvader, hartelijk dank!

Theo Muller
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 mar 2007 17:42

Re: Kersenboom snoeien?

Ongelezen bericht door Theo Muller »

" Tsja, wie appelen vaart die appelen eet, nietwaar?
Het is dat de opa die bovenstaande vraag plaatste het zo vriendelijk vraagt en dan is mijn reactie dat ik het absoluut niet met hem eens ben.
De door hem bedoelde vorm van inkoop is pure diefstal en moet via een hogere prijs door de klanten betaald worden.
Het snoeiadvies klopt in ieder geval wel, evenals de constatering dat het meeste personeel van tuincentra weinig tot geen kennis van zaken heeft.

Theo Muller.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Kersenboom snoeien?

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Ho,ho,

Dit boekje was niet te koop maar een gratis uitgave.
Overigens, doe wat je wil!
Snoei maar lekker in de winter!

Er stonden nog een aantal aanbevelingen over het snoeien van kersenbomen maar gezien deze reactie hou ik het maar voor gezien.

Wat een zooitje zeg!

Grootvader.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Kersenboom snoeien?

Ongelezen bericht door D1RK »

@ Beste Kano varende Grootvader,

U heeft gelijk, maar een beetje humor moet kunnen.
Ik had wel ooit boeken gezien, duur en in plastic met dikke laag stof, dus die hadden ze daar ook.
Als iets ongeveer E20,- kost en je ziet niet wat je koopt, de dikke alles over tuinen boeken, er waren er vele, maar wat de inhoud is?

Ik hoop dat de gratis uitgave er nog is, zelfs als het iets koste mag het nog!
Maar als we fouten maken zodat ze tijdens de strenge vorst doodvriezen omdat iemand Kerstbomen en Kersebomen als hetzelfde leest, er hoeft geen piek op deze!
Juist door fouten van ons kunnen ze extra verkopen, maar ik vraag eerst, heb ik van Gozik geleerd, de kerstboom, Finse Spar met dikke takken is dankzij die piek nu ook een dik propje!
Juist de KERSTbomen moet je nooit toppen, zijkanten snoeien voor langslopen kan, maar niet de top, nu heb ik een klein dik missmodel!

Over eiken en beuken kan ik in Russia aan Gozik alles vragen, net als zoete appels,pofperen, dus geen stoof, maar deze wist Gozik ook niets, daar overleven dit soort het niet.

Hartelijk dank. D!RK

Dr.O
Berichten: 74
Lid geworden op: 27 sep 2006 19:32

Re: Kersenboom snoeien?

Ongelezen bericht door Dr.O »

Dirk je haalt alles door elkaar weet jij wel het verschil tussen een appel en een peer 8)

tinne
Berichten: 650
Lid geworden op: 18 jan 2007 19:06

Re: Kersenboom snoeien?

Ongelezen bericht door tinne »

D1rk is wat vreemd, zie Goz1k, Anastasia, Maxima, je moet iets hebben in je leven.

Wij hebben al jaren Kersebomen, en al jaren geen kersen, niet omdat ze er niet aan groeien, maar tegen de tijd dat ze bijna rijp zijn hebben de vogels ze eral af gehaald, ik merk het pas op het moment dat ik 2 zielige kersjes op de verkeerde plek in de tuin heb liggen, en geloof me, we wonen daar al ruim 10 jaar. Onze bomen zijn inmiddels te hoog om te snoeien en wij hebben het iets te druk om netten erover te gooien (buiten het feit dat de bomen te hoog zijn inmiddels en de vogels listiger en sneller zijn als wij) wij hebben ook appel en perenbomen, makkelijker bij te houden trouwens.

Mvrgr. Tinne

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Kersenboom snoeien?

Ongelezen bericht door D1RK »

@ Dr O
gezien de kerst snoei vermoede ik dat je half had gelezen, doe ik ook vaak en geef dan ook wel eens verkeerde antwoorden....
Appels en Peren, nee, ik heb het liever over soorten, meer dan Elstar, Jonagold en Golden...

@ Tinne,

Gozik was vriend, Annastasia lastige dochter, Maxima wegens problemen bij Kassa noodzakelijk, ze boykotten sommige zoals Gozik, en ik had zelfde IP nummer....

Omdat Read/kassa en Maxiem/radar wel bekend zijn,
Goziks huidige naam weet je dus nog niet!
Hij zit op alle 2 met verschillende namen, en is dan geen rus meer!
Raad eens..


De kersenboom, ik wil geen schaduw en mijn net is inderdaat ook niet zo groot...
De kat verjaagde alle vogels, dus volle bomen...
Als er kersen hangen zitten er meerdere in boom van buren, katten dus...
Hun auto is ook dan vaak rood door gevallen niet te plukken te hoge kersen....
Omdat zij met de zaag nu een mismodel hebben gesnoeid die bloede en slechts met speciale verf gestopt wilde ik zekerheid...

Bedankt Grootvader, en geniet van je Kano, helaas moest ik de gratis bestellen, en eventuele kosten betalen...

MAXIEM

Re: Kersenboom snoeien?

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag tinne,

Het klopt inderdaad dat Maxiem, Read, Pedro en Paula, dezelfde persoon zijn, daar maak ik geen geheim van. Mijn doelstelling is om consumenten op de verschillende sites zo goed mogelijk juridisch te ondersteunen. Voor het probleem dat je schetst heb ik geen oplossing. Ik zou zeggen: geniet van de vogels en koop kersen bij een goede supermarkt of groenteboer (doen wij ook als kersenliefhebber). :wink:

Vriendelijke groet, Maxiem.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Kersenboom snoeien?

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Kersenbomen snoeien en al die verschillende nicknames.

Het genoemde boekje is altijd met een vriendelijk gezicht en vriendelijk vragen toch weleens gratis verkrijgbaar bij een klantenservice.
Besef echter dat elke Intratuinvestiging in wezen eigen baas is.

En dan al die verschillende namen voor 1 en dezelfde persoon.
Is dat wel eerlijk en/of sportief?

Ik vind van niet.
Wie een antwoord geeft op vragen moet daarop ook aan te spreken zijn.
Dat er voor verschillende fora ik ook verschillende inlognamen gebruik is gewoon het voorkomen van nog meer spam.
Dat ik twee verschillende ondertekeningen gebruik heeft diezelfde reden maar om in één forum steeds verschillende namen te gebruiken vind ik niet horen en zeer onsportief!

Daarom houd ik het gewoon op.....

Grootvader.

MAXIEM

Re: Kersenboom snoeien?

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag kanovaarder/grootvader,

Zoals je heel goed weet, gebruik ik bij elke site een verschillende naam. Je konklusie slaat dan ook nergens op. :idea:

Collegiale groet, Maxiem.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Kersenboom snoeien?

Ongelezen bericht door D1RK »

@ Maxiem en Kanovaarder,

Soms moet je wel een 2e nickname hebben als ze je wegens vrienden met hetzelfde IP nummer eraf gooien!
De Vara is gewoon te streng.

Ik had liever Een naam gehad, maar soms is deze al bezet, maar niet meer in gebruik...
Gozik was en is een goede vriend, was wel vaak iets te.....
Hij heeft mijn grappen blijkbaar ook geleerd, maar past ze wel vaak iets te hard toe.
Zoals Read al zegt, verschillende forums, en geen van jullie weten onze namen die we nu bij Kassa gebruiken, en nog steeds aktief zijn?

Dat boekje was er niet meer, maar ik wil graag iets betalen voor deze speciale bestelling, en doe ik er gelijk nog iets meer bij....
Wanneer ik het krijg? Met Grootvaders antwoord was ik meer blij als Dr O, want ik twijfelde of het geen KERSTboom advies was....!

D!rk.

Dr.O
Berichten: 74
Lid geworden op: 27 sep 2006 19:32

Re: Kersenboom snoeien?

Ongelezen bericht door Dr.O »

Misschien kun je beter je snor snoeien Dirk :lol:

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Kersenboom snoeien?

Ongelezen bericht door D1RK »

Blijkbaar toch iemand die de oude foto op de website van een van de 21 online shops heeft gevonden!

Gefeliciteerd!
Alleen heb ik nu een soep vriendelijke exemplaar en ben veel grijzer!
Deze foto is van 1997 toen ik begon, dus binnenkort.... 10 jaar....

Gesloten