LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mag Xs4all je zomaar blokkeren?

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
Diana333
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:19

Mag Xs4all je zomaar blokkeren?

Ongelezen bericht door Diana333 »

Plotseling blokkeerde xs4all mijn internettoegang. Blijkbaar had het AbuseCenter een virus op een van mijn PC’s vastgesteld.
Waarom blokkeren ze het internet zo snel, terwijl ik toch jarenlang geen problemenen veroorzaakte? En met welk recht sluiten ze een wezenlijke infrastructuurcomponent af?
De proxyserver, die xs4all ter beschikking stelt, is onvoldoende. Veel websites zijn niet bereikbaar, wat mij in mijn vrijheid beperkt.
Bovendien heeft het mij nog een flinke duit gekost omdat ik iemand moest inhuren om dit probleem te verhelpen, en een hoop ergernis.
Ik vraag me af of een provider dit zomaar mag doen.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Mag Xs4all je zomaar blokkeren?

Ongelezen bericht door dhc »

Ik vraag me af of een provider dit zomaar mag doen.
Ja.

devious
Berichten: 1392
Lid geworden op: 13 jan 2010 22:14

Re: Mag Xs4all je zomaar blokkeren?

Ongelezen bericht door devious »

Diana333 schreef:...
Bovendien heeft het mij nog een flinke duit gekost omdat ik iemand moest inhuren om dit probleem te verhelpen, en een hoop ergernis.
Ik vraag me af of een provider dit zomaar mag doen.
Ja dat mag de provider. En stel nou eens dat deze dat niet deed. Dan was je thuisnetwerk geïnfecteerd en traceerbaar bezig andermans netwerken te vernietigen. Bij thuisgebruikers zal het je wellicht worst wezen. Maar stel nou dat JOUW computers traceerbaar binnenkomen bij een databank van bijv de overheid? Dan draai JIJ 100% voor de herstelkosten op.
Heb je liever dat je je eigen machines moet herstellen of lijkt het je wel leuk om ook andermans netwerken te vergoeden? Dan zien we hier weer een topic: " Mag de nederlandse overheid mij zomaar voor de schade laten opdraaien? En waarom had mijn provider mij niet gewoon geblokkeerd?"

Think, act and take responsibility...


Diana333
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:19

Re: Mag Xs4all je zomaar blokkeren?

Ongelezen bericht door Diana333 »

Het is voor het eerst dat ik lees dat een virus van jou een ander kan besmetten, daar weet ik niks van. Bovendien was het op een pc die ik voor het laatst in februari heb gebruikt. En hij zat niet vol virussen, want ik heb er notabene een betaalde virusscanner van norman op. Het programma dat we moesten gebruiken heeft er ook maar 1 trojan horse uitgehaald.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Mag Xs4all je zomaar blokkeren?

Ongelezen bericht door ciske »

want ik heb er notabene een betaalde virusscanner van norman op.


En jij denkt dat je dan geen virus krijgt??

devious
Berichten: 1392
Lid geworden op: 13 jan 2010 22:14

Re: Mag Xs4all je zomaar blokkeren?

Ongelezen bericht door devious »

Tja, dat is weer een heel ander verhaal. Trojan doet overigens niet zoveel. En daar komt nog eens bij dat een virusscanner pas een virus kan herkennen als die er al is. Dus ja, eerst komt de troep en daarna pas het medicijn. Altijd maar achter de virussen aan rennen dus. En nu heb je dus ook gemerkt dat het niets uitmaakt of je nou een betaald programma of een gratis programma hebt.
Tegenwoordig komen de echte kwade progies in delen je systeem binnen en herkennen ze elkaar pas na een hele tijd. Dan komen ze vanzelf samen, vormen het "virus" en herschrijven zichzelf zo dat na de volgende herstart alles weer van je schijf af is, op dat virus na. Dat virus deelt zichzelf, verspreidt de delen en herschrijft zichzelf. De volgende systeemstart is je pc weer vrij, maar heeft al heel veel schade kunnen berokkenen, mèt een trace terug naar jouw systeem. Dat heeft je provider wellicht opgepikt en je geblocked. Schromelijk te laat, maar beter iets dan niets. En het is inderdaad geen leuke situatie.

Diana333
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:19

Re: Mag Xs4all je zomaar blokkeren?

Ongelezen bericht door Diana333 »

Dus Norman laat dan af en toe nog een virus door glippen. Hoe kan ik mezelf dan optimaal wel beschermen zodat dit niet weer voorkomt?

devious
Berichten: 1392
Lid geworden op: 13 jan 2010 22:14

Re: Mag Xs4all je zomaar blokkeren?

Ongelezen bericht door devious »

niet.

Het gebeurt maar zelden dat een nieuw, nog niet ge-archiveerd, virus snel opduikt en zichzelf verspreidt. Toch moet dat eerst zijn gebeurd voordat de slimmerds er een anti-virus voor kunnen maken. 100 % gegarandeerd voorkomen kan niet.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Mag Xs4all je zomaar blokkeren?

Ongelezen bericht door 16again »

Wees blij dat xs4all je blokkeert.
Wat nu als je niks door hebt, gaat telebankieren , en er ineens 2000,- euro weg is van je rekening?

sadfly
Berichten: 451
Lid geworden op: 19 apr 2007 23:14

Re: Mag Xs4all je zomaar blokkeren?

Ongelezen bericht door sadfly »

Xs4all is ballen ISP, just omdat ze zomaar blokkeren , geen goed bewijs overhandigen. je computer volledig laten vervuilen met software die je van hun moet draaien. dubbele virusscanners etc. en dan blijkt dat er niks gevonden word.

Maar ze compenseren je niet voor het werk en al het werk wat je daarna mag doen,
want je pc kan je wel opnieuw installeren. xs4all staat ook erg laag op de lijst van kwaliteits provider.
Dit is wel 10 jaar geleden geweest, en de oorzaak was mogelijk een ander systeem die al uit het netwerk was getrokken. (ja een linux systeem) Met andere woorden, xs4all beschudigt mensen van een trokan/virus wat dan uiteindelijk niet waar is.

Blijft xs4all een ballen bedrijf, gewoon omdat ze geen ip's
etc overhandigen van waar de besmetting vandaan komt etc.

een 1 voor xs4all.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Mag Xs4all je zomaar blokkeren?

Ongelezen bericht door 16again »

sadfly schreef:Xs4all is ballen ISP, just omdat ze zomaar blokkeren , geen goed bewijs overhandigen. je computer volledig laten vervuilen met software die je van hun moet draaien. dubbele virusscanners etc. en dan blijkt dat er niks gevonden word.
Goede navraag bij abuse afdeling kan weldegelijk leren welke besmetting aangetroffen is, dit wordt ook gemaild naar primaire mailbox van het account.
(al kan communicatie met abuse afdeling weldegelijk beter indien het een xs4all consumenten aansluiting betreft)
xs4all staat ook erg laag op de lijst van kwaliteits provider.
De consumentenbond heeft provider monitor, daar staat xs4all al jaren in de top, en dus niet erg laag!
http://www.consumentenbond.nl/test/elek ... ermonitor/

Blijft xs4all een ballen bedrijf, gewoon omdat ze geen ip's
etc overhandigen van waar de besmetting vandaan komt etc.
Uiteraard kan xs4all geen IPs overhandigen waar besmetting vandaan komt. Het interne IP van al je apparaten wordt door in modem/router ingebouwde NAT vertaald in een enkel publiek IP adres, je interne IP is dus niet zichtbaar in internet pakketjes.

Dirkie
Berichten: 2932
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Mag Xs4all je zomaar blokkeren?

Ongelezen bericht door Dirkie »

Diana333 schreef:Het is voor het eerst dat ik lees dat een virus van jou een ander kan besmetten, daar weet ik niks van. Bovendien was het op een pc die ik voor het laatst in februari heb gebruikt. En hij zat niet vol virussen, want ik heb er notabene een betaalde virusscanner van norman op. Het programma dat we moesten gebruiken heeft er ook maar 1 trojan horse uitgehaald.
Als ik dit lees vind ik het naast een goed besluit van XS4All om je te blokkeren ook een wijs besluit. Zij hebben meer verstand van virussen blijkbaar. En dat blijkt ook uit de laatste opmerking. Het gaat er niet om hoeveel rotzooi er op je PC staat, maar 1 verkeerd virus/trojan is al voldoende. En ook of je voor een virusscanner betaald of niet maakt ook niet uit. Wat helpt is verstandig met je computer omgaan en dus niet op iedere vraag die in je browser opduikt ja zeggen, dus niet emails van onbekende afzenders zomaar openen, dus niet een administrator account voor dagelijks werk gebruiken enz enz.

Diana333
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:19

Re: Mag Xs4all je zomaar blokkeren?

Ongelezen bericht door Diana333 »

sadfly schreef:Xs4all is ballen ISP, just omdat ze zomaar blokkeren , geen goed bewijs overhandigen. je computer volledig laten vervuilen met software die je van hun moet draaien. dubbele virusscanners etc. en dan blijkt dat er niks gevonden word.

Maar ze compenseren je niet voor het werk en al het werk wat je daarna mag doen,
want je pc kan je wel opnieuw installeren. xs4all staat ook erg laag op de lijst van kwaliteits provider.
Dit is wel 10 jaar geleden geweest, en de oorzaak was mogelijk een ander systeem die al uit het netwerk was getrokken. (ja een linux systeem) Met andere woorden, xs4all beschudigt mensen van een trokan/virus wat dan uiteindelijk niet waar is.

Blijft xs4all een ballen bedrijf, gewoon omdat ze geen ip's
etc overhandigen van waar de besmetting vandaan komt etc.

een 1 voor xs4all.
Had nooit klachten, internet deed het altijd, tot we dus deze week dit geintje met ze hadden. Inderdaad je wilt niet weten hoeveel werk ik en iemand die ik inhuur er van heb gehad. En dan telkens als je belde over het probleem dat ze je allerlei extra dingen willen verkopen. Eerst een all in one pakket en daarna nog een extra service om beter geholpen te worden. Hier werd dus 1 trojan horse gevonden op die pc en die werd voor dat hun anti virus systeem hem pakte al gevonden ook door Norman. Ik vraag me nog steeds af waarvoor ik daar nu voor geblokkeerd werd, die computer heb ik sinds februari niet meer gebruikt, gebruik altijd de laptop of die i-pad. Mail waarvan ik de afzender niet ken gooi ik standaard direct weg. IPV dat ze je gewoon eerst even bellen en zeggen zus en zo is het geval, probeer dat virus er binnen een dag af te krijgen anders blokkeren we je tijdelijk. Nee gewoon eerst blokkeren en dan ons laten uitzoeken waarom het internet het niet doet.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Mag Xs4all je zomaar blokkeren?

Ongelezen bericht door crazyme »

Wanneer er spam wordt verstuurd van jouw ip kunnen andere isps het hele segment van xs4all op hun spamlist zetten. Daarom beschermen ze hun klanten door jou te blokkeren.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Mag Xs4all je zomaar blokkeren?

Ongelezen bericht door olaf79 »

crazyme schreef:Wanneer er spam wordt verstuurd van jouw ip kunnen andere isps het hele segment van xs4all op hun spamlist zetten. Daarom beschermen ze hun klanten door jou te blokkeren.
Sterker nog, maanden, nee jaren later, kunnen anderen er last van hebben omdat jouw dynamische ip adres allang weer is vergeven aan een ander die dan als boosdoener wordt aangemerkt en de digitale gevangenis in moet.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Mag Xs4all je zomaar blokkeren?

Ongelezen bericht door sjohie »

Diana333 schreef:Dus Norman laat dan af en toe nog een virus door glippen. Hoe kan ik mezelf dan optimaal wel beschermen zodat dit niet weer voorkomt?
Ten eerste, het organische vehikel achter de pc is de zwakste schakel, dus je zal jezelf wat wantrouwen aan moeten leren. Open nooit mailtjes van je bank, facebook of wat dan ook, ga altijd in een up-to-date browser naar de handmatig ingevoerde url van iets, check op typefouten in die url, en check of er een sleuteltje bij de verbinding staat. Geen enkel bedrijf zal je bellen (in gebrekkig Nederlands) en je vragen om iets te updaten op je pc, gooi bij dat soort gesprekken subiet de hoorn er op. Open geen mails met bijlagen, ook niet van bekenden, tenzij het iets is waar je zelf om hebt gevraagd. En bijlagen met dubbele extensies als vakantiefoto.jpg.exe meteen weggooien uiteraard.

En dan zijn er nog wat technische oplossingen. Je kan via een programma als sandboxie je browser op een afgeschermd gedeelte van je pc laten draaien, met uiteraard Java-script en flash uitgezet in je browser. Dan heb je geen candycrush etc, maar soit, beveiliging heeft nou eenmaal zijn prijs.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Mag Xs4all je zomaar blokkeren?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Diana333 schreef: Waarom blokkeren ze het internet zo snel, terwijl ik toch jarenlang geen problemenen veroorzaakte?
Dat maakt toch niet uit? Het gaat erom wat er nu gebeurd, en als jouw PC nu de boel besmet moet die nu afgekoppeld worden. Een virus werkt echt niet minder erg als de verspreider het nooit eerder heeft gedaan.

sadfly
Berichten: 451
Lid geworden op: 19 apr 2007 23:14

Re: Mag Xs4all je zomaar blokkeren?

Ongelezen bericht door sadfly »

en als jouw PC nu de boel besmet moet d ... ld worden.

Nee, stuur eerst een bericht naar de klant. dan kanje actie ondernemen. En laat ze dan kijken of het stopt.
Maar ga niet zomara verbindingen afsluiten, en beweren dat pc besmet is waar uiteindelijk b;lijkt dat er helemaal niks gevonden is of aan de hand is. Maar inmiddels hebben mensen wel onterecht kosten gemaakt.
En provider moet ook erg goed documenteren en zeggen wat vanaf welk ip ! wat voor trojan welke porten. En dat doet xs4all niet. behalve een niks zeggen lijntje zonder bron ip etc.

en XS4all is ballen isp juist door die manier van verkeerd handelen.
en onterecht de verbinding af sluiten, en je computer lten besmetten met
verplicht allerhande software om maar te bewijzen dat er niks op staat.

Dus niet afkoppelen !
\Mensen moeten gewoon gene warez downlaoden, ad-blockers installeren, pc uptodat houden.
En even nadenken wat je in je mailbox krijgt

TheLD
Berichten: 544
Lid geworden op: 23 dec 2006 13:12

Re: Mag Xs4all je zomaar blokkeren?

Ongelezen bericht door TheLD »

En provider moet ook erg goed documenteren en zeggen wat vanaf welk ip ! wat voor trojan
Leg me dit eens uit. Providers krijgen/zien meldingen op internet/WAN IP. Daarom komen ze ook bij je aankloppen.

Gesloten