LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Extreem hoge internetkosten in Europa ZONDER waarschuwing!

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
Fliep
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 aug 2017 13:31

Extreem hoge internetkosten in Europa ZONDER waarschuwing!

Ongelezen bericht door Fliep »

Beste allemaal,

Ik ben net nieuw hier en hoop dus dat ik hier met mijn "probleem" op de juiste plek ben!

De afgelopen drie weken ben ik op vakantie geweest op Corsica! Een prachtig eiland in de Middellandse zee, wat onderdeel is van Frankrijk. Nu ben ik daar aangekomen met de boot (van Savona naar Bastia om precies te zijn). Voor de reis begon heb ik me heel goed ingelezen wat betreft de nieuwe roaming regels binnen Europa voor het gebruik van mijn mobiel internet. Zo wist ik dat mijn provider (Ben) Zwitserland niet bij de EU rekende, en ik heb daar dan ook netjes mijn internet uit gezet. Zodoende was ik ervan overtuigd dat er geen enkel addertje meer onder het gras zat tijdens deze reis.

Maar je voelt hem al aankomen, ik kwam bedrogen uit. Na de reis bleek ik 40 euro buiten mijn bundel aan internet verbruikt te hebben! Ik kreeg namelijk op de boot allemaal sms'jes waarin stond dat ik 40 euro buiten mijn bundel verbruikt had. Direct toen ik dat zag voelde ik al dat er wat verkeerd zat, dus heb ik direct al mijn internet uitgeschakeld. Ik snapte er alleen niks van: "Ik bleef toch binnen Europa?". Als provider had ik dan ook I Tim (een Italiaanse provider) met daarachter de toevoeging @sea. Ik dacht dat dat gewoon stond voor het netwerk op de boot, maar helaas, het bleek een netwerk te zijn in Zone 4, oftewel het maritieme netwerk. Schrik niet, maar op die boot heb ik maar liefst 10 euro per MB moeten betalen!

Nu kan ik me hier wat bij voorstellen, internet aan boord van een boot midden op zee krijgen zal vast lastig zijn, maar ik had hier toch op z'n minst een waarschuwing van verwacht! Op de site van Ben zelf viel hier niks over te vinden en ook in mijn sms'jes stonden alleen de welbekende "Welkom in Italië..." berichtjes! Eenmaal gebeld met de klantenservice bleek dat dit wel te vinden was op de site, maar onder een hele scrollmenu wat je moest openen en je ook maar toevallig bij de M van maritieme zone moest kijken. Ook zeiden ze dat ik niet de enige was die met deze melding gekomen was. Ik heb ze toen heel sterk aanbevolen dit groter op de site te vermelden, om dit andere mensen te besparen. Tot dusver is hier nog niks van terecht gekomen.

Waar ik me in deze vooral aan stoor, is dat er per SMS niks bij mij binnen is gekomen hierover. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld mijn ouders, die van hun provider Vodafone netjes een bericht kregen met "Welkom in de maritieme zone". Mijn bericht meldde me alleen dat ik veilig data verbruikte binnen mijn bundel!

Dit heb ik ook op de terugweg nog eens gecheckt. En zodra ik van het Franse netwerk af was en op het netwerk van de boot terecht kwam, kreeg ik een sms'je met "Welkom in Italië" en de bijbehorende melding dat alles wat ik hier zou verbruiken binnen mijn bundel zou vallen! Nu heb ik dat maar niet uitgeprobeerd, voordat ik weer met extreem hoge kosten zou worden opgezadeld...

Nu is dus mijn vraag: Wat kan ik hier tegen beginnen? Ik ben niet iemand die nu furieus opnieuw de klantenservice gaat bellen, want die mensen daar kunnen er ook niks aan doen, maar ik ben eigenlijk door deze, naar mijn mening, ontzettend slechte communicatie niet van plan die 40 euro te gaan betalen! Aan de andere kant hecht ik wel veel waarde aan mijn abonnement, en heb ik ook geen slechte ervaringen met Ben. Heeft iemand hier advies over hoe ik dit het beste zou kunnen benaderen?

Alvast bedankt!

Groetjes Philippe

taxikemperman
Berichten: 631
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Extreem hoge internetkosten in Europa ZONDER waarschuwing!

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Een boot is geen land en valt dus niet onder EU
Misschien de volgende keer gewoon even kijken bij onze grote vriend Google met als steekwoorden:
kosten internet op boot?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Extreem hoge internetkosten in Europa ZONDER waarschuwing!

Ongelezen bericht door kokka »

Fliep schreef: maar ik ben eigenlijk door deze, naar mijn mening, ontzettend slechte communicatie niet van plan die 40 euro te gaan betalen! Groetjes Philippe
dat lijkt me het beste... laat even weten hoe dat uitpakt voor je. tzt kan onze forum-gerechtsdeurwaarder je vast wel van advies voorzien.

witte angora
Berichten: 30755
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Extreem hoge internetkosten in Europa ZONDER waarschuwing!

Ongelezen bericht door witte angora »

Kun je het verhaal in twee of drie zinnen samenvatten? Dat Corsica een prachtig eiland is zal best, maar ik zie het verband met internetkosten niet.

Dieke83
Berichten: 460
Lid geworden op: 04 mei 2017 12:32

Re: Extreem hoge internetkosten in Europa ZONDER waarschuwing!

Ongelezen bericht door Dieke83 »

Dus als ik het goed begrijp wilt u de terechte kosten van 40eur niet betalen omdat er slechte communicatie was?
Het feit dat dit dus wel in de voorwaarde stond maakt voor u dus niet uit?

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Extreem hoge internetkosten in Europa ZONDER waarschuwing!

Ongelezen bericht door gosewijn »

Afgelopen 2 weken is dit op radio of tv geweest, dit mag niet . mensen hebben hun geld terug gekregen . Weet niet zeker maar dacht dat de tros het heeft uitgezonden ,dat vakantie programma.

taxikemperman
Berichten: 631
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Extreem hoge internetkosten in Europa ZONDER waarschuwing!

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Hoezo mag niet.
Je gebruikt een satelietnetwerk en geen GSM

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Extreem hoge internetkosten in Europa ZONDER waarschuwing!

Ongelezen bericht door sjohie »

Fliep schreef:Beste allemaal,

Ik ben net nieuw hier en hoop dus dat ik hier met mijn "probleem" op de juiste plek ben!

De afgelopen drie weken ben ik op vakantie geweest op Corsica! Een prachtig eiland in de Middellandse zee, wat onderdeel is van Frankrijk. Nu ben ik daar aangekomen met de boot (van Savona naar Bastia om precies te zijn). Voor de reis begon heb ik me heel goed ingelezen wat betreft de nieuwe roaming regels binnen Europa voor het gebruik van mijn mobiel internet. Zo wist ik dat mijn provider (Ben) Zwitserland niet bij de EU rekende, en ik heb daar dan ook netjes mijn internet uit gezet. Zodoende was ik ervan overtuigd dat er geen enkel addertje meer onder het gras zat tijdens deze reis.

Maar je voelt hem al aankomen, ik kwam bedrogen uit. Na de reis bleek ik 40 euro buiten mijn bundel aan internet verbruikt te hebben! Ik kreeg namelijk op de boot allemaal sms'jes waarin stond dat ik 40 euro buiten mijn bundel verbruikt had. Direct toen ik dat zag voelde ik al dat er wat verkeerd zat, dus heb ik direct al mijn internet uitgeschakeld. Ik snapte er alleen niks van: "Ik bleef toch binnen Europa?". Als provider had ik dan ook I Tim (een Italiaanse provider) met daarachter de toevoeging @sea. Ik dacht dat dat gewoon stond voor het netwerk op de boot, maar helaas, het bleek een netwerk te zijn in Zone 4, oftewel het maritieme netwerk. Schrik niet, maar op die boot heb ik maar liefst 10 euro per MB moeten betalen!

Nu kan ik me hier wat bij voorstellen, internet aan boord van een boot midden op zee krijgen zal vast lastig zijn, maar ik had hier toch op z'n minst een waarschuwing van verwacht! Op de site van Ben zelf viel hier niks over te vinden en ook in mijn sms'jes stonden alleen de welbekende "Welkom in Italië..." berichtjes! Eenmaal gebeld met de klantenservice bleek dat dit wel te vinden was op de site, maar onder een hele scrollmenu wat je moest openen en je ook maar toevallig bij de M van maritieme zone moest kijken. Ook zeiden ze dat ik niet de enige was die met deze melding gekomen was. Ik heb ze toen heel sterk aanbevolen dit groter op de site te vermelden, om dit andere mensen te besparen. Tot dusver is hier nog niks van terecht gekomen.

Waar ik me in deze vooral aan stoor, is dat er per SMS niks bij mij binnen is gekomen hierover. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld mijn ouders, die van hun provider Vodafone netjes een bericht kregen met "Welkom in de maritieme zone". Mijn bericht meldde me alleen dat ik veilig data verbruikte binnen mijn bundel!

Dit heb ik ook op de terugweg nog eens gecheckt. En zodra ik van het Franse netwerk af was en op het netwerk van de boot terecht kwam, kreeg ik een sms'je met "Welkom in Italië" en de bijbehorende melding dat alles wat ik hier zou verbruiken binnen mijn bundel zou vallen! Nu heb ik dat maar niet uitgeprobeerd, voordat ik weer met extreem hoge kosten zou worden opgezadeld...

Nu is dus mijn vraag: Wat kan ik hier tegen beginnen? Ik ben niet iemand die nu furieus opnieuw de klantenservice gaat bellen, want die mensen daar kunnen er ook niks aan doen, maar ik ben eigenlijk door deze, naar mijn mening, ontzettend slechte communicatie niet van plan die 40 euro te gaan betalen! Aan de andere kant hecht ik wel veel waarde aan mijn abonnement, en heb ik ook geen slechte ervaringen met Ben. Heeft iemand hier advies over hoe ik dit het beste zou kunnen benaderen?

Alvast bedankt!

Groetjes Philippe
Weinig, behalve dit accepteren en doorgaan met je leven. De toevoeging @sea op dat moment, en het feit dat het op de site van Ben staat, lijkt me toch genoeg redenen om dit te laten gaan? Je hebt de klantenservice gebeld, en gesuggereerd om dit groter te vermelden, wat je siert, daarmee behoedt je mogelijk andere consumenten voor zoiets vervelends als dit, maar dat is het verder ook wel. De naam van de provider op je telefoon geeft je toch tenminste een hint over wat er aan de gang is, en het staat vermeld bij de provider. Hoe ver moet een provider dan nog gaan? Als ze dit soort mitsen en maren allemaal uitschrijven voor de EU krijg je al een dusdanig complex en lang verhaal dat klanten dat ook weer niet lezen, omdat het teveel moeite is. Ergens houdt de verantwoordelijkheid van een provider op, en begint die van de klant zelf.

stofzuigertje

Re: Extreem hoge internetkosten in Europa ZONDER waarschuwing!

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vliegend boven Nederland heb ik ook geen bereik met NL grond zenders, dus ook daar hoge kosten op 8.000 meters hoogte boven NL.

Dit soort dingen moet je weten en je ziet welk netwerk je kunt ontvangen.
Gewoon uitzetten op vakantie en niet in vliegtuigen of boot aan laten staan.
Deze Service doen ze graag wegens de verdiensten!

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Extreem hoge internetkosten in Europa ZONDER waarschuwing!

Ongelezen bericht door renewouters »

stofzuigertje schreef: Deze Service doen ze graag wegens de verdiensten!
Heb je enig idee wat communicatie via satelliet kost? Ja, ze verdienen er aan (wie wil niet betaald worden voor z'n werk) maar wat er onder de streep over blijft is echt niet zo heel veel. De marges van satellietcommunicatiebedrijven zijn niet hoger dan gemiddeld.

Fliep
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 aug 2017 13:31

Re: Extreem hoge internetkosten in Europa ZONDER waarschuwing!

Ongelezen bericht door Fliep »

taxikemperman schreef:Een boot is geen land en valt dus niet onder EU
Misschien de volgende keer gewoon even kijken bij onze grote vriend Google met als steekwoorden:
kosten internet op boot?
Dat had ik natuurlijk kunnen doen, maar ik had er nog nooit van gehoord dat er op een boot andere tarieven gelden, dus heb het daarom ook niet opgezocht... Maar ik begrijp dus dat ik, net als iedereen, gewoon de algemene kennis hierover had moeten hebben? Want zoals gezegd was ik in de veronderstelling dat er Italiaans netwerk aan boord was (gezien de informatie die tot mij kwam).

Fliep
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 aug 2017 13:31

Re: Extreem hoge internetkosten in Europa ZONDER waarschuwing!

Ongelezen bericht door Fliep »

Dieke83 schreef:Dus als ik het goed begrijp wilt u de terechte kosten van 40eur niet betalen omdat er slechte communicatie was?
Het feit dat dit dus wel in de voorwaarde stond maakt voor u dus niet uit?
Dat is het hem nu net, het stáát nergens in voorwaarden of tarievenlijsten! Het staat alleen op de site bij "kies uw land" en dan een scroll menu. Die moet je dan helemaal naar beneden scrollen om te zoeken naar "Maritiem" (ik wist in eerste instantie al niet dat dit als een land gezien werd)! Kortom, voor iemand die nog nooit met een boot gevaren heeft en niet weet dat hier een aparte zone voor is ingesteld, vindt het nergens terug op de site in tekstvorm. Het gaat er dus vooral om dat ik als onwetende consument niet kon weten dat dezer voorwaarde gold!

Ik kan het misschien wat lastig uitleggen, maar als je zelf op zoekt gaat op hun site denk ik dat wel duidelijk is wat ik bedoel.

Fliep
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 aug 2017 13:31

Re: Extreem hoge internetkosten in Europa ZONDER waarschuwing!

Ongelezen bericht door Fliep »

Weinig, behalve dit accepteren en doorgaan met je leven. De toevoeging @sea op dat moment, en het feit dat het op de site van Ben staat, lijkt me toch genoeg redenen om dit te laten gaan? Je hebt de klantenservice gebeld, en gesuggereerd om dit groter te vermelden, wat je siert, daarmee behoedt je mogelijk andere consumenten voor zoiets vervelends als dit, maar dat is het verder ook wel. De naam van de provider op je telefoon geeft je toch tenminste een hint over wat er aan de gang is, en het staat vermeld bij de provider. Hoe ver moet een provider dan nog gaan? Als ze dit soort mitsen en maren allemaal uitschrijven voor de EU krijg je al een dusdanig complex en lang verhaal dat klanten dat ook weer niet lezen, omdat het teveel moeite is. Ergens houdt de verantwoordelijkheid van een provider op, en begint die van de klant zelf.
Dat kan ik heel goed begrijpen. Ik begrijp ook dat die kosten gemaakt worden. Maar het gaat me er nu om dat ik als onwetende consument niet had kunnen weten dat deze voorwaarde gold. Ik had hier zelf actief naar op zoek moeten gaan, en ergens in een scroll menu de naam "Maritiem" moeten zoeken en dan pas had ik geweten dat ik deze kosten buiten mijn bundel zouden vallen! Dit stond nergens in tekstvorm op de site en ook een simpel sms'je waarin staat dat dit aan de orde was heb ik nooit gekregen.

Fliep
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 aug 2017 13:31

Re: Extreem hoge internetkosten in Europa ZONDER waarschuwing!

Ongelezen bericht door Fliep »

Ik merk dat er hier wordt gesuggereerd dat ik dit vooral zelf had moeten weten uit algemene kennis en dat het al ergens na heel veel klik en gericht zoekwerk op de site stond, maar ik had dit als onwetende consument nooit kunnen vinden. Verder zou ik nogmaals willen vermelden dat ik op de boot zelf een sms'je heb gekregen waarin stond dat ik in Italië was en alles binnen mijn bundel kon gebruiken! Wat dus uiteindelijk helemaal niet zo bleek te zijn! Dat is toch ook foutieve informatie geven en het lijkt me toch ook dat dat ook niet kan?

Dieke83
Berichten: 460
Lid geworden op: 04 mei 2017 12:32

Re: Extreem hoge internetkosten in Europa ZONDER waarschuwing!

Ongelezen bericht door Dieke83 »

Er stond toch bij @sea? is dat dan geen indicator??
Ik vind het vrij naïef gedacht maar dat is mijn mening. Zelf ben ik op vakantie geweest naar Vancouver en de overtocht tussen Vancouver Island en Vancouver was ook per boot er kwam ook geen smsje bij mij of me neef binnen. Maar omdat er @ferry bij de provider stond en niet de gebruikelijke Bell dus toch maar even internet uit.
Ik heb op de site van Ben gekeken en als je zoekt op veer dienst of Maritiem krijg je een reeks opties.

Fliep
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 aug 2017 13:31

Re: Extreem hoge internetkosten in Europa ZONDER waarschuwing!

Ongelezen bericht door Fliep »

Dan zal het mijn naïviteit wel zijn geweest inderdaad... Ik dacht echt dat die toevoeging @Sea er alleen stond omdat die provider ook internet op zee aanbood, en het leek mij logisch dat die antenne op dat schip dan een extra aanduiding zou krijgen, aangezien deze niet op een vaste plek op het land staat... Had geen idee dat daar extra kosten aan verbonden zouden zitten. Jammer, daar dacht ik als student even blij te zijn met mijn 14 euro per maand... :wink:

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Extreem hoge internetkosten in Europa ZONDER waarschuwing!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik snap eigenlijk wel dat je dit mist, ik zou er ook niet aan denken. Als je het weet, is het heel makkelijk om te zeggen dat je het wel had kunnen zien. Misschien is dat wel zo, maar desondanks snap ik de frustratie van TS heel goed. Alleen - je kunt er niks mee helaas.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Extreem hoge internetkosten in Europa ZONDER waarschuwing!

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is al geschreven en het op het oog flauwe voorbeeld van stofzuigertje illustreert het ook. Dat de reis begint en eindigt in de EU, maakt nog niet dat de reis zelf ook volledig binnen de EU valt.

Met een beetje basale kennis van gsm (en de discussies die regelmatig opduiken over de plaatsing van de noodzakelijke masten) zou je in elk geval ook kunnen weten dat op open zee het bereik via gewone zendmasten vrijwel afwezig is. En dat er dus wel andere methodes gebruikt moeten worden.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Extreem hoge internetkosten in Europa ZONDER waarschuwing!

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Vroeger had je op je vakantieadres geen internet nodig. Vorig jaar nog.
Hopelijk komen mensen dit jaar ook nog uitgerust van vakantie terug :lol:

40 euro = extreem hoge internetkosten? :oops:
En iemand wiens E-tickets voor Zooparc Overloon twv 54 euro niet meer geldig blijken, daar wordt maar wat schamper over gedaan. :roll:

Fijn die Nederlandse mentaliteit, soms :?
Laatst gewijzigd door Harm.calc op 16 aug 2017 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Extreem hoge internetkosten in Europa ZONDER waarschuwing!

Ongelezen bericht door renewouters »

Harm.calc schreef:Vroeger had je op je vakantieadres geen internet nodig. Vorig jaar nog.
Hopelijk komen mensen dit jaar ook nog uitgerust van vakantie terug :lol:
Wat heeft dat met elkaar te maken? Waarom kan je niet uitrusten als je internet hebt?

Gesloten