LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Alleen maar Ziggo in Rotterdam!?

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
T Rotterdam
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 mar 2012 13:37

Alleen maar Ziggo in Rotterdam!?

Ongelezen bericht door T Rotterdam »

Na diverse keren een slechte ervaring met Ziggo wilde ik graag naar een andere aanbieder van pakketten met telefoon, TV en snel internet. Helaas, de andere aanbieders bleken niet een redelijk vergelijkbaar pakket te kunnen leveren... Dat betekent in mijn ogen dat Ziggo een monopolypositie heeft, de matige service bij problemen wellicht daaruit voort komt...?
Voorbeeld: ik zat twee weken zonder internet en (dus ook) telefoon vanwege een DDoS aanval op Ziggo. Daardoor veel mobiele data gebruikt en Ziggo gevraagd of ze daarin wat konden betekenen voor me. Nee, compensatie kan alleen achteraf. Punt uit.
Probleem aan Vodafone voorgelegd en daar was de reactie heel anders: de klant mag niet de dupe zijn. Ik kreeg meteen drie GB extra data (om de problemen veroorzaakt door Ziggo(!) direct op te lossen!).
Die eerste (Ziggo) reactie is dus een 'zoek het zelf maar uit' oplossing.
De tweede reactie van Vodafone is een 'we lossen het hier en nu op' oplossing, waarvoor mijn dank!
Mijn vraag/ klacht:
waarom kan een bedrijf een monopolypositie hebben en wat is daaraan te doen?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Alleen maar Ziggo in Rotterdam!?

Ongelezen bericht door sjohie »

T Rotterdam schreef:Na diverse keren een slechte ervaring met Ziggo wilde ik graag naar een andere aanbieder van pakketten met telefoon, TV en snel internet. Helaas, de andere aanbieders bleken niet een redelijk vergelijkbaar pakket te kunnen leveren... Dat betekent in mijn ogen dat Ziggo een monopolypositie heeft, de matige service bij problemen wellicht daaruit voort komt...?
Voorbeeld: ik zat twee weken zonder internet en (dus ook) telefoon vanwege een DDoS aanval op Ziggo. Daardoor veel mobiele data gebruikt en Ziggo gevraagd of ze daarin wat konden betekenen voor me. Nee, compensatie kan alleen achteraf. Punt uit.
Probleem aan Vodafone voorgelegd en daar was de reactie heel anders: de klant mag niet de dupe zijn. Ik kreeg meteen drie GB extra data (om de problemen veroorzaakt door Ziggo(!) direct op te lossen!).
Die eerste (Ziggo) reactie is dus een 'zoek het zelf maar uit' oplossing.
De tweede reactie van Vodafone is een 'we lossen het hier en nu op' oplossing, waarvoor mijn dank!
Mijn vraag/ klacht:
waarom kan een bedrijf een monopolypositie hebben en wat is daaraan te doen?
T-mobile heeft iets wat 4G voor thuis heet, oftewel internet via 4G. En in de meeste grote steden is het V/X/Adsl aanbod van KPN nog wel redelijk, en ligt er niet zelden ook glasvezel.

Maar goed, welke aanbieders kan je uit kiezen, en waarom zijn die niet in staat een "redelijk vergelijkbaar pakket" te leveren? Dat impliceert overigens dat er wel wat te marchanderen valt , redelijk vergelijkbaar is wat anders dan identiek. Dus daar zal je oplossing vermoedelijk te vinden zijn. Ziggo is Ziggo, dat kan je slikken of niet. Enig technisch vergelijkbare alternatief is glasvezel, de V/X/Adsl oplossingen van KPN, dus via de ouderwetsche telefoonlijn, zijn dat niet ivm de afstand tot de wijkcentrale, die daarbij de bepalende factor zijn voor de werkelijke gehaalde snelheid.

T Rotterdam
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 mar 2012 13:37

Re: Alleen maar Ziggo in Rotterdam!?

Ongelezen bericht door T Rotterdam »

Hallo Sjohie,
Snel internet, goede TV ontvangst op twee of drie toestellen tegelijk in HD en een vaste telefoonlijn, en dat alles tegelijk is ongeveer wat ik zoek. O.a. Vodafone heeft een circa 20 gig aanbod maar dat is voor alles, internet, telefoon en TV. Dat is dus te weinig, zeker als je alles tegelijk gebruikt...

Om dat te bereiken heb je dus kabel of glasvezel nodig en dus... Ziggo. Waar ik net van af wil!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Alleen maar Ziggo in Rotterdam!?

Ongelezen bericht door sjohie »

T Rotterdam schreef:Hallo Sjohie,
Snel internet, goede TV ontvangst op twee of drie toestellen tegelijk in HD en een vaste telefoonlijn, en dat alles tegelijk is ongeveer wat ik zoek. O.a. Vodafone heeft een circa 20 gig aanbod maar dat is voor alles, internet, telefoon en TV. Dat is dus te weinig, zeker als je alles tegelijk gebruikt...

Om dat te bereiken heb je dus kabel of glasvezel nodig en dus... Ziggo. Waar ik net van af wil!
Snel is zo subjectief als wat, mijn vader vind zijn 40/4mbit Ziggo start abonnement snel, mijn collega zijn 500/500 glasvezel abonnement. :wink: Welke snelheid wil je?

En hoe bedoel je "kabel of glasvezel nodig en dus... Ziggo"? Dat kan niet, Kabel (coax) is Ziggo, dat klopt, maar die bieden geen diensten via glasvezel. Verder kan ik die 20 gig van Vodafone niet plaatsen, die bieden alleen mobiele producten aan, niks vast (meer) zie ik op hun site, dat zal te maken hebben met het feit dat Ziggo en Vodafone in Nederland tegenwoordig één bedrijf zijn.

Maar laten we even bij het begin beginnen, welke kabels komen je woning binnen?

A- Ziggo coax
B- KPN telefoonlijn
C- glasvezel

A is een gegeven, je zegt dat je klant bij Ziggo bent, dus die aansluiting is er. Aanwezigheid van B en/of C bepalen of je kan kiezen uit andere providers, en als je C hebt liggen, heb je toegang tot het technisch enige valide alternatief voor Ziggo coax, als het om ruwe internetsnelheid gaat.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Alleen maar Ziggo in Rotterdam!?

Ongelezen bericht door bprosman »

Voorbeeld: ik zat twee weken zonder internet en (dus ook) telefoon vanwege een DDoS aanval op Ziggo.
Ben al 15 jaar klant bij Ziggo en kan me niet herinneren ooit zo lang zonder internet gezeten te hebben vanwege een DDOS aanval.
Dus ben wel heel benieuwd wanneer dat geweest is.
Er zijn wat issues geweest met DDOS aanvallen op hun DNS servers maar die waren gemakkelijk te omzeilen door een andere DNS server te gebruiken.
Ik kreeg meteen drie GB extra data (om de problemen veroorzaakt door Ziggo(!) direct op te lossen!).
Doet Ziggo tegenwoordig zelf aan DDOS ? :wink:

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Alleen maar Ziggo in Rotterdam!?

Ongelezen bericht door renewouters »

T Rotterdam schreef:Dat betekent in mijn ogen dat Ziggo een monopolypositie heeft, de matige service bij problemen wellicht daaruit voort komt...?
Dat anderen niet hebben geïnvesteerd in Rotterdam kan je Ziggo niet verwijten. Tenzij jij bewijzen hebt dat Ziggo hun positie heeft misbruikt om anderen (zoals KPN) te verbieden vergelijkbare diensten te leveren.

T Rotterdam
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 mar 2012 13:37

Re: Alleen maar Ziggo in Rotterdam!?

Ongelezen bericht door T Rotterdam »

Ik zou niet weten of Ziggo zelf DDOS aanvallen doet, ik was in ieder geval niet de veroorzaker van de problemen. Die problemen begonnen naar ik me meen te herinneren 24 april j.l… Als een probleem zo gemakkelijk was op te lossen dan had Ziggo me daar wel even op kunnen wijzen, met een heel simpele handleiding. Als doodgewone consument hoef (en wil?) ik niet eens weten wat een DNS- server is. Moet het gewoon werken zonder een graad in internet- termen en -gebruik te hebben. En als het dan eens mis gaat -en dat kan altijd- mag je verwachten goed geholpen te worden in de problemen waar je niet om gevraagd hebt. Wat Ziggo doet is schermen met algemeenheden en vertragen, afleiden.

T Rotterdam
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 mar 2012 13:37

Re: Alleen maar Ziggo in Rotterdam!?

Ongelezen bericht door T Rotterdam »

Hallo Rene Wouters:
Dat anderen niet hebben geïnvesteerd in Rotterdam kan je Ziggo niet verwijten. Tenzij jij bewijzen hebt dat Ziggo hun positie heeft misbruikt om anderen (zoals KPN) te verbieden vergelijkbare diensten te leveren.


Ik geloof dat ik niets hoef te bewijzen, ik stel slechts vast dat er maar één aanbieder van snel internet is in Rotterdam die zich, en dan volgt er een conclusie: m.i. zeer bewust is van dat feit, wat z'n invloed heeft op de manier waarop het z'n klanten behandeld. Die klant kan toch niet weglopen...

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Alleen maar Ziggo in Rotterdam!?

Ongelezen bericht door angel1978 »

T Rotterdam schreef:Na diverse keren een slechte ervaring met Ziggo wilde ik graag naar een andere aanbieder van pakketten met telefoon, TV en snel internet. Helaas, de andere aanbieders bleken niet een redelijk vergelijkbaar pakket te kunnen leveren... Dat betekent in mijn ogen dat Ziggo een monopolypositie heeft, de matige service bij problemen wellicht daaruit voort komt...?
Voorbeeld: ik zat twee weken zonder internet en (dus ook) telefoon vanwege een DDoS aanval op Ziggo. Daardoor veel mobiele data gebruikt en Ziggo gevraagd of ze daarin wat konden betekenen voor me. Nee, compensatie kan alleen achteraf. Punt uit.
Probleem aan Vodafone voorgelegd en daar was de reactie heel anders: de klant mag niet de dupe zijn. Ik kreeg meteen drie GB extra data (om de problemen veroorzaakt door Ziggo(!) direct op te lossen!).
Die eerste (Ziggo) reactie is dus een 'zoek het zelf maar uit' oplossing.
De tweede reactie van Vodafone is een 'we lossen het hier en nu op' oplossing, waarvoor mijn dank!
Mijn vraag/ klacht:
waarom kan een bedrijf een monopolypositie hebben en wat is daaraan te doen?
Ik geloof dat ik al weet welke kant dit op gaat.. Ik quote de OP maar even.

T Rotterdam
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 mar 2012 13:37

Re: Alleen maar Ziggo in Rotterdam!?

Ongelezen bericht door T Rotterdam »

Angel1978: welke kant dit op gaat weet ik niet eens, anders had ik waarschijnlijk de vraag/ klacht niet gesteld/ omschreven.
Maar wat is een OP?

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Alleen maar Ziggo in Rotterdam!?

Ongelezen bericht door reggie2 »

T Rotterdam schreef:

Ik geloof dat ik niets hoef te bewijzen, ik stel slechts vast dat er maar één aanbieder van snel internet is in Rotterdam die zich, en dan volgt er een conclusie: m.i. zeer bewust is van dat feit, wat z'n invloed heeft op de manier waarop het z'n klanten behandeld. Die klant kan toch niet weglopen...

Je hoeft ook niks te bewijzen. Weg kan je trouwens altijd maar dan heb je niet via glas of kabel.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Alleen maar Ziggo in Rotterdam!?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zoals je kunt zien aan hetgeen gequote is: OP staat voor OpeningsPost.
T Rotterdam schreef:O.a. Vodafone heeft een circa 20 gig aanbod maar dat is voor alles, internet, telefoon en TV. Dat is dus te weinig, zeker als je alles tegelijk gebruikt...
Denk je dat of weet je dat?

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Alleen maar Ziggo in Rotterdam!?

Ongelezen bericht door Cro »

T Rotterdam schreef:Hallo Rene Wouters:
Dat anderen niet hebben geïnvesteerd in Rotterdam kan je Ziggo niet verwijten. Tenzij jij bewijzen hebt dat Ziggo hun positie heeft misbruikt om anderen (zoals KPN) te verbieden vergelijkbare diensten te leveren.


Ik geloof dat ik niets hoef te bewijzen, ik stel slechts vast dat er maar één aanbieder van snel internet is in Rotterdam die zich, en dan volgt er een conclusie: m.i. zeer bewust is van dat feit, wat z'n invloed heeft op de manier waarop het z'n klanten behandeld. Die klant kan toch niet weglopen...
Wat Rene denk ik bedoeld is dat je het Ziggo niet kan verwijten dat andere partijen, denk bijvoorbeeld aan KPN, schijnbaar niet afdoende investeren in Rotterdam om de voor jou benodigde concurrentie te bieden. Jij zou juist bij KPN en andere dienstverleners moeten klagen dat hun aanbod niet concurrerend genoeg is voor jou. Ziggo kan er namelijk niets aan doen dat KPN bij jou geen glas wil leggen waarmee ze kunnen concurreren met Ziggo, al zal Ziggo dat zeker niet erg vinden.

Ik zou dan ook niet willen zeggen dat er een monopolie is, de concurrentie is er namelijk wel degelijk, alleen ze leveren niet wat jij exact wil hebben.

T Rotterdam
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 mar 2012 13:37

Re: Alleen maar Ziggo in Rotterdam!?

Ongelezen bericht door T Rotterdam »

Moneyman schreef:Zoals je kunt zien aan hetgeen gequote is: OP staat voor OpeningsPost.
T Rotterdam schreef:O.a. Vodafone heeft een circa 20 gig aanbod maar dat is voor alles, internet, telefoon en TV. Dat is dus te weinig, zeker als je alles tegelijk gebruikt...
Denk je dat of weet je dat?
Dat zocht ik een poos geleden op toen ik genoeg had van Ziggo. Overigens geen 20 GB maar MB. Mijn fout! Ik heb nu 250 MB, dus dat is echt eigenlijk niet te vergelijken...

T Rotterdam
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 mar 2012 13:37

Re: Alleen maar Ziggo in Rotterdam!?

Ongelezen bericht door T Rotterdam »

Cro schreef:
T Rotterdam schreef:Hallo Rene Wouters:
Dat anderen niet hebben geïnvesteerd in Rotterdam kan je Ziggo niet verwijten. Tenzij jij bewijzen hebt dat Ziggo hun positie heeft misbruikt om anderen (zoals KPN) te verbieden vergelijkbare diensten te leveren.


Ik geloof dat ik niets hoef te bewijzen, ik stel slechts vast dat er maar één aanbieder van snel internet is in Rotterdam die zich, en dan volgt er een conclusie: m.i. zeer bewust is van dat feit, wat z'n invloed heeft op de manier waarop het z'n klanten behandeld. Die klant kan toch niet weglopen...
Wat Rene denk ik bedoeld is dat je het Ziggo niet kan verwijten dat andere partijen, denk bijvoorbeeld aan KPN, schijnbaar niet afdoende investeren in Rotterdam om de voor jou benodigde concurrentie te bieden. Jij zou juist bij KPN en andere dienstverleners moeten klagen dat hun aanbod niet concurrerend genoeg is voor jou. Ziggo kan er namelijk niets aan doen dat KPN bij jou geen glas wil leggen waarmee ze kunnen concurreren met Ziggo, al zal Ziggo dat zeker niet erg vinden.

Ik zou dan ook niet willen zeggen dat er een monopolie is, de concurrentie is er namelijk wel degelijk, alleen ze leveren niet wat jij exact wil hebben.
En dat is op zich vreemd: ik heb één gasleiding en kan (nog) uit een heleboel leveranciers kiezen.
Ik heb één elektriciteitsaansluiting en kan uit tig aanbieders kiezen.

Allemaal met ongeveer dezelfde voorwaarden. Niet één die altijd levert en de anderen mondjesmaat of minder.
Met internet (en dat is tegenwoordig ook geen luxe meer maar meer noodzaak) heb je één snelle aanbieder en de rest loopt echt ver achter... en dat is dus een monopolypositie!
Veel bedrijven en instellingen maken daar geen misbruik van:
zo wordt m'n riool en wat daar door heen gaat door gemeentewerken afgehandeld.
Dat is droge voeten heb en houd is de verantwoording van de dijkgraaf.
Als ik daarover klachten zou hebben zou ik waarschijnlijk niet afgescheept worden.
En bij Ziggo heb ik het gevoel dat dat wel gebeurd. Omdat ik toch niet weg kan.
En dat was dus de vraag/ klacht: hoe kan dat en is er wat aan te doen?

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Alleen maar Ziggo in Rotterdam!?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Misschien nog eens een poging wagen met Ziggo? Ik heb er positieve ervaringen mee, heb ik met een andere provider niet.

Bel ze of ga via Facebook in contact met ze.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Alleen maar Ziggo in Rotterdam!?

Ongelezen bericht door Berteman »

Er wordt al jaren voor gepleit om Ziggo te verplichten haar netwerk open te stellen voor andere aanbieders, net zoals op het netwerk van KPN. Dat de 'kabel' (nog) een gesloten bastion is, is ook de ACM een doorn in het oog.

https://www.businessinsider.nl/kabel-ne ... ziggo-kpn/
Laatst gewijzigd door Berteman op 27 jun 2018 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Alleen maar Ziggo in Rotterdam!?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, maar u kunt ook geen andere dijkgraaf kiezen om zo maar te zeggen.

En dat u nu gas en elektra van verschillende aanbieders kunt afnemen, is ook pas van de laatste jaren. Vroeger had men in één gebied één leverancier.

U kunt nu kiezen, de kabel en als dat Ziggo is, kunt u ook geen Delta kiezen. Of KPN over de oude telefoonkabel, of glasvezel, als dat tenminste in uw buurt ligt.

En dan al dat gedoe over snelheid. Voor heen had ik KPN, en dan gaven twee tv’s , zaken op wifi, of internet aan de kabel helemaal geen orobleem.

T Rotterdam
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 mar 2012 13:37

Re: Alleen maar Ziggo in Rotterdam!?

Ongelezen bericht door T Rotterdam »

reggie2 schreef:Misschien nog eens een poging wagen met Ziggo? Ik heb er positieve ervaringen mee, heb ik met een andere provider niet.

Bel ze of ga via Facebook in contact met ze.
Nou, ik heb Ziggo vanmiddag aan de chat gehad. Als gewoonlijk netjes en direct behandeld op de chat maar...
die kon dus niet meer doen dan me uitsluitend de verloren tijd te compenseren. Twee weken geen internet?
Dan twee weken abonnementskosten retour. En alleen omdat ik op hun belofte te compenseren terug ben gekomen.
Vergeet al die telefoontjes, m'n mobiel datategoed en het hele gedoe er omheen.
Zal me op zich trouwens een zorg zijn, die compensatie. Wat ik wil is als betalende klant behandeld te worden.
Kost me een kleine duizend euro per jaar en als er wat is sta je in de kou. Verschuilt het bedrijf zich achter vaagheden, later, we zien wel... Achteraf compensatie. Als je er zelf om vraagt. En dan minimaal.
Als een ander bedrijf zo reageert zoek je gewoon een andere leverancier.
En dat kan dus niet... anders zou Ziggo echt wel anders reageren.
Monopolypositie... hoe kan dat en wat is er aan te doen, was de vraag!

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Alleen maar Ziggo in Rotterdam!?

Ongelezen bericht door scontra »

Andere providers zullen de investering(en) niet zo zien zitten met al die gebruikers van schotels in het Rotterdamse en laten de eer dan maar aan Ziggo met hun koperdraadjessysteem. :oops:

Gesloten