LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Telfort's internet wijzigingen en het vervallen van analoge TV

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
DWEULINK
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 sep 2018 10:09

Telfort's internet wijzigingen en het vervallen van analoge TV

Ongelezen bericht door DWEULINK »

Duizenden consumenten krijgen momenteel een vooraankondiging van Telfort dat hun internet aansluiting gaat wijzigen. Onder het excuus dat alles tegenwoordig digitaal gaat, wordt analoge TV en radio via coax uitgefaseerd. Hierdoor kunnen ze beter de actuele diensten beheren en verbeteren.
Ik heb de brief niet bij de hand maar dit is kort samengevat. https://forum.telfort.nl/nieuws-251/kla ... 2019-77901

Mijn eerste reactie was dat de brief al begon met een leugen: ik neem namelijk niets af via coax, hier in Deventer komt alles via 2 glasvezeldraadjes de woning binnen.
Het modem heeft 2 UTP uitgangen, 1 voor internet en 1 voor IPTV (vandaar de 2 glasvezels lijkt me) en nog een coax aansluiting voor analoge en DVB-C.
Het is een oude configuratie van Concepts ICT.
Deze provider leverde destijds geen randapparatuur dus alles in huis is van me zelf : Asus router van 159,- en 3 Amino M540 setupboxen met harddisk om op te kunnen nemen van 250,- per stuk (deze 3 op een 5 poort Netgear gigabit switch)
De beeld kwaliteit van IPTV is op dit moment het beste wat ik gezien heb in vergelijking tot mensen met andere aansluitingen en vergelijkbare Samsung led tv's.
Ik ben momenteel dus heel tevreden met wat ik heb.
(tevens heeft een vierde TV DVB-C)

Verder in de brief staat dat de monteur kostenloos langs komt en zorgt dat alles weer werkt zoals het was, op de analoge diensten na dus. Tijd voor een belletje naar Telfort om te horen waar ik aan toe ben:

- Mijn Asus router kan Marktplaats op want ik krijg een Experiment box.....Ervaring leert dat dit niet de meest stabiele routers zijn met matige wifi.
- Al mijn Aminos kan ik niet meer gebruiken, ik krijg slechts 1 setupbox in bruikleen.
- Voor de overige TV's kan je extra setupboxen gaan huren. (dat zijn er dus 3!) wellicht nog nodig aan te sluiten met een speciale switch. Of via het stopcontact maar mijn ICT gevoel zegt me dat niet te willen.

Dus als je "alles" weer aan de praat wil hebben met mindere kwaliteit, mag je bij Telfort bijbetalen !!!
Is dat wellicht een Radar uitzending waard?
Je krijgt de KPN inrichting waar je HD zenders beginnen vanaf kanaal 701 :? aangestuurd met lelijke, kleine doosjes met een storend display wat het kanaalnummer weergeeft.
Door de compressie die KPN hanteert om bandbreedte te besparen, is de kwaliteit gewoon minder en dat zie je.
Opnemen gebeurt in de cloud dus mocht je een internet storing krijgen (wat een reële kans heeft op dit platform), kan je niet eens "jou" opgenomen programma's kijken.

Ik heb de service medewerker bedankt voor de informatie en aangegeven op zoek te gaan naar een provider die mijn "infra" en configuratie binnenshuis beter ondersteund of daar zelfs naadloos op aansluit.

De reden dat ik dit hier plaats is om consumenten ervan bewust te maken dat deze operatie enkel in het belang van Telfort is.
Ze willen een eerder overgenomen netwerk (van eerder overgenomen providers) ontmantelen zodat ze daar geen beheer/kosten aan hebben.
Consumenten die (zoals in mijn geval) eigen apparatuur hebben ingezet worden niet gecompenseerd om de inrichting zo functioneel te houden als dat het was, bijvoorbeeld met extra bruikleen setup-boxen. Je mag gewoon huren dus bijbetalen.

Ik hoop dat mensen die dit lezen en in hetzelfde traject komen nu al gaan overwegen over te stappen naar een andere provider.
Zodra ik er 1 gevonden heb die overweg kan met mijn eigen router en mijn Amino's, laat ik het hier weten.(check Tele2 alvast)

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Telfort's internet wijzigingen en het vervallen van analoge TV

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Niets is oneindig. Dus gewoon overstappen.

taxikemperman
Berichten: 631
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Telfort's internet wijzigingen en het vervallen van analoge TV

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Dat probleem hadden wij met Ziggo dus ook.
Heel veel mensen gaannu roepen: je kan de vooruitgang niet tegen houden.
Ons systeem is ook een stuk slechter geworden.
Sterkte

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: Telfort's internet wijzigingen en het vervallen van analoge TV

Ongelezen bericht door flappie »

Ik zie meerdere mensen nu klagen bij Telfort. De communicatie is ook waardeloos bij hun. Ze noemen het een vooruitgang met de zelfde kosten maar maandelijks ben je meer kwijt.

Ik ga dus ook rond kijken. Wellicht dat ik eerst alles laat installeren je 2e kastje krijg je een jaar gratis. Daarna stap ik over.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Telfort's internet wijzigingen en het vervallen van analoge TV

Ongelezen bericht door grun »

Ik ben een tevreden Telfort klant en heb geen reden om over te stappen. De HD kanalen begonnen vroeger bij 701, tegenwoordig gewoon bij 1 (=NED1). Je zit niet vast aan Telfort's modem, zelf gebruik ik een Fritzbox 7360 voor tv+internet. Vaste telefonie gebruik ik niet.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Telfort's internet wijzigingen en het vervallen van analoge TV

Ongelezen bericht door sylvesterb »

DWEULINK schreef:
18 sep 2018 11:01
Mijn eerste reactie was dat de brief al begon met een leugen: ik neem namelijk niets af via coax, hier in Deventer komt alles via 2 glasvezeldraadjes de woning binnen.
En daarna gaat je TV via coax naar de televisie. Het is maar net hoe je het leest.
DWEULINK schreef:
18 sep 2018 11:01
- Mijn Asus router kan Marktplaats op want ik krijg een Experiment box.....Ervaring leert dat dit niet de meest stabiele routers zijn met matige wifi.
Over Asus is ook genoeg te lezen, maar als jouw Asus om kan gaan met VLAN's dan kun je hem gewoon blijven gebruiken. Vermoed echter dat de Asus dit niet kan.
DWEULINK schreef:
18 sep 2018 11:01
Je krijgt de KPN inrichting waar je HD zenders beginnen vanaf kanaal 701 :? aangestuurd met lelijke, kleine doosjes met een storend display wat het kanaalnummer weergeeft.
Smaken verschillen, maar sinds een jaar ongeveer beginnen de HD kanalen gewoon op net 1.
DWEULINK schreef:
18 sep 2018 11:01
Door de compressie die KPN hanteert om bandbreedte te besparen, is de kwaliteit gewoon minder en dat zie je.
De compressie gelijk aan hoe je nu via de coax aansluiting keek. De bron is namelijk identiek. Los dat KPN met hun beeld kwaliteit beter scoort dan bijvoorbeeld Ziggo volgens de consumentenbond. Dat je het kunt zien is dus onzin, zeker niet als je al jaren analoog keek via glasvezel.
DWEULINK schreef:
18 sep 2018 11:01
Ik heb de service medewerker bedankt voor de informatie en aangegeven op zoek te gaan naar een provider die mijn "infra" en configuratie binnenshuis beter ondersteund of daar zelfs naadloos op aansluit.
Dan kan ik je teleurstellen die ga je niet vinden. Telfort stopt met analoge TV via glasvezel omdat de netwerkbeheerder dit niet langer blijft ondersteunen en Ziggo stopt er ook mee.

Een Asus router zal wel werken op een Ziggo lijn maar ideaal is het niet omdat je daarvoor nog steeds het Ziggo modem hebt staan.
DWEULINK schreef:
18 sep 2018 11:01
De reden dat ik dit hier plaats is om consumenten ervan bewust te maken dat deze operatie enkel in het belang van Telfort is.
Ze willen een eerder overgenomen netwerk (van eerder overgenomen providers) ontmantelen zodat ze daar geen beheer/kosten aan hebben.
Ja en dat is hun goed recht.
DWEULINK schreef:
18 sep 2018 11:01
Ik hoop dat mensen die dit lezen en in hetzelfde traject komen nu al gaan overwegen over te stappen naar een andere provider.
Zodra ik er 1 gevonden heb die overweg kan met mijn eigen router en mijn Amino's, laat ik het hier weten.(check Tele2 alvast)
Tele2 biedt geen analoge televisie via glasvezel en biedt ook IPTV aan. Enige oplossing is Ziggo maar die gaat analoge televisie via coax ook uitfaseren.

Los daarvan is XS4ALL de enige die eigen randapparatuur ondersteund, dit is wel best effort ondersteuning. Maar die bieden ook geen coax televisie aan en zit je vast aan de TV ontvangers die Telfort, KPN ook gebruiken.

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: Telfort's internet wijzigingen en het vervallen van analoge TV

Ongelezen bericht door flappie »

Analoog verdwijnt maar alles kan via DVB-C worden ontvangen. De meeste tv's hebben dat aan boord dus een extra kastje is niet nodig.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Telfort's internet wijzigingen en het vervallen van analoge TV

Ongelezen bericht door renewouters »

DWEULINK schreef:
18 sep 2018 11:01
Duizenden consumenten krijgen momenteel een vooraankondiging van Telfort dat hun internet aansluiting gaat wijzigen. Onder het excuus dat alles tegenwoordig digitaal gaat, wordt analoge TV en radio via coax uitgefaseerd. Hierdoor kunnen ze beter de actuele diensten beheren en verbeteren.
Ik heb de brief niet bij de hand maar dit is kort samengevat. https://forum.telfort.nl/nieuws-251/kla ... 2019-77901

Mijn eerste reactie was dat de brief al begon met een leugen: ik neem namelijk niets af via coax, hier in Deventer komt alles via 2 glasvezeldraadjes de woning binnen.
Het modem heeft 2 UTP uitgangen, 1 voor internet en 1 voor IPTV (vandaar de 2 glasvezels lijkt me) en nog een coax aansluiting voor analoge en DVB-C.
Maar die COAX uitgang krijgt een analoog signaal dat apart over de glasvezel wordt gestuurd en ziekelijk veel bandbreedte kost. Bandbreedte die je veel slimmer voor digitale services kunt inzetten. Wat nu dus ook gebeurd. Dat analoge signaal in stand houden zou je kunnen vergelijken met dat je in je digitale camera ook nog een filmrolletje stopt om van iedere foto ook nog een negatief te hebben. Of in iedere schuur een kolenhok omdat een enkeling naast de CV misschien ook wel een kolenkachel wilt gebruiken. Het klinkt lachwekkend. Net zoals het lachwekkend is om nog analoge distributie te willen in 2018.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Telfort's internet wijzigingen en het vervallen van analoge TV

Ongelezen bericht door sylvesterb »

flappie schreef:
18 sep 2018 20:25
Analoog verdwijnt maar alles kan via DVB-C worden ontvangen. De meeste tv's hebben dat aan boord dus een extra kastje is niet nodig.
Maar zoals je had kunnen lezen wilt TS zijn Amino M540 blijven gebruiken en die ondersteunen geen DVB-C.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Telfort's internet wijzigingen en het vervallen van analoge TV

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Mijn kolenkit is ook onlangs naar het oud ijzer gegaan.

Gesloten