Pagina 1 van 1

Ik kan geen Caiway-glasvezel gebruiken maar krijg wel rekeningen

Geplaatst: 17 okt 2018 15:34
door Achterhoekje
Sinds enige tijd is de Achterhoek aangesloten op Glasvezel. Bij mij is een kabel getrokken, de installateur die een kastje zou komen activeren heeft dat niet gedaan omdat de kabel niet op de goede plaats het huis in komt. Ik kan dus geen gebruik maken van het kastje en de "service" van Caiway.
Wel krijg ik al enige weken rekeningen die ik niet betaal, waarover ik emails en aangetekende brieven heb gestuurd en waarover ik heb gebeld, waarbij ik door een mevrouw werd afgesnauwd die de verbinding verbrak. Nu krijg ik aanmaningen en waarschuwingen dat er incassobureaus zullen worden ingeschakeld. Het gaat nu om ongeveer 60 euro (2 maanden geen gebruik kunnen maken van glasvezel die toch worden gefactureerd).
En het gaat nog even door. Men reageert nergens op en telefonisch word ik niet verder geholpen: u moet betalen.

Wat moet ik doen?

Re: Ik kan geen Caiway-glasvezel gebruiken maar krijg wel rekeningen

Geplaatst: 17 okt 2018 16:10
door Icasheb
Heeft de monteur van Caiway het verkeerd getrokken of heeft Reggefiber of CIF het verkeerd getrokken? Want als er een fout zit in de kabel naar uw huis, moet u bij Reggefiber of CIF zijn om dit te laten herstellen. Caiway is hier geen partij in, immers kunnen zij er niks aan doen dat die kabel verkeerd is getrokken naar uw huis.

Re: Ik kan geen Caiway-glasvezel gebruiken maar krijg wel rekeningen

Geplaatst: 17 okt 2018 20:01
door joep873
Van wie verwacht u nu een actie om uw aansluiting functionerend te krijgen? En van wie verwacht Caiway een actie?

Re: Ik kan geen Caiway-glasvezel gebruiken maar krijg wel rekeningen

Geplaatst: 17 okt 2018 22:22
door 16again
Icasheb schreef:
17 okt 2018 16:10
Heeft de monteur van Caiway het verkeerd getrokken of heeft Reggefiber of CIF het verkeerd getrokken? Want als er een fout zit in de kabel naar uw huis, moet u bij Reggefiber of CIF zijn om dit te laten herstellen. Caiway is hier geen partij in, immers kunnen zij er niks aan doen dat die kabel verkeerd is getrokken naar uw huis.
TS heeft geen overeenkomst met CIF of reggefiber. Het is aan CAIWAY om na storingsmelding, de juiste partij in te schakelen.

Re: Ik kan geen Caiway-glasvezel gebruiken maar krijg wel rekeningen

Geplaatst: 17 okt 2018 23:00
door sylvesterb
16again schreef:
17 okt 2018 22:22
Icasheb schreef:
17 okt 2018 16:10
Heeft de monteur van Caiway het verkeerd getrokken of heeft Reggefiber of CIF het verkeerd getrokken? Want als er een fout zit in de kabel naar uw huis, moet u bij Reggefiber of CIF zijn om dit te laten herstellen. Caiway is hier geen partij in, immers kunnen zij er niks aan doen dat die kabel verkeerd is getrokken naar uw huis.
TS heeft geen overeenkomst met CIF of reggefiber. Het is aan CAIWAY om na storingsmelding, de juiste partij in te schakelen.
Maar dat de aansluiting niet op de gewenste plek zit is geen storing. Caiway levert via de aansluiting die aanwezig is, dat TS deze aansluiting ergens anders wenst staat los hiervan. Ik kan me niet voorstellen dat Caiway geen uitleg heeft gegeven en gewoon iemand zonder enige rede afsnauwt aan de telefoon.

Re: Ik kan geen Caiway-glasvezel gebruiken maar krijg wel rekeningen

Geplaatst: 17 okt 2018 23:26
door Bob Schurkjens
Geschil aanspannen tegen Caiway bij de www.sgc.nl
Het betwiste bedrag kun je in depot geven bij de sgc. Je hoeft dan verder niet bang te zijn voor incassobureaus en deurwaarders.

Gratis als je in het gelijk wordt gesteld. Je kan ook nog een schadevergoeding vorderen.

Re: Ik kan geen Caiway-glasvezel gebruiken maar krijg wel rekeningen

Geplaatst: 18 okt 2018 05:06
door grun
sylvesterb schreef:
17 okt 2018 23:00
Maar dat de aansluiting niet op de gewenste plek zit is geen storing. Caiway levert via de aansluiting die aanwezig is, dat TS deze aansluiting ergens anders wenst staat los hiervan.
Ik las wat anders in de OP. Het is niet TS maar de installateur die een kastje zou komen activeren maar dat niet kon of wilde omdat de kabel, volgens de installateur dus, niet op de juiste plek het huis binnen kwam. Ik zou verwacht hebben dat diezelfde installateur dan meteen actie onderneemt richting caiway of anderen om te zorgen dat het opgelost wordt. Dergelijke monteurs beschikken meestal over telefoonnummers van de techneuten die het meteen kunnen oppakken en hoeven niet, zoals gebruikers, de klantenservice te bellen die alleen maar de antwoorden geven die in hun script staan.

Re: Ik kan geen Caiway-glasvezel gebruiken maar krijg wel rekeningen

Geplaatst: 18 okt 2018 07:45
door Ivo.w
grun schreef:
18 okt 2018 05:06
sylvesterb schreef:
17 okt 2018 23:00
Maar dat de aansluiting niet op de gewenste plek zit is geen storing. Caiway levert via de aansluiting die aanwezig is, dat TS deze aansluiting ergens anders wenst staat los hiervan.
Ik las wat anders in de OP. Het is niet TS maar de installateur die een kastje zou komen activeren maar dat niet kon of wilde omdat de kabel, volgens de installateur dus, niet op de juiste plek het huis binnen kwam. Ik zou verwacht hebben dat diezelfde installateur dan meteen actie onderneemt richting caiway of anderen om te zorgen dat het opgelost wordt. Dergelijke monteurs beschikken meestal over telefoonnummers van de techneuten die het meteen kunnen oppakken en hoeven niet, zoals gebruikers, de klantenservice te bellen die alleen maar de antwoorden geven die in hun script staan.
De grote vraag is dan ook of het kastje daadwerkelijk niet geïnstalleerd kon worden op die "verkeerde" plek en zo ja, waarom? Of kon het kastje daar wel geïnstalleerd worden, maar niet worden aangesloten op de verdere infrastructuur binnenshuis?

"kastjes" (modems) zijn in beginsel niet plaatsgebonden. Daar waar de glasvezelkabel binnen komt, kunnen ze simpelweg geplaatst worden en worden aangesloten op de glasvezelkabel. De abonnee is er vervolgens verantwoordelijk voor dat er in de buurt van dat modem een stopcontact is, het modem heeft namelijk ook stroom nodig. Ook is de abonnee verantwoordelijk voor alle data-infrastructuur binnenshuis na het modem. Als de oude kabel of telefoonaansluiting op een heel andere plek binnenkomt dan de glasvezel, zit daar dus een probleem van "niet kunnen aansluiten" waarvoor de consument verantwoordelijk is.

Kortom, waarom kan het 'kastje' niet worden aangesloten op de plek waar nu de glasvezel binnen komt? Is dat door een gebrek aan de glasvezelkabel of door gebrek aan de overige infrastructuur binnenshuis?

Re: Ik kan geen Caiway-glasvezel gebruiken maar krijg wel rekeningen

Geplaatst: 18 okt 2018 07:50
door Mark1992
Bij ons in de woning komt het glasvezel binnen in het halletje. Wij wonen in een duplex woning, waardoor wij een halletje hebben en wonen op de 1e verdieping, met een 2e verdieping als slaapkamers badkamers etc. Wij hebben dus eigenlijk ''3'' woonlagen. Echter, hebben wij een kabel doorgetrokken van het glasvezelpunt naar boven, en daar aangesloten aan de router. Ik weet niet welke snelheden je hebt, maar wij hebben de kabel verlengd met een Ethernetkabel van 1Gbit/s waardoor wij door deze verlenging geen snelheid verliezen. (200/200 mbitpakket, waarvan wij de volle 200/200 kunnen gebruiken, geheckt via Speedtest, meerdere malen). Ook voor ons is de binnenkomst van de kabel niet handig... Maar ze leggen het over het algemeen naar binnen bij de voordeur, dit is echter niet het probleem van Caiway. Een simpele verlenging van de kabel naar de router is al voldoende, en kost ook minder dan €60,00 (het kost je wel wat tijd).

Re: Ik kan geen Caiway-glasvezel gebruiken maar krijg wel rekeningen

Geplaatst: 18 okt 2018 08:24
door criticus2
ik snap het verhaal even niet helemaal geloof ik. Wel belangstellend want woon in buitengebied waar nu de uitvraag aan deelnemers lopende is. Oftewel we weten binnenkort of het door gaat (of niet).
Wat ik begrepen heb legt het glasvezel bedrijf tot in de meterkast zeg maar, waar de apparatuur van het bedrijf waar je je overeenkomst mee sluit zo ingeplugd kan. Ik neem aan dat Glasvezel bedrijf in dit geval aan Caiway heeft doorgegeven dat dat kastje er is en de leiding actief is. Vervolgens levert Caiway de apparatuur, en stuurt indien ervoor gekozen is een monteur om de aansluiting af te ronden/in te regelen.
In geval van TS is blijkbaar ergens aangegeven dat de zaak actief is, terwijl het dat niet kan zijn?
van welk bedrijf was die installateur die het niet kon afmaken? van glasvezelbedrijf of Caiway?

Re: Ik kan geen Caiway-glasvezel gebruiken maar krijg wel rekeningen

Geplaatst: 18 okt 2018 09:42
door sylvesterb
Bob Schurkjens schreef:
17 okt 2018 23:26
Geschil aanspannen tegen Caiway bij de www.sgc.nl
Het betwiste bedrag kun je in depot geven bij de sgc. Je hoeft dan verder niet bang te zijn voor incassobureaus en deurwaarders.
Gratis als je in het gelijk wordt gesteld. Je kan ook nog een schadevergoeding vorderen.
En € 50,00 extra + incassokosten als je in het ongelijk wordt gesteld.

Los dat als je nu naar het SGC stapt je zaak "ongegrond" wordt verklaard omdat je niet aan de procedures voldoet, ben je direct je € 50,00 kwijt.

Schadevergoeding is een ruim woord, je schade die je hebt geleden claimen dit wordt niet altijd klakkeloos toegewezen je moet dit wel onderbouwen. Een dag vrij nemen kun je niet claimen, immers dwingt niemand jouw om een dag vrij te nemen dan had je op een andere dag een afspraak moeten maken etc etc...

Je kunt dit advies wel blijven geven Bob en het is ook een optie om te doen maar de SGC heeft wel procedures waaraan je moet voldoen en het is ook geen garantie dat je wint. Dus gewoon zo kort iets roepen brengt TS juist in de problemen.

Concreet zegt TS te weinig om te concluderen of Caiway nalatig is, schijnbaar is de verbinding namelijk wel actief anders krijg je geen rekening. De vraag is dus wie vind dat het kastje op de verkeerde plek zit? TS of Caiway... Helaas heeft TS niet meer gereageerd dus vermoedelijk zullen we dit nooit te weten komen.

Re: Ik kan geen Caiway-glasvezel gebruiken maar krijg wel rekeningen

Geplaatst: 18 okt 2018 16:22
door Bob Schurkjens
Topicstarter moet natuurlijk helemaal zelf weten wat hij met adviezen doet. Zelf heb ik twee van de drie geschillen bij SGC gewonnen. Schadevergoeding heb ik ook twee keer gehad. Je vergeet te vermelden dat de tegenpartij ook veel te verliezen heeft: een paar honderd euro klachtengeld die de ondernemer niet terugkrijgt bij ongelijk. De keer dat ik verloor heb ik de helft van het klachtengeld teruggekregen. Ik was het dus niet helemaal kwijt.

Re: Ik kan geen Caiway-glasvezel gebruiken maar krijg wel rekeningen

Geplaatst: 18 okt 2018 19:27
door wilhelmima1
Tjonge gelijk de boel storneren.
Vraag eerst eens door waarom er volgens de TS de kabel niet goed het huis in kan.
Er is een verschil tussen kunnen en iets niet willen omdat het niet in het "straatje" ligt van de bewoner.