LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ziggo blokkeert klanten bij gebruik VPN

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
Paulus2018
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 dec 2018 14:32

Ziggo blokkeert klanten bij gebruik VPN

Ongelezen bericht door Paulus2018 »

Vandaag ontving ik een brief van Ziggo met als onderwerp "Blokkade beveiligd e-mail versturen".
Hierin wordt vermeldt, dat Ziggo ontdekt heeft, dat er vanaf mijn adres spam wordt verstuurd. Daarnaast wordt aangegeven, dat als ik hier direct mee stop, er niets aan de hand is. Maar als dat nog een keer wordt gesignaleerd door Ziggo, mijn internetverbinding een week wordt afgesloten.

- Allereerst vind ik de teneur van deze brief beneden peil. Als ik inderdaad slachtoffer van een virus of misbruik ben, is het bovenstaand taalgebruik wel duidelijk, maar past meer in de richting van een dader/hacker; het stoort mij.
- Ten tweede verzend ik geen spam, maar maak ik gebruik van een gerenommeerde VPN-verbinding. In contact met de klantenservice kreeg ik te horen, dat er de AVG eist dat er geen VPN gebruikt mag worden: dit klopt niet en i.v.m. mijn privacy maak ik juist gebruik van een VPN.
- Ten derde kreeg ik te horen, dat er massa's klachten over dit probleem bij Ziggo binnenkomen. Door Ziggo zelf wordt het gebruik van een VPN dan wel niet ondersteund, maar een blokkade plaatsen als er bij Ziggo zelf een technisch probleem is, is niet een artikel dat rechtvaardigingsgrond geeft. Door Ziggo zelf wordt aangegeven, dat het gebruik van VPN mogelijk is.

Ziggo heeft intern een probleem prioriteit, maar kiest ervoor haar klanten hiermee onterecht en onrechtmatig mee op te zadelen.
Wie herkent dit probleem?

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Ziggo blokkeert klanten bij gebruik VPN

Ongelezen bericht door rvjapio »

Geen herkenning maar ik zou me tot ziggo wenden voor een reactie.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ziggo blokkeert klanten bij gebruik VPN

Ongelezen bericht door 16again »

Als er vanaf jouw aansluiting spam wordt verstuurd, wordt jouw aansluiting terecht geblokkeerd.
Wellicht is er een besmette PC op je netwerk, welke je email programma misbruikt om spam te versturen.
Als dit gebeurt als de VPN nog niet is opgebouwd, gebeurd dit met jouw IP


kijk zonder VPN welk IP je hebt:
http://myip.nl
Daarna dit IP adres invullen hier, om te zien waar je allemaal geblacklist bent:
https://mxtoolbox.com/blacklists.aspx

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Ziggo blokkeert klanten bij gebruik VPN

Ongelezen bericht door kokka »

Als ik vanuit huis werk zit in continue op een VPN, dus het zal in dit geval wel te maken hebben met welke VPN je gebruikt en dat er dus daadwerkelijk spam van jouw adres afkomt.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Ziggo blokkeert klanten bij gebruik VPN

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik vind het wel terecht dat je geblokkeerd wordt als je spam verstuurd. Ook als je het zelf niet weet. Dat moesten alle providers doen.

heerschap
Berichten: 94
Lid geworden op: 14 nov 2018 16:47

Re: Ziggo blokkeert klanten bij gebruik VPN

Ongelezen bericht door heerschap »

Een VPN mag je natuurlijk gebruiken, alleen al vanwege netneutraliteit. Wanneer er vanaf jouw IP adres spam verstuurd wordt kan - wanneer Ziggo geen actie zou ondernemen tegen dat soort misbruik - het netwerk van Ziggo geblacklist worden, met als gevolg dat e-mail verstuurd door Ziggo klanten niet meer aankomt bij het gros van de geadresseerden.

Vraag om de gerapporteerde e-mails - met name de headers. Wellicht dat je daar uit kunt destilleren welk systeem binnen je netwerk hiervoor verantwoordelijk is zodat je maatregelen kunt nemen. Ik zou meteen al even controleren of je zelf al iets kunt vinden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ziggo blokkeert klanten bij gebruik VPN

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar hoeveel mails verstuur je dan ongeveer per dag of per week? Het zal niet alleen de VPN zijn, maar ook het aantal mails.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ziggo blokkeert klanten bij gebruik VPN

Ongelezen bericht door 16again »

Volgens mij is er juist geen relatie met VPN.
Immers. als je spam verstuurt via de VPN, dan gebeurt dat met het VPN-IP adres , niet met Ziggo IP adres. En dan wordt je geblokkeerd door de VPN aanbieder , niet door Ziggo.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Ziggo blokkeert klanten bij gebruik VPN

Ongelezen bericht door sylvesterb »

16again schreef:
20 dec 2018 06:58
Volgens mij is er juist geen relatie met VPN.
Immers. als je spam verstuurt via de VPN, dan gebeurt dat met het VPN-IP adres , niet met Ziggo IP adres. En dan wordt je geblokkeerd door de VPN aanbieder , niet door Ziggo.
Als je spam verstuurd (onbewust) dan gebeurd dit met je VPN IP adres als je verbonden bent met de VPN en als je niet verbonden bent met de VPN via het IP van Ziggo. Zowel Ziggo als de VPN aanbieder blokkeren je dan.

Als je verbinding door Ziggo is "geblokkeerd" kun je nog wel downloaden (anti viruspakketten e.d.) maar niet op VPN.

Meerdere logische verklaringen dus maar het is absoluut niet zo dat Ziggo VPN blokkeert.

JanWbr
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jul 2018 13:30

Re: Ziggo blokkeert klanten bij gebruik VPN

Ongelezen bericht door JanWbr »

Weet je zeker dat die brief van Ziggo zelf geen spam, hack o.i.d. is?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Ziggo blokkeert klanten bij gebruik VPN

Ongelezen bericht door sylvesterb »

JanWbr schreef:
24 dec 2018 14:50
Weet je zeker dat die brief van Ziggo zelf geen spam, hack o.i.d. is?
TS reageert nergens op en ja Ziggo stuurt brieven als je spam verstuurd, kans dat het dus een spam, hack o.i.d. is vrijwel uitgesloten. Veelal wordt je PC niet gehackt door een brief waarin wordt aangegeven wat je online moet doen om de besmetting te verwijderen, als je spam verstuurd wordt ook enkel de uitgaande mail toegang geblokkeerd.

Willemzelf
Berichten: 196
Lid geworden op: 10 okt 2012 16:10

Re: Ziggo blokkeert klanten bij gebruik VPN

Ongelezen bericht door Willemzelf »

Een hete vraag : hoe weet ZIGGO jou te vinden als je VPN gebruikt ?

En een hete vraag aan de andere deskundigen hier : ik gebruik sinds enige tijd betaalde VPN van Cybeghost.
VPN staat altijd aan.
Hoe kan het dan dat mijn beveiliging programma meldt dat er in een paar dagen tijd duizenden tracking stoutertjes op mijn computer zitten?
Hoe kunnen die mijn computer vinden?
Enja, ik weet het, eigenlijk is dit een nieuwe vraag.
Cyberghost heeft een klantenservice, ik heb deze vraag hier al 3 keer gesteld.
Geen enkele reactie.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ziggo blokkeert klanten bij gebruik VPN

Ongelezen bericht door 16again »

Willemzelf schreef:
25 dec 2018 04:11
Hoe kan het dan dat mijn beveiliging programma meldt dat er in een paar dagen tijd duizenden tracking stoutertjes op mijn computer zitten?
Hoe kunnen die mijn computer vinden?
Als je in windows "ipconfig" uitvoert, en daar staan publieke IP adressen tussen, dan vinden diverse portscanners jouw PC.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Ziggo blokkeert klanten bij gebruik VPN

Ongelezen bericht door sylvesterb »

16again schreef:
25 dec 2018 07:22
Willemzelf schreef:
25 dec 2018 04:11
Hoe kan het dan dat mijn beveiliging programma meldt dat er in een paar dagen tijd duizenden tracking stoutertjes op mijn computer zitten?
Hoe kunnen die mijn computer vinden?
Als je in windows "ipconfig" uitvoert, en daar staan publieke IP adressen tussen, dan vinden diverse portscanners jouw PC.
Als je ipconfig uitvoert zie je enkel je interne IP adressen. En poortscanners vinden dus ook jouw PC niet op deze manier.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Ziggo blokkeert klanten bij gebruik VPN

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Willemzelf schreef:
25 dec 2018 04:11
Een hete vraag : hoe weet ZIGGO jou te vinden als je VPN gebruikt ?

En een hete vraag aan de andere deskundigen hier : ik gebruik sinds enige tijd betaalde VPN van Cybeghost.
VPN staat altijd aan.
Hoe kan het dan dat mijn beveiliging programma meldt dat er in een paar dagen tijd duizenden tracking stoutertjes op mijn computer zitten?
Hoe kunnen die mijn computer vinden?
Enja, ik weet het, eigenlijk is dit een nieuwe vraag.
Cyberghost heeft een klantenservice, ik heb deze vraag hier al 3 keer gesteld.
Geen enkele reactie.
Omdat tracking cookies niet worden voorkomen door een VPN verbinding. Met een VPN verbinding krijg je enkel een ander publiek IP adres. Veel low budget aanbieders gebruiken daarnaast jouw bandbreedte als exit node voor derden.

Ziggo kan alles zien wat je op je verbinding doet. Kijken ze hier naar, in de praktijk niet.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ziggo blokkeert klanten bij gebruik VPN

Ongelezen bericht door 16again »

sylvesterb schreef:
25 dec 2018 09:56
Als je ipconfig uitvoert zie je enkel je interne IP adressen. En poortscanners vinden dus ook jouw PC niet op deze manier.
Op menig modem kun je een router aansluiten, om internet te delen. Maar sluit je je PC rechtsstreeks aan , dan kun je zomaar een publiek IP adres krijgen op je PC.
Ook de VPN provider wijst een IP adres toe aan je VPN adapter, in theorie kan dit ook een publiek IP zijn.

Het kan overigens ook zijn dat Willemzelf ooit wat poortjes gemapt heeft naar zijn PC.

moozoe89
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 dec 2018 01:11

Re: Ziggo blokkeert klanten bij gebruik VPN

Ongelezen bericht door moozoe89 »

Ten eerste heb ik ook Ziggo, sinds UPC is overgenomen door hun, en ten tweede, maakte ik ook voor een half jaar gebruik van een VPN verbinding, ikzelf heb hier nooit een brief over gehad, en de manier hoe Ziggo je benaderd, lijkt wel alsof ze tegen de dader hebben, toontje kan in ieder geval wel wat minder, je bent en immers nog steeds klant van Ziggo. Had in het verleden wel zoiets ontvangen van UPC, hun gaven ons instructies hoe we het beste die virus en spam kunnen aanpakken, het is inmiddels al zo lang geleden dat ik niet meer specefiek weet hoe het ging, maar we kregen wel instructies en werden dus wel door een normale manier benaderd, trouwens maak ik nog steeds gebruik van vpn, en heb hier nooit problemen mee gehad .

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Ziggo blokkeert klanten bij gebruik VPN

Ongelezen bericht door crazyme »

Wellicht is het handiger om bij ziggo hulp te vragen om de bron op te sporen dan allerlei excuses te verzinnen.

De toon van de brief is er op gericht dat er actie wordt ondernomen en dat de spam stopt. Dat is immers het doel.

Net als 16again vraag ik mij af of er een directe relatie is tussen een vpn en de spam.

Ik vraag mij ook af waarom mail verstuurd wordt via een vpn. Daar zou in normale gevallen geen noodzaak voor moeten zijn.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Ziggo blokkeert klanten bij gebruik VPN

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Als er gedacht wordt dat VPN gebruikt wordt om spammen te verdoezelen is de brief natuurlijk minder vriendelijk en dader gericht.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Ziggo blokkeert klanten bij gebruik VPN

Ongelezen bericht door sylvesterb »

16again schreef:
25 dec 2018 10:24
sylvesterb schreef:
25 dec 2018 09:56
Als je ipconfig uitvoert zie je enkel je interne IP adressen. En poortscanners vinden dus ook jouw PC niet op deze manier.
Op menig modem kun je een router aansluiten, om internet te delen. Maar sluit je je PC rechtsstreeks aan , dan kun je zomaar een publiek IP adres krijgen op je PC.
Ook de VPN provider wijst een IP adres toe aan je VPN adapter, in theorie kan dit ook een publiek IP zijn.

Het kan overigens ook zijn dat Willemzelf ooit wat poortjes gemapt heeft naar zijn PC.
Op geen enkel modem wat je nu nog door een ISP geleverd krijgt heb je je directe publieke IP adres op je PC. Je advies om ipconfig uit te voeren is in de praktijk zinloos.

Gesloten