Pagina 1 van 1

Helpdeskmedewerker Caiway vraagt wachtwoord

Geplaatst: 06 feb 2021 11:20
door RobKool224
Bij het inloggen in mijn caiway interactieve tv app kreeg ik een foutmelding. Mijn gebruikersnaam of wachtwoord zouden onjuist zijn, terwijl deze bij andere onderdelen van caiway wel gewoon werkt.

De online helpdesk medewerker vroeg mij of ik mijn inloggegevens (ook mijn persoonlijke wachtwoord) wilde geven.
Dit heb ik uiteraard niet gedaan en lijkt mij een vreemde gang van zaken doen.

Telefonisch heb ik hierna een andere helpdesk medewerker gesproken. Hij vond de gang van zaken wel heel normaal.

Hoe zorgt caiway er voor dat er geen misbruik wordt gemaakt van de gegevens van mensen die wel deze gegevens sturen ?

Re: Helpdeskmedewerker Caiway vraagt wachtwoord

Geplaatst: 06 feb 2021 19:07
door Moneyman
En, wat zei Caiway zelf?

Re: Helpdeskmedewerker Caiway vraagt wachtwoord

Geplaatst: 06 feb 2021 21:04
door Bob Schurkjens
Welk probleem zou dit kunnen geven? Ze vragen toch niet om uw DigiD of bank inlog?

Re: Helpdeskmedewerker Caiway vraagt wachtwoord

Geplaatst: 06 feb 2021 21:35
door Jablan
Ik begrijp de achterliggende gedachte wel - overal wordt aangeraden om nooit pincodes en wachtwoorden aan anderen te geven, dus waarom nu wel?

Hier vraagt de Helpdesk erom, zodat men kan inloggen op het account en meekijken om het probleem op te sporen en op te lossen.

Ik zou er wel aan meewerken en als de storing verholpen is, het wachtwoord wijzigen.

Re: Helpdeskmedewerker Caiway vraagt wachtwoord

Geplaatst: 06 feb 2021 21:36
door 16again
De logingegevens bij caiway voor mijncaiway.nl , email en multiscreen TV zijn hier allemaal anders.
En wellicht is dat ook het probleem

Re: Helpdeskmedewerker Caiway vraagt wachtwoord

Geplaatst: 07 feb 2021 09:25
door sylvesterb
RobKool224 schreef:
06 feb 2021 11:20
Hoe zorgt caiway er voor dat er geen misbruik wordt gemaakt van de gegevens van mensen die wel deze gegevens sturen ?
Dat is een beetje een kwestie van vertrouwen. Veelal kunnen helpdeskmedewerker ook je wachtwoord wijzigen en de beheerders van Caiway hebben zowieso overal toegang toe.

Re: Helpdeskmedewerker Caiway vraagt wachtwoord

Geplaatst: 07 feb 2021 10:06
door Geip Suusje
sylvesterb schreef:
07 feb 2021 09:25
RobKool224 schreef:
06 feb 2021 11:20
Hoe zorgt caiway er voor dat er geen misbruik wordt gemaakt van de gegevens van mensen die wel deze gegevens sturen ?
Dat is een beetje een kwestie van vertrouwen. Veelal kunnen helpdeskmedewerker ook je wachtwoord wijzigen en de beheerders van Caiway hebben zowieso overal toegang toe.
Ik weet niet hoe het werkt bij Caiway, maar ik zou toch liever hebben dat ze het probleem oplossen zonder mijn passwords.
Die helpdeskmedewerker kan de passwords onthouden, noteren of wat dan ook. Die moet je niet vertrouwen.
Mijns inziens kunnen ze het (bijvoorbeeld) oplossen door een password verwijderen en aangeven hoe jij een nieuw aan maakt.

Re: Helpdeskmedewerker Caiway vraagt wachtwoord

Geplaatst: 08 feb 2021 15:23
door Dirkie
Geip Suusje schreef:
07 feb 2021 10:06
sylvesterb schreef:
07 feb 2021 09:25
RobKool224 schreef:
06 feb 2021 11:20
Hoe zorgt caiway er voor dat er geen misbruik wordt gemaakt van de gegevens van mensen die wel deze gegevens sturen ?
Dat is een beetje een kwestie van vertrouwen. Veelal kunnen helpdeskmedewerker ook je wachtwoord wijzigen en de beheerders van Caiway hebben zowieso overal toegang toe.
Ik weet niet hoe het werkt bij Caiway, maar ik zou toch liever hebben dat ze het probleem oplossen zonder mijn passwords.
Die helpdeskmedewerker kan de passwords onthouden, noteren of wat dan ook. Die moet je niet vertrouwen.
Mijns inziens kunnen ze het (bijvoorbeeld) oplossen door een password verwijderen en aangeven hoe jij een nieuw aan maakt.
Soms kan het niet anders. Ik heb dit een keer gehad met mijn provider. Ik heb toen een ander passwoord erop gezet, dit aan hun medegedeeld. Zij hebben het probleem opgelost (kon alleen door in te loggen zoals ik dat altijd deed) en daarna heb ik het passwoord weer aangepast. Iedereen tevreden.
En als je de helpdesk medewerker niet vertrouwd moet je ook geen contact opnemen ermee maar dat is mijn mening :lol: :lol:

Re: Helpdeskmedewerker Caiway vraagt wachtwoord

Geplaatst: 14 feb 2021 11:33
door zjorz
Goedemorgen,

Vertrouwen moet verdienen en niet zomaar weggeven. Hoe weet u nu dat de persoon aan de andere kant van de lijn idd van het bedrijf is? En hoe weet u dat hij/zij er geen misbruik van zal maken? En als het probleem ineens opgelost wordt en u reset het wachtwoord weer, waarom doet u dat dan niet meteen om te zien of dat het zou oplossen? Bedenk dat een bedrijf meerdere systemen kan hebben die niet 1 zijn maar individueel een eigen usernaam en password database hebben waartussen synchronisatie plaats vindt.
Ik kan hier eeuwig doorgaan
Kort samengevat: geef NOOIT voor welk systeem dan ooit je codes/wachtwoorden af. Je hebt geen idee wat er mee gebeurt. Een medewerker van welk bedrijf moet nooit een wachtwoord nodig hebben van een klant om iets op te lossen. Wanneer ze dat wel nodig hebben dan weten ze niet wat ze moeten doen en hoe, of de procedures zijn behoorlijk waardeloos.

TIP: Gebruik altijd unieke machine gegenereerde wachtwoorden en niet van die simpele zoals bijv Italie2019!. Teveel wachtwoorden? Te moeilijke wachtwoorden? Gebruik een wachtwoordkluis en laat die het werk doen. Bijv LASTPASS is beschikbaar voor je desktop/laptop/mobiel/tablet en jawel gratis voor basis gebruik en dat is best goed genoeg. Met een druk op een knop of vingerprint of gezichtsherkenning worden wachtwoorden automatisch ongevuld. Je hoeft dan maar 1 moeilijk wachtwoord te onthouden en zet aub tweefactor authenticatie aan! Allemaal te moeilijk? Nee hoor valt best mee, is gewoon andere en betere van manier van werken wat je gewoon moet proberen

Re: Helpdeskmedewerker Caiway vraagt wachtwoord

Geplaatst: 14 feb 2021 14:11
door Moneyman
zjorz schreef:
14 feb 2021 11:33
Hoe weet u nu dat de persoon aan de andere kant van de lijn idd van het bedrijf is?
Nou, bijvoorbeeld omdat die persoon de telefoon opnam nadat je de helpdesk belde...

Re: Helpdeskmedewerker Caiway vraagt wachtwoord

Geplaatst: 14 feb 2021 14:32
door Geip Suusje
Moneyman schreef:
14 feb 2021 14:11
zjorz schreef:
14 feb 2021 11:33
Hoe weet u nu dat de persoon aan de andere kant van de lijn idd van het bedrijf is?
Nou, bijvoorbeeld omdat die persoon de telefoon opnam nadat je de helpdesk belde...
Je vergat de erop volgende vraag: En hoe weet u dat hij/zij er geen misbruik van zal maken?

(Bij de GGD-corona zaten werkstudenten die patientgegevens konden inzien, doorgeven en copiëren.)

Re: Helpdeskmedewerker Caiway vraagt wachtwoord

Geplaatst: 14 feb 2021 14:40
door Nijogeth
Nou, omdat je direct na het gesprek of zelfs nog tijdens het gesprek het wachtwoord kan veranderen?

Re: Helpdeskmedewerker Caiway vraagt wachtwoord

Geplaatst: 15 feb 2021 12:55
door Nijogeth
Zal ik je dan maar helpen? Je weet dat zeker door het wachtwoord na het gesprek te veranderen.

Re: Helpdeskmedewerker Caiway vraagt wachtwoord

Geplaatst: 15 feb 2021 13:08
door Geip Suusje
@Nijogeth
Dat heb ik gelezen.
Als je snel genoeg bent maak je kans dat je de gevolgen van het misbruik maken kunt voorkomen.
Maar het eventuele misbruik op zich voorkom je er niet mee.

Re: Helpdeskmedewerker Caiway vraagt wachtwoord

Geplaatst: 15 feb 2021 14:13
door Radar
Beste forumleden,

Er zijn meerdere berichten verwijderd.
Graag de discussie inhoudelijk voortzetten, zonder op de man te spelen.
Zie forumregels.

Groet,
Radar