Ziggo: incasso wegens niet betalen terwijl ik geen klant meer ben?

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Ziggo: incasso wegens niet betalen terwijl ik geen klant meer ben?

Ongelezen bericht door moederslink »

Het is toch zoooo simpel : Ziggo incasseert maandelijks van te voren .
Je zegt op, Ziggo incasseert de komende maand en na afloop van die maand krijg je het tegoed na verloop van tijd teruggestort.
Met storneren breng je het systeem van slag 😅.
Je kunt hier eindeloos over o-h én, maar zo werkt het :!:
Maak het gestorneerde bedrag alsnog handmatig over, stuur de opzegmail nóg een keer en dan komt het heus goed!

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ziggo: incasso wegens niet betalen terwijl ik geen klant meer ben?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ik_weet_niet_alles schreef:
18 apr 2021 16:50
NeoDutchio schreef:
18 apr 2021 16:42
Ik_weet_niet_alles schreef:
18 apr 2021 14:08
.
Volgens mij is het contract met Ziggo beëindigd en als gevolg daarvan is tevens de door TS afgegeven incassomachtiging eveneens komen te vervallen. Met andere woorden, Ziggo heeft helemaal het recht niet om te incasseren bij een vervallen incassomachtiging
Het zal lastig incasseren zijn van de variabele kosten als de incassomachtiging al ingetrokken is. Ziggo heeft wel degelijk recht om te incasseren na het opzeggen, namelijk de openstaande kosten.
En tot wanneer zou Ziggo dan mogen incasseren volgens u, 1 maand, 2 maanden, een half jaar. Kunt u ook aangeven waar in de wet is bepaald dat een bedrijf mag blijven incasseren als een contract is beëindigd.
Kunt u aangeven hoe de variabele kosten betaald moeten worden als de machtiging direct ingetrokken zou zijn? Op kosten van de klant vanwege een papieren factuur en een handmatige overboeking? Geheid dat je dan topics krijgt dat klanten ineens moeten gaan betalen voor de eindafrekening.
Wellicht is dat de reden dat er nog net een maand extra aan vaste kosten geïncasseerd wordt, omdat schijnbaar de variabele kosten achteraf niet meer geïncasseerd mogen worden. Dan zit de wet zichzelf dus in de weg.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Ziggo: incasso wegens niet betalen terwijl ik geen klant meer ben?

Ongelezen bericht door moederslink »

B.jansen.1980 schreef:
17 apr 2021 12:39
Ik ben 1 maart verhuisd van Ziggo naar XS4ALL, zoveel ellende gehad, blij dat ik kon overstappen. Vanaf 1 maart hoopte ik overal vanaf te zijn, helaas bleek dit niet waar... Ziggo schrijft het maandbedrag voor maart af , wat ik uiteraard storneer . Gevolg een incasso.

Ik neem contact op met Ziggo om de situatie uit te leggen. Geven ze aan dat ik eerst de maand maart moet betalen (ondanks dat ik geen lid meer ben) en dan krijg ik bij de eindafrekening dit geld terug gestort.
Omdat ik dit weiger hebben ze €25 incassokosten extra in rekening gebracht.
Voila! Klip en klaar. Zo werkt het. Nu heb je incassokosten erbij , want we zitten inmiddels zowat in mei.
Aldus: maak maart én de incassokosten over en dan wordt het recht getrokken uiteindelijk.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ziggo: incasso wegens niet betalen terwijl ik geen klant meer ben?

Ongelezen bericht door witte angora »

B.jansen.1980 schreef:
17 apr 2021 12:39
Ik ben 1 maart verhuisd van Ziggo naar XS4ALL, zoveel ellende gehad, blij dat ik kon overstappen. Vanaf 1 maart hoopte ik overal vanaf te zijn, helaas bleek dit niet waar...
Klopt. Je hebt vanaf 1 maart weliswaar een andere provider, maar met Ziggo zul je toch nog een en ander moeten verrekenen. En dat kan nu eenmaal pas nadat de opzegging fysiek is beëindigd.

Een heel simpele vraag. Stel dat je de opzegging per 2 maart hebt gedaan. Zou je dan ook het bedrag van de maand maart gestorneerd hebben? Overigens viel 1 maart op een maandag. Je hebt dus toch op zijn minst een aantal uren/dag in maart gebruik gemaakt van het abonnement van Ziggo. Daar kan weliswaar aan voorbijgegaan worden, maar ik denk toch dat hier even de pijn zit.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 924
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Ziggo: incasso wegens niet betalen terwijl ik geen klant meer ben?

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

NeoDutchio schreef:
18 apr 2021 17:11
Ik_weet_niet_alles schreef:
18 apr 2021 16:50
NeoDutchio schreef:
18 apr 2021 16:42

Het zal lastig incasseren zijn van de variabele kosten als de incassomachtiging al ingetrokken is. Ziggo heeft wel degelijk recht om te incasseren na het opzeggen, namelijk de openstaande kosten.
En tot wanneer zou Ziggo dan mogen incasseren volgens u, 1 maand, 2 maanden, een half jaar. Kunt u ook aangeven waar in de wet is bepaald dat een bedrijf mag blijven incasseren als een contract is beëindigd.
Kunt u aangeven hoe de variabele kosten betaald moeten worden als de machtiging direct ingetrokken zou zijn? Op kosten van de klant vanwege een papieren factuur en een handmatige overboeking? Geheid dat je dan topics krijgt dat klanten ineens moeten gaan betalen voor de eindafrekening.
Wellicht is dat de reden dat er nog net een maand extra aan vaste kosten geïncasseerd wordt, omdat schijnbaar de variabele kosten achteraf niet meer geïncasseerd mogen worden. Dan zit de wet zichzelf dus in de weg.
Dat is niet wat ik vraag. Waar staat het in de wet, ik heb geen behoefte aan uw mening.
Ziggo kan gewoon een factuur sturen voor de naverrekening, voor zover dit al van toepassing is. U gaat zich op voorhand al druk maken over topics die mogelijk kunnen komen. Ik kan uit de OP niet herleiden dat er sprake zou zijn van een naverrekening. Dat maakt u ervan.
Nogmaals, waar staat in de wet dat een bedrijf mag blijven incasseren bij ex-klanten.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ziggo: incasso wegens niet betalen terwijl ik geen klant meer ben?

Ongelezen bericht door witte angora »

@ ik-weet-niet-alles:

Je bent pas ex-klant als alles is afgehandeld. Eerder niet.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 924
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Ziggo: incasso wegens niet betalen terwijl ik geen klant meer ben?

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

witte angora schreef:
18 apr 2021 17:29
@ ik-weet-niet-alles:

Je bent pas ex-klant als alles is afgehandeld. Eerder niet.
Nee hoor, je bent ex-klant op het moment dat de overeenkomst is beëindigd.
Het zou wat worden als bedrijven een half jaar wachten tot ze alles geregeld hebben. Dan zou iemand volgens uw redenering nog een half jaar lang klant zijn van een bedrijf.
Maar goed als uw mening de wettelijke regeling is ben ik zeer benieuwd waar dat in de wet staat.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ziggo: incasso wegens niet betalen terwijl ik geen klant meer ben?

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
18 apr 2021 16:42
Ik_weet_niet_alles schreef:
18 apr 2021 14:08
.
Volgens mij is het contract met Ziggo beëindigd en als gevolg daarvan is tevens de door TS afgegeven incassomachtiging eveneens komen te vervallen. Met andere woorden, Ziggo heeft helemaal het recht niet om te incasseren bij een vervallen incassomachtiging
Het zal lastig incasseren zijn van de variabele kosten als de incassomachtiging al ingetrokken is. Ziggo heeft wel degelijk recht om te incasseren na het opzeggen, namelijk de openstaande kosten.
Toch klopt het verhaal wel van Ik_weet_niet_alles wel. Een klant kan een incassomachtiging overigens ook intrekken zonder de overeenkomst op te zeggen. Incasseren is dan inderdaad lastig of nee onmogelijk. Wacht, wat doen wij met zijn alle moeilijk, ze sturen maar gewoon een factuur voor die variabele kosten. Ik weet dat heel erg 1990 is, maar het is wel een mogelijkheid.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ziggo: incasso wegens niet betalen terwijl ik geen klant meer ben?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nee, wij doen juist niet moeilijk.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 924
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Ziggo: incasso wegens niet betalen terwijl ik geen klant meer ben?

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Lady1234 schreef:
18 apr 2021 17:37
Nee, wij doen juist niet moeilijk.
TS ook niet, die maakt gewoon gebruik van zijn wettelijk recht.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ziggo: incasso wegens niet betalen terwijl ik geen klant meer ben?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Lady1234 schreef:
18 apr 2021 17:37
Nee, wij doen juist niet moeilijk.
Waarom maken jullie in de pagina's lange discussie dan een punt van het storneer gedrag van TS? Je kan het niet veranderen.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ziggo: incasso wegens niet betalen terwijl ik geen klant meer ben?

Ongelezen bericht door witte angora »

O, maar de TS heeft ook wel het recht om te storneren; maar hij heeft ook de plicht om te betalen. Zullen we het daar eens over hebben?

Het contract loopt nu eenmaal tot maandag 1 maart. Of dat tot en met 1 maart is of tot 1 maart is me niet duidelijk. Feit is wel dat de omzetting niet in de nacht van 28 februari op 1 maart om 00.00 uur is gebeurd. Dat is in de loop van de maandag geweest. Ongetwijfeld zal hij het achteraf wel met ingang van 1 maart 00.00 uur terug krijgen, maar bij de eindafrekening wordt er kennelijk toch vanuit gegaan dat de maand maart betaald zou zijn. Des temeer omdat de afrekening doorgaans een paar dagen voor het eind van de maand wordt afgeschreven.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 924
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Ziggo: incasso wegens niet betalen terwijl ik geen klant meer ben?

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

witte angora schreef:
18 apr 2021 17:58
O, maar de TS heeft ook wel het recht om te storneren; maar hij heeft ook de plicht om te betalen. Zullen we het daar eens over hebben?

Het contract loopt nu eenmaal tot maandag 1 maart. Of dat tot en met 1 maart is of tot 1 maart is me niet duidelijk. Feit is wel dat de omzetting niet in de nacht van 28 februari op 1 maart om 00.00 uur is gebeurd. Dat is in de loop van de maandag geweest. Ongetwijfeld zal hij het achteraf wel met ingang van 1 maart 00.00 uur terug krijgen, maar bij de eindafrekening wordt er kennelijk toch vanuit gegaan dat de maand maart betaald zou zijn. Des temeer omdat de afrekening doorgaans een paar dagen voor het eind van de maand wordt afgeschreven.
Wat zou TS dan moeten betalen? Ik kan uit de OP niet herleiden dat TS ook maar iets moet betalen. Dus waar haalt u de wijsheid vandaan dat TS iets verplicht is om te betalen?
Bij Ziggo kan een contract op elke willekeurige datum worden opgezegd waarbij deze opzegdatum bepalend is, dat hoeft dus per definitie de 1e van een maand te zijn.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Ziggo: incasso wegens niet betalen terwijl ik geen klant meer ben?

Ongelezen bericht door Sira »

witte angora schreef:
18 apr 2021 17:58
O, maar de TS heeft ook wel het recht om te storneren; maar hij heeft ook de plicht om te betalen. Zullen we het daar eens over hebben?

Het contract loopt nu eenmaal tot maandag 1 maart. Of dat tot en met 1 maart is of tot 1 maart is me niet duidelijk. Feit is wel dat de omzetting niet in de nacht van 28 februari op 1 maart om 00.00 uur is gebeurd. Dat is in de loop van de maandag geweest. Ongetwijfeld zal hij het achteraf wel met ingang van 1 maart 00.00 uur terug krijgen, maar bij de eindafrekening wordt er kennelijk toch vanuit gegaan dat de maand maart betaald zou zijn. Des temeer omdat de afrekening doorgaans een paar dagen voor het eind van de maand wordt afgeschreven.
Dit lijkt mij een logische redenering

16again
Berichten: 16034
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ziggo: incasso wegens niet betalen terwijl ik geen klant meer ben?

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
18 apr 2021 17:24
Een heel simpele vraag. Stel dat je de opzegging per 2 maart hebt gedaan. Zou je dan ook het bedrag van de maand maart gestorneerd hebben?
Niet als ze het 1/31-e deel van het maandtarief afschrijven.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ziggo: incasso wegens niet betalen terwijl ik geen klant meer ben?

Ongelezen bericht door alfatrion »

De machtiging is ingetrokken op de datum waarop het abonnement is afgeslopen. Ziggo incasseert niet op de eerste, dus is de afschrijving ook in dat geval onrechtmatig geweest.
witte angora schreef:
18 apr 2021 17:58
O, maar de TS heeft ook wel het recht om te storneren; maar hij heeft ook de plicht om te betalen. Zullen we het daar eens over hebben?
De plicht om wat te betalen?

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ziggo: incasso wegens niet betalen terwijl ik geen klant meer ben?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ik_weet_niet_alles schreef:
18 apr 2021 17:26
Dat is niet wat ik vraag. Waar staat het in de wet, ik heb geen behoefte aan uw mening.
Ziggo kan gewoon een factuur sturen voor de naverrekening, voor zover dit al van toepassing is. U gaat zich op voorhand al druk maken over topics die mogelijk kunnen komen. Ik kan uit de OP niet herleiden dat er sprake zou zijn van een naverrekening. Dat maakt u ervan.
Nogmaals, waar staat in de wet dat een bedrijf mag blijven incasseren bij ex-klanten.
Zoals benoemd, de klant heeft de plicht te betalen. Bij menig bedrijf kan je alleen maar met automatische incasso betalen, daar ga je al met je factuur. Bij Ziggo kan je ook via Ideal betalen, dat gaat via "mijn Ziggo". Maar ja, als je geen klant bent, hoe kan je dan inloggen? Dan dus maar handmatig, maar wie gaat voor die kosten opdraaien? U kunt wel met de wet blijven schermen, maar kom dan zelf eens met een werkbare oplossing.
*Verrekening met een maandbedrag mag niet volgens u;
*Incasseren van de variabele mag niet volgens u;
*Inloggen bij Mijn Ziggo kan niet want volgens u bent u geen klant meer;
*Losse facturen kosten geld, wie draait op voor die kosten?

U probeert bij mij los te peuteren dat ik in de wet moet gaan zoeken naar waar het staat dat Ziggo niet meer mag incasseren. Maar andersom, wordt de incassomachtiging automatisch ingetrokken bij opzeggen van een overeenkomst?
En mocht er nu wel of geen variabele kosten zijn, TS was op de eerste van de maand nog klant. Dan had de overeenkomst per laatste dag van de maand opgezegd moeten worden, dan was dit niet aan de orde geweest. En nee, een bedrijf gaat niet op voorhand al een berekening maken van de vaste kosten en achteraf van de variabele, dat wordt altijd op 1 factuur gedaan.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ziggo: incasso wegens niet betalen terwijl ik geen klant meer ben?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
18 apr 2021 19:10
De machtiging is ingetrokken op de datum waarop het abonnement is afgeslopen. Ziggo incasseert niet op de eerste, dus is de afschrijving ook in dat geval onrechtmatig geweest.
Als de machtiging automatisch zou aflopen per einde contract, dan is dat dus op 1 maart 23:59u. De laatste incasso is van 24 februari, waarom zou dat onrechtmatig zijn? Op dat moment was er gewoon nog een overeenkomst.
En aangezien TS op 1 maart nog klant was (de laatste dag was immers niet 28 februari), dan is de incasso al helemaal niet onrechtmatig zijn aangezien er voor die ene dag ook gewoon betaald moet worden.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ziggo: incasso wegens niet betalen terwijl ik geen klant meer ben?

Ongelezen bericht door witte angora »

alfatrion schreef:
18 apr 2021 19:10

De plicht om wat te betalen?
De kosten van het abonnement tot en met de laatste dag dat er gebruik is gemaakt van dat abonnement.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ziggo: incasso wegens niet betalen terwijl ik geen klant meer ben?

Ongelezen bericht door witte angora »

NeoDutchio schreef:
18 apr 2021 19:30
alfatrion schreef:
18 apr 2021 19:10
De machtiging is ingetrokken op de datum waarop het abonnement is afgeslopen. Ziggo incasseert niet op de eerste, dus is de afschrijving ook in dat geval onrechtmatig geweest.
Als de machtiging automatisch zou aflopen per einde contract, dan is dat dus op 1 maart 23:59u.
Het is gelukkig allemaal niet zo zwart-wit... :wink:

Opzegging per de eerste betekent in de praktijk doorgaans tot en met de laatste van de voorliggende maand. Dat er op de 1e nog een aantal handelingen moet worden verricht maakt het niet anders. Dit soort bedrijven zijn gelukkig doorgaans voldoende servicegericht om mensen niet een aantal uren zonder internet en alles te laten zitten omdat de nieuwe leverancier de boel nog niet heeft aangesloten.

De opzegging per een bepaalde datum is feitelijk formeel, technisch wordt er gelukkig een stuk soepeler mee om gegaan.

Gesloten